Skip-stop stoppas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Inge » sön 21 jan, 2018 9:53

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Lars_L skrev:Sedan har ju trafikförvaltningens chef föklarat ganska bra att när man testkört i tunneln, har det visat sig att kapaciteten inte klarar mer än 16 tåg i timmen. När Trafikverket ändrade tid mellan tåg, till 3 minuter, så säger det sig självt att det är ganska svårt att klara återställningen i systemet med mer trafik.


Att han skulle förklarat någonting är en våldsam överdrift. Han har gjort en papegoja på Trafikverket istället för att sköta sitt jobb helt enkelt. (Bekvämt, men något han borde få sparken för.)


Nu är trafikförvaltnings chef inte en man - men det är ju av mindre betydelse i sammanhanget. Tvärtom är det svar hon angivet helt i linje med hur jag uppfattat situationen och stärks från andra kanaler (källor) och har inte alls varit någon papegoja av Trafikverket. Tvärtom, utan snarare sagt att det är signalproblem (tid mellan tåg) och uppehållstidens längd som omöjliggör fler tåg och att det troligen inte kommer kunna åtgärdas heller till T19.

Infrastrukturministern har ju däremot varit en papegoja av ett Trafikverk som av prestigeskäl inte vill stå för var de riktiga problemen är och kommit med medieutspel som inte varit helt korrekta.


Men nu är det inte så att det faktiskt är omöjligt att köra fler än 16 tåg. Banan fungerar uselt och är värdelös. Väldigt långt ifrån den utlovade kapactetshöjningen till en praktisk kapacitet om 24 användbara tåglägen per timme. Men den skulle klara fler än 16 tåg.
Att inte kunna skilja på tro, tycka och tänka är onyanserat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 9:59

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Jag orkar inte utgå från hur många någon tror har ett arbete och sedan räkna om alla siffror igen. Men att norra länshalvan har större befolkning är inte beroende av enbart det faktum att Stockholms kommun har en större befolkning i norr.

För förortsbefolkningen (dvs i det här fallet boende i länet , men i annan kommun) har jag för mig att siffrorna är ca 700.000 i norr och 600.000 i söder.


Nu pratar du i nattmössan. Söderort och Södermalm står för mer än hälften av befolkningen i Stockholms kommun. Då räknas inte ens Essingeöarna, trots att de ligger i söder (oavsett deras historia i Bromma socken).

Jaha, det låter ju spännande för Stockholms kommun. Skall kontrollera det vid tillfälle. Men det ändrar ingenting. Det bor fler i norr. Det gäller också på pendeltågsavstånd. Kanske i synnerhet på pendeltågsavstånd, om man får tro rymndmannens senaste påstående, snarare än det tidigare?


Du misstänkte väl inte dina kompisar i Spånga för valresultatet?

Skillnaden mellan södra och norra Stockholm är Roslagsbanan. Jämför gärna endast pendeltågskommunerna.
Enceladus
 
Inlägg: 1021
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Inge » sön 21 jan, 2018 10:04

Enceladus skrev:Skillnaden mellan södra och norra Stockholm är Roslagsbanan. Jämför gärna endast pendeltågskommunerna.

Roslagsbanan gör väl aldrig någon skillnad? De allra flesta från Roslagen åker ju buss ändå. Men visst kunde man räkna endast pendeltågskommuner. Nacka och Värmdö är inga små kommuner tex.
Att inte kunna skilja på tro, tycka och tänka är onyanserat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » sön 21 jan, 2018 10:15

Inge skrev:
Men nu är det inte så att det faktiskt är omöjligt att köra fler än 16 tåg. Banan fungerar uselt och är värdelös. Väldigt långt ifrån den utlovade kapactetshöjningen till en praktisk kapacitet om 24 användbara tåglägen per timme. Men den skulle klara fler än 16 tåg.


Men Trafikförvaltningen står ju i alla fall nu för sin bedömning. Det går alltid att köra fler tåg. Frågan är ju vilken punktlighet och stabilitet man får i systemet. Med tanke på att punktligheten varit 86,6 procent i december (och det är ju för heldygn), när man nu kört 14 tåg i timmen, så är ju frågan vilken punktlighetsnivå man hamnar på om man kör oftare?

