Tamsons vill återupprätta tunnelbanepolisen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tamsons vill återupprätta tunnelbanepolisen

Inläggav Enceladus » mån 15 jan, 2018 14:17

I en debattartikel på Stockholmdirekt skriver Tamsons att "ett återupprättande av tunnelbanepolisen är nödvändig [sic!]". Orsaken sägs vara den ökande otryggheten i Stockholm - bland annat nämns en dödsskjutning i Rinkeby. På senare tid har läget blivit så allvarligt att Stockholms politiker kallar skjutningarna för en nationell kris. Är Tamsons artikel ett konstruktivt bidrag i denna högaktuella debatt eller är den bara ett försök att plocka politiska poänger?

Den konkurrerande lokaltidningen Mitt i listar förra årets dödsskjutningar. Såvida listan inte innehåller ett övervägande antal felskrivningar (Östberga för Östermalmstorg, Järfälla för Johannelund, Storvreten för Stora mossen, Sickla för Sätra, Mariehäll för Mariatorget och Väsby för Vällingby) så verkar det inte finnas något samband mellan tunnelbana och otrygghet. Däremot finns det ett tydligt samband mellan trygghet och socioekonomisk status. Således framstår Tamsons inlägg som missriktat - om inte syftet är ett annat.

Det är också tveksamt om en tunnelbanepolis skulle kunna förebygga brottslighet som sker utanför tunnelbaneområdet. Det har ju inte inträffat några dödsfall i kollektivtrafiken - förutom olyckor på spåret förstås. Dessutom är det inte ovanligt att dessa incidenter sker på vardagsnätter då tunnelbanan är stängd. Den senaste ägde rum strax efter midnatt natten mot idag (en måndag).

Frågan blir då vad Tamsons vill åstadkomma. Att förebygga brottslighet gör den vanliga polisen mycket bättre. Att förebygga dödsfall inom tunnelbanan gör plattformsdörrar mycket bättre - om vi nu ska jämföra med andra länder som Tamsons gör. Självklart skulle en tunnelbanepolis också öka tryggheten, men när resurserna är begränsade så måste man prioritera. Med en akut polisbrist i hela landet och några av Eurasiens mest trafikerade stationer utan plattformsdörrar känns det som en grav felprioritering. Är det något jag har missat?
Enceladus

Re: Tamsons vill återupprätta tunnelbanepolisen

Inläggav Odd » mån 15 jan, 2018 16:08

Jag vill ha en riktig tunnelbanepolis, men inte för skjutningarna, utan som en samhällsservice och som en resurs.

Exempelvis, om de stora stationerna och knutpunkterna (Odenplan. Fridhemsplan, Centralen, Gup, Lih till en början med) har en dygnetrunt-öppet poliskontor så tror jag att många skulle kunna en större närvaro. T-banepolisen skall naturligtvis vara en egen enhet inom polisen där fokus är på patrullering, småbrottshantering (inte bara i kollektivtrafiken) och annat som gör att polisen skulle kunna komma närmare medborgarna.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » mån 15 jan, 2018 17:25

Odd skrev:Jag vill ha en riktig tunnelbanepolis, men inte för skjutningarna, utan som en samhällsservice och som en resurs.

Exempelvis, om de stora stationerna och knutpunkterna (Odenplan. Fridhemsplan, Centralen, Gup, Lih till en början med) har en dygnetrunt-öppet poliskontor så tror jag att många skulle kunna en större närvaro. T-banepolisen skall naturligtvis vara en egen enhet inom polisen där fokus är på patrullering, småbrottshantering (inte bara i kollektivtrafiken) och annat som gör att polisen skulle kunna komma närmare medborgarna.

Som jag skrev tidigare, det finns inget samband mellan kollektivtrafikutbud och brottslighet! Brottsligheten är störst där det finns nöjesliv (t.ex. Medborgarplatsen och Stureplan) eller socioekonomisk utsatthet (t.ex. Järvafältet och norra Botkyrka). Det skulle vara helt ansvarslöst att med dagens polisbrist prioritera knutpunkter som Odenplan där det i princip inte sker några brott (med undantag för ficktjuveri och inbrott). När det gäller otrygghet i kollektivtrafiken så har tunnelbanan långt kvar till det läge som råder på nattbussarna (Nattbuss 807 är trots allt baserad på en sann händelse). En knutpunktspolis skulle alltså vara en felprioritering på många sätt.
Enceladus

Inläggav Odd » mån 15 jan, 2018 20:19

Ensilage skrev:
Odd skrev:Jag vill ha en riktig tunnelbanepolis, men inte för skjutningarna, utan som en samhällsservice och som en resurs.

