Linje 18 mot Hässelby strand

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Linje 18 mot Hässelby strand

Inläggav TKO » fre 19 jan, 2018 10:09

Inge skrev:
Odd skrev:Prestigen kommer de nog inte att släppa på, men spaden är ju inte i marken än...

Om jag får gissa, så får nog blindtarmen linje 17. Linje 18 går mellan Farsta och västerort. Sen kan man ju gissa vad tågen mellan Skarpnäck och västerort får för nummer... men enligt klåfingerprincipen så kommer den nog att få linje 17 den med så att man helt frångår principen om att linjenumret visar på vilken väg som avses. Eller så blir det linje 19, vilket vore mer praktiskt...

Eftersom Hagsätralinjen ansluts till tunnelbana 3 blir det väl linje 10 eller 11 till Hagsätra.

Som bekant hade linjen mellan Hässelby och Bagis ursprungligen nummer 11. Så det kan i varje fall uteslutas.

Var det inte linjen mellan Mariebergsgatan och Karlaplan som ursprungligen hade nummer 11?

(Ja det var en dum kommentar, men jag kunde inte låta bli... och nu får ju alla ni andra att framstå som mindre pubertala!)

ursäktar sej
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » fre 19 jan, 2018 10:09

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Det finns många lösningar som är bättre än 5 minuter per gren i söder och någon märklig lösning som ändå skapar 5 minutersluckor i väster.

Tex kunde man som bas köra Hässelby-Farsta/Hökarängen i 5 minuterstrafik som bas och gå upp till 4 minuterstrafik i högtrafik. Det ger en bättre tidtabell för både Farsta och Västerort och kräver dessutom färre tåg.

Arenastaden-Skarpnäck kan på samtidigt köras med 10-minuterstrafik som grund och 8-minuterstrafik i högtrafik. Det är fullt tillräckligt för Skarpnäck och bättre än för bara några få år sedan. Givetvis är det även bättre för Solna och kräver återigen snarare färre vagnar.

Den dagen linjen har förlängts till Täby respektive Tyresö kan man fördubbla trafiken, då luckorna finns.

Jag lånar ett av dina tidigare inlägg:

Inge skrev:Inte för att jag vill sabotera syftet med tråden. Men en stilla undran. Finns där överhuvudtaget något annat syfte än att vispa upp andra skribenters dolda fantasier för att visa dem icke trovärdiga?

Om jag förstår dig rätt så har du klippt in ett citat som gälde ett helt annat inlägg i ett helt annat ämne och under annan rubrik. Vad vill du ha sagt med det?

Inte för att jag vill sabotera syftet med tråden. Men en stilla undran. Har ditt inlägg överhuvudtaget något annat syfte än att vispa upp dina dolda fantasier för att visa dem icke trovärdiga?
Enceladus

Inläggav TKO » fre 19 jan, 2018 10:19

Inge skrev:Det är skillnad på vad som ursprungligen hade något och vad något ursprungligen hade.

Kanske skulle det vara lämpligt om TKO valde annan bana än den som grammatikpolis?

Fast detta är inte en grammatisk fråga. I övrigt har signaturen "Inge" som vanligt rätt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav ADDE » fre 19 jan, 2018 11:24

Utan att ha källor, så har jag hört (Möjligen från SLLs utredningar) att man planerar köra Barkarby-Nacka & Hjulsta-Hagsätra!

Så Hagsätragrenen kommer få linje 10 I framtiden!
Senast redigerad av ADDE fre 19 jan, 2018 17:23, redigerad totalt 1 gång.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 12:11

Enceladus skrev:
twr skrev:Tror du att Socialdemokraterna skulle vara mer benägna att kalla den Grön?

Det är min uppfattning att den som vill öka kollektivtrafikandelen inte väljer en vilseledande terminologi som riskerar att göra kollektivtrafiken mindre attraktiv. Detta är förstås irrelevant för den som har målsättningen att minska kollektivtrafikandelen. I det här fallet är situationen ännu enklare. Socialdemokraterna ville att grenen skulle vara en egen linje, men det ville inte högern. För att inte tappa stöd valde Alliansen ändå att låtsas som att det blir en egen linje. Valresultatet tyder dock på att högern underskattade väljarnas intellekt.

Jag hoppas du har rätt. Har någon politiker uttalat sig i frågan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 12:20

ADDE skrev:Utan att ha källor, så har jag hört (Möjligen från SLLs utredningar) att man planerar köra Barkarby-Nacka & Hjulsta-Hagsätra!

Så Hagsätragrenen kommer få linje 11 I framtiden!

Jag har också uppfattat det som att det är det som planeras. Dvs linje 10 till Hagsätra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 12:24

Odd skrev:
twr skrev:
Odd skrev:Behovet finns ju idag, och tågen måste ju vändas någonstans. Kanske blir Hökarängen återupptagen som permanent vändstation....

Finns det verkligen behov av en 50-procentig ökning redan idag? Det låter inte troligt tycker jag.

Det är ingen ökning, men eftersom Hagsätragrenen försvinner så måste ju tågen ta vägen nånstans. Ett tåg till mot Skarpnäck är ju logiskt, men det andra tåget som idag går mot Hagsätra, måste ju ta vägen nånstans. Om det sedan vänder vid Gullmarsplan, Hökarängen eller Farsta, det får väl behovet styra. Men mot västerort, Odenplan-Alvik så är det ju idag i stort sett 2 till 2,5-minuterstrafik i rusningen, lite ojämnt fördelat idag. Och den kapaciteten behövs ju framgent, men en del måste avdelas till blindtarmen.

Jag trodde du menade att totalt 30 tåg per timme skulle köras till Skarpnäck och Farsta kombinerat. Det vore ju en 50-procentig ökning.