Vi får inte glömma hur viktigt punktligheten är för resenärerna. Många har bussanslutningar som går en gång i halvtimmen. Även 3-4 minuters försening från Odenplan innebär ju i regel att folk missar bussen i högtrafik. Vi har ju också sett vilket kaos det blir hela dagen efter ett kortare stopp. Så länge man inte ens klarar att köra 14 tåg i timmen med någon form av stabil trafik - och då är förstås långt ifrån alla fel operatörens - så bör man nog inte sätta in fler än 16 tåg.

Låt oss se att man klarar upplägget med 16 tåg i timmen först.
Lars_L
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 10:16

Inge skrev:
Enceladus skrev:Skillnaden mellan södra och norra Stockholm är Roslagsbanan. Jämför gärna endast pendeltågskommunerna.

Roslagsbanan gör väl aldrig någon skillnad? De allra flesta från Roslagen åker ju buss ändå. Men visst kunde man räkna endast pendeltågskommuner. Nacka och Värmdö är inga små kommuner tex.


Det blir förstås en väldigt dålig uppskattning, men visst.

Ostkustbanan (Solna, Sollentuna, Väsby och Sigtuna): 242 256
Mälarbanan (Sundbyberg, Järfälla, Bro och Håbo): 173 256
Södertäljebanan (Huddinge, Botkyrka, Salem och Södertälje): 313 398
Nynäsbanan (Haninge och Nynäshamn): 115 408

Huddinge ska egentligen finnas på båda grenarna, men det påverkar ju inte fördelningen över Saltsjö-Mälarsnittet.

Not: Jag lämnar Stockholm och Uppsala/Knivsta utanför för att undvika ytterligare komplikationer. De stationer som utelämnas (Årstaberg+Älvsjö+Farsta strand samt Spånga+Uppsala+Knivsta) är jämnstora.
Enceladus
 
Inlägg: 1021
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Inge » sön 21 jan, 2018 10:39

Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:Skillnaden mellan södra och norra Stockholm är Roslagsbanan. Jämför gärna endast pendeltågskommunerna.

Roslagsbanan gör väl aldrig någon skillnad? De allra flesta från Roslagen åker ju buss ändå. Men visst kunde man räkna endast pendeltågskommuner. Nacka och Värmdö är inga små kommuner tex.


Det blir förstås en väldigt dålig uppskattning, men visst.

Ostkustbanan (Solna, Sollentuna, Väsby och Sigtuna): 242 256
Mälarbanan (Sundbyberg, Järfälla, Bro och Håbo): 173 256
Södertäljebanan (Huddinge, Botkyrka, Salem och Södertälje): 313 398
Nynäsbanan (Haninge och Nynäshamn): 115 408

Huddinge ska egentligen finnas på båda grenarna, men det påverkar ju inte fördelningen över Saltsjö-Mälarsnittet.

Not: Jag lämnar Stockholm och Uppsala/Knivsta utanför för att undvika ytterligare komplikationer. De stationer som utelämnas (Årstaberg+Älvsjö+Farsta strand samt Spånga+Uppsala+Knivsta) är jämnstora.


Botkyrka, Sundbyberg och faktiskt även Stockholm är också något problematiska med anledning av överlappar med tunnelbanan. Men i stort kan kanske överskattningen för Sumpan kompenseras av underskattningen som uppstår då Spånga inte finns med? I så fall blir siffran för Mälarbanan ändå rimlig.

För västra stambanan är det dock problematiskt att man får en mycket stor överskattning på grund av Botkyrka, där de allra flesta bor längs tunnelbanan och dessutom en viss överskattning för Huddinge.

Om man kompenserar för det inser man nog varför pendeltågsresande på Norra stambanan gått om det på Västra stambanan. Alternativt tar man med både Knivsta och Uppsala, vilket man ju formellt borde. Det blir förstås ganska dumt. Men det relativa resultat blir kanske ändå rimligt.

Nja, det här var på det hela inte en så bra jämförelsemetod.
Att inte kunna skilja på tro, tycka och tänka är onyanserat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 10:55

Inge skrev:Botkyrka, Sundbyberg och faktiskt även Stockholm är också något problematiska med anledning av överlappar med tunnelbanan. Men i stort kan kanske överskattningen för Sumpan kompenseras av underskattningen som uppstår då Spånga inte finns med? I så fall blir siffran för Mälarbanan ändå rimlig.

För västra stambanan är det dock problematiskt att man får en mycket stor överskattning på grund av Botkyrka, där de allra flesta bor längs tunnelbanan och dessutom en viss överskattning för Huddinge.

Om man kompenserar för det inser man nog varför pendeltågsresande på Norra stambanan gått om det på Västra stambanan.


Nja, det är främst arbetsplatserna och gallerian som har ökat resandet på Ostkustbanan. Det påverkar förstås också belastningen, men inte lika mycket som bostadsbyggande. Fenomenet är synnerligen framträdande på blå linjen som har större resande per gren men ändå mindre trängsel på grund av dubbelriktat resande. Men alla pendeltågsgrenar behöver avlastas inom en snar framtid. Alliansen bör hållas ansvarig för Citybanans utformning.
Enceladus
 
Inlägg: 1021
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » sön 21 jan, 2018 11:07

Inge skrev:
Botkyrka, Sundbyberg och faktiskt även Stockholm är också något problematiska med anledning av överlappar med tunnelbanan. Men i stort kan kanske överskattningen för Sumpan kompenseras av underskattningen som uppstår då Spånga inte finns med? I så fall blir siffran för Mälarbanan ändå rimlig.

För västra stambanan är det dock problematiskt att man får en mycket stor överskattning på grund av Botkyrka, där de allra flesta bor längs tunnelbanan och dessutom en viss överskattning för Huddinge.

Om man kompenserar för det inser man nog varför pendeltågsresande på Norra stambanan gått om det på Västra stambanan. Alternativt tar man med både Knivsta och Uppsala, vilket man ju formellt borde. Det blir förstås ganska dumt. Men det relativa resultat blir kanske ändå rimligt.

Nja, det här var på det hela inte en så bra jämförelsemetod.


Förutom detta, så har vi ju den stora effekten av att alla direktbussar som går från Haninge och Nynäshamn in till Stockholm. Ungefär hälften av de som bor i Nynnäshamn väljer ju direktbussen istället för tåget - och här verkar effekten helt ha uteblivit av Citybanan och kanske även snabbtågsupplägget (men det får vi nog vänta några månader för att börja se resultat). Direktbussarna från Ostkustbanan lär ju närmast mist sin attraktivitet, då de nu går till Odenplan (såsom pendeln).

För att förtydliga också. Södertäljegrenen tillsammans med Gnesta är fortfarande något större än Ostkustbanan. Ca 6 procent. Både Uppsala och Gnesta har förstås resande som bara åker lokalt (inte belastar traifken på dimensionernade sträcka). Sedan lär ju fortafarande Södertäljegrenen ha högre beläggning på grund av den ojämna balansen i resande från norr/söder.

Men de kommande månaderna blir ju intressant, bland annat att se effekten av den utökade trafiken på främst Ostkustbanan. Nynäsbanan har ju så litet resande, så en ökning där ger ingen större påverkan på resandet i det stora hela.
Lars_L
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » sön 21 jan, 2018 11:28

Enceladus skrev:
Inge skrev:Botkyrka, Sundbyberg och faktiskt även Stockholm är också något problematiska med anledning av överlappar med tunnelbanan. Men i stort kan kanske överskattningen för Sumpan kompenseras av underskattningen som uppstår då Spånga inte finns med? I så fall blir siffran för Mälarbanan ändå rimlig.

För västra stambanan är det dock problematiskt att man får en mycket stor överskattning på grund av Botkyrka, där de allra flesta bor längs tunnelbanan och dessutom en viss överskattning för Huddinge.

Om man kompenserar för det inser man nog varför pendeltågsresande på Norra stambanan gått om det på Västra stambanan.


Nja, det är främst arbetsplatserna och gallerian som har ökat resandet på Ostkustbanan. Det påverkar förstås också belastningen, men inte lika mycket som bostadsbyggande. Fenomenet är synnerligen framträdande på blå linjen som har större resande per gren men ändå mindre trängsel på grund av dubbelriktat resande. Men alla pendeltågsgrenar behöver avlastas inom en snar framtid. Alliansen bör hållas ansvarig för Citybanans utformning.


Åter, alla politiker har varit överens om att bygga. Så det kan du väl inte anklaga alliansen för. Blir ju bara larvigt att hålla på och argumentera så. Regeringen får ju inte ens detaljstyra myndigheterna (s.k. ministerstyre).

Men det byggs mycket också längs Ostkustbanan, även om givetvis arbetsplatserna kring Arenastaden har stor betydelse. Till våren kommer nog den resanderiktningen till och med bli dimensionerande för Ostkustbanan. Jämför man Södertäljegrenen 2013 och 2016, är det exempelvis bara Huddinge som har haft någon mer påfallande resandeökning (12 procent).

Uppsala har ju bland annat ökat väldigt mycket. Kan tyda på att många som bor där jobbar i Solna. I sådana fall blir ju deras resor dock på den dimensionerande sträckan.
Lars_L
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Inge » sön 21 jan, 2018 11:37

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Botkyrka, Sundbyberg och faktiskt även Stockholm är också något problematiska med anledning av överlappar med tunnelbanan. Men i stort kan kanske överskattningen för Sumpan kompenseras av underskattningen som uppstår då Spånga inte finns med? I så fall blir siffran för Mälarbanan ändå rimlig.

För västra stambanan är det dock problematiskt att man får en mycket stor överskattning på grund av Botkyrka, där de allra flesta bor längs tunnelbanan och dessutom en viss överskattning för Huddinge.

Om man kompenserar för det inser man nog varför pendeltågsresande på Norra stambanan gått om det på Västra stambanan. Alternativt tar man med både Knivsta och Uppsala, vilket man ju formellt borde. Det blir förstås ganska dumt. Men det relativa resultat blir kanske ändå rimligt.

Nja, det här var på det hela inte en så bra jämförelsemetod.


Förutom detta, så har vi ju den stora effekten av att alla direktbussar som går från Haninge och Nynäshamn in till Stockholm. Ungefär hälften av de som bor i Nynnäshamn väljer ju direktbussen istället för tåget - och här verkar effekten helt ha uteblivit av Citybanan och kanske även snabbtågsupplägget (men det får vi nog vänta några månader för att börja se resultat). Direktbussarna från Ostkustbanan lär ju närmast mist sin attraktivitet, då de nu går till Odenplan (såsom pendeln).

För att förtydliga också. Södertäljegrenen tillsammans med Gnesta är fortfarande något större än Ostkustbanan. Ca 6 procent. Både Uppsala och Gnesta har förstås resande som bara åker lokalt (inte belastar traifken på dimensionernade sträcka). Sedan lär ju fortafarande Södertäljegrenen ha högre beläggning på grund av den ojämna balansen i resande från norr/söder.

Men de kommande månaderna blir ju intressant, bland annat att se effekten av den utökade trafiken på främst Ostkustbanan. Nynäsbanan har ju så litet resande, så en ökning där ger ingen större påverkan på resandet i det stora hela.

Nja, Södertälje C ligger å andra sidan inte längs stambanan om man skall börja peta så och ta med Gnesta bara för att det ligger längs samma bana, men inte samma linje. Men det är ju ganska meningslöst.

Däremot kan konstateras att pendeltågsresandet på mest belastade snittet (utanför Tomteboda/Älvsjö) idag är större på Norra stambanan än Västra Stambanan.

(Även innanför Tomteboda/Älvsjö givetvis. Men det är ju ganska trivialt.)
Att inte kunna skilja på tro, tycka och tänka är onyanserat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 11:43

Lars_L skrev:Förutom detta, så har vi ju den stora effekten av att alla direktbussar som går från Haninge och Nynäshamn in till Stockholm. Ungefär hälften av de som bor i Nynnäshamn väljer ju direktbussen istället för tåget - och här verkar effekten helt ha uteblivit av Citybanan och kanske även snabbtågsupplägget (men det får vi nog vänta några månader för att börja se resultat). Direktbussarna från Ostkustbanan lär ju närmast mist sin attraktivitet, då de nu går till Odenplan (såsom pendeln).

För att förtydliga också. Södertäljegrenen tillsammans med Gnesta är fortfarande något större än Ostkustbanan. Ca 6 procent. Både Uppsala och Gnesta har förstås resande som bara åker lokalt (inte belastar traifken på dimensionernade sträcka). Sedan lär ju fortafarande Södertäljegrenen ha högre beläggning på grund av den ojämna balansen i resande från norr/söder.

Men de kommande månaderna blir ju intressant, bland annat att se effekten av den utökade trafiken på främst Ostkustbanan. Nynäsbanan har ju så litet resande, så en ökning där ger ingen större påverkan på resandet i det stora hela.


Fördelningen av resurserna till Nynäshamns busstrafik är minst sagt märklig. Vissa avgångar på linje 861 skulle med fördel kunna flyttas för att skapa en efterfrågad nattförbindelse (jämför Norrtälje). Bussen skulle kunna göra ett antal stopp i Haninge och sedan gå till Ösmo som linje 862 innan den slutligen fortsätter mot Nynäshamn. Det borde i alla fall finnas ett större underlag än till Norrtälje. Sedan kan utbudet anpassas till efterfrågan, kanske två avgångar på helgnätter.
Enceladus
 
Inlägg: 1021
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 11:51

Inge skrev:Nja, Södertälje C ligger å andra sidan inte längs stambanan om man skall börja peta så och ta med Gnesta bara för att det ligger längs samma bana, men inte samma linje. Men det är ju ganska meningslöst.

Däremot kan konstateras att pendeltågsresandet på mest belastade snittet (utanför Tomteboda/Älvsjö) idag är större på Norra stambanan än Västra Stambanan.

(Även innanför Tomteboda/Älvsjö givetvis. Men det är ju ganska trivialt.)


Det mest relevanta måttet är belastning, d.v.s. resande i en viss riktning, och det är störst på Södertäljebanan med ganska god marginal.
Enceladus
 
Inlägg: 1021
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Inge » sön 21 jan, 2018 12:00

Enceladus skrev:
Inge skrev:Nja, Södertälje C ligger å andra sidan inte längs stambanan om man skall börja peta så och ta med Gnesta bara för att det ligger längs samma bana, men inte samma linje. Men det är ju ganska meningslöst.

Däremot kan konstateras att pendeltågsresandet på mest belastade snittet (utanför Tomteboda/Älvsjö) idag är större på Norra stambanan än Västra Stambanan.

(Även innanför Tomteboda/Älvsjö givetvis. Men det är ju ganska trivialt.)


Det mest relevanta måttet är belastning, d.v.s. resande i en viss riktning, och det är störst på Södertäljebanan med ganska god marginal.


Nej, totalt är det större på Norra stambanan. Dock fanns det i en tidigare tidtabellsperiod någrattis enstaka avgångar som var mer belastade på Västra stambanan. Dock knappast i nuvarande tidtabell. Det torde ganska säkert vara något av morgonens tåg från Uppsala som idag har den äran.
Att inte kunna skilja på tro, tycka och tänka är onyanserat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 12:03

Inge skrev:Nej, totalt är det större på Norra stambanan. Dock fanns det i en tidigare tidtabellsperiod någrattis enstaka avgångar som var mer belastade på Västra stambanan. Dock knappast i nuvarande tidtabell. Det torde ganska säkert vara något av morgonens tåg från Uppsala som idag har den äran.


Ja, men det beror snarare på upplägget. Belastningen på en bana är det totala resandet i en viss riktning under en viss tid, ungefär som MTR:s belastningsstatistik för tunnelbanan. Belastningen är större på Södertäljebanan och det lär knappast ändras till följd av ännu fler arbetsplatser i norr och ännu fler bostäder i söder.
Enceladus
 
Inlägg: 1021
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Inge » sön 21 jan, 2018 12:10

Enceladus skrev:
Inge skrev:Nej, totalt är det större på Norra stambanan. Dock fanns det i en tidigare tidtabellsperiod någrattis enstaka avgångar som var mer belastade på Västra stambanan. Dock knappast i nuvarande tidtabell. Det torde ganska säkert vara något av morgonens tåg från Uppsala som idag har den äran.


Ja, men det beror snarare på upplägget. Belastningen på en bana är det totala resandet i en viss riktning under en viss tid, ungefär som MTR:s belastningsstatistik för tunnelbanan. Belastningen är större på Södertäljebanan och det lär knappast ändras till följd av ännu fler arbetsplatser i norr och ännu fler bostäder i söder.

Det beror dock på exakt hur man definierar den där tiden. Sett över hela dagen är som sagt resandet större på Norra stambanan.

Västra stambanan är ju lite intressant på det viset att under den tidsperiod pendeltågen där har högt resande ligger det parallella fjärrtågspåret i princip öde.
Att inte kunna skilja på tro, tycka och tänka är onyanserat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 12:13

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Nej, totalt är det större på Norra stambanan. Dock fanns det i en tidigare tidtabellsperiod någrattis enstaka avgångar som var mer belastade på Västra stambanan. Dock knappast i nuvarande tidtabell. Det torde ganska säkert vara något av morgonens tåg från Uppsala som idag har den äran.


Ja, men det beror snarare på upplägget. Belastningen på en bana är det totala resandet i en viss riktning under en viss tid, ungefär som MTR:s belastningsstatistik för tunnelbanan. Belastningen är större på Södertäljebanan och det lär knappast ändras till följd av ännu fler arbetsplatser i norr och ännu fler bostäder i söder.

Det beror dock på exakt hur man definierar den där tiden. Sett över hela dagen är som sagt resandet större på Norra stambanan.

Västra stambanan är ju lite intressant på det viset att under den tidsperiod pendeltågen där har högt resande ligger det parallella fjärrtågspåret i princip öde.


Det är klart att ett dubbelriktat resande blir större sett över hela dagen. Det är dock en klen tröst för den som inte får plats på ett fullsatt tåg.
Enceladus
 
Inlägg: 1021
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » sön 21 jan, 2018 16:18

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Men nu är det inte så att det faktiskt är omöjligt att köra fler än 16 tåg. Banan fungerar uselt och är värdelös. Väldigt långt ifrån den utlovade kapactetshöjningen till en praktisk kapacitet om 24 användbara tåglägen per timme. Men den skulle klara fler än 16 tåg.


Men Trafikförvaltningen står ju i alla fall nu för sin bedömning. Det går alltid att köra fler tåg. Frågan är ju vilken punktlighet och stabilitet man får i systemet. Med tanke på att punktligheten varit 86,6 procent i december (och det är ju för heldygn), när man nu kört 14 tåg i timmen, så är ju frågan vilken punktlighetsnivå man hamnar på om man kör oftare?

Vi får inte glömma hur viktigt punktligheten är för resenärerna. Många har bussanslutningar som går en gång i halvtimmen. Även 3-4 minuters försening från Odenplan innebär ju i regel att folk missar bussen i högtrafik. Vi har ju också sett vilket kaos det blir hela dagen efter ett kortare stopp. Så länge man inte ens klarar att köra 14 tåg i timmen med någon form av stabil trafik - och då är förstås långt ifrån alla fel operatörens - så bör man nog inte sätta in fler än 16 tåg.

Låt oss se att man klarar upplägget med 16 tåg i timmen först.


Jag håller nog med om det mesta du har skrivit i denna tråd. Istället för att fokusera på syndabockar kan det vara mer meningsfullt att diskutera möjliga åtgärder. Om det är så att det inte går att köra fler än 16 tåg/h inom en snar framtid och man av olika skäl inte vill satsa på regionaltåg med lokal taxa, kan då de av Handelskammaren föreslagna delvis parallella tunnelbanorna kanske vara rätt väg att gå?
Enceladus
 
Inlägg: 1021
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Inge » sön 21 jan, 2018 17:04

Tyvärr är verkligheten inte så bekväm att man kan lalla runt och intyga hur bra man tycker att även de mest värdelösa är, om man på riktigt skall ta ansvar får något. Om man inte är tydlig med vem som felar kommer det att om möjligt ta ännu längre tid att få signalsystem etcetera åtgärdat.

Motsatsen påstås ofta. Men de som påstår den har fel och gör det nog mest för att rättfärdiga sin egen bekväma och ansvarslösa stil.
Att inte kunna skilja på tro, tycka och tänka är onyanserat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav twr » sön 21 jan, 2018 17:57

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:
Men nu är det inte så att det faktiskt är omöjligt att köra fler än 16 tåg. Banan fungerar uselt och är värdelös. Väldigt långt ifrån den utlovade kapactetshöjningen till en praktisk kapacitet om 24 användbara tåglägen per timme. Men den skulle klara fler än 16 tåg.


Men Trafikförvaltningen står ju i alla fall nu för sin bedömning. Det går alltid att köra fler tåg. Frågan är ju vilken punktlighet och stabilitet man får i systemet. Med tanke på att punktligheten varit 86,6 procent i december (och det är ju för heldygn), när man nu kört 14 tåg i timmen, så är ju frågan vilken punktlighetsnivå man hamnar på om man kör oftare?

Vi får inte glömma hur viktigt punktligheten är för resenärerna. Många har bussanslutningar som går en gång i halvtimmen. Även 3-4 minuters försening från Odenplan innebär ju i regel att folk missar bussen i högtrafik. Vi har ju också sett vilket kaos det blir hela dagen efter ett kortare stopp. Så länge man inte ens klarar att köra 14 tåg i timmen med någon form av stabil trafik - och då är förstås långt ifrån alla fel operatörens - så bör man nog inte sätta in fler än 16 tåg.

Låt oss se att man klarar upplägget med 16 tåg i timmen först.


Jag håller nog med om det mesta du har skrivit i denna tråd. Istället för att fokusera på syndabockar kan det vara mer meningsfullt att diskutera möjliga åtgärder. Om det är så att det inte går att köra fler än 16 tåg/h inom en snar framtid och man av olika skäl inte vill satsa på regionaltåg med lokal taxa, kan då de av Handelskammaren föreslagna delvis parallella tunnelbanorna kanske vara rätt väg att gå?

Nu har man framförhandlade planer fram till 2038. Rimligen är det bättre att försöka öka kapaciteten i järnvägssystemet än att börja fundera på fantasitunnelbanor som knappast kommer finansieras "inom snar framtid". Man måste ha lite sinne för proportioner.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5709
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » sön 21 jan, 2018 19:27

Enceladus skrev:
Jag håller nog med om det mesta du har skrivit i denna tråd. Istället för att fokusera på syndabockar kan det vara mer meningsfullt att diskutera möjliga åtgärder. Om det är så att det inte går att köra fler än 16 tåg/h inom en snar framtid och man av olika skäl inte vill satsa på regionaltåg med lokal taxa, kan då de av Handelskammaren föreslagna delvis parallella tunnelbanorna kanske vara rätt väg att gå?


Och det är ju det som Trafikförvaltningen nu har släppt i alla fall. Caroline Ottosson var ju ganska tydlig i sin insändare med att Trafikförvaltningen och Trafikverket nu skulle arbeta för att dels förbättra signalsystem och Trafikförvaltningen ska se över uppehållstiderna på stationerna.

Detta är ju inga omöjliga saker att lösa. Särskilt stationsuppehållen finns det ju ganska lätta lösningar för. Men det kräver ett nytänkande som kanske inte alla är beredda på.

Men, sedan är det ju andra saker. Om man som jag gör tar en titt på trafikläget några gånger per dag. Så är det ju nästan alltid något tåg som det är tekniskt fel på och något signalfel (om vi använder det som övergripande benämning). Om det då inte är spårspring. Jämför man med andra system där man har nya vagnar i trafik, och relativt modernt signalsystem, så får man säga att både Trafikförvaltningen och Trafikverket har en del att arbeta med.
Lars_L
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Klfh och 8 gäster