Sida 2 av 2

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

InläggPostat: lör 06 okt, 2018 16:25
av Enceladus
Nybohovshissen har stått still i 57 omgångar i år – byte dröjer

Claes Keisu skrev:Upphandlingen avbröts för vi fick bara in ett anbud som låg alldeles för högt. Det som sker nu är att vi har en dialog med marknaden och tar in synpunkter och idéer om hur man kan göra. Vi är öppna för alla lösningar, både två och en bana. Förhoppningsvis kan vi påbörja en ny upphandling till årsskiftet.

DN skrev:Resenärer som inte vill, eller kan, gå upp för de många trapporna till Nybohovsberget får i nuläget åka taxi i stället. MTR har bedömt att det är den bästa ersättningslösningen, eftersom bussar har svårt att parkera uppe på berget.

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

InläggPostat: mån 15 okt, 2018 13:13
av LÅ1
Nu skriver Mitt i också om Nybohovshissens problem. "Nybohovshissen har stått still 60 gånger i år"
Tillför nästan inget nytt, jämfört med artikeln i DN. Ny bild, och uppdaterat antal stopp är nog det enda.

(Detta inlägg råkade jag skriva i fel tråd. Återpublicera den här.)

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

InläggPostat: mån 15 okt, 2018 20:56
av Enceladus
LÅ1 skrev:(Vet att hissen går på gummihjul, men den är ju komplement till T-banan, och den går ju i samma hjulspår hela tiden. Så jag valde att lägga tråden i "Spårtrafik".)


I ett flertal trådar har det debatterats om vilken gummihjulslinje som har högst turtäthet. Några kandidater har varit linjerna 1, 117, 160 och 807, men Nybohovshissen slår väl dem alla! Servicen är närmast oslagbar - hissen erbjuder snabba resor med kort väntetid under hela dygnet - och detta till ett lägre pris än de andra gummihjulslinjerna! Det är inte konstigt att missnöjet blir stort när trafiken måste ersättas med bussar eller rentav taxi! :)

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

InläggPostat: lör 05 jan, 2019 0:43
av LÅ1
NU skriver Stockholmdirekt om Nybohovshissen igen: "SL: Oklart när bergbanan Klumpen rullar igen".

Varför inte bygga något spektakulärt i stället? Som Schwebebahn i Dresden. :cheesygrin:

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

InläggPostat: lör 05 jan, 2019 17:13
av 218
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:(Vet att hissen går på gummihjul, men den är ju komplement till T-banan, och den går ju i samma hjulspår hela tiden. Så jag valde att lägga tråden i "Spårtrafik".)


I ett flertal trådar har det debatterats om vilken gummihjulslinje som har högst turtäthet. Några kandidater har varit linjerna 1, 117, 160 och 807, men Nybohovshissen slår väl dem alla! Servicen är närmast oslagbar - hissen erbjuder snabba resor med kort väntetid under hela dygnet - och detta till ett lägre pris än de andra gummihjulslinjerna! Det är inte konstigt att missnöjet blir stort när trafiken måste ersättas med bussar eller rentav taxi! :)


Kapaciteten på hissen har dock minskat radikalt sedan den invigdes 1964 främst av arbetsmiljöskäl d.v.s biljetteringspersonalen/vakten i hissen har brett ut sig. När hissen var ny var den godkänd för 60 passagerare (!) som raskt minskades till 45 passagerare i och med att biljetteringsdelen bredde ut sig och nu är den alltså nere på 15 passagerare! Dessutom så har jag en känsla av att hissen var snabbare när den var ny än vad den är idag. Men det är väl smart om man kan ersätta den med marginella åtgärder med två parallellgående hissar.

/218

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

InläggPostat: lör 05 jan, 2019 17:37
av Odd
Hehe, nån typ av Paternosterhiss, kanske, fast där varje hisskorg är oberoende och kan tas i och ur drift oberoende av de andra hisskorgarna. Tänk typ, 4-5 hissar i trafik i rusningen, och kanske bara en eller två under lågtrafik. :-D
nybohovsbanan.png
nybohovsbanan.png (10.71 KiB) Visad 528 gånger

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

InläggPostat: lör 05 jan, 2019 22:12
av 218
Odd skrev:Hehe, nån typ av Paternosterhiss, kanske, fast där varje hisskorg är oberoende och kan tas i och ur drift oberoende av de andra hisskorgarna. Tänk typ, 4-5 hissar i trafik i rusningen, och kanske bara en eller två under lågtrafik. :-D
nybohovsbanan.png


Whaouv tänk om SLL hade den begåvade fantasin!
:D :D :D
//218

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

InläggPostat: lör 05 jan, 2019 22:30
av Enceladus
Jag har funderat på om Nybohovshissen inte borde ha ett linjenummer med tillhörande tidtabell så att det går att söka på resor till och från Nybohov i reseplaneraren. Går det att bli för användarvänlig?

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

InläggPostat: sön 06 jan, 2019 0:20
av LÅ1
Enceladus skrev:Jag har funderat på om Nybohovshissen inte borde ha ett linjenummer med tillhörande tidtabell så att det går att söka på resor till och från Nybohov i reseplaneraren. Går det att bli för användarvänlig?

När hissen rymde många så gick den på tid, med automatik. Numera kan vakten starta hissen när han vill, d.v.s. så fort det stipulerade antalet passagerare finns i hissen, eller när det finns risk att det blir kö vid den andra stationen. Det är alltså en minst sagt flexibel tidtabell. Det är nog att vara mer användarvänlig än att ha en tidtabell.