Skip-stop stoppas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » tis 27 aug, 2019 16:39

Snabbtåg verkar omöjliga att införa i pendeltågstrafiken...

1) Alla tycker att snabbtåg är en bra idé då den ger kortare restider.
2) Alla inser att snabbtåg måste hoppa över en hel del stationer.
3) Alla tycker att snabbtågen skall stanna på "min" station.

Det går att byta ut "Alla" mot "De flesta" utan att argumentationens giltighet förändras.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav kildor » tis 27 aug, 2019 17:34

Enceladus skrev:
TKO skrev:Är det många turer under högtrafik som vänder i Älvsjö?


SL:s tidtabeller gör det onödigt svårt att svara på den frågan.

Det är inte så svårt faktiskt. Det finns 5 linjer som trafikerar Älvsjö. Och tittar man i respektive linjetidtabell så ser man att det bara är linje 44 som har Älvsjö som slutstation i högtrafiken:
https://sl.se/ficktid/vinter/H44.pdf
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5127
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » ons 28 aug, 2019 4:58

kildor skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Är det många turer under högtrafik som vänder i Älvsjö?


SL:s tidtabeller gör det onödigt svårt att svara på den frågan.

Det är inte så svårt faktiskt. Det finns 5 linjer som trafikerar Älvsjö. Och tittar man i respektive linjetidtabell så ser man att det bara är linje 44 som har Älvsjö som slutstation i högtrafiken:
https://sl.se/ficktid/vinter/H44.pdf


Det hade varit enklare och bättre att ange vad som händer med tågen efter Älvsjö/Odenplan i samlingstidtabellerna. Den informationen efterfrågas väl ändå. Egentligen skulle linjetidtabellerna kunna slopas om all information fanns i samlingstidtabellerna. Exempelvis har linje 710 ingen egen linjetidtabell, utan den har endast en samlingstidtabell tillsammans med linje 703. Jag tror att resenärerna uppskattar överskådligheten.

Lars_L skrev:Nu verkar ju Trafikförvaltningen vara inne på att man behöver köpa in nya tåg - men det kommer ju dröja några år innan dess och vi vet fortfarande inte om kapaciteten på Citybanan klarar 20 tåg i timmen (rättare - att man får ordning på avgångsprocedur och plattformsdörrar för att hålla nere uppehållstiden vid Odenplan till max 60 sekunder i genomsnitt).


Trafikförvaltningen räknar inte med något fordonstillskott under de närmaste åren (se sidan 66):

Trafikförvaltningen skrev:Genomförandet skall kunna ske med en befintlig flotta på 129 fordon. Något permanent eget fordonstillskott är inte att räkna med under de närmaste åren. I dagsläget trafiksätts 105 fordon inklusive trafikreserv. För 2020 planeras en trafikutökning till 109 fordon. Under genomförandet så bedöms trafikutsättningen att successivt öka till 110-112 fordon 2025.


Det finns inte heller någon plan för en väsentlig trafikutökning. Det borde vara välkänt vid det här laget att pendeltågstrafiken kommer att kollapsa i mitten av 2020-talet... :(
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » ons 28 aug, 2019 10:55

Enceladus skrev:

Trafikförvaltningen räknar inte med något fordonstillskott under de närmaste åren (se sidan 66):

Trafikförvaltningen skrev:Genomförandet skall kunna ske med en befintlig flotta på 129 fordon. Något permanent eget fordonstillskott är inte att räkna med under de närmaste åren. I dagsläget trafiksätts 105 fordon inklusive trafikreserv. För 2020 planeras en trafikutökning till 109 fordon. Under genomförandet så bedöms trafikutsättningen att successivt öka till 110-112 fordon 2025.


Det finns inte heller någon plan för en väsentlig trafikutökning. Det borde vara välkänt vid det här laget att pendeltågstrafiken kommer att kollapsa i mitten av 2020-talet... :(


Precis. Jag har för mig att jag läste 2025 tydligare uttryckt i annan rapport. Som du vet är det 2019 nu. Det tar minst ett år att fatta ett formellt beslut, därefter tar upphandling ett par år och likaledes leveranstid. Så 2025 är ju tidigast som man kan ha nya vagnar. Att trafiken kan optimeras för att klara ökat resande har jag och andra pekat på. Däremot kan det ju innebära att exempelvis Nynäsbanan får stå tillbaka ett tag med ytterligare trafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2764
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » ons 28 aug, 2019 17:12

Lars_L skrev:
Precis. Jag har för mig att jag läste 2025 tydligare uttryckt i annan rapport. Som du vet är det 2019 nu. Det tar minst ett år att fatta ett formellt beslut, därefter tar upphandling ett par år och likaledes leveranstid. Så 2025 är ju tidigast som man kan ha nya vagnar. Att trafiken kan optimeras för att klara ökat resande har jag och andra pekat på. Däremot kan det ju innebära att exempelvis Nynäsbanan får stå tillbaka ett tag med ytterligare trafik.


Det uttrycks faktiskt lite tydligare i nämnda rapport på sidan 8
Med den ambition och prediktering som i dagsläget finns avseende trafikökning kommer dagens fordonsflotta behöva utökas genom anskaffning av en ny generation fordon. Den exakta tidpunkten då fler fordon behövs är idag ej känd då den beror på en mängd faktorer såsom trafikökning, kapacitet i infrastrukturen och befolkningstillväxt, men en nulägesbedömning är att tidpunkten infaller kring år 2025-2028. Den av förvaltningschefen initierade systemanalysen för pendeltågssystemet kan komma att ge ytterligare klarhet i denna fråga.


Egentligen är det här en fördel att man nu tror att man kan behålla nuvarande vagnpark lite längre. I och med det så finns det inte någon anledning att "vänta ut" den gamla vagnparken, utan man blir tvungen att ta in en ny vagnpark och köra med parallellt.

Är nog ganska säker på att vi får något slags beslut under nästa år att påbörja upphandling. Särskilt som man verkar vara mer pessimistisk till att minska underhållsreserven nu (vilket man alltid räknar för lågt när man planerar inköp av tåg - primärt för att man inte vill införa de andra lösningar som krävs för att minska på underhållsreserven).

Men först måste man förstås veta om det med stabil trafik går att köra mer än 16 tåg i timmen genom Citybanan. I annat fall är det ju bara att kasta pengarna i sjön.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2764
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » ons 28 aug, 2019 18:45

Om 'man' inser/anser att det inte går att köra mer än 16-18 t/h på Citybanan finns det bara en sak att göra:

- Utred skyndsamt hur detta skall ändras och genomför sedan de nödvändiga åtgärderna omedelbart. De tjänstemän/konsulter som anser att detta ej är möjligt får omedelbart sparken.

Endast så kan vi få en fungerande pendeltågstrafik och återupprätta förtroendet för TF/SL/Regionsstyrelsen!

anser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » ons 28 aug, 2019 19:35

TKO skrev:Om 'man' inser/anser att det inte går att köra mer än 16-18 t/h på Citybanan finns det bara en sak att göra:

- Utred skyndsamt hur detta skall ändras och genomför sedan de nödvändiga åtgärderna omedelbart. De tjänstemän/konsulter som anser att detta ej är möjligt får omedelbart sparken.

Endast så kan vi få en fungerande pendeltågstrafik och återupprätta förtroendet för TF/SL/Regionsstyrelsen!

anser
Thomas K Ohlsson


Man har ju ett åtgärdsprogram tillsammans med Trafikverket. Och det känns ju som man måste komma ut med några lösningar där snart....

Sedan för att köra ännu fler tåg, måste man ju också ha ändstationer som klarar att vända tågen om antalet avgångar utökas och det kräver ju också ombyggnationer.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2764
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » ons 28 aug, 2019 20:06

Det finns naturligtvis många aspekter och delproblem när vi tittar på detta.
Vändkapaciteten är ett sådant - som i sammanhanget är litet och lätt att lösa.