Precis som du skriver tror jag att några tåg kommer att vända tidigare. Så vi kanske tänker lika.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » fre 19 jan, 2018 13:16

twr skrev:..
Jag trodde du menade att totalt 30 tåg per timme skulle köras till Skarpnäck och Farsta kombinerat. Det vore ju en 50-procentig ökning.

Precis som du skriver tror jag att några tåg kommer att vända tidigare. Så vi kanske tänker lika.

Man kan ju diskutera procenten hit och dit, men det är ju femminuterisch trafik vardera på Hagsätragrenen och Farstagrenen samt 10-minuterstrafik mot Skarpnäck, under rusningstoppen. Så 50% ökning är det ju inte.... utom på skarpnäcksgrenen.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Odd » fre 19 jan, 2018 13:30

Hur man fördelar avgångarna skall ju naturligtvis anpassas till verkligheten. Med 5-minuters, 6-minutsers, 2,5-minuters osv, avses väl oftast inte att det är exakt den tiden mellan tågen, utan ett medelvärde utslaget på en viss tidsperiod, som tex 10 minuter, 12 minuter osv.

Hur som helst, blindtarmen saboterar trafikupplägget mot västerort och kommer, hur man än gör, att skapa märkliga situationer pga behovet av tät trafik åt det hållet under vissa tider.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » fre 19 jan, 2018 13:49

Inge skrev:Det är väl lite olika med det. Sedan ett antal år tillbaka kör man ibland 6-minuterstrafik på alla tre linjerna. Vilket är lite för dåligt från Farsta men ert överutbud från Skarpnäck.

Som jag ser det finns det två realistiska alternativ. Antingen kör man som skissas ovan 4 minuterstrafik till Hässelby och Farsta och glesare på övriga grenar.

Eller så kör man 4-6 på både Farsta och Skarpnäck -3-3-4- till Hässelby/Vällingby och 10 minuterstrafik till Solna.

Båda är möjliga alternativ även om jag föredrar det förra. Däremot är det direkt olämpligt att utgå från jämn 5-minuterstrafik på de båda södra grenarna, då det ger allt för dålig trafik till Västerort.

Hagsätra och Skarpnäck har ungefär samma belastning i maxtimmen. Farsta har något högre, men inte så mycket högre att det går att motivera den fördelning du föreslår. Med dagens förhållanden är det rimligt att ha samma utbud på de tre södra grenarna.
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 19 jan, 2018 14:00

Jag vill bara påminna om att det är missvisande att jämföra summan av alla påstigande på en gren. Det säger inte så mycket om belastningen. För tunnelbanan finns det detaljerad statistik här. Bland annat framgår det att belastningen är ungefär lika vid Midsommarkransen och Aspudden - något som skulle vara omöjligt att härleda från antalet påstigande vid varje station!
Enceladus

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 15:13

Inge skrev:
Odd skrev:
twr skrev:..

Man kan ju diskutera procenten hit och dit, men det är ju femminuterisch trafik vardera på Hagsätragrenen och Farstagrenen samt 10-minuterstrafik mot Skarpnäck, under rusningstoppen. Så 50% ökning är det ju inte.... utom på skarpnäcksgrenen.

Det är väl lite olika med det. Sedan ett antal år tillbaka kör man ibland 6-minuterstrafik på alla tre linjerna. Vilket är lite för dåligt från Farsta men ert överutbud från Skarpnäck.

Som jag ser det finns det två realistiska alternativ. Antingen kör man som skissas ovan 4 minuterstrafik till Hässelby och Farsta och glesare på övriga grenar.

Eller så kör man 4-6 på både Farsta och Skarpnäck -3-3-4- till Hässelby/Vällingby och 10 minuterstrafik till Solna.

Båda är möjliga alternativ även om jag föredrar det förra. Däremot är det direkt olämpligt att utgå från jämn 5-minuterstrafik på de båda södra grenarna, då det ger allt för dålig trafik till Västerort.

Som jag har förstått det är det något i stil med det senare alternativet som är planeringsinriktningen. Några formella beslut om tidtabell finns säkert inte ännu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » fre 19 jan, 2018 16:22

Enceladus skrev:Jag vill bara påminna om att det är missvisande att jämföra summan av alla påstigande på en gren. Det säger inte så mycket om belastningen. För tunnelbanan finns det detaljerad statistik här. Bland annat framgår det att belastningen är ungefär lika vid Midsommarkransen och Aspudden - något som skulle vara omöjligt att härleda från antalet påstigande vid varje station!

Fast skillnaden är inte alls lika stor om du tittar under maxtimmen. Där har Skarpnäcksgrenen haft betydligt högre andel av det totala antalet påstigande än övrig tid, liksom detta även gäller särskilt för Fruängsgrenen. Detta i sig är ju också väldigt intressant vad det beror på.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav twr » fre 19 jan, 2018 16:24

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Jag vill bara påminna om att det är missvisande att jämföra summan av alla påstigande på en gren. Det säger inte så mycket om belastningen. För tunnelbanan finns det detaljerad statistik här. Bland annat framgår det att belastningen är ungefär lika vid Midsommarkransen och Aspudden - något som skulle vara omöjligt att härleda från antalet påstigande vid varje station!

Fast skillnaden är inte alls lika stor om du tittar under maxtimmen. Där har Skarpnäcksgrenen haft betydligt högre andel av det totala antalet påstigande än övrig tid, liksom detta även gäller särskilt för Fruängsgrenen. Detta i sig är ju också väldigt intressant vad det beror på.

Farsta centrum och Skärholmens centrum?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Föregående

Återgå till Spårtrafik