Som jag skrev tidigare, det finns inget samband mellan kollektivtrafikutbud och brottslighet! Brottsligheten är störst där det finns nöjesliv (t.ex. Medborgarplatsen och Stureplan) eller socioekonomisk utsatthet (t.ex. Järvafältet och norra Botkyrka). Det skulle vara helt ansvarslöst att med dagens polisbrist prioritera knutpunkter som Odenplan där det i princip inte sker några brott (med undantag för ficktjuveri och inbrott). När det gäller otrygghet i kollektivtrafiken så har tunnelbanan långt kvar till det läge som råder på nattbussarna (Nattbuss 807 är trots allt baserad på en sann händelse). En knutpunktspolis skulle alltså vara en felprioritering på många sätt.

Ansvarslösheten får stå för dig och i normala fall så låter jag folk stå för sina åsikter, men eftersom du ansvarslöshetsbelägger min åsikt i och med att du citerar mig så tycker jag att du har gått för långt.

Jag vidhåller fortfarande att jag anser att tunnelbanepolisen borde införas som en samhällsservice och som en resurs! Sen får du tycka vad du vill, jag ändrar mig icke! Och till skillnad från andra så är jag inte anonym!
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav hgsldf » mån 15 jan, 2018 20:47

Enceladus skrev: När det gäller otrygghet i kollektivtrafiken så har tunnelbanan långt kvar till det läge som råder på nattbussarna (Nattbuss 807 är trots allt baserad på en sann händelse). En knutpunktspolis skulle alltså vara en felprioritering på många sätt.

Strålande, då kan ju SL lägga ner de nattbusslinjer som har problem och därmed spara pengar! Alternativt kan man införa utegångsförbud för omyndiga (ungefär som är på g i DK), men det sparar väl inga pengar?
Göran
hgsldf

Inläggav Enceladus » mån 15 jan, 2018 21:27

Odd skrev:Ansvarslösheten får stå för dig och i normala fall så låter jag folk stå för sina åsikter, men eftersom du ansvarslöshetsbelägger min åsikt i och med att du citerar mig så tycker jag att du har gått för långt.

Jag vidhåller fortfarande att jag anser att tunnelbanepolisen borde införas som en samhällsservice och som en resurs! Sen får du tycka vad du vill, jag ändrar mig icke! Och till skillnad från andra så är jag inte anonym!

Du får självklart ha en annan åsikt. Ditt önskemål har också skapliga chanser att förverkligas med tanke på att det har stöd att ett av de ledande partierna. Men det ändrar inte på faktumet att det råder polisbrist och att poliserna skulle göra större nytta på annat håll. Om du är ute efter att öka den upplevda tryggheten så kan trygghetsvärdar vara ett bättre alternativ.
Enceladus

Inläggav Enceladus » mån 15 jan, 2018 21:51

hgsldf skrev:
Enceladus skrev: När det gäller otrygghet i kollektivtrafiken så har tunnelbanan långt kvar till det läge som råder på nattbussarna (Nattbuss 807 är trots allt baserad på en sann händelse). En knutpunktspolis skulle alltså vara en felprioritering på många sätt.

Strålande, då kan ju SL lägga ner de nattbusslinjer som har problem och därmed spara pengar! Alternativt kan man införa utegångsförbud för omyndiga (ungefär som är på g i DK), men det sparar väl inga pengar?
Göran

De resenärer som använder nämnda nattbussar har förmodligen accepterat att det är skillnad på förortstrafik och stadstrafik - det finns ingen anledning att strö salt i såren. För Trafikförvaltningen spelar det inte heller någon roll hur nöjda resenärerna är så länge de betalar för sig och inte har sönder bussarna. Poängen är dock att tunnelbanepoliser är en felprioritering eftersom behovet är större på annat håll.

Nu är det inte bara Tamsons som kommer med verklighetsfrämmande idéer. Liberalerna har till exempel föreslagit flexibla nattstopp. Antagligen har de bara åkt med halvtomma innerstadsnattbussar och dragit slutsatsen att det måste se ut så överallt. Förslaget skulle förstås aldrig fungera i praktiken av samma skäl som det inte skulle fungera på fyran i högtrafik.
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » tis 16 jan, 2018 0:51

En gång i tiden hade polisen ett s.k T-banekommando på över 100 poliser men det försvann vartefterhand.
Visst kan det vara motiverat att förstärka polisresurserna men jag har svårt förstå varför just T-banan skulle ha speciella och trängande behov. tvärtom tycker jag nog att råder hygglig ordning där nere. såg en uppgift för några år sedan att det under ett år inträffade 200 polisanmälda händelser gentemot resenär i T-banan och räknat på antal trafikanter är ju det en låg siffra. Själv räknar jag 42 år av frekvent T-baneresande och det även i nattrafiken sedan blå linje invigdes och jag har än så länge aldrig blivit antastad eller faktiskt sett något rejält otrevligt. Vare mig fjärran att förneka att det kan hända otrevliga saker där men min bedömning är alltså att det är sällsynt. Många om inte rentav de flesta T-stationer ligger ju förstås i någon centrumbildning och där är det desto vanligare med brott och annat otrevligt så omgivningarna är alltså sämre än T-banan själv och det är där det behövs polisresurser. Massmedia har också en vana att relatera händelser till närhet av T-banestationer så många sällanresenärer bibringas kanske intrycket att just T-bana är farligt särskilt då utanför högtrafik.

Och händer det något så verkar det finnas resurser, minns en gång för nu några år sedan när några ynglingar på ett T-tåg i nattrafiken envisades med att sabba och hålla upp dörrarna , hjälpte inte att föraren sa ifrån men till sist blev det stopp i Duvbo . Då började det komma vakter och poliser och vi fick besked att tåget skulle tas ur trafik och utrymmas. Ännu fler poliser och vakter som hade hundar med munkorg som såg rejält elaka ut. Jag räknade till häpnadsväckande 22 ordningsvakter och poliser ! Och då hade jag inte sett något egentligt fysiskt bråk eller hot. Några ynglingar var framme hos föraren och bad honom, på ett artigt sätt. att fortsätta för dom ville hem men han förklarade att han fått order att ta tåget ur trafik vilket accepterades av gossarna. Drygt en halvtimme sent kom vi iväg och jag noterade att inga vakter följde med och inget hände.
Lennart Petersen

Inläggav Per Lind » tis 16 jan, 2018 12:40

I USA har alla bolag sina egna poliskårer, både inom järnvägen som lokaltrafiken. Kanske mer går att översätta med vakter hos oss.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Enceladus » tis 16 jan, 2018 14:19

Relevant artikel från idag: Polisbrist på Södermalm – tvingas skära ned

Vad sägs om att använda de poliser vi har där de gör störst nytta? Jag förmodar att Tamsons förslag inte går ut på att landstinget självt startar en ny polisutbildning.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 16 jan, 2018 14:35

Per Lind skrev:I USA har alla bolag sina egna poliskårer, både inom järnvägen som lokaltrafiken. Kanske mer går att översätta med vakter hos oss.
-Per

Vakter har inte polismans befogenhet, vilket "Transit/railway police" i de flesta fall har. De ingår dessutom i polisorganisationen. Den juridiska statusen varierar mellan olika delstater, det finns inget federalt regelverk.
Motsvarande organisation finns/fanns i t ex Storbritanien och Tyskland - "Railway police" resp. "Bahnpolizei". Den som åkt nattåg mellan Köpenhamn och Tyskland innan Schengen minns kanske den trevliga väckningen mellen Padburg och Flensburg... (det var inte mindre trevilig i motsatt riktning, trots avsaknaden av "järnvägspolis" i Danmark. Dessutom framhärdade danskarna stundtals med detta ändå tills nattågstrafiken upphörde - Schengen or not! Hygge?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » fre 14 sep, 2018 10:30

Tjänsteutlåtande: Insatser för ökad trygghet

Bland annat finns det önskemål om höjd tilläggsavgift (framställan till Transportstyrelsen) och särskild polisstyrka till kollektivtrafiken och tunnelbanan (framställan till Polismyndigheten).
Enceladus

Återgå till Spårtrafik