Linje 18 mot Hässelby strand

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 7:28

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:[quote="twr]
Det blir minst 3 olika linjer. Arenastaden planeras få 10 minuters trafik. Skarpnäck och Farsta strand 5 minuter vardera.[/quote]

Enligt vems plan då och vid vilken tid på dygnet?[/quote]
Högtrafik.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Då återstår frågan, enligt vems plan? -Den låter väldigt bristfällig.[/quote]

SL:s plan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6084
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav Odd » fre 19 jan, 2018 7:45

När det gäller turtätheten så blir det väl 5-minuterstrafik på Skarpnäck och 3 1/3-minuterstrafik på Farsta. Kanske enligt F-S-F-F-S...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4039
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 7:55

Inge skrev:
twr skrev:SL:s plan.

Vad är "SL" för dig?

Det är knappast så att någon som faktiskt lägger tidtabeller tittat på frågan ännu. Än mindre uttryckt sig på det viset.

Jag vet inte varför du har så lågt förtroende för SL (eller TF och FUT som förvaltningarna heter). Självklart har man studerat tidtabeller, fordonsbehov mm. Säkert dröjer det länge innan alla detaljer är på plats. Men självklart har man studerat frågan.

Det blir möjligt att köra 4 minuters trafik mot Skarpnäck och Farsta, men behovet lär inte finnas på en gång. Det räcker med 5 minuter på vardera grenen.

I norra änden är grenarna inte jämnstarka. De flesta tåg behövs i Västerort, och 10 minuter räcker till Arenastaden.

För att få ihop detta i en tidtabell blir det tre linjer eller fler.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6084
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 7:57

Odd skrev:När det gäller turtätheten så blir det väl 5-minuterstrafik på Skarpnäck och 3 1/3-minuterstrafik på Farsta. Kanske enligt F-S-F-F-S...

Det skulle betyda 30 tåg totalt till ändstationerna. Det är tveksamt om det behovet finns. Man kan vända några tåg tidigare och köra 5 minuters trafik på vardera gren.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6084
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav Odd » fre 19 jan, 2018 8:03

twr skrev:
Odd skrev:När det gäller turtätheten så blir det väl 5-minuterstrafik på Skarpnäck och 3 1/3-minuterstrafik på Farsta. Kanske enligt F-S-F-F-S...

Det skulle betyda 30 tåg totalt till ändstationerna. Det är tveksamt om det behovet finns. Man kan vända några tåg tidigare och köra 5 minuters trafik på vardera gren.

Behovet finns ju idag, och tågen måste ju vändas någonstans. Kanske blir Hökarängen återupptagen som permanent vändstation....
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4039
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 8:07

Odd skrev:
twr skrev:
Odd skrev:När det gäller turtätheten så blir det väl 5-minuterstrafik på Skarpnäck och 3 1/3-minuterstrafik på Farsta. Kanske enligt F-S-F-F-S...

Det skulle betyda 30 tåg totalt till ändstationerna. Det är tveksamt om det behovet finns. Man kan vända några tåg tidigare och köra 5 minuters trafik på vardera gren.

Behovet finns ju idag, och tågen måste ju vändas någonstans. Kanske blir Hökarängen återupptagen som permanent vändstation....

Finns det verkligen behov av en 50-procentig ökning redan idag? Det låter inte troligt tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6084
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav Odd » fre 19 jan, 2018 9:19

twr skrev:
Odd skrev:
twr skrev:...
Det skulle betyda 30 tåg totalt till ändstationerna. Det är tveksamt om det behovet finns. Man kan vända några tåg tidigare och köra 5 minuters trafik på vardera gren.

Behovet finns ju idag, och tågen måste ju vändas någonstans. Kanske blir Hökarängen återupptagen som permanent vändstation....

Finns det verkligen behov av en 50-procentig ökning redan idag? Det låter inte troligt tycker jag.

Det är ingen ökning, men eftersom Hagsätragrenen försvinner så måste ju tågen ta vägen nånstans. Ett tåg till mot Skarpnäck är ju logiskt, men det andra tåget som idag går mot Hagsätra, måste ju ta vägen nånstans. Om det sedan vänder vid Gullmarsplan, Hökarängen eller Farsta, det får väl behovet styra. Men mot västerort, Odenplan-Alvik så är det ju idag i stort sett 2 till 2,5-minuterstrafik i rusningen, lite ojämnt fördelat idag. Och den kapaciteten behövs ju framgent, men en del måste avdelas till blindtarmen.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4039
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav Enceladus » fre 19 jan, 2018 9:33

Odd skrev:Det är ingen ökning, men eftersom Hagsätragrenen försvinner så måste ju tågen ta vägen nånstans. Ett tåg till mot Skarpnäck är ju logiskt, men det andra tåget som idag går mot Hagsätra, måste ju ta vägen nånstans. Om det sedan vänder vid Gullmarsplan, Hökarängen eller Farsta, det får väl behovet styra. Men mot västerort, Odenplan-Alvik så är det ju idag i stort sett 2 till 2,5-minuterstrafik i rusningen, lite ojämnt fördelat idag. Och den kapaciteten behövs ju framgent, men en del måste avdelas till blindtarmen.


Hagsätragrenen försvinner inte från gröna linjens dimensionerande sträcka, d.v.s. Gullmarsplan–T-Centralen. Om alla grenar på gröna och blå linjen får 5-minuterstrafik så ökar utbudet på den mest kritiska delen från 30 tåg/h till 36 tåg/h. Om behovet uppstår går det att öka utbudet ytterligare till 45 tåg/h. I dagsläget skulle det dock vara en felprioritering. Röda linjen har ungefär samma belastning på den dimensionerande sträckan men bara 24 tåg/h.
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav Enceladus » fre 19 jan, 2018 9:39

Inge skrev:Det finns många lösningar som är bättre än 5 minuter per gren i söder och någon märklig lösning som ändå skapar 5 minutersluckor i väster.

Tex kunde man som bas köra Hässelby-Farsta/Hökarängen i 5 minuterstrafik som bas och gå upp till 4 minuterstrafik i högtrafik. Det ger en bättre tidtabell för både Farsta och Västerort och kräver dessutom färre tåg.

Arenastaden-Skarpnäck kan på samtidigt köras med 10-minuterstrafik som grund och 8-minuterstrafik i högtrafik. Det är fullt tillräckligt för Skarpnäck och bättre än för bara några få år sedan. Givetvis är det även bättre för Solna och kräver återigen snarare färre vagnar.

Den dagen linjen har förlängts till Täby respektive Tyresö kan man fördubbla trafiken, då luckorna finns.


Jag lånar ett av dina tidigare inlägg:

Inge skrev:Inte för att jag vill sabotera syftet med tråden. Men en stilla undran. Finns där överhuvudtaget något annat syfte än att vispa upp andra skribenters dolda fantasier för att visa dem icke trovärdiga?


Du har just precis demonstrerat varför gröna linjen inte kan förlängas till Täby.
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav Enceladus » fre 19 jan, 2018 10:03

twr skrev:Tror du att Socialdemokraterna skulle vara mer benägna att kalla den Grön?


Det är min uppfattning att den som vill öka kollektivtrafikandelen inte väljer en vilseledande terminologi som riskerar att göra kollektivtrafiken mindre attraktiv. Detta är förstås irrelevant för den som har målsättningen att minska kollektivtrafikandelen. I det här fallet är situationen ännu enklare. Socialdemokraterna ville att grenen skulle vara en egen linje, men det ville inte högern. För att inte tappa stöd valde Alliansen ändå att låtsas som att det blir en egen linje. Valresultatet tyder dock på att högern underskattade väljarnas intellekt.
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav TKO » fre 19 jan, 2018 10:09

Inge skrev:
Odd skrev:Prestigen kommer de nog inte att släppa på, men spaden är ju inte i marken än...

Om jag får gissa, så får nog blindtarmen linje 17. Linje 18 går mellan Farsta och västerort. Sen kan man ju gissa vad tågen mellan Skarpnäck och västerort får för nummer... men enligt klåfingerprincipen så kommer den nog att få linje 17 den med så att man helt frångår principen om att linjenumret visar på vilken väg som avses. Eller så blir det linje 19, vilket vore mer praktiskt...

Eftersom Hagsätralinjen ansluts till tunnelbana 3 blir det väl linje 10 eller 11 till Hagsätra.

Som bekant hade linjen mellan Hässelby och Bagis ursprungligen nummer 11. Så det kan i varje fall uteslutas.


Var det inte linjen mellan Mariebergsgatan och Karlaplan som ursprungligen hade nummer 11?

(Ja det var en dum kommentar, men jag kunde inte låta bli... och nu får ju alla ni andra att framstå som mindre pubertala!)


ursäktar sej
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6971
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav Enceladus » fre 19 jan, 2018 10:09

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Det finns många lösningar som är bättre än 5 minuter per gren i söder och någon märklig lösning som ändå skapar 5 minutersluckor i väster.

Tex kunde man som bas köra Hässelby-Farsta/Hökarängen i 5 minuterstrafik som bas och gå upp till 4 minuterstrafik i högtrafik. Det ger en bättre tidtabell för både Farsta och Västerort och kräver dessutom färre tåg.

Arenastaden-Skarpnäck kan på samtidigt köras med 10-minuterstrafik som grund och 8-minuterstrafik i högtrafik. Det är fullt tillräckligt för Skarpnäck och bättre än för bara några få år sedan. Givetvis är det även bättre för Solna och kräver återigen snarare färre vagnar.

Den dagen linjen har förlängts till Täby respektive Tyresö kan man fördubbla trafiken, då luckorna finns.


Jag lånar ett av dina tidigare inlägg:

Inge skrev:Inte för att jag vill sabotera syftet med tråden. Men en stilla undran. Finns där överhuvudtaget något annat syfte än att vispa upp andra skribenters dolda fantasier för att visa dem icke trovärdiga?


Om jag förstår dig rätt så har du klippt in ett citat som gälde ett helt annat inlägg i ett helt annat ämne och under annan rubrik. Vad vill du ha sagt med det?


Inte för att jag vill sabotera syftet med tråden. Men en stilla undran. Har ditt inlägg överhuvudtaget något annat syfte än att vispa upp dina dolda fantasier för att visa dem icke trovärdiga?
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav TKO » fre 19 jan, 2018 10:19

Inge skrev:Det är skillnad på vad som ursprungligen hade något och vad något ursprungligen hade.

Kanske skulle det vara lämpligt om TKO valde annan bana än den som grammatikpolis?


Fast detta är inte en grammatisk fråga. I övrigt har signaturen "Inge" som vanligt rätt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6971
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav ADDE » fre 19 jan, 2018 11:24

Utan att ha källor, så har jag hört (Möjligen från SLLs utredningar) att man planerar köra Barkarby-Nacka & Hjulsta-Hagsätra!

Så Hagsätragrenen kommer få linje 10 I framtiden!
Senast redigerad av ADDE fre 19 jan, 2018 17:23, redigerad totalt 1 gång.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1621
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 12:11

Enceladus skrev:
twr skrev:Tror du att Socialdemokraterna skulle vara mer benägna att kalla den Grön?


Det är min uppfattning att den som vill öka kollektivtrafikandelen inte väljer en vilseledande terminologi som riskerar att göra kollektivtrafiken mindre attraktiv. Detta är förstås irrelevant för den som har målsättningen att minska kollektivtrafikandelen. I det här fallet är situationen ännu enklare. Socialdemokraterna ville att grenen skulle vara en egen linje, men det ville inte högern. För att inte tappa stöd valde Alliansen ändå att låtsas som att det blir en egen linje. Valresultatet tyder dock på att högern underskattade väljarnas intellekt.

