10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » tor 01 apr, 2021 11:49

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Det konservativa propagandaorganet har ingen jurisdiktion över Flemingsberg. Det skribenten beskriver rör huvudsakligen projekt i huvudstadskommunen

Om det är Skönhetsrådet du avser med "konservativa propagandaorganet" så har det ingen jurisdiktion någonstans. Det är bara ett rådgivande organ och kan köras över helt av beslutande organ.


Ordet "jurisdiktion" används givetvis i överförd betydelse. Skribenten har ju själv konstaterat att "när både folket och stadens olika representanter klagar så kan man banta", vilket innebär att detta "rådgivande" organ de facto skipar lag ("ofta blir det ändå som rådet vill"). Sedan är det sällan "folket" som klagar, utan det brukar vara små men högljudda minoriteter. När det gäller epitetet "propagandaorgan" så är det ju rådet självt som påstår sig ha som mål att bilda opinion.
Enceladus
 
Inlägg: 5948
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav BSB101 » tor 01 apr, 2021 15:41

dr Cassandra Nojdh skrev:Det kanske är så att kommunen vill ha enbart en motpart. Verkar inte så troligt att att Fabege ror detta iland ensam, gissningsvis kommer man att samarbeta med andra exploatörer. Men det var en gräslig arkitektur i visionsbilden i Fastighetsvärlden. Här får vi nog ropa på Arkitekturupproret :o :o


Du gör nog bäst i att inte ropa på Arkitekturupproret såvida du inte vill ha någon ouppnåelig vanebild av hur man byggde på 1920-talet.

Att ha flera motparter vid denna typ av utvecklingsprojekt borde en kommun av denna storlek vara vana vid och kunna hantera. Att förlita sig till en part borde innebära större risker än att ha flera parter.
BSB101
 
Inlägg: 2580
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 03 apr, 2021 23:16

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det kanske är så att kommunen vill ha enbart en motpart. Verkar inte så troligt att att Fabege ror detta iland ensam, gissningsvis kommer man att samarbeta med andra exploatörer. Men det var en gräslig arkitektur i visionsbilden i Fastighetsvärlden. Här får vi nog ropa på Arkitekturupproret :o :o


Du gör nog bäst i att inte ropa på Arkitekturupproret såvida du inte vill ha någon ouppnåelig vanebild av hur man byggde på 1920-talet.

Att ha flera motparter vid denna typ av utvecklingsprojekt borde en kommun av denna storlek vara vana vid och kunna hantera. Att förlita sig till en part borde innebära större risker än att ha flera parter.

Ja, det är svårt med ironi, tydligen ....................

I övrigt är det väl så att Huddinge kommun gör som Huddinge kommun vill, oavsett vad som kan tänkas tyckas här.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » sön 13 jun, 2021 11:44

Bytespunkt Flemingsberg är en av kandidaterna till objekt i nationell plan och länsplan. Alternativ Planskild korsning kostar cirka 3,8 miljarder kronor medan alternativ Överdäckning kostar cirka 5,4 miljarder kronor i 2020 års prisnivå. Åtgärdsvalsstudie bytespunkt Flemingsberg beskriver objektet mer ingående. Jätteprojektet har tidigare kallats Sveriges största stadsbyggnadsprojekt med en totalkostnad på cirka 60 miljarder kronor.

Studien diskuterar en gemensam spärrlinje till stationsområdet, antingen genom att ta bort pendeltågens spärrlinje eller genom att lägga till en spärrlinje mot regionaltågen. Även plattformsväggar nämns i åtgärdsvalsstudien och ska tas upp i kommande arbete.

På grund av för hög beläggning på tågen avfärdas möjligheten att ta med cykeln på tågen. Därmed blir det inte heller någon studieresa till Holland.

Vidare föreslås att stationsområdet "får ett stort serviceutbud/event kväll/natt". Detta kan ses som en öppning för tunnelbana till Flemingsberg.

Huddingevägen ska antingen sänkas ned eller överdäckas. Det senare alternativet ger mycket större nyttor, men är också avsevärt dyrare. Det finns också idéer om sex körfält hela sträckan, varav de två nya avsätts för kollektivtrafik. En BRT-bana till Stockholm City skulle kanske kunna kompensera för avsaknaden av tunnelbana.
Enceladus
 
Inlägg: 5948
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav twr » mån 14 jun, 2021 8:16

Enceladus skrev:Vidare föreslås att stationsområdet "får ett stort serviceutbud/event kväll/natt". Detta kan ses som en öppning för tunnelbana till Flemingsberg.

Det kan det verkligen inte. Du tror väl inte på det här själv? Du trollar bara.

Alla förstår att detta syftar på till exempel kiosker som har öppet längre på kvällen. Det som brukar kallas service som ett samlingsnamn.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8172
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav kildor » mån 14 jun, 2021 8:39

Detta, liksom flera av punkterna som Enceladus hänvisar till, ligger under "Bilaga 2 – Bortsorterade åtgärder" i ÅVS:en. Enceladus inlägg är med andra ord duktigt missvisande.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5291
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » mån 14 jun, 2021 11:09

twr skrev:
Enceladus skrev:Vidare föreslås att stationsområdet "får ett stort serviceutbud/event kväll/natt". Detta kan ses som en öppning för tunnelbana till Flemingsberg.

Det kan det verkligen inte. Du tror väl inte på det här själv? Du trollar bara.

Alla förstår att detta syftar på till exempel kiosker som har öppet längre på kvällen. Det som brukar kallas service som ett samlingsnamn.


Jag har lite svårt att tro att ordet "event" syftar på kiosker. Snarare avses den typ av evenemang som planeras i Slakthusområdet och Arenastaden. I Stockholm har samtliga levande områden antingen tunnelbana eller en mycket attraktiv busstrafik (t.ex. Nobelberget).

kildor skrev:Detta, liksom flera av punkterna som Enceladus hänvisar till, ligger under "Bilaga 2 – Bortsorterade åtgärder" i ÅVS:en. Enceladus inlägg är med andra ord duktigt missvisande.


Vad exakt är missvisande? Att åtgärderna är bortsorterade i ÅVSen betyder inte att de inte genomförs i ett annat sammanhang. Tvärtom står det att både plattformsväggar och ett stort serviceutbud/event är aktuella för området. Ända från början har Fabeges ambition varit att "det ska vara liv 24 timmar om dygnet". Skribenten måste vara medveten om att detta kräver en attraktiv nattrafik, d.v.s. tunnelbana eller BRT på Huddingevägen.
Enceladus
 
Inlägg: 5948
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav twr » mån 14 jun, 2021 11:26

Enceladus förstår uppenbarligen inte meningen alls. Det är inte ett krav att det ska anordnas event som Enceladus uppenbarligen tror. Kravet är att när det anordnas event ska det finnas serviceutbud. Men Enceladus är så besatt av att bygga tunnelbana överallt att han inte har tid att tolka vad som står.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8172
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav kildor » mån 14 jun, 2021 11:50

Enceladus skrev:
kildor skrev:Detta, liksom flera av punkterna som Enceladus hänvisar till, ligger under "Bilaga 2 – Bortsorterade åtgärder" i ÅVS:en. Enceladus inlägg är med andra ord duktigt missvisande.


Vad exakt är missvisande? Att åtgärderna är bortsorterade i ÅVSen betyder inte att de inte genomförs i ett annat sammanhang. Tvärtom står det att både plattformsväggar och ett stort serviceutbud/event är aktuella för området. Ända från början har Fabeges ambition varit att "det ska vara liv 24 timmar om dygnet". Skribenten måste vara medveten om att detta kräver en attraktiv nattrafik, d.v.s. tunnelbana eller BRT på Huddingevägen.

Du påstår saker och ger sken av att det är åtgärder som föreslås eller utreds. Men läser man rapporten får man en helt annan bild. Ett exempel:

Du skriver: "Studien diskuterar en gemensam spärrlinje till stationsområdet, antingen genom att ta bort pendeltågens spärrlinje eller genom att lägga till en spärrlinje mot regionaltågen."
I rapporten står det "Politisk fråga som vi troligtvis inte kommer kunna drivare inom ramarna för ÅVSens resultat."

Motsvarande gäller dina påståenden kring plattformsväggar, cyklar, events och tunnelbana. Tycker du inte ens själv att det är pinsamt att påstå att det skulle krävas BRT eller tunnelbana? Det är bara fånigt, tröttsamt och oseriöst.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5291
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster

cron