Det gäller därför att fokusera på väsentligheter - även om det innebär att det är svårare nötter som måste knäckas. De som är ansvariga för kapacitetsfiaskot på Citybanan kommer säkert att föreslå att vi tar fram bergborrmaskinerna och dynamiten igen - bygg mer så går det att köra fler tåg. Tänk det är en slutsats jag kan komma fram till utan vare sej lång utredningstid eller ekonomisk ersättning!
Annars kan man ju byta signalsystem till något som har dokumenterad kapacitet i storleksordningen 24-30 t/h. Detta innebär förmodligen att vi måste överge 'den speciella och överlägsna svenska modellen' men den chikanen får vi nog ta.

Sen blir allt nog jättebra!

påstår
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » ons 28 aug, 2019 20:22

TKO skrev:Det finns naturligtvis många aspekter och delproblem när vi tittar på detta.
Vändkapaciteten är ett sådant - som i sammanhanget är litet och lätt att lösa.

Det gäller därför att fokusera på väsentligheter - även om det innebär att det är svårare nötter som måste knäckas. De som är ansvariga för kapacitetsfiaskot på Citybanan kommer säkert att föreslå att vi tar fram bergborrmaskinerna och dynamiten igen - bygg mer så går det att köra fler tåg. Tänk det är en slutsats jag kan komma fram till utan vare sej lång utredningstid eller ekonomisk ersättning!
Annars kan man ju byta signalsystem till något som har dokumenterad kapacitet i storleksordningen 24-30 t/h. Detta innebär förmodligen att vi måste överge 'den speciella och överlägsna svenska modellen' men den chikanen får vi nog ta.

Sen blir allt nog jättebra!

påstår
Thomas K Ohlsson


Jag skulle säga att Citybanan är det lättaste att lösa. Bara att ställa plattformsdörrarna på att vara öppna vid Odenplan, så kan man i vilket fall köra 18 tåg i timmen utan problem - och det är ju vad tågkapaciteten räcker till utan att köra med korta tåg i rusningstrafik och att köra korta tåg under maxtimmen är ju bara slöseri på kapacitet.

Allvarligt talat är faktiskt signalsystemet en ganska liten del av problemet. Variation i retardation mellan olika förare och stationsuppehållens längd är lättare att lösa och skulle göra att det går att köra 20 tåg i timmen utan större problem. Bättre signalsystem och placering av signaler skulle förstås spara in några sekunder här och där. Men ändå ganska marginellt problem i sammanhanget.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2764
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » ons 28 aug, 2019 20:32

Ovanstånde inlägg är tyvärr helt felaktigt. Men är man nöjd med 20 t/h och därmed är sämst i världen så är det väl så man vill se på saken.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » ons 28 aug, 2019 20:34

Det verkar som om Lars L inte hört talas om automatdrift - som naturligtvis är en del av ett adekvat signalsystem.

tilllägger
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » ons 28 aug, 2019 20:41

TKO skrev:Det verkar som om Lars L inte hört talas om automatdrift - som naturligtvis är en del av ett adekvat signalsystem.

tilllägger
Thomas K Ohlsson


Tänka sig det har jag! Men signalsystem räcker ju inte, utan tågen måste ju också gå att anpassa till ATO. Men visst RER i Paris klarar väl 26 avgångar som mest i maxtimmen, så lite mer kan man ju pressa upp.

Dock är det ju så att många system kan ha relativt stor acceptans för småförseningar vid hög trafik. I Stockholm är det lite knepigt, eftersom tågen lätt missar sina tåglägen längre ut på banan och därmed kan få ganska dålig regularitet. Alltid lättare om det är ett isolerat system än om man påverkas av fjärr- och regionaltåg.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2764
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » tor 29 aug, 2019 10:13

Lars_L skrev:
TKO skrev:Det verkar som om Lars L inte hört talas om automatdrift - som naturligtvis är en del av ett adekvat signalsystem.

tilllägger
Thomas K Ohlsson


Tänka sig det har jag! Men signalsystem räcker ju inte, utan tågen måste ju också gå att anpassa till ATO. Men visst RER i Paris klarar väl 26 avgångar som mest i maxtimmen, så lite mer kan man ju pressa upp.

Dock är det ju så att många system kan ha relativt stor acceptans för småförseningar vid hög trafik. I Stockholm är det lite knepigt, eftersom tågen lätt missar sina tåglägen längre ut på banan och därmed kan få ganska dålig regularitet. Alltid lättare om det är ett isolerat system än om man påverkas av fjärr- och regionaltåg.


Aha - måste tågen anpassas också? Det hade jag ingen aaaaaaaning om!

Och eftersom jag inser att Stockholms pendeltågssystem är världens mest komplexa blir jag faktiskt nöjd om man klarar av att köra 24 t/h genom tunneln... det borde väl inte vara omöjligt för ens för TF/TRV?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » lör 31 aug, 2019 19:56

Kollektivtrafiken: Då är det Sollentuna ”mot rubbet”

Sollentunas politiker är enade om att stå upp för Sollentunabornas tåg och... direktbussar mellan Norrviken och City. Restiden mellan Norrviken och City är 22 minuter med tåg och 39-56 minuter med buss. Norrviken har 7,5-minuterstrafik under större delen av dygnet. Vad är meningen med dessa bussar? :?

Om nu Norrviken måste ha direktbussar till stan så hade det väl varit mer meningsfullt om de gick till Fridhemsplan?
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » lör 31 aug, 2019 21:51

Alla vägar bär till Fridhemsplan!

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Diripsi » lör 31 aug, 2019 22:48

Enceladus skrev:Kollektivtrafiken: Då är det Sollentuna ”mot rubbet”

Sollentunas politiker är enade om att stå upp för Sollentunabornas tåg och... direktbussar mellan Norrviken och City. Restiden mellan Norrviken och City är 22 minuter med tåg och 39-56 minuter med buss. Norrviken har 7,5-minuterstrafik under större delen av dygnet. Vad är meningen med dessa bussar? :?

22 minuter är i teorin, om trafiken fungerar som den ska. Jag själv föredrar helt klart sittplats på en buss framför att trängas på ett pendeltåg som man aldrig vet i förväg om och när man kommer fram. Med det sagt så håller jag med om att bussarna bör gå till Fridhemsplan, dock bör de inte vända där utan gå till Liljeholmen istället.
Diripsi
 
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 01 sep, 2019 7:46

Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Kollektivtrafiken: Då är det Sollentuna ”mot rubbet”

Sollentunas politiker är enade om att stå upp för Sollentunabornas tåg och... direktbussar mellan Norrviken och City. Restiden mellan Norrviken och City är 22 minuter med tåg och 39-56 minuter med buss. Norrviken har 7,5-minuterstrafik under större delen av dygnet. Vad är meningen med dessa bussar? :?

22 minuter är i teorin, om trafiken fungerar som den ska. Jag själv föredrar helt klart sittplats på en buss framför att trängas på ett pendeltåg som man aldrig vet i förväg om och när man kommer fram. Med det sagt så håller jag med om att bussarna bör gå till Fridhemsplan, dock bör de inte vända där utan gå till Liljeholmen istället.


Om resenärerna från Norrviken föredrar att åka buss till City så behöver inte alla tåg stanna där och därigenom förlänga resan för flertalet resenärer från yttre stationer som inte har direktbussar till City, t.ex. Märsta. Det är som att både äta kakan och ha den kvar. Nu när alla tåg stannar i Norrviken - den minsta stationen i hela pendeltågssystemet förutom söder om Västerhaninge samt på Gnestalinjen - så har stationen ett överutbud jämfört med andra stationer.

Finns det underlag för direktbussar mellan Norrviken och City när Norrviken har 7,5-minuterstrafik med pendeltåg? Direktbussar som endast fungerar som ersättningsbussar vid förseningar är ju fruktansvärt dyra. Mycket tyder tyvärr på att underlag saknas. Det är inte första gången dessa bussar föreslås att dras in eller glesas ut. Det finns ingen rök utan eld. Tidigare gånger har dock politikerna räddat linjerna. I grannforumet hittar jag följande kommentar:

Ulf Berlin skrev:Hmm…
Varje gång jag ser dessa linjers avgångar från Sergels torg så sitter det kanske 5-10 res i dessa bussar,men det
kanske kommer på flera(många)borta vid KS-trakten?/Ulf


Är det rimligt att lägga så stora resurser på så få resenärer?

Denna klassiker kan vara värd att citera: Busstrafik, som komplement till pendeltågstrafik

SL skrev:I det fall direktbusstrafiken parallellkör med spårtrafiken från en närförort, visar erfarenheterna att väldigt få använder sig av busstrafiken. Den tydlighet, kontinuitet och turtäthet som spårtrafiken har gör att de allra flesta tar omaket att tränga sig in i redan välfyllda tåg. (Att stå i spårtrafiken upplevs också som mindre besvärande än att stå på en buss.) Restiden är också avgörande, få närförorter erbjuder en sådan vägstandard till innerstaden att bussen tidsmässigt kan konkurrera med spårtrafiken.

Det är också eftersträvansvärt att åstadkomma samma komparativa fördel vid målpunkten i innerstaden, dvs. direktbussen ska helst inte gå till centralen eller dess absoluta närhet.


Erfarenheterna visar att väldigt få använder sig av direktbussar som parallellkör med spårtrafiken. Linje 561 gick tidigare mellan Jakobsberg och City, men efter några år kortades den av till Karolinska sjukhuset eftersom nästan ingen satt kvar vidare mot City. Norrviken är inget undantag! Det som räddar Norrvikens direktbussar är väl som skribenten "daniel_s" säger att alla känner en massa politiker.

Tomt på nya pendelbussarna

Svenska Dagbladet skrev:SL har gjort en första utvärdering av direktbusslinjerna, som bekostas med statliga trängselskattepengar. Den visar att de nya busslinjerna har anammats mest i de områden där pendlarna är vana vid att åka buss, som i Nacka och Värmdö. Men där pendeltåget är den vanliga kommunikationen till stan är intresset för bussarna klent.


Direktbussar till City är populära där det saknas spårtrafik till City, t.ex. i Nacka och Värmdö. Direktbussar mellan Norrviken och City tycks däremot vara dömda att misslyckas. Men direktbussar kan vara populära även där pendeltåget är den vanliga kommunikationen till stan - bara de inte går till centralen eller dess absoluta närhet. Linjerna 151, 153, 726, 743 och 745 som går till Fridhemsplan är jättepopulära. Där pratar vi inte om 5-10 resenärer, utan kanske om 5-10 stående resenärer. Trafiken på dessa linjer föreslås utökas nästan varje år på grund av stor efterfrågan.

Det går alltså att ha direktbussar där det finns pendeltåg, men bussarna måste användas även när pendeltågstrafiken fungerar. Norrvikens direktbussar kommer säkert att räddas av politikerna ytterligare en gång. Detta inflytande är ju poängen med att bo i Norrviken. Bussarna borde dock flyttas till Fridhemsplan - både för resenärernas och skattebetalarnas skull.
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » sön 01 sep, 2019 9:19

När det gäller direktbussar så är det förstås avgörande att de har underlag. Det är ju ganska tydligt uttryckt i Trafikförvaltningens riktlinjer. Turtätheten ska ju också anpassas så att det finns en rimlig beläggning.

Att 561 avkortades för att det inte fanns några som åkte till Sergels Torg kan man ju däremot i och för sig tvista om. Jag tyckte nog ändå de gånger ja sett den på Sveavägen att det varit skaplig beläggning. Däremot är det ju trafik som är väldigt dyr för operatören att köra. Nobina har ju varit smarta att istället få igenom att den utgår från Karolinska. Därmed kan man också ha tomma bussar i motriktning i trafik, som man får betalt för, istället för att ha tomkörningar till och från Karolinska. En betydligt bättre affär för Nobina än att ha tomkörningar från City och dit hade det inte heller - på grund av köerna - varit lika fördelaktigt att köra turer i motriktningen. Sedan var det ju också orsakat av ombyggnationen vid Sergels Torg, som ju gjorde att bussarna inte kunde vända där under en period.

Men som diskuterats tidigare så ingår ju 516 och 526 i E20. Där har ju Arriva rätt att anpassa turtätheten och man behöver alltså bara köra kvartstrafik som minst, om resandeunderlaget inte kräver mer. Att man kör tätare trafik tyder ju på att det finns ett underlag. Eftersom det dock inte kostar något för Trafikförvaltningen (oss skattebetalare) om bussarna går tomma en del av sträckan, så kommer ju knappast heller Trafikförvaltningen att godkänna att linjerna tas bort. Särskilt som man inte har någon snabb lösning för den tilltagande trängseln i pendeltågstrafiken.

Men sedan missar Enceladus alltid att linjer har flera funktioner och inte bara innebär att transportera resenärer mellan två knutpunkter. Det är ju ingen som går på i Norrviken för att åka till city med direktbussen. Däremot är det en del från Viby som sitter kvar, långt ifrån alla ska ju förstås till stan. Det skulle ju alltså antagligen behövas mer trafik på 525 om man lägger ner linjen på sträckan. Men då blir inte skillnaden så pass stor i upplevd restid. Att åka från Viby till Stockholms City, innebär ju en upplevd restid på ca 53 minuter, ifall man väljer att byta till pendeltåget vid Norrviken. I upplevd restid finns det alltså som alltid flera reserelationer där det med bussen upplevs som att restiden blir ungefär lika lång - ifall du räknar med gångtiden från Stockholm City och om du arbetar närmare Hamngatan/Sveavägen, vinner alternativet i många fall. Särskilt för dem som åker i den tidiga morgonrusningen, upplevs det nog alltså som likvärdigt.

Och upplevd restid är ju inget som jag "hittat på", utan det används ju av Trafikförvaltningen när man beräknar olika linjedragningar. Där ger man 5 minuter i straff för att resenärer gör ett byte och multiplicerar gångtid och väntetid med faktorn 2 (en del modeller ännu högre). Sedan kan man förstås inte ha råd med linjer bara för att de ger rimlig "upplevd restid", man måste förstås ha råd med trafiken också och den måste ha tillräckligt underlag. Att 516 tillkommit beror väl delvis på (förutom att Viby är ett relativt stort område), att 520 aldrig hade passning till pendeltågen, på den tiden den linjen passerade området. Sedan 525 tillkommit och pendeltågstrafiken utökats, har ju förstås den negativa effekten av det minskat.

På 526 är ju rollen som "förstärkning" också en betydligt större del av resandet. Lägger man ner den från Edsberg så måste man antagligen ha extravagnar/mer trafik på 607 istället. Och då blir ju inte vinsten lika stor.

Men den största funktionen för bägge linjer är ju att vara en förbindelse till stan från Silverdal. Så var det förstås inte när de tillkom. Men därifrån har man annars alternativet att åka buss först till Helenelund och byta, eller att bara komma till Karolinska sjukhuset med 607. En möjlighet skulle ju kunna vara att förlänga 607 till Odenplan eller något, för att skapa en bättre förbindelse. När väl tunnelbanan är utbyggd till Karolinska, så skulle det ju räcka att ha 607 på sträckan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2764
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 01 sep, 2019 9:45

Lars_L skrev:När det gäller direktbussar så är det förstås avgörande att de har underlag. Det är ju ganska tydligt uttryckt i Trafikförvaltningens riktlinjer. Turtätheten ska ju också anpassas så att det finns en rimlig beläggning.

Att 561 avkortades för att det inte fanns några som åkte till Sergels Torg kan man ju däremot i och för sig tvista om. Jag tyckte nog ändå de gånger ja sett den på Sveavägen att det varit skaplig beläggning. Däremot är det ju trafik som är väldigt dyr för operatören att köra. Nobina har ju varit smarta att istället få igenom att den utgår från Karolinska. Därmed kan man också ha tomma bussar i motriktning i trafik, som man får betalt för, istället för att ha tomkörningar till och från Karolinska. En betydligt bättre affär för Nobina än att ha tomkörningar från City och dit hade det inte heller - på grund av köerna - varit lika fördelaktigt att köra turer i motriktningen. Sedan var det ju också orsakat av ombyggnationen vid Sergels Torg, som ju gjorde att bussarna inte kunde vända där under en period.

Men som diskuterats tidigare så ingår ju 516 och 526 i E20. Där har ju Arriva rätt att anpassa turtätheten och man behöver alltså bara köra kvartstrafik som minst, om resandeunderlaget inte kräver mer. Att man kör tätare trafik tyder ju på att det finns ett underlag. Eftersom det dock inte kostar något för Trafikförvaltningen (oss skattebetalare) om bussarna går tomma en del av sträckan, så kommer ju knappast heller Trafikförvaltningen att godkänna att linjerna tas bort. Särskilt som man inte har någon snabb lösning för den tilltagande trängseln i pendeltågstrafiken.

Men sedan missar Enceladus alltid att linjer har flera funktioner och inte bara innebär att transportera resenärer mellan två knutpunkter. Det är ju ingen som går på i Norrviken för att åka till city med direktbussen. Däremot är det en del från Viby som sitter kvar, långt ifrån alla ska ju förstås till stan. Det skulle ju alltså antagligen behövas mer trafik på 525 om man lägger ner linjen på sträckan. Men då blir inte skillnaden så pass stor i upplevd restid. Att åka från Viby till Stockholms City, innebär ju en upplevd restid på ca 53 minuter, ifall man väljer att byta till pendeltåget vid Norrviken. I upplevd restid finns det alltså som alltid flera reserelationer där det med bussen upplevs som att restiden blir ungefär lika lång - ifall du räknar med gångtiden från Stockholm City och om du arbetar närmare Hamngatan/Sveavägen, vinner alternativet i många fall. Särskilt för dem som åker i den tidiga morgonrusningen, upplevs det nog alltså som likvärdigt.

Och upplevd restid är ju inget som jag "hittat på", utan det används ju av Trafikförvaltningen när man beräknar olika linjedragningar. Där ger man 5 minuter i straff för att resenärer gör ett byte och multiplicerar gångtid och väntetid med faktorn 2 (en del modeller ännu högre). Sedan kan man förstås inte ha råd med linjer bara för att de ger rimlig "upplevd restid", man måste förstås ha råd med trafiken också och den måste ha tillräckligt underlag. Att 516 tillkommit beror väl delvis på (förutom att Viby är ett relativt stort område), att 520 aldrig hade passning till pendeltågen, på den tiden den linjen passerade området. Sedan 525 tillkommit och pendeltågstrafiken utökats, har ju förstås den negativa effekten av det minskat.

På 526 är ju rollen som "förstärkning" också en betydligt större del av resandet. Lägger man ner den från Edsberg så måste man antagligen ha extravagnar/mer trafik på 607 istället. Och då blir ju inte vinsten lika stor.

Men den största funktionen för bägge linjer är ju att vara en förbindelse till stan från Silverdal. Så var det förstås inte när de tillkom. Men därifrån har man annars alternativet att åka buss först till Helenelund och byta, eller att bara komma till Karolinska sjukhuset med 607. En möjlighet skulle ju kunna vara att förlänga 607 till Odenplan eller något, för att skapa en bättre förbindelse. När väl tunnelbanan är utbyggd till Karolinska, så skulle det ju räcka att ha 607 på sträckan.


Förslaget är ju att förlänga linje 607 till Fridhemsplan under hela trafikdygnet och sedan dela upp linjen i Sollentuna. Delen mellan Sollentuna och Fridhemsplan föreslås kallas linje 526 eftersom förlängningen ersätter nuvarande linje 526. Detta skulle vara en stor förbättring för Silverdal som då får en direktförbindelse till stan under hela trafikdygnet.

Att köra bussar med 5-10 resenärer är inget effektivt sätt att avlasta pendeltågen. Resurserna kan helt klart användas bättre. Om det nu finns underlag för direktbussar från Norrviken så borde de gå till Fridhemsplan. Då skulle de locka något fler resenärer. Odenplan har samma problem som City - väldigt få använder sig av direktbussar som parallellkör med spårtrafiken. Om bussarna ska avlasta pendeltågen så kan de inte användas av "väldigt få"! Detta är inte mina ord, utan SL:s.

Den föreslagna linjen mellan Sollentuna och Fridhemsplan via Silverdal och Karolinska sjukhuset ger väl störst restidsnytta och kan nog avlasta pendeltågen bättre än direktbussar till City som väldigt få använder.

(Förslaget diskuteras också i tråden "Vad gör bussarna vid Sergels torg?".)
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » sön 01 sep, 2019 10:30

Enceladus skrev:
Förslaget är ju att förlänga linje 607 till Fridhemsplan under hela trafikdygnet och sedan dela upp linjen i Sollentuna. Delen mellan Sollentuna och Fridhemsplan föreslås kallas linje 526 eftersom förlängningen ersätter nuvarande linje 526. Detta skulle vara en stor förbättring för Silverdal som då får en direktförbindelse till stan under hela trafikdygnet.

Att köra bussar med 5-10 resenärer är inget effektivt sätt att avlasta pendeltågen. Resurserna kan helt klart användas bättre. Om det nu finns underlag för direktbussar från Norrviken så borde de gå till Fridhemsplan. Då skulle de locka något fler resenärer. Odenplan har samma problem som City - väldigt få använder sig av direktbussar som parallellkör med spårtrafiken. Om bussarna ska avlasta pendeltågen så kan de inte användas av "väldigt få"! Detta är inte mina ord, utan SL:s.

Den föreslagna linjen mellan Sollentuna och Fridhemsplan via Silverdal och Karolinska sjukhuset ger väl störst restidsnytta och kan nog avlasta pendeltågen bättre än direktbussar till City som väldigt få använder.

(Förslaget diskuteras också i tråden "Vad gör bussarna vid Sergels torg?".)


Jo, men Fridhemsplan är ett sämre förslag till dess gula linjen går till Karolinska anser jag - även om förstås linjen skulle passera s:t Eriksplan och byte kunna vara möjligt där. Därefter vore det väl rimligt att ha Fridhemsplan som ändstation.

Du kan inte hänvisa till en artikel från 2005 när man införde trängselbussarna. 561 fick ju sedan så mycket resenärer att man fick sätta en extravagnar. Naturligtvis tar det tid för resenärer att hitta nya förbindelser.

Men som sagt - jag försvarar inte att direktbussar går tomma. Men det har jag inte upplevt att de "trängselbussar" som är kvar gör, eller att det var orsaken till att 561 drogs in från Sergels torg. 2014 hade linjen 310 påstigande mellan 7-8, vilket krävde mer än tiominuterstrafik om man skulle kunna uppnå sittplatsåtagandet.

Däremot måste man förstås alltid bedöma också hur mycket parallellgående trafik man har råd att ha. Men det ger sig ju också i regel sig självt. Ifall inte resenärerna upplever att det gör en restidsvinst, så kommer inga att åka och då kan man också dra ner (eller tar bort) trafiken.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2764
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster