Skip-stop stoppas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » tor 24 maj, 2018 5:51

Lars_L skrev:De här siffrorna har vi i dag:

Bålstagrenen 4 600
Nynäsgrenen 3 300 (skiljer sig från pendelutredningen, men stämmer med statistiken i ATR-listorna för ht 2014 och vt 2015, vars resandet inte skiljer sig åt)
Mästa/uppsalagrenen 4 700
Södertäljegrenen 6 000


Enceladus skrev:Dessa siffror är ju inte från idag! Pendeltågsresandet har ökat kraftigt sedan 2014. Bara i Huddinge har antalet påstigande i maxtimmen ökat från 1 100 till 1 300 mellan 2014 och 2016. Inte ens med likformig fördelning skulle dagens utbud hålla god standard. I verkligheten är fördelningen långt ifrån likformig.


Våren 2015 (månad 1-3), hade Södertäljegrenen 103 300 passagerare per vintervardag. våren 2018 (månad 1-3) 107 600 passagerare. Det ger en resandeökning på 4 procent, må vara att Nynnäsgrenen nu tar fler resenärer på den gemensamma sträckan eftersom trafiken där har utökats. Så allvarligt talat förstår inte jag var du menar. Vi pratar inte om dagen tidtabell och vi pratar inte om dagens turutbud 2030.

Antalet påstigande (exklusive avstigande och i båda resanderiktningarna) var enligt SL fakta om länet 2014 mellan Södertälje C och Stuvsta 6 400 och 2016 6 700, en ökning på 4,6 procent. Ligger ju helt i linje med en ganska normal utveckling som ligger i linje med ovanstående. Sedan är ju maxtimmen i SL:s räkningar här lite lurig eftersom det är avrundade värden. En sådan liten ökning behöver ju inte ens vara en ökning och vice versa. Man behöver ju ofta flera år för att se om en trend håller i sig för en station.

Men så här - endera planerar man trafiken för att få en jämn beläggning mellan avgångarna, eller så kör man vissa avgångar med låg beläggning och andra överfulla. Av något skäl tycks du (och en del andra här) föreslå det senare. Jag tycker det är en sämre lösning, men där verkar du för närvarande delvis ha Trafikförvaltningen på din sida. Det är ett val man har när man planerar trafiken helt enkelt. Sedan kommer det förstås alltid bli trångt vid förseningar etc, men det är ju omöjligt att komma ifrån.

Sedan gäller det ju exempelvis att inte alla bussar ansluter till samma stomtåg. Men det verkar ju ändå fungera rätt bra på Södertäljegrenen om man ser till antalet påstigande per avgång (som ändå fördelar sig rätt jämnt på de stationer där man har 8 avgångar i timmen att välja mellan).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » tor 24 maj, 2018 11:29

Enceladus skrev:Innan vi går över till frågan om regionaltåg så vill jag ifrågasätta detta påstående. Från Södertälje tar resan till Arlanda ungefär lika lång tid som att åka nattbuss 791, vilket många arbetspendlare tvingas göra. Detta lär fortgå så länge vi har ett högerstyre i landstinget, men de som kan byter jobb. (Med tanke på det stora resandet skulle det vara motiverat med en sydlig motsvarighet till linje 593 på E4:an. Här saknar landstingspolitikerna en bra ursäkt.)


Hur många gånger skall signaturen "Enceladus" hänvisa till denna tidningsartikeln som beskriver två personer som bytt jobb - från Vasastan till Huddinge - och påstå att detta visar på en generell trend? Fallen som beskrivs handlar heller inte om att pendla mellan Arlanda och Södertälje, utan om den i mitt tycke fullt normala distansen Huddinge-Odenplan... En av kvinnorna i artikeln beskriver att hon måste åka nattbuss hem från jobbet, vilket förefaller lite märkligt med tanke på att Hemköp vid Odenplan stänger kl 23.

Ursäkta denna utvikning från trådens huvudämne!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » lör 26 maj, 2018 4:26

TKO skrev:
Enceladus skrev:Innan vi går över till frågan om regionaltåg så vill jag ifrågasätta detta påstående. Från Södertälje tar resan till Arlanda ungefär lika lång tid som att åka nattbuss 791, vilket många arbetspendlare tvingas göra. Detta lär fortgå så länge vi har ett högerstyre i landstinget, men de som kan byter jobb. (Med tanke på det stora resandet skulle det vara motiverat med en sydlig motsvarighet till linje 593 på E4:an. Här saknar landstingspolitikerna en bra ursäkt.)


Hur många gånger skall signaturen "Enceladus" hänvisa till denna tidningsartikeln som beskriver två personer som bytt jobb - från Vasastan till Huddinge - och påstå att detta visar på en generell trend? Fallen som beskrivs handlar heller inte om att pendla mellan Arlanda och Södertälje, utan om den i mitt tycke fullt normala distansen Huddinge-Odenplan... En av kvinnorna i artikeln beskriver att hon måste åka nattbuss hem från jobbet, vilket förefaller lite märkligt med tanke på att Hemköp vid Odenplan stänger kl 23.

Ursäkta denna utvikning från trådens huvudämne!

/TKO


Det finns saker att göra efter att butiken har stängt för kunder. Sedan slutar pendeltåget att gå tidigare än tunnelbanan, så marginalen är inte så stor.
Enceladus
 
Inlägg: 4737
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 03 jun, 2018 13:11

S: Inför 10-minuterstrafik på pendeln

S går till val på att införa 10-minuterstrafik! Har alltid tyckt att det är orimligt med 15-minuterstrafik på så tunga linjer som Södertäljegrenen och Bålstagrenen. Flera tunnelbanegrenar har cirka hälften så många resenärer.
Enceladus
 
Inlägg: 4737
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Ute och åker » sön 03 jun, 2018 13:31

Enceladus skrev:S: Inför 10-minuterstrafik på pendeln

S går till val på att införa 10-minuterstrafik! Har alltid tyckt att det är orimligt med 15-minuterstrafik på så tunga linjer som Södertäljegrenen och Bålstagrenen. Många tunnelbanegrenar har hälften så många resenärer.

Läser man det mer noga så står i den länkade artikeln: "Ett pendeltåg var tionde minut i stället för som nu var 15:e. Det anser Socialdemokraterna i landstinget är möjligt när skip stop-tågen slopas. Turtätheten under rusningstid, ett tåg var sjunde minut, ska ligga kvar."

Ett pendeltåg var sjunde minut under rusningstid kan inte gärna tolkas på annat sätt än 2 tåg/15 minuter (genomsnittligt alltså 7½-minuterstrafik). Det låter inte som någon större förändring jämfört med 15-minuterstrafik. Med "sjuminuterstrafik" menas rimligtvis det på vardera grenen, alltså 8 tåg/h på vardera grenen. Det låter inte heller som någon större skillnad jämfört med 16 tåg/h. :cheesygrin:

Så då får man ju också tolka förslaget som 10-minuterstrafik under mellantrafiktid. Och det låter ju sympatiskt. Konsekvenser för anslutande busstrafik återstår förstås att utreda. Men det är intressant om socialdemokraterna går fram med det som valfråga. Då kan vi få rösta på det parti vars turtäthet ligger oss närmast om hjärtat. :)

"– Om vi vinner valet ansöker vi om 10-minuterstrafik och då kan det införas 2020, säger landstingsrådet Talla Alkurdi (S). ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 687
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » sön 03 jun, 2018 18:42

Enceladus skrev:S: Inför 10-minuterstrafik på pendeln

S går till val på att införa 10-minuterstrafik! Har alltid tyckt att det är orimligt med 15-minuterstrafik på så tunga linjer som Södertäljegrenen och Bålstagrenen. Flera tunnelbanegrenar har cirka hälften så många resenärer.


10-minuterstrafik har jag själv föreslagit, så det har jag inget emot. Men de förklarar ju inte egentligen hur de har tänkt, Det tror jag nog väljarna vill veta. Ska det då bli 10/20-minuterstafik dagtid till Märsta? Ska snabbtågen till Nynäshamn upphöra? eller kommer det bli 10/20-minuterstrafik till Skogås och Vega?Kommer snabbtågen bara vara kvar i högtrafik till Nynäshamn när man ska köra var 7:e minut. Ska man ha olika linjer i mellan och högtrafik för att klara av att få till trafiken på ett bra sätt eller hur har man tänkt?

Ska Uppsalatågen då gå till Västerhaninge/Nynäshamn i mellantrafiken, eller ska Nynäsbanan förlora sin förbindelse till/från Solna och Märsta?