Jag hoppas du har rätt. Har någon politiker uttalat sig i frågan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6084
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 12:20

ADDE skrev:Utan att ha källor, så har jag hört (Möjligen från SLLs utredningar) att man planerar köra Barkarby-Nacka & Hjulsta-Hagsätra!

Så Hagsätragrenen kommer få linje 11 I framtiden!

Jag har också uppfattat det som att det är det som planeras. Dvs linje 10 till Hagsätra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6084
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 12:24

Odd skrev:
twr skrev:
Odd skrev:Behovet finns ju idag, och tågen måste ju vändas någonstans. Kanske blir Hökarängen återupptagen som permanent vändstation....

Finns det verkligen behov av en 50-procentig ökning redan idag? Det låter inte troligt tycker jag.

Det är ingen ökning, men eftersom Hagsätragrenen försvinner så måste ju tågen ta vägen nånstans. Ett tåg till mot Skarpnäck är ju logiskt, men det andra tåget som idag går mot Hagsätra, måste ju ta vägen nånstans. Om det sedan vänder vid Gullmarsplan, Hökarängen eller Farsta, det får väl behovet styra. Men mot västerort, Odenplan-Alvik så är det ju idag i stort sett 2 till 2,5-minuterstrafik i rusningen, lite ojämnt fördelat idag. Och den kapaciteten behövs ju framgent, men en del måste avdelas till blindtarmen.

Jag trodde du menade att totalt 30 tåg per timme skulle köras till Skarpnäck och Farsta kombinerat. Det vore ju en 50-procentig ökning.

Precis som du skriver tror jag att några tåg kommer att vända tidigare. Så vi kanske tänker lika.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6084
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav Odd » fre 19 jan, 2018 13:16

twr skrev:..
Jag trodde du menade att totalt 30 tåg per timme skulle köras till Skarpnäck och Farsta kombinerat. Det vore ju en 50-procentig ökning.

Precis som du skriver tror jag att några tåg kommer att vända tidigare. Så vi kanske tänker lika.

Man kan ju diskutera procenten hit och dit, men det är ju femminuterisch trafik vardera på Hagsätragrenen och Farstagrenen samt 10-minuterstrafik mot Skarpnäck, under rusningstoppen. Så 50% ökning är det ju inte.... utom på skarpnäcksgrenen.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4039
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav Odd » fre 19 jan, 2018 13:30

Hur man fördelar avgångarna skall ju naturligtvis anpassas till verkligheten. Med 5-minuters, 6-minutsers, 2,5-minuters osv, avses väl oftast inte att det är exakt den tiden mellan tågen, utan ett medelvärde utslaget på en viss tidsperiod, som tex 10 minuter, 12 minuter osv.

Hur som helst, blindtarmen saboterar trafikupplägget mot västerort och kommer, hur man än gör, att skapa märkliga situationer pga behovet av tät trafik åt det hållet under vissa tider.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4039
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav Enceladus » fre 19 jan, 2018 13:49

Inge skrev:Det är väl lite olika med det. Sedan ett antal år tillbaka kör man ibland 6-minuterstrafik på alla tre linjerna. Vilket är lite för dåligt från Farsta men ert överutbud från Skarpnäck.

Som jag ser det finns det två realistiska alternativ. Antingen kör man som skissas ovan 4 minuterstrafik till Hässelby och Farsta och glesare på övriga grenar.

Eller så kör man 4-6 på både Farsta och Skarpnäck -3-3-4- till Hässelby/Vällingby och 10 minuterstrafik till Solna.

Båda är möjliga alternativ även om jag föredrar det förra. Däremot är det direkt olämpligt att utgå från jämn 5-minuterstrafik på de båda södra grenarna, då det ger allt för dålig trafik till Västerort.


Hagsätra och Skarpnäck har ungefär samma belastning i maxtimmen. Farsta har något högre, men inte så mycket högre att det går att motivera den fördelning du föreslår. Med dagens förhållanden är det rimligt att ha samma utbud på de tre södra grenarna.
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster