lör 06 okt, 2018 16:25
Claes Keisu skrev:Upphandlingen avbröts för vi fick bara in ett anbud som låg alldeles för högt. Det som sker nu är att vi har en dialog med marknaden och tar in synpunkter och idéer om hur man kan göra. Vi är öppna för alla lösningar, både två och en bana. Förhoppningsvis kan vi påbörja en ny upphandling till årsskiftet.
DN skrev:Resenärer som inte vill, eller kan, gå upp för de många trapporna till Nybohovsberget får i nuläget åka taxi i stället. MTR har bedömt att det är den bästa ersättningslösningen, eftersom bussar har svårt att parkera uppe på berget.
mån 15 okt, 2018 13:13
mån 15 okt, 2018 20:56
LÅ1 skrev:(Vet att hissen går på gummihjul, men den är ju komplement till T-banan, och den går ju i samma hjulspår hela tiden. Så jag valde att lägga tråden i "Spårtrafik".)
lör 05 jan, 2019 0:43
lör 05 jan, 2019 17:13
Enceladus skrev:LÅ1 skrev:(Vet att hissen går på gummihjul, men den är ju komplement till T-banan, och den går ju i samma hjulspår hela tiden. Så jag valde att lägga tråden i "Spårtrafik".)
I ett flertal trådar har det debatterats om vilken gummihjulslinje som har högst turtäthet. Några kandidater har varit linjerna 1, 117, 160 och 807, men Nybohovshissen slår väl dem alla! Servicen är närmast oslagbar - hissen erbjuder snabba resor med kort väntetid under hela dygnet - och detta till ett lägre pris än de andra gummihjulslinjerna! Det är inte konstigt att missnöjet blir stort när trafiken måste ersättas med bussar eller rentav taxi!
lör 05 jan, 2019 17:37
lör 05 jan, 2019 22:12
Odd skrev:Hehe, nån typ av Paternosterhiss, kanske, fast där varje hisskorg är oberoende och kan tas i och ur drift oberoende av de andra hisskorgarna. Tänk typ, 4-5 hissar i trafik i rusningen, och kanske bara en eller två under lågtrafik.
lör 05 jan, 2019 22:30
sön 06 jan, 2019 0:20
Enceladus skrev:Jag har funderat på om Nybohovshissen inte borde ha ett linjenummer med tillhörande tidtabell så att det går att söka på resor till och från Nybohov i reseplaneraren. Går det att bli för användarvänlig?
tor 26 nov, 2020 13:54
ADDE skrev:EDIT: hitade svaren: Enligt wikipedia så är höjdskillanden 32 meter för Nybohovshissen och 33 meter för västra skogens rulltrappor. Idag får man inte bygga så långa rulltrappor enligt wikipedia. (vad max höjdskilland är idag enlligt regler m.m. framgår inte)
Mitt i skrev:Med en längd på imponerande 82 meter, och en så kallad lyfthöjd på 41 meter kommer den nya trappan att peta ner Västra skogens rulltrappa (som är 66 meter lång och en lyfthöjd på 33 meter) från förstaplatsen och blir alltså Sveriges längsta.
fre 27 nov, 2020 16:57
Enceladus skrev:ADDE skrev:EDIT: hitade svaren: Enligt wikipedia så är höjdskillanden 32 meter för Nybohovshissen och 33 meter för västra skogens rulltrappor. Idag får man inte bygga så långa rulltrappor enligt wikipedia. (vad max höjdskilland är idag enlligt regler m.m. framgår inte)
Intressant. Idag kom följande nyhet i lokalblaskan: Här byggs Sveriges längsta rulltrappaMitt i skrev:Med en längd på imponerande 82 meter, och en så kallad lyfthöjd på 41 meter kommer den nya trappan att peta ner Västra skogens rulltrappa (som är 66 meter lång och en lyfthöjd på 33 meter) från förstaplatsen och blir alltså Sveriges längsta.
Menar skribenten att den nya tunnelbanan är olaglig?