Nybohovshissen ersätts med minibussar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav LÅ1 » tor 01 mar, 2018 23:59

"Nybohovshissen ersätts med minibussar". Medan den byggs om.

Kanske dags för fotodokumentation, för de som känner sig hågade?

(Vet att hissen går på gummihjul, men den är ju komplement till T-banan, och den går ju i samma hjulspår hela tiden. Så jag valde att lägga tråden i "Spårtrafik".)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13154
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav Enceladus » fre 02 mar, 2018 9:13

Blir det två parallella hissar som planerat?
Enceladus
 
Inlägg: 3939
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav daniel_s » fre 02 mar, 2018 13:51

En ännu bättre fråga är om den nya hissbanan ska vara bemannad? På bilden på tidningslänken syns en svag punkt ur säkerhetssynpunkt, någon har ställt dit en värmekamin som knappast är särskilt lämplig för den sortens "semi-utomhusbruk". Om man ska behålla bemanningen borde man nog installera en därför avsedd värmeanläggning...
daniel_s
 
Inlägg: 12060
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav ADDE » fre 02 mar, 2018 14:37

Räcker väl med ett par stora konventionella snedbanehissar utan bemanning, som på alla andra ställen...

LÅ1 skrev:Kanske dags för fotodokumentation, för de som känner sig hågade?


Ett problem som jag stöter på numera i kollektivtrafiken är att personalen och ordningsvakterna ogillar att vara med i bild och frågar nitisk om jag har fototillstånd... även som privatperson. Vart är sverige påväg?
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav 218 » fre 02 mar, 2018 14:47

Under årens lopp har många boende på Nybohov önskat sig rulltrappor i tunneln istället för hissen, ger bättre kapacitet
och kontinuerlig tillgänglighet! Ja varför inte? "Klumpem" (när fick den det namnet?) var ju ursprungligen en gåva till SS
från ASEA för att pröva konstruktionen. När hissen var ny 1964 var den medgiven för hela 60 passagerare vilket snabbt minskades
till 45 st. Efter ytterligare utbredning av vaktdelen så är den väl nere i någonting kring 15 passagerare nu? Nybohov har en kraftig
befolkningstillväxt men hissens kapacitet har samtidigt krympt till ett minimum!

/218
218
 
Inlägg: 931
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav BSB101 » fre 02 mar, 2018 17:25

Nu är jag inte helt bekant med platsen och dess tekniska förutsättningar men rent spontant känns rulltrappor som ett vettigt alternativ. Vilket är skälet till att man hållit fast vid en bemannad hiss?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2251
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav daniel_s » fre 02 mar, 2018 17:32

Hissen var väl obemannad från början? (Eller var det en konduktör där kanske?)

Att den inte är en rulltrappa beror gissningsvis på att den skulle bli för lång, den är väl typ dubbelt så lång som längsta rulltrappan i världen?
daniel_s
 
Inlägg: 12060
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav Enceladus » fre 02 mar, 2018 17:48

daniel_s skrev:Hissen var väl obemannad från början? (Eller var det en konduktör där kanske?)


Från början var hissen bemannad med en konduktör som sålde biljetter, men det kan ha funnits perioder utan bemanning. Jag tror att detta har diskuterats i en annan tråd.
Enceladus
 
Inlägg: 3939
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav 218 » fre 02 mar, 2018 21:13

daniel_s skrev:Hissen var väl obemannad från början? (Eller var det en konduktör där kanske?)

Att den inte är en rulltrappa beror gissningsvis på att den skulle bli för lång, den är väl typ dubbelt så lång som längsta rulltrappan i världen?
.

SS-konduktör var det från början. Då får man väl dela upp rulltrapporna i två då. Inget större problem, men jag tror att det går med en rulltrappa (i varje riktning förstås).
Hur långa är de längsta rulltrapporna i SL-trafiken idag (Flemingsberg mot Huddinge sjukhus ex.vis, Alby, Hallonbergen?

/218
218
 
Inlägg: 931
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav Marcus L » fre 02 mar, 2018 23:14

daniel_s skrev:Hissen var väl obemannad från början? (Eller var det en konduktör där kanske?)

Att den inte är en rulltrappa beror gissningsvis på att den skulle bli för lång, den är väl typ dubbelt så lång som längsta rulltrappan i världen?


Den är 230 m lång (enligt Wikipedia), som jämförelse är rulltrapporna vid Västra skogen 66 m (vilket lär vara Sveriges längsta).
Marcus L
 
Inlägg: 177
Blev medlem: mån 14 jul, 2003 21:34
Ort: Uppsala

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav LÅ1 » fre 02 mar, 2018 23:16

Det fans visst redan en tråd om hissutbyggnaden. Här!
(Och när jag kollar den tråden verkar det som om både tidningsartikeln och några inlägg här är repriser! :wink: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13154
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav C12C3C3C12 » lör 03 mar, 2018 1:18

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Hissen var väl obemannad från början? (Eller var det en konduktör där kanske?)


Från början var hissen bemannad med en konduktör som sålde biljetter, men det kan ha funnits perioder utan bemanning. Jag tror att detta har diskuterats i en annan tråd.


Yupp som jag tidigare skrivet har jag själv suttit i hissen som då betraktades som anslutningslinje och prånglat ut hissbiljetter a 30 öre, ett tag var det väktare från Securitas som satt i hissen.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav ADDE » lör 03 mar, 2018 13:34

Marcus L skrev:
daniel_s skrev:Hissen var väl obemannad från början? (Eller var det en konduktör där kanske?)

Att den inte är en rulltrappa beror gissningsvis på att den skulle bli för lång, den är väl typ dubbelt så lång som längsta rulltrappan i världen?


Den är 230 m lång (enligt Wikipedia), som jämförelse är rulltrapporna vid Västra skogen 66 m (vilket lär vara Sveriges längsta).


Men frågan är väl mer vad är höjdskillnaderna mellan hissbanans stationer resp. rulltrappornas ändar vid Västra skogen? Hissbanan går ju i en mindre brant backe jämfört med vad rulltrapporna brukar byggas.

EDIT: hitade svaren: Enligt wikipedia så är höjdskillanden 32 meter för Nybohovshissen och 33 meter för västra skogens rulltrappor. Idag får man inte bygga så långa rulltrappor enligt wikipedia. (vad max höjdskilland är idag enlligt regler m.m. framgår inte)
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav ADDE » lör 03 mar, 2018 14:15

Med hjälp av de värden jag behöver så kunde jag göra lite matematik med hjälp av phytagoras sats. Mina enkla illustrationer visar först en bild på hissens nuvarande placering, inklusive "baslängd" samt lutning på dagens nybohovshissen:

nybohovshissen.png
nybohovshissen.png (18.7 KiB) Visad 2680 gånger


Skulle vi ersätta hissbanan med ett gäng rulltrappor och snedbanehissar där utgången på torget ska placeras där dagens hissutgång är så måste vi bygga en lång rak tunnel in i berget:

rulltrappor i nybohobsberget.png
rulltrappor i nybohobsberget.png (42.48 KiB) Visad 2680 gånger


Det går att bygga rulltrappor med mindre lutning. Hur det är med rullband och en vanlig backe ska jag återkomma med, men är det praktiskt att ha en konstant lutande gångtunnel som är hundratals meter lång? Ska studera Ropsten-Hjorthagen om jag hittar några värden på dem rullbanden och gångrampen.

EDIT: Läser man om rullband på Wikipedia så framgår det att de brukar ha en max lutning på 15 grader. Detta gör att man kan bygga rullramp i Nybohovshissens tunnel (typ 3st.) Men längden på 230m. Är inte det lite väl lång avstånd för en sammanhängande rullband? Ropsten sägs ha Sveriges längsta rullband och det mäter 120m i längd, vilket är hälften så lång, och där har man några sittbäkar längs rampen mellan rullbanden. Ropsten-Hjorthagen har ingen hiss för den delen.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav 218 » lör 03 mar, 2018 15:55

ADDE skrev:Med hjälp av de värden jag behöver så kunde jag göra lite matematik med hjälp av phytagoras sats. Mina enkla illustrationer visar först en bild på hissens nuvarande placering, inklusive "baslängd" samt lutning på dagens nybohovshissen:

nybohovshissen.png


Skulle vi ersätta hissbanan med ett gäng rulltrappor och snedbanehissar där utgången på torget ska placeras där dagens hissutgång är så måste vi bygga en lång rak tunnel in i berget:

rulltrappor i nybohobsberget.png


Det går att bygga rulltrappor med mindre lutning. Hur det är med rullband och en vanlig backe ska jag återkomma med, men är det praktiskt att ha en konstant lutande gångtunnel som är hundratals meter lång? Ska studera Ropsten-Hjorthagen om jag hittar några värden på dem rullbanden och gångrampen.

EDIT: Läser man om rullband på Wikipedia så framgår det att de brukar ha en max lutning på 15 grader. Detta gör att man kan bygga rullramp i Nybohovshissens tunnel (typ 3st.) Men längden på 230m. Är inte det lite väl lång avstånd för en sammanhängande rullband? Ropsten sägs ha Sveriges längsta rullband och det mäter 120m i längd, vilket är hälften så lång, och där har man några sittbäkar längs rampen mellan rullbanden. Ropsten-Hjorthagen har ingen hiss för den delen.


Du är ju rena GW!
Det där var ju verkligen bra detektivat och snyggt och prydligt ritat! Hoppas att SLL lägger ner lite möda på det här och inte bara slentrianmässigt beställer en ny hiss! Att de verkligen kollar på möjliga förbättringsalternativ! Tvivlar på att den s.k linje 200 hade funnits överhuvudtaget om det inte var för att ASEA skänkte den för att pröva ny teknik inför kommande beställningar på snedhissar. Med rulltrappa bortfaller förstås även vaktkostnaden om en sådan är tänkt i den nya hissen.

Har sagt det tidigare men det förtjänar att upprepas, när hissen byggdes upp år 1963 så levererades mycket av delarna, kabeltrummor etc. i ett titotal gamla H15-bussar som stog och brummade på torget på Nybohov och körde delarna i skytteltrafik från någon depå. Mycket läckert!

/218
218
 
Inlägg: 931
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav Zawaq » mån 05 mar, 2018 16:47

Jag kan tänka mig att SL väljer hiss framför rulltrappa för att rullstolsburna och även barnvagnar enkelt ska kunna ta sig upp och ned.
Användarvisningsbild
Zawaq
 
Inlägg: 364
Blev medlem: fre 22 jun, 2007 3:14
Ort: Göteborg

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav twr » mån 05 mar, 2018 16:58

Skulle det finnas någon fördel med rulltrappa+ Sträckan är väl alldeles för lång för det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav ADDE » tis 06 mar, 2018 11:57

De fördelar jag ser med 3st. rulltrappor i bredd och en snedbanehiss är ju att trafikflöderna ökar markant. folk slipper vänta på att två snedbanehissar ska transportera folk upp o ner. Bra om man har utbyggnadsplaner och t.o.m skola i Nybohov. Jämför med t.ex Alby-Albyberget.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav haba » fre 09 mar, 2018 9:57

Min gissning är att för att tillfredsställa krav som finns för rörelsehindrade så skulle man behöva bygga en lång rak tunnel utan lutning och en (vertikal) hiss om man inte bygger en snedhiss i befintlig tunnel. Alla lutningar som man får med rullband i befintlig tunnel är bara "no-no" för att användas av rörelsehindrade. Tänk på saker som maximal lutning 1:12 (4,8 grader) och regelbundna vilplan. Men om man har fixad dessa krav med hjälp av en horizontal tunnel plus hiss så finns det nog inga problem att lägga rullband i en lutning på ungefär 9 grader för alla andra. Shoppingcenter brukar ha rullband mellan 10 och 13 graders lutning.

Harald.
haba
 
Inlägg: 74
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 1:50

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav ADDE » fre 09 mar, 2018 11:29

Man kan ju ha en paralellgående snedbanehiss brevid rullbanden, så slipper man gå till ett par hissar långt in i tunneln, det är ju så Nybohovshissen är byggd idag, och som man planerar med 2st. hissar i framtiden. bara att man hoppar över rullbanden helt.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster