Skip-stop stoppas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav BSB101 » lör 28 sep, 2019 2:10

TKO skrev:Öppnat korken ikväll?

Jag föredrar en strukturerad diskussion - t ex att man håller sej till ämnet.

En del verkar föredra en modern variant av polsk riksdag...

Nej slipa argumenten, ditt inlägg är ju rent av löjligt. Kan det vara all cykling i snöstorm som sätter sina spår?

krya på dej
önskar
Thomas K Ohlsson


Man kan fråga sig vem som öppnat korken, kanske är herr TKO själv? Men vem vet, personpåhopp och förminskande av sina motståndare kanske ligger värmt om hjärtat?
Senast redigerad av BSB101 lör 28 sep, 2019 12:18, redigerad totalt 1 gång.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2251
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 28 sep, 2019 7:04

BSB101 skrev:
TKO skrev:Öppnat korken ikväll?

Jag föredrar en strukturerad diskussion - t ex att man håller sej till ämnet.

En del verkar föredra en modern variant av polsk riksdag...

Nej slipa argumenten, ditt inlägg är ju rent av löjligt. Kan det vara all cykling i snöstorm som sätter sina spår?

krya på dej
önskar
Thomas K Ohlsson


Man kan fråga sig vem som öppnat korken, kanske är herr TKO själv? Men vem vet, personpåhopp och förminskande av sina abortmotståndare kanske ligger värmt om hjärtat?

Kverulansparanoia är smittsamt, tydligen.


PS. Som en allmän vägledning för Forums skribenter vill jag framhålla skillnaden mellan
visa (plural av vis): https://svenska.se/tre/?sok=vis&pz=1
och
vissa (plural av viss): https://svenska.se/tre/?sok=viss&pz=1
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1261
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » lör 28 sep, 2019 11:29

BSB101 skrev:
TKO skrev:Öppnat korken ikväll?

Jag föredrar en strukturerad diskussion - t ex att man håller sej till ämnet.

En del verkar föredra en modern variant av polsk riksdag...

Nej slipa argumenten, ditt inlägg är ju rent av löjligt. Kan det vara all cykling i snöstorm som sätter sina spår?

krya på dej
önskar
Thomas K Ohlsson


Man kan fråga sig vem som öppnat korken, kanske är herr TKO själv? Men vem vet, personpåhopp och förminskande av sina abortmotståndare kanske ligger värmt om hjärtat?


Givetvis - efter ett eller annat glas Spätburgunder syns allt klarare! Efter några glas till kan man till och med tro sej förstå grunddragen i vinhandlarsonens kritik av den politiska ekonomien...

'Abortmotståndare' antar jag är ett skrivfel?

Från det ena till det andra så tyckte jag att det var märkbart färre cyklister ute idag jämfört med förra lördagen. Men att tro att det har något med vädret att göra är förmodligen en förhastad slutsats...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav BSB101 » lör 28 sep, 2019 12:23

TKO skrev:Givetvis - efter ett eller annat glas Spätburgunder syns allt klarare! Efter några glas till kan man till och med tro sej förstå grunddragen i vinhandlarsonens kritik av den politiska ekonomien...
''

Hur många glas krävs för att sluta med personpåhopp när sakargumenten inte finns?

Från det ena till det andra så tyckte jag att det var märkbart färre cyklister ute idag jämfört med förra lördagen. Men att tro att det har något med vädret att göra är förmodligen en förhastad slutsats...


Jag har sett betydligt färre bilar köra förbi idag jämfört med förra lördagen, jag drar dock inga slutsatser ifrån mina icke vetenskapliga observationer. Visa gillar dock att dra slutsatser från egna observationer, speciellt om dessa stämmer överens med den tes man driver. Detta betyder dock inte att det har så mycket med verkligheten att göra.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2251
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » lör 28 sep, 2019 13:57

Eftersom jag alltid har sakliga argument anser jag frågan 'hypotetisk'!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 28 sep, 2019 18:23

BSB101 skrev:
TKO skrev:Givetvis - efter ett eller annat glas Spätburgunder syns allt klarare! Efter några glas till kan man till och med tro sej förstå grunddragen i vinhandlarsonens kritik av den politiska ekonomien...
''

Hur många glas krävs för att sluta med personpåhopp när sakargumenten inte finns?

