Skip-stop stoppas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » lör 04 aug, 2018 23:28

Intressant att någon kommer på att idag kommentera "planerade trafikförändringar" från 2012...

Och alla vettiga människor förstår ju att det inte på något sätt går att jämföra Sköndal med Årsta.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10158
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » fre 24 aug, 2018 14:08

L vill både behålla och skippa skip stop

Bra med tydliga besked från detta parti!
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav daniel_s » fre 24 aug, 2018 14:13

Enceladus skrev:L vill både behålla och skippa skip stop

Bra med tydliga besked från detta parti!


Ja man undrar ju hur de avser att hålla ordning på kommunerna om de kommer i regeringsställning, om de inte ens kan säga åt sina egna lokalpartier vad de ska tycka!
daniel_s
 
Inlägg: 12385
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » fre 24 aug, 2018 16:01

Gunnar Hélen (FP-ledare på 70-talet) myntade uttrycket "Att vara liberal är att vara kluven"!

Nu tycker jag i och för sej inte att detta är så märkvärdigt, de lokala partiavdelningarna (några "lokala" folkpartier finns inte oavsett vad Andreas Ekström på "Mitti" tror) företräder naturligtvis de lokala intressena. Nog om detta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10158
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » mån 27 aug, 2018 14:32

TKO skrev:
Enceladus skrev:Inte helt säkert att det är billigare att göra 8 vagnar/h istället för 6 vagnar/h...


Inte säkert men troligt!

I mellantrafik körs redan de flesta avgångar med fulllängdståg - så jämförelsen ser lite annorlunda ut.


Låt oss reda ut vilken trafik Trafikförvaltningen har beställt. I högtrafik ska alla tåg vara långa, förutom tågen på Gnestalinjen. I mellantrafik är det mer komplicerat. Tågen på Södertäljelinjen ska alltid vara långa, förutom på söndagar. Tågen på Bålstalinjen ska bara vara långa dagtid vardagar, ej kvällar eller helger. Övriga tåg, d.v.s. snabbtågen på Ostkustbanan samt tågen på Gnestalinjen, ska vara korta. I lågtrafik ska alla tåg vara korta. En annan fråga är hur stor trängsel det är rimligt att ha utanför rusningen när det inte kostar så mycket att höja standarden.
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav gek » mån 27 aug, 2018 21:04

Ett särskilt trängselproblem uppstår i de tåg som betjänar Arlanda. Ett kort tåg mot Södertälje kan bli ganska välfyllt redan vid Arlanda, detta på grund av att många resenärer har stor packning. En ensam trafikant kan utan problem belägga/blockera fyra sittplatser med gigantiska resväskor. Utrymmet mellan bänkarna, där det är tänkt att kunna placera stort bagage, rymmer inte dagens bautakoffertar. Särskilt nu under sommaren, när alla tåg både lördagar och söndagar varit korta (och inga "snabbtåg" varit i trafik) har trängselproblemet i Uppsalatågen blivit påtagligt. I tågen till/från Upplands Väsby har utrymmet oftast varit tillräckligt.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 958
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav daniel_s » mån 27 aug, 2018 21:27

Enceladus skrev:En annan fråga är hur stor trängsel det är rimligt att ha utanför rusningen när det inte kostar så mycket att höja standarden.


Det är inte riktigt sant att det "inte kostar så mycket". Det är en ganska hög kostnadströskel för att tursätta över en viss nivå på kilometerproduktionen; ju mer man kör med vagnarna desto mer underhåll behövs det och när man överskrider den verkliga underhållskapaciteten i verkstaden (utifrån plats- och personaltillgång) så blir det - som man har kunnat märka under sommaren - äventyrligt.
daniel_s
 
Inlägg: 12385
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » tis 28 aug, 2018 5:40

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:En annan fråga är hur stor trängsel det är rimligt att ha utanför rusningen när det inte kostar så mycket att höja standarden.


Det är inte riktigt sant att det "inte kostar så mycket". Det är en ganska hög kostnadströskel för att tursätta över en viss nivå på kilometerproduktionen; ju mer man kör med vagnarna desto mer underhåll behövs det och när man överskrider den verkliga underhållskapaciteten i verkstaden (utifrån plats- och personaltillgång) så blir det - som man har kunnat märka under sommaren - äventyrligt.