Det gäller också att få till trafiken på ett bra sätt så att man inte får olika avgångstider där man har tåglägen som är anpassade till andra tåg (Märsta/Uppsala och Bålsta). Någon minut går nog att justera, men sedan påverkar det ju uppläggen på många andra håll i landet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 03 jun, 2018 19:20

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:S: Inför 10-minuterstrafik på pendeln

S går till val på att införa 10-minuterstrafik! Har alltid tyckt att det är orimligt med 15-minuterstrafik på så tunga linjer som Södertäljegrenen och Bålstagrenen. Flera tunnelbanegrenar har cirka hälften så många resenärer.


10-minuterstrafik har jag själv föreslagit, så det har jag inget emot. Men de förklarar ju inte egentligen hur de har tänkt, Det tror jag nog väljarna vill veta. Ska det då bli 10/20-minuterstafik dagtid till Märsta? Ska snabbtågen till Nynäshamn upphöra? eller kommer det bli 10/20-minuterstrafik till Skogås och Vega?Kommer snabbtågen bara vara kvar i högtrafik till Nynäshamn när man ska köra var 7:e minut. Ska man ha olika linjer i mellan och högtrafik för att klara av att få till trafiken på ett bra sätt eller hur har man tänkt?

Ska Uppsalatågen då gå till Västerhaninge/Nynäshamn i mellantrafiken, eller ska Nynäsbanan förlora sin förbindelse till/från Solna och Märsta?

Det gäller också att få till trafiken på ett bra sätt så att man inte får olika avgångstider där man har tåglägen som är anpassade till andra tåg (Märsta/Uppsala och Bålsta). Någon minut går nog att justera, men sedan påverkar det ju uppläggen på många andra håll i landet.


Följande upplägg löser problemen du nämner:

10-minuterstrafik mellan Märsta och Södertälje
10-minuterstrafik mellan Kungsängen och Västerhaninge, 30-minuterstrafik till Bålsta
30-minuterstrafik mellan Uppsala och Nynäshamn, snabbtåg söder om stan

Södertäljelinjen skulle kunna få en snabbare direktförbindelse till Arlanda och Uppsala med genomgående regionaltåg, men det förutsätter ett gemensamt biljettsystem. Detta är en förutsättning! En nackdel är att det blir överkapacitet på Nynäsbanan, men det är svårt att undvika om man vill behålla snabbtågen. En fördel är att stora delar av södra Stockholm får en snabb förbindelse till Arlanda, vilket behövs för en fungerande arbetsmarknad!
Enceladus
 
Inlägg: 4737
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » sön 03 jun, 2018 21:21

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:S: Inför 10-minuterstrafik på pendeln

S går till val på att införa 10-minuterstrafik! Har alltid tyckt att det är orimligt med 15-minuterstrafik på så tunga linjer som Södertäljegrenen och Bålstagrenen. Flera tunnelbanegrenar har cirka hälften så många resenärer.


10-minuterstrafik har jag själv föreslagit, så det har jag inget emot. Men de förklarar ju inte egentligen hur de har tänkt, Det tror jag nog väljarna vill veta. Ska det då bli 10/20-minuterstafik dagtid till Märsta? Ska snabbtågen till Nynäshamn upphöra? eller kommer det bli 10/20-minuterstrafik till Skogås och Vega?Kommer snabbtågen bara vara kvar i högtrafik till Nynäshamn när man ska köra var 7:e minut. Ska man ha olika linjer i mellan och högtrafik för att klara av att få till trafiken på ett bra sätt eller hur har man tänkt?

Ska Uppsalatågen då gå till Västerhaninge/Nynäshamn i mellantrafiken, eller ska Nynäsbanan förlora sin förbindelse till/från Solna och Märsta?

Det gäller också att få till trafiken på ett bra sätt så att man inte får olika avgångstider där man har tåglägen som är anpassade till andra tåg (Märsta/Uppsala och Bålsta). Någon minut går nog att justera, men sedan påverkar det ju uppläggen på många andra håll i landet.


Följande upplägg löser problemen du nämner:

10-minuterstrafik mellan Märsta och Södertälje
10-minuterstrafik mellan Kungsängen och Västerhaninge, 30-minuterstrafik till Bålsta
30-minuterstrafik mellan Uppsala och Nynäshamn, snabbtåg söder om stan

Södertäljelinjen skulle kunna få en snabbare direktförbindelse till Arlanda och Uppsala med genomgående regionaltåg, men det förutsätter ett gemensamt biljettsystem. Detta är en förutsättning! En nackdel är att det blir överkapacitet på Nynäsbanan, men det är svårt att undvika om man vill behålla snabbtågen. En fördel är att stora delar av södra Stockholm får en snabb förbindelse till Arlanda, vilket behövs för en fungerande arbetsmarknad!


Det är en variant förstås. Däremot ökar ju antalet fordonsomlopp i mellantrafiken och det kommer inte vara realistiskt att korta av tågen i mellantrafiken. Så det blir nog högre kostnader för trafiken. Vi får hoppas att s budgeterar för det (om de nu mot förmodan skulle vinna valet) - och att operatören klarar av en sådan utökning med förare och utökat kilometeruttag.

Samtidigt blir det nog rätt bökigt att byta mellan trafikuppläggen. I sådana fall bör ju exempelvis Uppsala-Nynäshamn gå så under hela trafikdygnet, exempelvis. En nackdel med just linje 45 - är ju dock fortfarande att sträckan till Uppsala är rätt störningskänslig och att Nynäsbanan har samma problem - inte minst p.g.a enkelspåren. En annan nackdel är ju att Nynäsgrenen får sämre turtäthet i högtrafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » mån 04 jun, 2018 9:50

Enceladus skrev:S: Inför 10-minuterstrafik på pendeln

S går till val på att införa 10-minuterstrafik! Har alltid tyckt att det är orimligt med 15-minuterstrafik på så tunga linjer som Södertäljegrenen och Bålstagrenen. Flera tunnelbanegrenar har cirka hälften så många resenärer.


Ja det vore väl bra med 10-minuterstrafik, men det är ju inte i mellantrafiken det finns kapacitetsproblem. Och förslaget innehåller vad jag kan se ingen utökning under högtrafik. Men en sådan är förmodligen svår med dagens vagntillgång.

(Eftersom alla är sej själv närmast tycker jag att det är viktigare att återställa 7½-minuterstrafiken på 160 under mellantrafiken...!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » mån 04 jun, 2018 11:51

TKO skrev:
Enceladus skrev:S: Inför 10-minuterstrafik på pendeln

S går till val på att införa 10-minuterstrafik! Har alltid tyckt att det är orimligt med 15-minuterstrafik på så tunga linjer som Södertäljegrenen och Bålstagrenen. Flera tunnelbanegrenar har cirka hälften så många resenärer.


Ja det vore väl bra med 10-minuterstrafik, men det är ju inte i mellantrafiken det finns kapacitetsproblem. Och förslaget innehåller vad jag kan se ingen utökning under högtrafik. Men en sådan är förmodligen svår med dagens vagntillgång.

(Eftersom alla är sej själv närmast tycker jag att det är viktigare att återställa 7½-minuterstrafiken på 160 under mellantrafiken...!)

/TKO


Jo, i mellantrafiken finns det också kapacitetsproblem då man kör med korta tåg. Har diskuterats i denna tråd.
Enceladus
 
Inlägg: 4737
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » mån 04 jun, 2018 12:18

Då torde det vara enklare (och billigare) att kära långa tåg på dessa avgångar!
(Fast det vallöftet kanske inte är en kioskvältare...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » mån 04 jun, 2018 12:34

TKO skrev:Då torde det vara enklare (och billigare) att kära långa tåg på dessa avgångar!
(Fast det vallöftet kanske inte är en kioskvältare...)

/TKO


Inte helt säkert att det är billigare att göra 8 vagnar/h istället för 6 vagnar/h...
Enceladus
 
Inlägg: 4737
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » mån 04 jun, 2018 12:41

Enceladus skrev:
TKO skrev:Då torde det vara enklare (och billigare) att kära långa tåg på dessa avgångar!
(Fast det vallöftet kanske inte är en kioskvältare...)

/TKO


Inte helt säkert att det är billigare att göra 8 vagnar/h istället för 6 vagnar/h...


Inte säkert men troligt!

I mellantrafik körs redan de flesta avgångar med fulllängdståg - så jämförelsen ser lite annorlunda ut.

/TKO
(som antingen borde lära sej stava eller korrekturläsa inläggen innan han trycker på "Skicka"!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » mån 04 jun, 2018 14:45

Enceladus skrev:
TKO skrev:Då torde det vara enklare (och billigare) att kära långa tåg på dessa avgångar!
(Fast det vallöftet kanske inte är en kioskvältare...)

/TKO


Inte helt säkert att det är billigare att göra 8 vagnar/h istället för 6 vagnar/h...


Här handlar det ju också om vilka kostnader man räknar med. I praktiken är det ju så att man har överkapacitet på förare under mellantrafiken och förarkostnaden är ändå rätt begränsad - även om förstås dubbelbemanningen just för pendeltåg drar iväg lite på kostnaderna.

Men utifrån att det är verkstadskapaciteten som är den största proppen för tillfället, så kan det ju vara ett syfte om man just kan köra med korta tåg.

Oavsett - om det här ska fungera och om man vill ha förbindelsen Uppsala-Nynäshamn, så får man nog köra i princip alla avgångar till Västerhaninge/Nynäshamn från Ostkustbanan och Mälarbanans linjer till Södertälje/Tumba. I annat fall går det nog inte att få till det tidtabellsmässigt och dessutom är just frånkopplingen av vagnar knepigt om man väljer linjen Bålsta-Västerhaninge som en linjevariant - eftersom det inte finns någon smidig möjlighet till frånkoppling riktigt vid så tät trafik (då uppställningsspåren måste användas för att vända tåg i trafik vid Västerhaninge.

Men det blir väl ändå svårt att förklara varför Kungsängen och Märsta ska ha kvartstrafik i högtrafik och bättre trafik på dagtid och kvällar. I sådana fall är det nog bättre att köra tiominuterstrafik rakt av. Problemet är som sagt då att det inte riktigt får plats med 8 tåg i timmen till Västerhaninge - om man vill ha 5-minuterstrafik till Tumba. Norr om stan gör det mindre - eftersom 10-minuterstrafik fungerar rätt bra på båda grenarna om man kompletterar med Uppsalatågen på Ostkustbanan och extra insatståg för Bålstaavgångarna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » mån 04 jun, 2018 15:15

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Då torde det vara enklare (och billigare) att kära långa tåg på dessa avgångar!
(Fast det vallöftet kanske inte är en kioskvältare...)

/TKO


Inte helt säkert att det är billigare att göra 8 vagnar/h istället för 6 vagnar/h...


Här handlar det ju också om vilka kostnader man räknar med. I praktiken är det ju så att man har överkapacitet på förare under mellantrafiken och förarkostnaden är ändå rätt begränsad - även om förstås dubbelbemanningen just för pendeltåg drar iväg lite på kostnaderna.

Men utifrån att det är verkstadskapaciteten som är den största proppen för tillfället, så kan det ju vara ett syfte om man just kan köra med korta tåg.

Oavsett - om det här ska fungera och om man vill ha förbindelsen Uppsala-Nynäshamn, så får man nog köra i princip alla avgångar till Västerhaninge/Nynäshamn från Ostkustbanan och Mälarbanans linjer till Södertälje/Tumba. I annat fall går det nog inte att få till det tidtabellsmässigt och dessutom är just frånkopplingen av vagnar knepigt om man väljer linjen Bålsta-Västerhaninge som en linjevariant - eftersom det inte finns någon smidig möjlighet till frånkoppling riktigt vid så tät trafik (då uppställningsspåren måste användas för att vända tåg i trafik vid Västerhaninge.

Men det blir väl ändå svårt att förklara varför Kungsängen och Märsta ska ha kvartstrafik i högtrafik och bättre trafik på dagtid och kvällar. I sådana fall är det nog bättre att köra tiominuterstrafik rakt av. Problemet är som sagt då att det inte riktigt får plats med 8 tåg i timmen till Västerhaninge - om man vill ha 5-minuterstrafik till Tumba. Norr om stan gör det mindre - eftersom 10-minuterstrafik fungerar rätt bra på båda grenarna om man kompletterar med Uppsalatågen på Ostkustbanan och extra insatståg för Bålstaavgångarna.


Tågen mellan Nynäshamn och Uppsala behöver inte gå via Citybanan! 18 tåg/h får plats, speciellt enkelriktat!
Enceladus
 
Inlägg: 4737
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » mån 04 jun, 2018 15:46

Enceladus skrev:
Tågen mellan Nynäshamn och Uppsala behöver inte gå via Citybanan! 18 tåg/h får plats, speciellt enkelriktat!


Nej det förstås. Men som läget ser ut nu när man i ena riktningen måste åka godsspåret för att kunna komma in på fjärrtägens spår vid Älvsjö i ena riktningen och att det innebär en del störningsrisker, så är det mindre lämpligt och knappast något man bör laborera med ännu och framförallt inte som genomgående linje. Dessutom förlorar man ju därmed en del av tiden man tjänar in på att köra som snabbtåg.

Bättre att försöka få till så att man kan få in 20 tåg i timmen. Det blir inte helt jämn tidtabell då med 10-minutersupplägg som grund, men helt acceptabelt ändå särskilt som man ju i riktning mot stan kan lägga in någon extraminut i gångtid på vissa avgångar för att jämna ut.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » tor 07 jun, 2018 13:04

Samrådsmöte tågplan 2019

Ser inga överraskningar än så länge.
Enceladus
 
Inlägg: 4737
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » tor 07 jun, 2018 16:36

Enceladus skrev:Samrådsmöte tågplan 2019

Ser inga överraskningar än så länge.


Nej, och det verkar inte bli några konflikter heller. Och det har ju redan läckt ut att man inte vill köra linje 44 till Södertälje. Och det fungerar ju inte heller så bra när man inte kör med snabbtåg på Södertäljegrenen. Man kan ju dock undra varför man inte förlängt fler av 27xx till Södertälje i sådana fall?

Dock känns ju lösningen vid Märsta inte helt bra. Risken för konflikter mellan regionaltågen och pendeltågen där verkar öka rätt markant.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » mån 11 jun, 2018 22:37

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Samrådsmöte tågplan 2019

Ser inga överraskningar än så länge.


Nej, och det verkar inte bli några konflikter heller. Och det har ju redan läckt ut att man inte vill köra linje 44 till Södertälje. Och det fungerar ju inte heller så bra när man inte kör med snabbtåg på Södertäljegrenen. Man kan ju dock undra varför man inte förlängt fler av 27xx till Södertälje i sådana fall?

Dock känns ju lösningen vid Märsta inte helt bra. Risken för konflikter mellan regionaltågen och pendeltågen där verkar öka rätt markant.


Av samma anledning som många åtgärder i norra Stockholm försvann från nationella planen - regionalpolitik! För landstinget har Ostkustbanan högst prioritet, för staten lägst. Resultatet blir mest trafik på den sämst underhållna banan!

(Tänk om landstinget och staten kunde komma överens om utökad trafik mot Södertälje i utbyte mot utökad vändkapacitet på Ostkustbanan!)
Enceladus
 
Inlägg: 4737
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » lör 04 aug, 2018 11:38

TKO skrev:
Enceladus skrev:S: Inför 10-minuterstrafik på pendeln

S går till val på att införa 10-minuterstrafik! Har alltid tyckt att det är orimligt med 15-minuterstrafik på så tunga linjer som Södertäljegrenen och Bålstagrenen. Flera tunnelbanegrenar har cirka hälften så många resenärer.


Ja det vore väl bra med 10-minuterstrafik, men det är ju inte i mellantrafiken det finns kapacitetsproblem. Och förslaget innehåller vad jag kan se ingen utökning under högtrafik. Men en sådan är förmodligen svår med dagens vagntillgång.

(Eftersom alla är sej själv närmast tycker jag att det är viktigare att återställa 7½-minuterstrafiken på 160 under mellantrafiken...!)

/TKO


Jag glömde att kommentera önskemålet om högre turtäthet på linje 160 i mellantrafik. I rapporten Trafikförändringar 2012/2013 skriver SL följande om denna busslinje (sidan 62):

SL skrev:Överutbud som kan bekosta utbudsökning på andra linjer i närområdet.


Linje 160 har fortfarande ett oproportionerligt stort utbud på helgdagar, då den har 7½-minuterstrafik. Samtidigt har linje 188, på vilken det nästa år anses behövas 5-minuterstrafik i högtrafik, endast 30-minuterstrafik på söndagar. Enligt befolkningsstatistik från 2017 är Årsta inte längre dubbelt så stort som Sköndal - varför ska då utbudet vara oproportionerligt större? Det är inte heller bara i Sköndal där utbudet inte hinner ikapp den snabbt ökande efterfrågan.

Pendeltågsgrenarna har däremot ett större underlag än tunnelbanegrenarna (förutom på röda linjen), så där är det rimligare med ett utökat utbud som motsvarar tunnelbanan.
Enceladus
 
Inlägg: 4737
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster