Hur mycket har Arlandabanan kostat samhället?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Hur mycket har Arlandabanan kostat samhället?

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 7:16

Diskussionen om Arlandabanan har uppkommit på flera platser i forumet. Det råder delade meningar om projektet blev lyckat eller ej. De höga biljettpriserna gör att kollektivtrafiken har en förvånansvärt liten marknadsandel i Arlanda jämfört med andra flygplatser i Europa. Men låt oss strunta i miljön och bara fokusera på de ekonomiska aspekterna.

Till skillnad från vad många tror så är Arlandabanan finansierad av skattebetalarna. Den största delen av banan går nämligen på Ostkustbanan, en av landets hårdast trafikerade sträckor. Enligt avtalet är A-Train AB garanterat sex tåglägen per timme i vardera riktningen - utan krav på motprestation.

Högtrafik är dyr. Den kräver extra resurser som inte kan utnyttjas under övriga delar av dygnet. Det är självklart samhällsekonomiskt lönsamt att ge skattebetalarna möjligheten att ta sig till sina jobb, men denna trafik är sällan företagsekonomiskt lönsam. A-Train AB har därför satsat på pyttetåg och höga priser för att begränsa efterfrågan.

Sex avgångar med pyttetågen motsvarar ungefär en pendelstågsavgång. Samhällets kostnad för Arlandabanan kan då sägas vara fem bortkastade tåglägen per timme. Fem extra tåglägen per timme är ungefär vad utbyggnaden av Mälarbanan för 17,1 miljarder kronor ska ge. Är denna summa en rimlig uppskattning av värdet på fem tåglägen i en storstadsregion och därmed skattebetalarnas kostnad för OPS-projektet Arlandabanan?
Enceladus

Re: Hur mycket har Arlandabanan kostat samhället?

Inläggav Inge » sön 21 jan, 2018 8:24

Nej det är inte på något sätt en rimlig uppskattning av värdet på fem tåglägen. Tunneln under Sumpan är nämligen i motsats till Arlandabanan rejält olönsam för samhället. Värdet av några ytterligare fjärr och regionaltågslägen är i princip försumbart.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » sön 21 jan, 2018 9:18

Fast Ostkustbanan trafikeras ju av alla fjärrtåg och regionaltåg norr om Stockholm. Däremot är jag själv skeptisk till den lösning man valde för Arlandabanan. Ser det väl mest som en effekt av den tidens tänkande, då man nog snarare var ute efter att kopiera Heathrows lösning än att tänka ut något eget.

Det är dock skillnad på tåg som ska konkurrera med taxi och skapa attraktiva alternativ till en flygplats och på fjärrtåg till Sundsvall. Liksom med pendeltåg ska man ju kunna erbjuda en bra turtäthet, eftersom värdet gentemot andra alternativ snabbt försämras.

Dock ska jag inte säga att Arlandabanan förminskat kapaciteten nämnvärt. Det behövs ju fyra spår hela vägen till Uppsala för en bra trafik, vilket ju också finns med i planen.

Svårt också att jämföra Arlanda med andra flygplatser, då den ju bland annat ligger förhållandevis långt från City och också har ganska bra möjligheter för att åka dit med bil, utan att exempelvis fastna i timslånga köer.
Lars_L

Inläggav Sio » sön 21 jan, 2018 11:11

Lars_L skrev:Dock ska jag inte säga att Arlandabanan förminskat kapaciteten nämnvärt. Det behövs ju fyra spår hela vägen till Uppsala för en bra trafik, vilket ju också finns med i planen.

Fast det identifierade behovet omfattar två nya spår hela vägen Tomteboda övre - Uppsala C. Behovet är förstås störst Myrbacken - Uppsala, men ytterligare två spår för övriga andra tåg än Arlanda Express på sträckan Tomteboda - Alrlanda C är också ett identifierat behov som står på önskelistan, mer om det lär vi höra till nästa infrastrukturplan om fem år.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav twr » sön 21 jan, 2018 11:41

Sio skrev:
Lars_L skrev:Dock ska jag inte säga att Arlandabanan förminskat kapaciteten nämnvärt. Det behövs ju fyra spår hela vägen till Uppsala för en bra trafik, vilket ju också finns med i planen.

Fast det identifierade behovet omfattar två nya spår hela vägen Tomteboda övre - Uppsala C. Behovet är förstås störst Myrbacken - Uppsala, men ytterligare två spår för övriga andra tåg än Arlanda Express på sträckan Tomteboda - Alrlanda C är också ett identifierat behov som står på önskelistan, mer om det lär vi höra till nästa infrastrukturplan om fem år.

Varför behövs sex spår mellan Stockholm och Skavstaby? Vilka tåg är det som behöver separeras från varandra?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Sio » sön 21 jan, 2018 11:50

twr skrev:
Sio skrev:

Varför behövs sex spår mellan Stockholm och Skavstaby? Vilka tåg är det som behöver separeras från varandra?

Få bort Arlanda Express från fjärrspåren förstås, deras garanterade sex tåglägen per timme utgör ju en försvarlig del av den totala kapaciteten på fjärrspåren Stockholm-Arlanda.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Lars_L » sön 21 jan, 2018 12:08

Sio skrev:

Förvisso är det önskvärt också. Men Trafikverket accepterar ju 3 minuter mellan tågen även på yttre spår. Det ger 20 tåglägen, säg då 16 tåg i timmen.
Arlanda Express har rätt till 6 tåglägen i timmen. Då finns det tio tåglägen kvar.

Har man bara som mål att man kör långa tåg. bör 10 tåglägen räcka rätt bra. Uppsalapendeln (SJ:s) borde ju ha dubbeldäckare anpassade för lokaltågstrafik, mer än regionalstandard (vad gäller platsantal), jämför med MI09 i Paris för RER. Det måste ju också krävas att alla tåg kör i 200 km/h för att köra på yttre spåret etc. Det vill säga förbud mot SJ:s loktåg under dimensionerande tid.

Men det är klart, tillåter man alla att köra med korta tåg blir det ju problem. Men där är jag nog mer bekymrad över att man inte kör snabbtågen mulitpelkopplade och allt för korta tåg från Dalarna, än från Arlanda. Lokal trafik ska gå ofta och måste göra det för att bli attraktivt. Bor man längre ifrån så får man acceptera att vänta ett tag på tåget. Men ska naturligtvis finnas kapacitet ändå så att man ändå får sittplats.
Lars_L

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 12:23

Fast Arlanda Express skulle inte ha några problem att fylla sex långa tåg i timmen om SL-biljetterna gällde på tågen, speciellt om tågen även fortsatte mot Uppsala. Samtidigt skulle SJ:s Uppsalapendel kunna avskaffas och det skulle bli mer plats för fjärrtågen.
Enceladus

Inläggav Inge » sön 21 jan, 2018 12:24

Lars_L skrev:
Sio skrev:

Förvisso är det önskvärt också. Men Trafikverket accepterar ju 3 minuter mellan tågen även på yttre spår. Det ger 20 tåglägen, säg då 16 tåg i timmen.
Arlanda Express har rätt till 6 tåglägen i timmen. Då finns det tio tåglägen kvar.

Har man bara som mål att man kör långa tåg. bör 10 tåglägen räcka rätt bra. Uppsalapendeln (SJ:s) borde ju ha dubbeldäckare anpassade för lokaltågstrafik, mer än regionalstandard (vad gäller platsantal), jämför med MI09 i Paris för RER. Det måste ju också krävas att alla tåg kör i 200 km/h för att köra på yttre spåret etc. Det vill säga förbud mot SJ:s loktåg under dimensionerande tid.

Men det är klart, tillåter man alla att köra med korta tåg blir det ju problem. Men där är jag nog mer bekymrad över att man inte kör snabbtågen mulitpelkopplade och allt för korta tåg från Dalarna, än från Arlanda. Lokal trafik ska gå ofta och måste göra det för att bli attraktivt. Bor man längre ifrån så får man acceptera att vänta ett tag på tåget. Men ska naturligtvis finnas kapacitet ändå så att man ändå får sittplats.

Det måste finnas en proportionaltet mellan turtäthet och reslängd och det är väl ungefär vad du säger. Naturligtvis är det för väl att man tog höjd för Trafikverkets framtida bristande kompetens, illvilja, gynnande av kollegial part etcetera, kalla det vad man vill, när man skrev kontrakt för Arlandabanan. Så att man slipper bekymra sig för det.

Man får väl helt enkelt förbjuda tåg som går för långsamt på ytterspåren. Och framförallt får man se till att regionaltågstrafiken sköts av en kompetentare operatör än SJ.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 12:27

Inge skrev:Det måste finnas en proportionaltet mellan turtäthet och reslängd och det är väl ungefär vad du säger. Naturligtvis är det för väl att man tog höjd för Trafikverkets framtida bristande kompetens, illvilja, gynnande av kollegial part etcetera, kalla det vad man vill, när man skrev kontrakt för Arlandabanan. Så att man slipper bekymra sig för det.

Man får väl helt enkelt förbjuda tåg som går för långsamt på ytterspåren. Och framförallt får man se till att regionaltågstrafiken sköts av en kompetentare operatör än SJ.

Från ett samhällsekonomiskt perspektiv är det dock svårt att kalla någon operatör mer inkompetent än A-Train AB. SJ kör också på kommersiella villkor och bör därför betraktas från samma perspektiv, d.v.s. det företagsekonomiska.
Enceladus

Inläggav Claes Thure Moberg » sön 21 jan, 2018 12:43

Jag som kund upplever Arlanda Express som en alldeles utmärkt förbindelse. En förbindelse som dessutom nästan aldrig har förseningar eller driftavbrott, vilket väl är helt unikt i den Svenska järnvägsvärlden. En förbindelse som dessutom uppges vara företagsekonomiskt lönsam vilket väl också är ovanligt.

Sedan finns det en historik bakom banans tillkomst som ju ligger nästan 20 år tillbaka i tiden. Innan dess var det Flygbuss som gällde i nästan 40 år. Från början enbart till Hagaterminalen och senare till Vasagatan. Men hela den tiden talade man om den järnväg som skulle byggas, men som aldrig kom till. Förrän den lösning som blev verklighet lanserades. Den gången såg nog politikerna det som högst angeläget att snabbt få till den här banan och därför valde man den privatiserade lösningen.

Som det är nu kan man säga att "lagt kort ligger" tills vidare.

Som jag förstår kritiken mot banan i de senaste inläggen så gäller det att de korta Arlandatågen tar för stor del av kapaciteten på huvudbanan. Men det måste väl vara en följd av att såväl flygtrafiken som järnvägstrafiken har ökat rejält sedan Arlandabanan kom till. Medan infrastrukturen inte har byggts ut i motsvarande grad.

Eftersom jag bara är en betalande resenär och inte kan särdeles mycket om järnvägens praktiska drift så undrar jag följande: Vi struntar i vad man "borde ha gjort" för 20-30 år sedan. Med utgångspunkt i dagens situation - vad skulle göras för att "pyttetågen" inte skulle stjäla för stor del av de värdefulla tåglägena från andra. Skall man lägga ned AEX i sin nuvarande form och låta den vanliga pendeltågstrafiken ersätta. Eller skall man glesa ut tidtabellen och köra med maxlängd på tågen. Eller vad skall göras? På sikt är självfallet fler spår en uppenbar lösning men då talar vi väl om något som ligger många år i framtiden. Kan Enceladus eller någon annan klargöra detta.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 12:56

Mitt förslag skulle vara att slå ihop den med SJ:s Uppsalapendel och köra dessa tåg med långa dubbeldäckare à la RER. Restiden och turtätheten kan förbli samma (eller bättre) till både Arlanda och Uppsala samtidigt som kapaciteten ökar för fjärrtågen. Helst skulle jag även se lokal taxa på dessa tåg, d.v.s. SL- och UL-biljetter, men det är mindre viktigt än hopslagningen av de två korta direktpendlarna till en lång. Jag tyckte mig observera något liknande upplägg mellan Amsterdam, Schiphol och Rotterdam när jag var där för några år sedan. Om det byggs en regionaltågsstation vid Solna så bör dessa tåg även stanna där. Om det inte blir för störningskänsligt så borde dessa tåg också vara genomgående. Naturliga stopp är Flemingsberg, Södertälje och eventuellt något mer om det byggs en till regionaltågsstation på vägen.
Enceladus

Inläggav twr » sön 21 jan, 2018 13:13

Enceladus skrev:Mitt förslag skulle vara att slå ihop den med SJ:s Uppsalapendel och köra dessa tåg med långa dubbeldäckare à la RER. Restiden och turtätheten kan förbli samma (eller bättre) till både Arlanda och Uppsala samtidigt som kapaciteten ökar för fjärrtågen. Helst skulle jag även se lokal taxa på dessa tåg, d.v.s. SL- och UL-biljetter, men det är mindre viktigt än hopslagningen av de två korta direktpendlarna till en lång. Jag tyckte mig observera något liknande upplägg mellan Amsterdam, Schiphol och Rotterdam när jag var där för några år sedan. Om det byggs en regionaltågsstation vid Solna så bör dessa tåg även stanna där. Om det inte blir för störningskänsligt så borde dessa tåg också vara genomgående. Naturliga stopp är Flemingsberg, Södertälje och eventuellt något mer om det byggs en till regionaltågsstation på vägen.

Men det blir ju svårt med tanke på att de båda stationerna Arlanda södra och Arlanda ligger på ett stickspår. Det går inte att köra vidare mot Uppsala.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 13:14

twr skrev:
Enceladus skrev:Mitt förslag skulle vara att slå ihop den med SJ:s Uppsalapendel och köra dessa tåg med långa dubbeldäckare à la RER. Restiden och turtätheten kan förbli samma (eller bättre) till både Arlanda och Uppsala samtidigt som kapaciteten ökar för fjärrtågen. Helst skulle jag även se lokal taxa på dessa tåg, d.v.s. SL- och UL-biljetter, men det är mindre viktigt än hopslagningen av de två korta direktpendlarna till en lång. Jag tyckte mig observera något liknande upplägg mellan Amsterdam, Schiphol och Rotterdam när jag var där för några år sedan. Om det byggs en regionaltågsstation vid Solna så bör dessa tåg även stanna där. Om det inte blir för störningskänsligt så borde dessa tåg också vara genomgående. Naturliga stopp är Flemingsberg, Södertälje och eventuellt något mer om det byggs en till regionaltågsstation på vägen.

Men det blir ju svårt med tanke på att de båda stationerna Arlanda södra och Arlanda ligger på ett stickspår. Det går inte att köra vidare mot Uppsala.

Ja, det är något som skulle behöva åtgärdas. Banan byggdes inte för att vara samhällsekonomiskt lönsam.
Enceladus

Inläggav Claes Thure Moberg » sön 21 jan, 2018 13:19

Men detta skulle väl generera en del ombyggnader. Plattformshöjderna är ju olika. Visserligen kan man använda Arlanda C men en av de stora fördelarna med AEX är ju Arlanda Syd och Nord. Skall de användas måste man väl sänka plattformarna samt gräva hål från tunneln bortanför Arlanda Nord samt ansluta den till de genomgående spåren. Eller ?

På Sthlm C finns ju några lediga spår efter pendeltågen men då hamnar man plötsligt långt från gatan och taxi. Till T-bana och Pendlar blir det väl ungefär samma avstånd. På pluskontot skulle väl komma möjligheten att köra vissa tåg vidare mot Sthlm S, Älvsjö, Huddinge etc. Ungefär som Gardermobanan fungerar. Men självfallet blir ju Uppsalapendelns spår användbara här fast utan möjlighet att köra vidare.
Claes Thure Moberg

Inläggav Lars_L » sön 21 jan, 2018 15:03

Claes Thure Moberg skrev:Jag som kund upplever Arlanda Express som en alldeles utmärkt förbindelse. En förbindelse som dessutom nästan aldrig har förseningar eller driftavbrott, vilket väl är helt unikt i den Svenska järnvägsvärlden. En förbindelse som dessutom uppges vara företagsekonomiskt lönsam vilket väl också är ovanligt.

Sedan finns det en historik bakom banans tillkomst som ju ligger nästan 20 år tillbaka i tiden. Innan dess var det Flygbuss som gällde i nästan 40 år. Från början enbart till Hagaterminalen och senare till Vasagatan. Men hela den tiden talade man om den järnväg som skulle byggas, men som aldrig kom till. Förrän den lösning som blev verklighet lanserades. Den gången såg nog politikerna det som högst angeläget att snabbt få till den här banan och därför valde man den privatiserade lösningen.

Som det är nu kan man säga att "lagt kort ligger" tills vidare.

Som jag förstår kritiken mot banan i de senaste inläggen så gäller det att de korta Arlandatågen tar för stor del av kapaciteten på huvudbanan. Men det måste väl vara en följd av att såväl flygtrafiken som järnvägstrafiken har ökat rejält sedan Arlandabanan kom till. Medan infrastrukturen inte har byggts ut i motsvarande grad.

Eftersom jag bara är en betalande resenär och inte kan särdeles mycket om järnvägens praktiska drift så undrar jag följande: Vi struntar i vad man "borde ha gjort" för 20-30 år sedan. Med utgångspunkt i dagens situation - vad skulle göras för att "pyttetågen" inte skulle stjäla för stor del av de värdefulla tåglägena från andra. Skall man lägga ned AEX i sin nuvarande form och låta den vanliga pendeltågstrafiken ersätta. Eller skall man glesa ut tidtabellen och köra med maxlängd på tågen. Eller vad skall göras? På sikt är självfallet fler spår en uppenbar lösning men då talar vi väl om något som ligger många år i framtiden. Kan Enceladus eller någon annan klargöra detta.

Visst var det så. Men samtidigt gjordes ju detta samtidigt som man planerade en rad andra infrastrukturinvesteringar både till Arlanda (utbyggnad av fyrspår), kopplingen vidare till Uppsala, man planerade för Svealandsbanan etc. Alltså den totala kostnaden för allt detta översteg ju med råge priset som var just Arlandadelen - något som ju också hade varit mycket billigare om man nöjt sig med en terminal och möjligen ett par vändspår bakom, än att bygga en särskild infrastruktur för tåg till Arlanda.

Inget talar för att det egentligen inte skulle ha varit möjligt att göra på det viset. Men man var nog fast i tanken att göra som Heathrows. Bland annat då att bygga två extra plattformar, trots att avståndet mellan terminalerna är ganska kort. Nu var det väl ändå så att det hade blivit en extra kostnad i statsbudgeten. Dock är det nog lite en efterkonstruktion att statens ekonomiska läge gjorde denna lösning nödvändig - på så sätt att OPS-lösningen redan föreslogs initialt i SOU:n. Långt före stadens finanser var så dåliga och beslutet fattades. Däremot bidrog det förstås till att utredningens förslag godtogs i högre grad än vad annars kanske hade varit intressant.

Man skulle också kunna tittat på andra vägar för att finansiera (om statsbudgeten var ansträngd för tillfället) såsom förskottering eller andra former. Staten kunde exempelvis startat ett eget bolag som sökte finansiering externt. För en sådan här investering torde det ju ha funnits en rad företag som varit intresserade av att skjuta till pengar (om än bara som lån), eftersom de skulle göra en stor vinst på effektivare resor till Arlanda. Staten fick ju ändå stå som garant bakom A-train.
Lars_L

Inläggav Claes Thure Moberg » sön 21 jan, 2018 19:21

När det gäller Arlandabanans tillkomst så tror jag att inte någon över huvud taget tänkte sig något annat än ett expresståg Arlanda- Stockholm. I vart fall kan inte jag minnas att något annat över huvud taget diskuterades i några kretsar. Trafiken ökade och ökade samtidigt som busskaravanerna på motorvägen blev längre och längre. Medan politkerna snackade och snackade.

Plötsligt offentliggjordes förslaget om en OPS-lösning som var något helt nytt i Sverige den gången. Men där fanns ett färdigt förslag som kunde producera detta expresståg någorlunda snabbt. Vilket självfallet var lockande för det man kan kalla den breda allmänheten och därmed också lockande för det politiska systemet. Så byggdes banan och rent tekniskt sett blev den en omedelbar framgång. Kritiken (berättigad eller ej) har kommit långt i efterhand.

I vart fall minns jag saken på det sättet. Men nu har det ju blivit en trafikutveckling som knappast någon såg för sig den gången med nya problem som man nog inte tänkte på då. Problemet med att AEX skulle ta för många tåglägen på huvudbanan har jag över huvud taget aldrig funderat på eller ens hört talas om förrän nu. Det är ju något man inte ser som vanlig resenär. Men är detta ett allvarligt problem som behöver en lösning relativt snart så låter ju Enceladus lösning som det enklaste. I vart fall jämfört med ett extra dubbelspår helt från Stockholm. Men även det kräver ju en del infrastruktur ute på Arlanda. För att inte tala om att man sannolikt måste lösa in Arlandabanan från ägarna i förtid till en kostnad som nog inte är helt liten.
Claes Thure Moberg

Inläggav Lennart Petersen » sön 21 jan, 2018 20:56

Claes Thure Moberg skrev:Jag som kund upplever Arlanda Express som en alldeles utmärkt förbindelse. En förbindelse som dessutom nästan aldrig har förseningar eller driftavbrott, vilket väl är helt unikt i den Svenska järnvägsvärlden. En förbindelse som dessutom uppges vara företagsekonomiskt lönsam vilket väl också är ovanligt.
.

Men det är nu bara inte sant , AeX drabbas av stopp i trafiken i ungefär samma utsträckning som övrig trafik på ostkustbanan och det inträffar lite då och då att trafiken ersätts med taxi för bokade resenärer
Lennart Petersen

Inläggav Lars_L » sön 21 jan, 2018 21:43

Claes Thure Moberg skrev:
I vart fall minns jag saken på det sättet. Men nu har det ju blivit en trafikutveckling som knappast någon såg för sig den gången med nya problem som man nog inte tänkte på då. Problemet med att AEX skulle ta för många tåglägen på huvudbanan har jag över huvud taget aldrig funderat på eller ens hört talas om förrän nu. Det är ju något man inte ser som vanlig resenär. Men är detta ett allvarligt problem som behöver en lösning relativt snart så låter ju Enceladus lösning som det enklaste. I vart fall jämfört med ett extra dubbelspår helt från Stockholm. Men även det kräver ju en del infrastruktur ute på Arlanda. För att inte tala om att man sannolikt måste lösa in Arlandabanan från ägarna i förtid till en kostnad som nog inte är helt liten.

Men om vi gjorde det skulle ju vem som helst ändå få köra tåg till Arlanda. Det skulle ju närmast leda till ännu fler tåglägen som skulle behövas. Vi styr ju inte över det, eftersom stationerna då skulle vara öppna för alla att trafikera, utan extra avgift.

Det som styr idag är ju endast Trafikverkets prioriteringsordning när det gäller tåg. Här skulle ju snabbtåg till Arlanda ändå hamna i översta klassen, om tillräckligt många åker. Systemet fungerar helt enkelt inte så, eftersom vi inte styr över tågtrafiken så som systemet är upplagt.

Snarare handlar det om att vi måste styra på ett annat sätt över det lediga utrymmet. När vi låter alla operatörer själva föreslå när det vill köra tåg och vilken typ av tåg de vill köra på yttre spåren (så länge det inte är godståg, med det beror ju också på prioriteringen), så kommer det förstås bli fullt. SJ har ju nu exempelvis valt att köra med korta tåg för att kunna ha halvtimmestrafik till Uppsala i mellantrafiken (om än via Märsta), just för att man har den möjligheten. Men det är ju inte något "behov" av det.

Det vi behöver är väl alltså i första hand ett annat sätt att tilldela kapaciteten (eller möjligen ta betalt för den kapacitet Trafikverket delar ut) inte fler spår. I detta sammanhang är ju inte tågen tilll Arlanda något större problem, då vi ändå kan ha samma kapacitet till Uppsala via Märsta.
Lars_L

Återgå till Spårtrafik