Det inte kostar så mycket jämfört med att utöka trafiken i rusningen, vilket kräver investeringar i miljardklassen. Men visst, det är förstås billigare att låta pendeltågen behålla jumboplatsen i samtliga kvalitetsmätningar. Köpenhamn och Helsingfors har visat att det går att ha tunnelbanemässig pendeltågstrafik, om bara viljan finns, och det med färre resenärer! Lyckligtvis har vi råd att bygga parallella tunnelbanor, även om det tar tid.
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav twr » tis 28 aug, 2018 6:46

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:En annan fråga är hur stor trängsel det är rimligt att ha utanför rusningen när det inte kostar så mycket att höja standarden.


Det är inte riktigt sant att det "inte kostar så mycket". Det är en ganska hög kostnadströskel för att tursätta över en viss nivå på kilometerproduktionen; ju mer man kör med vagnarna desto mer underhåll behövs det och när man överskrider den verkliga underhållskapaciteten i verkstaden (utifrån plats- och personaltillgång) så blir det - som man har kunnat märka under sommaren - äventyrligt.


Det inte kostar så mycket jämfört med att utöka trafiken i rusningen, vilket kräver investeringar i miljardklassen. Men visst, det är förstås billigare att låta pendeltågen behålla jumboplatsen i samtliga kvalitetsmätningar. Köpenhamn och Helsingfors har visat att det går att ha tunnelbanemässig pendeltågstrafik, om bara viljan finns, och det med färre resenärer! Lyckligtvis har vi råd att bygga parallella tunnelbanor, även om det tar tid.

Det har inte "gjorts ett val" att bygga parallella tunnelbanor och den enda som för fram tanken är Enceladus. Vi har naturligtvis inte råd att lägga pengar på fullkomligt idiotiska projekt som tunnelbanor till Flemingsberg, och som tur är är det ju ingen som föreslår heller, utom Enceladus.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » mån 26 aug, 2019 21:51

”Vi vill att skip stop slopas i Skogås och Trångsund”

Ingalill Söderberg (DP) skrev:Vi har också ställt krav på att snabbtågen ska stanna vid både Skogås och Trångsund – som jämfört med andra stationer utan skip stop har många påstigande. Många invånare drabbas av den låga turtätheten, vilket innebär att allt fler väljer att åka bil istället för kollektivtrafik.


I diverse rapporter står det att den positiva resandeutvecklingen finns över samtliga pendeltågslinjer. Nu kräver de flesta partierna i Huddinge att Nynäsbanan får tätare trafik i rusningstid. Till skillnad från de andra tre banorna, vilka alla har 8 tåg/h i högtrafik, har Nynäsbanan endast 6 tåg/h i högtrafik. Detta trafikutbud anses inte längre räcka till.

Ingalill Söderberg (DP) skrev:Under våren har kommunen framfört i dialoger med regionen att vi vill se en ökad trafikering på Nynäsbanan med förbättrad turtäthet i Skogås och Trångsund, exempelvis genom förlängning av lämplig linje från Älvsjö.


Kommunen har föreslagit en förlängning av de två avgångar som utgår från Älvsjö. Dessa två avgångar ska också förlängas, men till Tumba där behovet är ännu större. Nu finns det inga avgångar kvar att förlänga i maxtimmen. Har Trafikförvaltningen någon plan? :roll:

I T20 är det fortfarande för många tåg som vänder i Älvsjö, i alla fall på helger. De två norra banorna har inte ett större resande och därför borde de två södra banorna ha lika många avgångar. Det är rimligt att tåg som är på väg till eller från depån slutar eller börjar där, men annars borde någon sydligare slutstation väljas.
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » mån 26 aug, 2019 21:54

Är det många turer under högtrafik som vänder i Älvsjö?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10158
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Hechtwagen » mån 26 aug, 2019 22:07

Två frågor från en yngling! Har man redan eller ska man slopa skip stop? Och om ja, bara på pendeln eller även på Roslagsbanan? Det är väl lika orättvist där?

Kanske SJ borde hänga på slopandet av skip stop som man envisats med sedan 1856?

Kritiken uppstod direkt på pendeln och skip stopp totalsågades enligt min analys för att systemet sjösattes och inleddes med 1-2 veckor av trafik med extremt dålig punktlighet, lite lättare att försvara systemet vid normal punktlighet!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2121
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » tis 27 aug, 2019 5:23

Hechtwagen skrev:Två frågor från en yngling! Har man redan eller ska man slopa skip stop? Och om ja, bara på pendeln eller även på Roslagsbanan? Det är väl lika orättvist där?

Kanske SJ borde hänga på slopandet av skip stop som man envisats med sedan 1856?

Kritiken uppstod direkt på pendeln och skip stopp totalsågades enligt min analys för att systemet sjösattes och inleddes med 1-2 veckor av trafik med extremt dålig punktlighet, lite lättare att försvara systemet vid normal punktlighet!


Skip-stop (eller snabbtågen) ska ju utökas i T20, genom att man utanför högtrafik även ska köra så till Tumba. Där är väl dock syftet snarast just det problem som finns med kvartstrafikupplägg - kombinerat med en annan linjevariant i halvtimmestrafik. Det vill säga om tågen ska uppfattas göra någon nytta, bör de avgå några minuter före ordinarie avgång. Att ha halvtimmestrafik mellan de vanliga tågen i kvartstrafik är ju bara till riktigt bra nytta om den linjevariant som har halvtimmestrafik går en längre sträcka (som exempelvis då till/från Nynäshamn). I annat fall får man en ojämn fördelning av resenärerna och den utökade trafiken gör liten nytta. Det är ju därför tiominutersupplägg oftast är bättre vid sex tåg i timmen, eftersom man då blir tvungen att anpassa busstrafik etc. till det nya trafikupplägget, även om detta i sin tur förstås kan vara nackdel om en linjevariant i ett sådant upplägg blir för tungt genom att den har ändstation längre ut på grenen med låg turtäthet.

Att låta Nynästågen stanna i Skogås och Trångsund med nuvarande trafikupplägg ger väl därför inte så stor nytta, utan då skulle man ju köra tiominuterstrafik istället - men då skulle det antagligen behövas ha någon mer avgång från Nynäshamn i rusningen få att få bra balans (inom ramen för tiominuterstrafiken).

En orsak till kritiken är ju när turtätheten upplevs bli för dålig för de stationer som hoppas över. Ofta sammankopplas detta med om det blir trångt på tågen eller inte. Visst - starten hade kunnat vara bättre med snabbtåg på norra delen av stan - dock var ju också upplägget mycket störningskänsligt. Men samtidigt - och det var nog det som upprörde - var ju löftet att dessa stationer skulle få 8 tåg i timmen när planen presenterades. Sedan när det blev verklighet så visade sig ju att Trafikförvaltningen bara såg det som en framtida vision. Det var det som gjorde folk mest upprörda. Sammankopplat med då att orsaken till att man framhöll den visionen förstås var att kapaciteten inte skulle räcka till annars utan rejäl trängsel på "mjölktågen" som följd. Därför har ju också kritiken på Nynäsbanan varit mycket mindre. Men allt går ju att göra politik av - och att man totalt har mindre trafik och att tåg vänder i Älvsjö är ju ett något som då kan uppfattas som att kapacitet finns.

Nu behövs ju den dock på Södertäljegrenen och även om man kan få ut 18 tåg i timmen, så skulle utökningen ändå troligtvis behövas på Södertäljegrenen snarare än Nynäsbanan. Det är ju först med 20 tåg under maxtimmen som det går att få in fler tåg på Nynäsbanan under maxtimmen. Men då börjar också antalet tågsätt begränsa uppläggen. I princip har man ju bara tåg till att köra som mest 18 tåg i timmen. Nu verkar ju Trafikförvaltningen vara inne på att man behöver köpa in nya tåg - men det kommer ju dröja några år innan dess och vi vet fortfarande inte om kapaciteten på Citybanan klarar 20 tåg i timmen (rättare - att man får ordning på avgångsprocedur och plattformsdörrar för att hålla nere uppehållstiden vid Odenplan till max 60 sekunder i genomsnitt).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav BSB101 » tis 27 aug, 2019 7:46

Hechtwagen skrev:Kritiken uppstod direkt på pendeln och skip stopp totalsågades enligt min analys för att systemet sjösattes och inleddes med 1-2 veckor av trafik med extremt dålig punktlighet, lite lättare att försvara systemet vid normal punktlighet!


Nu förenklar du sanningen rätt rejält eller som det kallas idag sysslar med "fake news". Det var inte under ett par veckor det var problem utan varje gång det blev en större störning. Att få vänta 40+ minuter i rusning på nästa tåg medan ett antal "kryss-tåg" susar förbi göt nog ingen glad. Jag har även svårt att hur det är rätt väg att gå att minska antalet avgångar när man vill få fler att åka kollektivt och resandet ökar kraftigt.
BSB101
 
Inlägg: 2386
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav daniel_s » tis 27 aug, 2019 8:35

BSB101 skrev:
Hechtwagen skrev:Kritiken uppstod direkt på pendeln och skip stopp totalsågades enligt min analys för att systemet sjösattes och inleddes med 1-2 veckor av trafik med extremt dålig punktlighet, lite lättare att försvara systemet vid normal punktlighet!


Nu förenklar du sanningen rätt rejält eller som det kallas idag sysslar med "fake news". Det var inte under ett par veckor det var problem utan varje gång det blev en större störning. Att få vänta 40+ minuter i rusning på nästa tåg medan ett antal "kryss-tåg" susar förbi göt nog ingen glad. Jag har även svårt att hur det är rätt väg att gå att minska antalet avgångar när man vill få fler att åka kollektivt och resandet ökar kraftigt.


Det var inte färre avgångar, bara färre uppehåll! Men de hade oturen att välja ”fel” uppehåll att dra in, man skulle givetvis ha kört förbi Upplands Väsby och nån annan betongförort i stället för Norrviken där alla känner en massa politiker!
daniel_s
 
Inlägg: 12385
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » tis 27 aug, 2019 10:22

TKO skrev:Är det många turer under högtrafik som vänder i Älvsjö?


SL:s tidtabeller gör det onödigt svårt att svara på den frågan. Samlingstidtabellerna för Södertälje och Nynäshamn har naturligtvis inte dessa avgångar medan samlingstidtabellerna för Märsta och Bålsta saknar information om vad som händer med tågen efter Älvsjö. Med tanke på det stora antalet genomgående resenärer borde den informationen finnas där. Tyvärr säger linjenumret inte så mycket om slutstationen.

Presentationen "Pendeltågstrafiken 2019" har en detaljerad linjekarta på sidorna 50-52. Där definieras vad som avses med hög-, mellan-, låg- respektive reducerad lågtrafik. Här är tågtätheterna redovisade i tabellform:

Kod: Markera allt
                Hög Mel Låg Red
Citybanan        16  12   8   6

Ostkustbanan      8   8   4   4
Mälarbanan        8   4   4   2

Södertäljelinjen  8   4   4   2
Nynäsbanan        6   6   4   2
Älvsjövändning    2   2   0   2


Sommartrafiken är något annorlunda. Den största skillnaden är att snabbtågen till Nynäshamn saknas.

Nästa år förlängs maxtimmens två Älvsjövändningar till Tumba som mjölktåg. I vardagarnas mellantrafik förlängs de två Älvsjövändningarna till Tumba som snabbtåg. Både högtrafiken och lågtrafiken förlängs på vardagar. Södertäljelinjen får långa tåg även på söndagar. Signaturen "Hans Wibacke" har också avslöjat följande förändring:

Hans Wibacke skrev:Redan från och med 30 september (i år alltså) kommer tågen Märsta-Älvsjö/Nynäshamn gå långa dagtid på vardagar mellan rusningarna. Hepp! :D


Presentationen "Pendeltågstrafiken 2020" har tyvärr ingen linjekarta, men det blir alltså betydligt fler långa tåg nästa år. Min åsikt om långa tåg kvarstår dock:

Enceladus skrev:I allmänhet borde pendeltågen trafikeras med korta tåg så länge det inte behövs fler avgångar än vad infrastrukturen tillåter. Blå linjen trafikeras med korta tåg på helger och detta ger ett väldigt bra utbud, t.ex. 15-minuterstrafik ända till klockan 2. Gröna och röda linjerna trafikerades tidigare också med korta tåg på helger för att erbjuda ett högre turutbud. Nu har dock resandet ökat så mycket på dessa linjer att tågen måste köras långa.
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » tis 27 aug, 2019 10:26

Tack!
Ja att vända tåg i Älvsjö under högtrafik måste vara ett slöseri med resurser, såvida det inte är tåg i högtrafikens "avtrappningsskede".

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10158
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » tis 27 aug, 2019 11:23

TKO skrev:Ja att vända tåg i Älvsjö under högtrafik måste vara ett slöseri med resurser, såvida det inte är tåg i högtrafikens "avtrappningsskede".


Det optimala skulle vara om samtliga resenärer från Älvsjö mot stan använde just de avgångar som vänder i Älvsjö. Något billigare sätt att transportera dessa resenärer finns inte. I verkligheten väntar resenärerna naturligtvis inte på de avgångarna. Om det finns några avgångar som resenärerna kan tänkas vänta på så är det väl de som går mot Uppsala. Dessa kommer dock från Södertälje och är därför redan fulla.

Alla andra regioner i Sverige hade löst detta problem genom att köra regionaltåg som avlastar pendeltågen mellan Södertälje och Uppsala, men nu är vi ju i Stockholm. Går det ens att lösa problemet utan att ge upp tanken om låtsaskommersiella regionaltåg? :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » tis 27 aug, 2019 11:54

Enceladus skrev:
TKO skrev:Ja att vända tåg i Älvsjö under högtrafik måste vara ett slöseri med resurser, såvida det inte är tåg i högtrafikens "avtrappningsskede".


Det optimala skulle vara om samtliga resenärer från Älvsjö mot stan använde just de avgångar som vänder i Älvsjö. Något billigare sätt att transportera dessa resenärer finns inte. I verkligheten väntar resenärerna naturligtvis inte på de avgångarna. Om det finns några avgångar som resenärerna kan tänkas vänta på så är det väl de som går mot Uppsala. Dessa kommer dock från Södertälje och är därför redan fulla.

Alla andra regioner i Sverige hade löst detta problem genom att köra regionaltåg som avlastar pendeltågen mellan Södertälje och Uppsala, men nu är vi ju i Stockholm. Går det ens att lösa problemet utan att ge upp tanken om låtsaskommersiella regionaltåg? :roll:


Naturligtvis är en del av framtidens pendeltågstrafik att regionaltågen tidtabells- och taxemässigt helt integreras i systemet. Ett lämpligt sätt att göra detta är att bilda en Mälardalsregion - så har "alla andra regioner* löst problemet"!
Men viktigast är faktiskt att ta tag i grundproblemen:

- Kapaciteten på Citybanan.
- Skaffa fler pendeltågsvagnar.

Det var länge sen Tamsons skulle stämma Trafikverket/Sossarna angående Citybanan - har han insett att det i nuläget inte är spårkapaciteten som begränsar pendeltågstrafiken och därför är det kanske bäst att sitta tyst?

/TKO

*) Utom Halland - men dom har genom att inse sin underordnade roll ändå lyckats rätt bra.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10158
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav BSB101 » tis 27 aug, 2019 16:19

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:
Hechtwagen skrev:Kritiken uppstod direkt på pendeln och skip stopp totalsågades enligt min analys för att systemet sjösattes och inleddes med 1-2 veckor av trafik med extremt dålig punktlighet, lite lättare att försvara systemet vid normal punktlighet!


Nu förenklar du sanningen rätt rejält eller som det kallas idag sysslar med "fake news". Det var inte under ett par veckor det var problem utan varje gång det blev en större störning. Att få vänta 40+ minuter i rusning på nästa tåg medan ett antal "kryss-tåg" susar förbi göt nog ingen glad. Jag har även svårt att hur det är rätt väg att gå att minska antalet avgångar när man vill få fler att åka kollektivt och resandet ökar kraftigt.


Det var inte färre avgångar, bara färre uppehåll! Men de hade oturen att välja ”fel” uppehåll att dra in, man skulle givetvis ha kört förbi Upplands Väsby och nån annan betongförort i stället för Norrviken där alla känner en massa politiker!


Ännu mer "fake news" Det var Rotebro, Norrviken, Häggvik och Ulriksdal man körde förbi. Alltså hälften av pendeltågsstationerna i Solna och två av tre stationer i Sollentuna. Från dessa stationer blev det färre avgångar, dock trodde jag inte denna tråd handlade om ordmärkeri men visa kanske tycker detta är mer intressant att diskutera än trådens syfte? Som sagt blev det även oftast stora väntetider mellan stannade tåg vid minsta störning.

Hur det skiljer mellan uppräknade stationer bland "alla" gällande hur många politiker man känner vet jag inte men du verkar vara insatt så du har säkert siffror på detta? Jag är dock mer intresserad att diskutera pendeltågstrafiken.
BSB101
 
Inlägg: 2386
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 54 gäster