Enceladus skrev:Lars_L skrev:Men som diskuterats tidigare så ingår ju 516 och 526 i E20. Där har ju Arriva rätt att anpassa turtätheten och man behöver alltså bara köra kvartstrafik som minst, om resandeunderlaget inte kräver mer. Att man kör tätare trafik tyder ju på att det finns ett underlag. Eftersom det dock inte kostar något för Trafikförvaltningen (oss skattebetalare) om bussarna går tomma en del av sträckan, så kommer ju knappast heller Trafikförvaltningen att godkänna att linjerna tas bort. Särskilt som man inte har någon snabb lösning för den tilltagande trängseln i pendeltågstrafiken.
Trafikförvaltningen har just godkänt att linjerna tas bort - både linje 516 från Norrviken och linje 526 från Sollentuna. Får Arriva en högre ersättning för dessa direktbussar än för vanliga matarbussar? Om de flesta åker lokalt mellan Viby och Norrviken så är det ju dumt att ge en högre ersättning...
Jag antar att denna trafikförändring förutsätter att Norrviken behåller sin 7,5-minuterstrafik under överskådlig tid. Därmed är det väl osannolikt att snabbtåg återinförs på Ostkustbanan?
Snarare att 516 förkortas. Den kommer ju utgå från Mossvägen. Men det är nog ett beslut som man får hitta en annan lösning på inom några år om man ska kunna klara Riplan, med tanke på att kapaciteten i pendeln är för liten. Men å andra sidan reviderar man väl kanske Riplan istället.
Det är samma kostnad för alla resenärer - ca 23 kronor per resa borde nuvärdet vara uppe i för ersättningen i E20, block 1 (svårt att räkna upp indexnivåerna korrekt eftersom man använder så många parametrar (skulle nog ta en hel dag att sitta och räkna upp korrekt). Sedan gör Trafikförvaltningen justeringar ifall medelreslängden minskar i trafikområdet, men det påverkas knappast av det här.
Eftersom det knappast är några som bott vid pendeltågsstationerna som åkt bussarna, så blir det ju inte färre resor. Kostnaden för Trafikförvaltningen blir densamma, såvida inte några väljer att åka 525 och sedan byta till 516, då blir ju Trafikförvaltningens kostnad dubblerad.
Eftersom Edsberg dock endast kommer att trafikeras av 607 och den tillhör Norrort (block 2) och ersättningen är ca 31 kr per resa där, så blir slutresultatet troligen att de totala kostnaderna för avtalen ökar, kostnader som man kanske får kompensera genom att dra ner trafiken (inte utöka trafiken) i Söderort.