Från det ena till det andra så tyckte jag att det var märkbart färre cyklister ute idag jämfört med förra lördagen. Men att tro att det har något med vädret att göra är förmodligen en förhastad slutsats...


Jag har sett betydligt färre bilar köra förbi idag jämfört med förra lördagen, jag drar dock inga slutsatser ifrån mina icke vetenskapliga observationer. Visa gillar dock att dra slutsatser från egna observationer, speciellt om dessa stämmer överens med den tes man driver. Detta betyder dock inte att det har så mycket med verkligheten att göra.

Har ingenjörn märkt hur projektionerna haglar. Som t.ex. " sluta med personpåhopp när sakargumenten inte finns". Inges kostym är inte lätt att fylla, men försöka duger, tydligen.
Dessutom är det märkligt att det ska vara så svårt att inse skillnaden mellan visa och vissa.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1261
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lennart Petersen » lör 28 sep, 2019 19:14

dr Cassandra Nojdh skrev:[
Dessutom är det märkligt att det ska vara så svårt att inse skillnaden mellan visa och vissa.

Han kanske uppriktigt menar att det är visa människor i diskussionen.
Men förvisso kan nivån variera, eller som salig Gunnar Sträng så försynt uttryckte sig: ”det är alldeles för många slipslösa och skäggiga med i debatten”.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2145
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » tor 07 nov, 2019 6:49

Lars_L skrev:Men som diskuterats tidigare så ingår ju 516 och 526 i E20. Där har ju Arriva rätt att anpassa turtätheten och man behöver alltså bara köra kvartstrafik som minst, om resandeunderlaget inte kräver mer. Att man kör tätare trafik tyder ju på att det finns ett underlag. Eftersom det dock inte kostar något för Trafikförvaltningen (oss skattebetalare) om bussarna går tomma en del av sträckan, så kommer ju knappast heller Trafikförvaltningen att godkänna att linjerna tas bort. Särskilt som man inte har någon snabb lösning för den tilltagande trängseln i pendeltågstrafiken.


Trafikförvaltningen har just godkänt att linjerna tas bort - både linje 516 från Norrviken och linje 526 från Sollentuna. Får Arriva en högre ersättning för dessa direktbussar än för vanliga matarbussar? Om de flesta åker lokalt mellan Viby och Norrviken så är det ju dumt att ge en högre ersättning...

Jag antar att denna trafikförändring förutsätter att Norrviken behåller sin 7,5-minuterstrafik under överskådlig tid. Därmed är det väl osannolikt att snabbtåg återinförs på Ostkustbanan?
Enceladus
 
Inlägg: 4026
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » tor 07 nov, 2019 7:18

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men som diskuterats tidigare så ingår ju 516 och 526 i E20. Där har ju Arriva rätt att anpassa turtätheten och man behöver alltså bara köra kvartstrafik som minst, om resandeunderlaget inte kräver mer. Att man kör tätare trafik tyder ju på att det finns ett underlag. Eftersom det dock inte kostar något för Trafikförvaltningen (oss skattebetalare) om bussarna går tomma en del av sträckan, så kommer ju knappast heller Trafikförvaltningen att godkänna att linjerna tas bort. Särskilt som man inte har någon snabb lösning för den tilltagande trängseln i pendeltågstrafiken.


Trafikförvaltningen har just godkänt att linjerna tas bort - både linje 516 från Norrviken och linje 526 från Sollentuna. Får Arriva en högre ersättning för dessa direktbussar än för vanliga matarbussar? Om de flesta åker lokalt mellan Viby och Norrviken så är det ju dumt att ge en högre ersättning...

Jag antar att denna trafikförändring förutsätter att Norrviken behåller sin 7,5-minuterstrafik under överskådlig tid. Därmed är det väl osannolikt att snabbtåg återinförs på Ostkustbanan?


Snarare att 516 förkortas. Den kommer ju utgå från Mossvägen. Men det är nog ett beslut som man får hitta en annan lösning på inom några år om man ska kunna klara Riplan, med tanke på att kapaciteten i pendeln är för liten. Men å andra sidan reviderar man väl kanske Riplan istället.

Det är samma kostnad för alla resenärer - ca 23 kronor per resa borde nuvärdet vara uppe i för ersättningen i E20, block 1 (svårt att räkna upp indexnivåerna korrekt eftersom man använder så många parametrar (skulle nog ta en hel dag att sitta och räkna upp korrekt). Sedan gör Trafikförvaltningen justeringar ifall medelreslängden minskar i trafikområdet, men det påverkas knappast av det här.

Eftersom det knappast är några som bott vid pendeltågsstationerna som åkt bussarna, så blir det ju inte färre resor. Kostnaden för Trafikförvaltningen blir densamma, såvida inte några väljer att åka 525 och sedan byta till 516, då blir ju Trafikförvaltningens kostnad dubblerad.

Eftersom Edsberg dock endast kommer att trafikeras av 607 och den tillhör Norrort (block 2) och ersättningen är ca 31 kr per resa där, så blir slutresultatet troligen att de totala kostnaderna för avtalen ökar, kostnader som man kanske får kompensera genom att dra ner trafiken (inte utöka trafiken) i Söderort.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2748
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » tor 07 nov, 2019 8:20

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men som diskuterats tidigare så ingår ju 516 och 526 i E20. Där har ju Arriva rätt att anpassa turtätheten och man behöver alltså bara köra kvartstrafik som minst, om resandeunderlaget inte kräver mer. Att man kör tätare trafik tyder ju på att det finns ett underlag. Eftersom det dock inte kostar något för Trafikförvaltningen (oss skattebetalare) om bussarna går tomma en del av sträckan, så kommer ju knappast heller Trafikförvaltningen att godkänna att linjerna tas bort. Särskilt som man inte har någon snabb lösning för den tilltagande trängseln i pendeltågstrafiken.


Trafikförvaltningen har just godkänt att linjerna tas bort - både linje 516 från Norrviken och linje 526 från Sollentuna. Får Arriva en högre ersättning för dessa direktbussar än för vanliga matarbussar? Om de flesta åker lokalt mellan Viby och Norrviken så är det ju dumt att ge en högre ersättning...

Jag antar att denna trafikförändring förutsätter att Norrviken behåller sin 7,5-minuterstrafik under överskådlig tid. Därmed är det väl osannolikt att snabbtåg återinförs på Ostkustbanan?


Snarare att 516 förkortas. Den kommer ju utgå från Mossvägen. Men det är nog ett beslut som man får hitta en annan lösning på inom några år om man ska kunna klara Riplan, med tanke på att kapaciteten i pendeln är för liten. Men å andra sidan reviderar man väl kanske Riplan istället.

Det är samma kostnad för alla resenärer - ca 23 kronor per resa borde nuvärdet vara uppe i för ersättningen i E20, block 1 (svårt att räkna upp indexnivåerna korrekt eftersom man använder så många parametrar (skulle nog ta en hel dag att sitta och räkna upp korrekt). Sedan gör Trafikförvaltningen justeringar ifall medelreslängden minskar i trafikområdet, men det påverkas knappast av det här.

Eftersom det knappast är några som bott vid pendeltågsstationerna som åkt bussarna, så blir det ju inte färre resor. Kostnaden för Trafikförvaltningen blir densamma, såvida inte några väljer att åka 525 och sedan byta till 516, då blir ju Trafikförvaltningens kostnad dubblerad.

Eftersom Edsberg dock endast kommer att trafikeras av 607 och den tillhör Norrort (block 2) och ersättningen är ca 31 kr per resa där, så blir slutresultatet troligen att de totala kostnaderna för avtalen ökar, kostnader som man kanske får kompensera genom att dra ner trafiken (inte utöka trafiken) i Söderort.


Då förstår jag varför linje 526 inte förlängdes till Fridhemsplan - innerstan har väl en ännu lägre ersättning? Det är synd, för en busslinje mellan Sollentuna och Fridhemsplan skulle faktiskt kunna avlasta pendeltågen. Att försöka avlasta pendeltåg med normalbussar är däremot inte särskilt effektivt...
Enceladus
 
Inlägg: 4026
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » tor 07 nov, 2019 8:25

Enceladus skrev:
Då förstår jag varför linje 526 inte förlängdes till Fridhemsplan - innerstan har väl en ännu lägre ersättning? Det är synd, för en busslinje mellan Sollentuna och Fridhemsplan skulle faktiskt kunna avlasta pendeltågen. Att försöka avlasta pendeltåg med normalbussar är däremot inte särskilt effektivt...


Nja, det är vilket avtalsområde linjen hör till som avgör, så då måste man fatta beslut om att flytta över linjen (vilket kräver sina tilläggskostnader att reglera). Men däremot skulle inte Arriva få en spänn mer av en förlängning till Fridhemsplan (om man inte fick till ett specialavtal).

Det är ju till och med så att stomlinje 6 skjutits på framtiden för att Arriva i sådana fall måste kompenseras för att man då blir av med 506.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2748
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » tor 07 nov, 2019 9:06

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Då förstår jag varför linje 526 inte förlängdes till Fridhemsplan - innerstan har väl en ännu lägre ersättning? Det är synd, för en busslinje mellan Sollentuna och Fridhemsplan skulle faktiskt kunna avlasta pendeltågen. Att försöka avlasta pendeltåg med normalbussar är däremot inte särskilt effektivt...


Nja, det är vilket avtalsområde linjen hör till som avgör, så då måste man fatta beslut om att flytta över linjen (vilket kräver sina tilläggskostnader att reglera). Men däremot skulle inte Arriva få en spänn mer av en förlängning till Fridhemsplan (om man inte fick till ett specialavtal).

Det är ju till och med så att stomlinje 6 skjutits på framtiden för att Arriva i sådana fall måste kompenseras för att man då blir av med 506.


Arriva skulle ju tjäna multum på det lokala resandet mellan Fridhemsplan och Karolinska sjukhuset, och det är väl det som är problemet. Trafikförvaltningen vill att resenärerna använder innerstadslinjerna som har en lägre ersättning.

Däremot behöver inte uppdelningen av linje 607 medföra ökade kostnader. Nu blir istället resorna mellan Sollentuna och Karolinska sjukhuset billigare att ersätta.
Enceladus
 
Inlägg: 4026
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Lars_L » tor 07 nov, 2019 9:19

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Då förstår jag varför linje 526 inte förlängdes till Fridhemsplan - innerstan har väl en ännu lägre ersättning? Det är synd, för en busslinje mellan Sollentuna och Fridhemsplan skulle faktiskt kunna avlasta pendeltågen. Att försöka avlasta pendeltåg med normalbussar är däremot inte särskilt effektivt...


Nja, det är vilket avtalsområde linjen hör till som avgör, så då måste man fatta beslut om att flytta över linjen (vilket kräver sina tilläggskostnader att reglera). Men däremot skulle inte Arriva få en spänn mer av en förlängning till Fridhemsplan (om man inte fick till ett specialavtal).

Det är ju till och med så att stomlinje 6 skjutits på framtiden för att Arriva i sådana fall måste kompenseras för att man då blir av med 506.


Arriva skulle ju tjänar multum på det lokala resandet mellan Fridhemsplan och Karolinska sjukhuset, och det är väl det som är problemet. Trafikförvaltningen vill att resenärerna använder innerstadslinjerna som har en lägre ersättning.

Däremot behöver inte uppdelningen av linje 607 medföra ökade kostnader. Nu blir istället resorna mellan Sollentuna och Karolinska sjukhuset billigare att ersätta.


Arriva tjänar förstås på nuvarande förslag, det är ju vi skattebetalare som är förlorare. Jo, om man förlängde 607 till Fridhemsplan skulle det förstås vara en vinst, men inte 516 som vi talade om tidigare. Den går ju bara i rusningsriktningen och skulle då gå i "fel rusningsriktning" för det stora underlaget.

Fast å andra sidan accepterar ju Trafikförvaltningen att Nobina på linje 676 tar lokala trafikanter mellan Tekniska och Roslags Näsbys trafikplats (trots att det var sagt att det inte skulle göras) - där ligger väl VBP på över hundralappen per resenär...Så helt konsekventa är man inte.

Men det är ju därför man väl kommit på att det inte är så bra med VBP. Den hindrar alla lösningar som skapar mervärde för resenärerna eftersom det blir så många begränsningar, både om trafiken blir dyrare för operatören och begränsningar att ha trafik i andras trafikområden. Trafikförvaltningen har ju inte riktigt insett att det finns lite fler linjer än stombussarna som har trafik inom flera avtalsområden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2748
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » tor 07 nov, 2019 9:30

Lars_L skrev:Arriva tjänar förstås på nuvarande förslag, det är ju vi skattebetalare som är förlorare. Jo, om man förlängde 607 till Fridhemsplan skulle det förstås vara en vinst, men inte 516 som vi talade om tidigare. Den går ju bara i rusningsriktningen och skulle då gå i "fel rusningsriktning" för det stora underlaget.

Fast å andra sidan accepterar ju Trafikförvaltningen att Nobina på linje 676 tar lokala trafikanter mellan Tekniska och Roslags Näsbys trafikplats (trots att det var sagt att det inte skulle göras) - där ligger väl VBP på över hundralappen per resenär...Så helt konsekventa är man inte.

Men det är ju därför man väl kommit på att det inte är så bra med VBP. Den hindrar alla lösningar som skapar mervärde för resenärerna eftersom det blir så många begränsningar, både om trafiken blir dyrare för operatören och begränsningar att ha trafik i andras trafikområden. Trafikförvaltningen har ju inte riktigt insett att det finns lite fler linjer än stombussarna som har trafik inom flera avtalsområden.


Det är i första hand vi resenärer som är förlorare på att Trafikförvaltningen inte gick med på att förlänga linje 526 till Fridhemsplan (för övrigt har linjen dubbelriktad trafik hela dagen). Visst skulle Arriva tjäna en extra slant, men det är väl försumbart på det stora hela. Trafikförvaltningen bränner ju mer pengar på att köra långa tåg i onödan på Ostkustbanan...
Enceladus
 
Inlägg: 4026
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav TKO » tor 07 nov, 2019 15:17

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Arriva tjänar förstås på nuvarande förslag, det är ju vi skattebetalare som är förlorare. Jo, om man förlängde 607 till Fridhemsplan skulle det förstås vara en vinst, men inte 516 som vi talade om tidigare. Den går ju bara i rusningsriktningen och skulle då gå i "fel rusningsriktning" för det stora underlaget.

Fast å andra sidan accepterar ju Trafikförvaltningen att Nobina på linje 676 tar lokala trafikanter mellan Tekniska och Roslags Näsbys trafikplats (trots att det var sagt att det inte skulle göras) - där ligger väl VBP på över hundralappen per resenär...Så helt konsekventa är man inte.

Men det är ju därför man väl kommit på att det inte är så bra med VBP. Den hindrar alla lösningar som skapar mervärde för resenärerna eftersom det blir så många begränsningar, både om trafiken blir dyrare för operatören och begränsningar att ha trafik i andras trafikområden. Trafikförvaltningen har ju inte riktigt insett att det finns lite fler linjer än stombussarna som har trafik inom flera avtalsområden.


Det är i första hand vi resenärer som är förlorare på att Trafikförvaltningen inte gick med på att förlänga linje 526 till Fridhemsplan (för övrigt har linjen dubbelriktad trafik hela dagen). Visst skulle Arriva tjäna en extra slant, men det är väl försumbart på det stora hela. Trafikförvaltningen bränner ju mer pengar på att köra långa tåg i onödan på Ostkustbanan...


Ska verkligen skip-stop på linje 526 stoppas? Jag visste inte ens att den hade införts...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Odd » tor 07 nov, 2019 19:38

Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg som skrivits hittills, men om man går tillbaka till ursprungsfrågan så har jag lite frågor om den.

Vad är egentligen definitionen av Skip-stop? Finns det en sådan eller är det lite beroende på var man frågar?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Skip-stop stoppas?

Inläggav Enceladus » tor 07 nov, 2019 20:06

TKO skrev:Ska verkligen skip-stop på linje 526 stoppas? Jag visste inte ens att den hade införts...


Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Sollentuna fick välja mellan 7,5-minuterstrafik eller direktbussar till Sergels torg och valde det förstnämnda. Det hade jag också gjort eftersom direktbussarna skulle vara ganska meningslösa även med 15-minuterstrafik. Följaktligen slopas direktbussarna från Norrviken (linje 516) och Sollentuna (linje 526). Kvar blir linje 516 som direktbuss från Mossvägen till Sergels torg och linje 526 som tvärförbindelse mellan Sollentuna och Karolinska sjukhuset.

En relaterad nyhet är att direktbussarna från Nynäshamn (linje 861), Ösmo (linje 862) och Dalarö (linje 869) kortas av till Globen/Slakthuset. Detta leder troligen till ett kraftigt minskat resande, varpå linjerna kan dras in. Det ska noteras att Nynäshamn tidigare hade 3 tåg/h i morgonrusningen. Om direktbussarna dras in så behövs någon form av kompensation!
Enceladus
 
Inlägg: 4026
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster