Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav TKO » tis 16 jan, 2018 16:29

Kontrollfråga till expertvittnet "Inge":

- Varför föll alternativet "via Slussen" bort?

Nu får vi se om det finns någon substans bakom ordkaskaderna...

väntar med spänning gör
Thomas K Ohlsson

(Som också undrar vad detta har med bostadsbyggande vid Östra station att göra. Men sådant bekymrar väl inte den allvise skribenten - som framför sina favoritsynpunkter oavsett vad debatten borde handla om. Foliehatt på!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6622
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Inge » tis 16 jan, 2018 17:57

TKO skrev:Kontrollfråga till expertvittnet "Inge":

- Varför föll alternativet "via Slussen" bort?

Nu får vi se om det finns någon substans bakom ordkaskaderna...

väntar med spänning gör
Thomas K Ohlsson

(Som också undrar vad detta har med bostadsbyggande vid Östra station att göra. Men sådant bekymrar väl inte den allvise skribenten - som framför sina favoritsynpunkter oavsett vad debatten borde handla om. Foliehatt på!)


Det var som sagt ett politiskt beslut. Du kan väl fråga Persson den store och hoppas på ett vettigt svar. Jag tror dock att möjligheterna till framgång är begränsade. Regeringsbeslut brukar inte nämnvärt motiveras och den mån det sker brukar det vanligtvis handla om dimredåer.

Dock var väl inte just detta beslut världshistoriens sämsta. Dels var det ju något billigare att bevara Södra station och man kunde väl ana att skillnaden skulle öka när man räknade upp kostnaderna för en station vid Slussen. Dels fyller faktiskt Södra Station en funktion. De alternativ som redovisades i slutskedet vägde faktiskt ganska jämnt.

Relevansen för frågan om överdäckningen av Östra Station är det uppenbarligen fortfarande finns vissa som tror att det finns något alternativ om man vill få stationsområdet bebyggd. Då är det relevant att jämföra med hur det gick till förra gången man byggde en järnväg i den alternativa sträckningen och hur mycket det då kostade.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav TKO » tis 16 jan, 2018 18:06

Bla bla bla men inget svar på frågan. Tänk först - skriv sen!

(Har man inget nytt att komma med kan man ju knipa käft?)

/TKO

Det ankommer inte på enskild Forumdeltagare att mästra andra.
Citat ur Forums regler:
Var hövlig och hjälpsam. Ha överseende med nybörjare och bete dig på nätet som du beter dig i vardagslivet. Personliga påhopp och pajkastning är inte tillåtet. Överdrivna provokationer i syfte att förlöjliga andra skribenter eller försök att få en diskussion att spåra ur är heller inte tillåtet.


/Jourmaster
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6622
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav twr » tis 16 jan, 2018 18:06

Inge skrev:Relevansen för frågan om överdäckningen av Östra Station är det uppenbarligen fortfarande finns vissa som tror att det finns något alternativ om man vill få stationsområdet bebyggd.

Du är den enda jag känner till som ifrågasätter att Roslagsbanan till T-Centralen kommer att byggas. En minoritet kan naturligtvis ha rätt. Men jag har inte hört någon annan, varken på forum eller i verkligheten, som uppfattar saken som du. Så den här beskrivningen är lite märklig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Enceladus » ons 17 jan, 2018 10:16

twr skrev:
Inge skrev:Relevansen för frågan om överdäckningen av Östra Station är det uppenbarligen fortfarande finns vissa som tror att det finns något alternativ om man vill få stationsområdet bebyggd.

Du är den enda jag känner till som ifrågasätter att Roslagsbanan till T-Centralen kommer att byggas. En minoritet kan naturligtvis ha rätt. Men jag har inte hört någon annan, varken på forum eller i verkligheten, som uppfattar saken som du. Så den här beskrivningen är lite märklig.


Jag har för mig att skribenten du citerar har påstått att det byggstartade fyrspåret till Spånga inte kommer att slutföras. Kan vara relevant i sammanhanget.
Enceladus
 
Inlägg: 996
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Inge » ons 17 jan, 2018 10:24

Enceladus skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Relevansen för frågan om överdäckningen av Östra Station är det uppenbarligen fortfarande finns vissa som tror att det finns något alternativ om man vill få stationsområdet bebyggd.

Du är den enda jag känner till som ifrågasätter att Roslagsbanan till T-Centralen kommer att byggas. En minoritet kan naturligtvis ha rätt. Men jag har inte hört någon annan, varken på forum eller i verkligheten, som uppfattar saken som du. Så den här beskrivningen är lite märklig.


Jag har för mig att skribenten du citerar har påstått att det byggstartade fyrspåret till Spånga inte kommer att slutföras. Kan vara relevant i sammanhanget.


Det har jag inte påstått. Däremot har jag konstaterat att det vore det bästa och framfört möjligheten.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav TKO » ons 17 jan, 2018 11:51

Inge skrev:
TKO skrev:Kontrollfråga till expertvittnet "Inge":

- Varför föll alternativet "via Slussen" bort?

Nu får vi se om det finns någon substans bakom ordkaskaderna...

väntar med spänning gör
Thomas K Ohlsson

(Som också undrar vad detta har med bostadsbyggande vid Östra station att göra. Men sådant bekymrar väl inte den allvise skribenten - som framför sina favoritsynpunkter oavsett vad debatten borde handla om. Foliehatt på!)


Det var som sagt ett politiskt beslut. Du kan väl fråga Persson den store och hoppas på ett vettigt svar. Jag tror dock att möjligheterna till framgång är begränsade. Regeringsbeslut brukar inte nämnvärt motiveras och den mån det sker brukar det vanligtvis handla om dimredåer.

Dock var väl inte just detta beslut världshistoriens sämsta. Dels var det ju något billigare att bevara Södra station och man kunde väl ana att skillnaden skulle öka när man räknade upp kostnaderna för en station vid Slussen. Dels fyller faktiskt Södra Station en funktion. De alternativ som redovisades i slutskedet vägde faktiskt ganska jämnt.

Relevansen för frågan om överdäckningen av Östra Station är det uppenbarligen fortfarande finns vissa som tror att det finns något alternativ om man vill få stationsområdet bebyggd. Då är det relevant att jämföra med hur det gick till förra gången man byggde en järnväg i den alternativa sträckningen och hur mycket det då kostade.


Alternativet "Slussen" (som station på Citybanan) föll bort därför att bytesmöjligheterna skulle bli för attraktiva! För att klara det stora antalet övergångsresenärer hade en total ombyggnad av tunnebanestation varit nödvändig. Detta hade blivit väldigt dyrt, om det ens hade varit tekniskt möjligt.

Nu vet ni det!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6622
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav TKO » ons 17 jan, 2018 11:56

Inge skrev:
Enceladus skrev:Jag har för mig att skribenten du citerar har påstått att det byggstartade fyrspåret till Spånga inte kommer att slutföras. Kan vara relevant i sammanhanget.


Det har jag inte påstått. Däremot har jag konstaterat att det vore det bästa och framfört möjligheten.


Jag kan i förbifarten nämna att jag åkte med pendel till Kallhäll i måndags, och då användes samtliga spår på fyrspåret Barkarby-Kallhäll. Detta händer ju aldrig enligt en känd forumskribent! Min pendel blev försenad på grund av ett "tekniskt fel" (på tåget alltså) vid Huvudsta - det löstes genom omstart av något system. Mellan Jakobsberg och Kallhäll blev vi omkörda av ett regionaltåg, som alltså inte drabbades av följdförsening. Tack för det Trafikverket! Även ett regionaltåg i motsatt riktning gick på ytterspår när vi mötte det i Jakobsberg.

meddelar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6622
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Inge » ons 17 jan, 2018 12:09

TKO skrev:
Inge skrev:
TKO skrev:Kontrollfråga till expertvittnet "Inge":

- Varför föll alternativet "via Slussen" bort?

Nu får vi se om det finns någon substans bakom ordkaskaderna...

väntar med spänning gör
Thomas K Ohlsson

(Som också undrar vad detta har med bostadsbyggande vid Östra station att göra. Men sådant bekymrar väl inte den allvise skribenten - som framför sina favoritsynpunkter oavsett vad debatten borde handla om. Foliehatt på!)


Det var som sagt ett politiskt beslut. Du kan väl fråga Persson den store och hoppas på ett vettigt svar. Jag tror dock att möjligheterna till framgång är begränsade. Regeringsbeslut brukar inte nämnvärt motiveras och den mån det sker brukar det vanligtvis handla om dimredåer.

Dock var väl inte just detta beslut världshistoriens sämsta. Dels var det ju något billigare att bevara Södra station och man kunde väl ana att skillnaden skulle öka när man räknade upp kostnaderna för en station vid Slussen. Dels fyller faktiskt Södra Station en funktion. De alternativ som redovisades i slutskedet vägde faktiskt ganska jämnt.

Relevansen för frågan om överdäckningen av Östra Station är det uppenbarligen fortfarande finns vissa som tror att det finns något alternativ om man vill få stationsområdet bebyggd. Då är det relevant att jämföra med hur det gick till förra gången man byggde en järnväg i den alternativa sträckningen och hur mycket det då kostade.


Alternativet "Slussen" (som station på Citybanan) föll bort därför att bytesmöjligheterna skulle bli för attraktiva! För att klara det stora antalet övergångsresenärer hade en total ombyggnad av tunnebanestation varit nödvändig. Detta hade blivit väldigt dyrt, om det ens hade varit tekniskt möjligt.

Nu vet ni det!

upplyser
Thomas K Ohlsson


Om det ens varit tekniskt möjligt? Man hade ett mycket konkret förslag. Jag har skisserna hemma i någon låda någonstans. Däremot kan man fråga sig om de ekonomiska kalkylerna var rimliga.

Men för att återgå till de två stationer man faktiskt byggde om och som har viss relevans i den här tråden.

Man skulle kunna använda ytterligare en schablon och den är att varje ytterligare stationsplan blir ungefär dubbelt så dyrt som det närmast föregående byggda. Av det följer att en omdragning av Roslagsbanan blir ungefär dubbelt så dyr som Citybanan, delen T-centralen och norrut. Dvs återigen ca 30 miljarder. (Banstumparna mellan stationerna är relativt billiga och påverkar inte överslagsräkningn.)

PS Situationen vid tunnelbaneplanet på Odenplan och det andra tunnelbaneplanet uppifrån vid T-centralen är bra mycket värre än den var vid Slussen och skulle kräva större åtgärder om Roslagsbanan dras om, än vad som hade krävts för tunnelbanan vid Slussen om Citybanan dragits den vägen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav TKO » ons 17 jan, 2018 12:24

Inge skrev:---klipp---
PS Situationen vid tunnelbaneplanet på Odenplan och det andra tunnelbaneplanet uppifrån vid T-centralen är bra mycket värre än den var vid Slussen och skulle kräva större åtgärder om Roslagsbanan dras om, än vad som hade krävts för tunnelbanan vid Slussen om Citybanan dragits den vägen.


En fråga: "var vid Slussen" - vilken tidsepok avses med detta?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6622
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Inge » ons 17 jan, 2018 12:30

TKO skrev:
Inge skrev:---klipp---
PS Situationen vid tunnelbaneplanet på Odenplan och det andra tunnelbaneplanet uppifrån vid T-centralen är bra mycket värre än den var vid Slussen och skulle kräva större åtgärder om Roslagsbanan dras om, än vad som hade krävts för tunnelbanan vid Slussen om Citybanan dragits den vägen.


En fråga: "var vid Slussen" - vilken tidsepok avses med detta?

undrar
Thomas K Ohlsson


Ja, vilket åt togs beslutet? Jag minns inte riktigt. 2003 eller 2004 skulle jag gissa.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Kantorn » ons 17 jan, 2018 13:11

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:---klipp---
PS Situationen vid tunnelbaneplanet på Odenplan och det andra tunnelbaneplanet uppifrån vid T-centralen är bra mycket värre än den var vid Slussen och skulle kräva större åtgärder om Roslagsbanan dras om, än vad som hade krävts för tunnelbanan vid Slussen om Citybanan dragits den vägen.


En fråga: "var vid Slussen" - vilken tidsepok avses med detta?

undrar
Thomas K Ohlsson


Ja, vilket åt togs beslutet? Jag minns inte riktigt. 2003 eller 2004 skulle jag gissa.

Här är Thomas förvånansvärt och onödigt petig anser jag. Även om jag förvisso skulle skrivit "hade varit vid Slussen".
Fast i och för sig så är det ju lätt att vara petig då signatur Inge också är det rätt ofta, mot sagda TKO.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6987
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Inge » tor 18 jan, 2018 22:18

Kantorn skrev:Här är Thomas förvånansvärt och onödigt petig anser jag. Även om jag förvisso skulle skrivit "hade varit vid Slussen".
Fast i och för sig så är det ju lätt att vara petig då signatur Inge också är det rätt ofta, mot sagda TKO.


Nej jag menade "var". Alltså hur situationen såg ut a priori, dvs redan innan hypotetiska förslag.

Jag tror inte heller att det var detta Thomas gnydde om, han gnydde mest lite allmänt då han inte kom längre.

Men vad han inte förstår är att han slår in öppna dörrar. Jag var och är liksom inte någon anhängare av lösningen med en station vid Slussen istället för Södra station, om det vore den enda ändringen av projektet. I den frågan förhåller jag mig tämligen neutral.

Däremot tycker jag att man borde utrett lösningen -Slussen - Norrmalmstorg - Odenplan -

I en lösning med Norrmalmstorg (med förbindelsegpngar till T-Östermalmstorg och T-Kungsträdgården) istället för T-centralen som central knutpunkt hade man behövt flytta stationen på Södermalm. Men det är inte riktigt samma sak som att mena att Slussen alltid hade varit att föredra framför Södra Station.

Förmodligen hade Citybanan till och med blivit billigare med en station vid Norrmalmstorg istället för T-Centralen trots merkostnaden för Slussen. Det är inte bara ineffektivt utan dessutom dyrt att stapla stationer på varandra.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Martin Kolk » ons 31 jan, 2018 1:42

Om man lägger ner Roslagsbanan efter Universitetet tycker jag man absolut ska använda spårläget för spårvagn Solna S-Universitetet-KTH-Valhallavägen-Spårväg City.

Solna S-Universtetet bör byggas med GC-bro, men om det blir för högljutt kanske man kan överväga en tunnel.

Spårreservat finns ju hela vägen, så borde gå att bygga till ett rimligt pris.
Martin Kolk
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 okt, 2014 22:32

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Inge » ons 31 jan, 2018 9:31

Man kommer inte att kunna bygga en bro över Brunsviken och en tunnel är nog ganska dyr.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav twr » ons 31 jan, 2018 10:33

Martin Kolk skrev:Om man lägger ner Roslagsbanan efter Universitetet tycker jag man absolut ska använda spårläget för spårvagn Solna S-Universitetet-KTH-Valhallavägen-Spårväg City.

Solna S-Universtetet bör byggas med GC-bro, men om det blir för högljutt kanske man kan överväga en tunnel.

Spårreservat finns ju hela vägen, så borde gå att bygga till ett rimligt pris.

En spårväg i ytläge och bro genom Hagaparken och Brunnsviken torde vara helt utelsuten med tanke på Nationalstadsparken. I detta fall tycker jag också att det är rimligt, medan jag tycker man tar för stor hänsyn till Nationalstadsparken på en del andra håll. En tunnel behöver nog börja strax efter Solna station, och är nog dyr och komplicerad att bygga. Men det vore värt att utreda tycker jag. Tvärbanan bör byggas ut antingen till Universitetet eller Danderyds sjukhus/Mörby station.

Jag är mer tveksam till fortsättningen. Visst finns det poänger med att koppla samman Tvärbanan och Spårväg City. Kanske är det här ett bra förslag, alternativt kan det göras kortare med en tunnel vidare till Ropsten, eller på ett annat sätt, via Solnavägen och Odengatan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav TKO » ons 31 jan, 2018 17:15

Inge skrev:
Kantorn skrev:Här är Thomas förvånansvärt och onödigt petig anser jag. Även om jag förvisso skulle skrivit "hade varit vid Slussen".
Fast i och för sig så är det ju lätt att vara petig då signatur Inge också är det rätt ofta, mot sagda TKO.


Nej jag menade "var". Alltså hur situationen såg ut a priori, dvs redan innan hypotetiska förslag.

Jag tror inte heller att det var detta Thomas gnydde om, han gnydde mest lite allmänt då han inte kom längre.

Men vad han inte förstår är att han slår in öppna dörrar. Jag var och är liksom inte någon anhängare av lösningen med en station vid Slussen istället för Södra station, om det vore den enda ändringen av projektet. I den frågan förhåller jag mig tämligen neutral.

Däremot tycker jag att man borde utrett lösningen -Slussen - Norrmalmstorg - Odenplan -

I en lösning med Norrmalmstorg (med förbindelsegpngar till T-Östermalmstorg och T-Kungsträdgården) istället för T-centralen som central knutpunkt hade man behövt flytta stationen på Södermalm. Men det är inte riktigt samma sak som att mena att Slussen alltid hade varit att föredra framför Södra Station.

Förmodligen hade Citybanan till och med blivit billigare med en station vid Norrmalmstorg istället för T-Centralen trots merkostnaden för Slussen. Det är inte bara ineffektivt utan dessutom dyrt att stapla stationer på varandra.


Nej då - jag gnydde inte. Jag ville bara försöka förstå vad signaturen "Inge" menade.
Av ovanstående inlägg framgår det tydligare - ett av de mest befängda förslag jag sett när det gäller att leda pendeltågstrafiken genom City.
Men vi kanske ska hålla oss til trådens ämne istället?

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6622
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav twr » ons 31 jan, 2018 17:35

TKO skrev:
Inge skrev:
Kantorn skrev:Här är Thomas förvånansvärt och onödigt petig anser jag. Även om jag förvisso skulle skrivit "hade varit vid Slussen".
Fast i och för sig så är det ju lätt att vara petig då signatur Inge också är det rätt ofta, mot sagda TKO.


Nej jag menade "var". Alltså hur situationen såg ut a priori, dvs redan innan hypotetiska förslag.

Jag tror inte heller att det var detta Thomas gnydde om, han gnydde mest lite allmänt då han inte kom längre.

Men vad han inte förstår är att han slår in öppna dörrar. Jag var och är liksom inte någon anhängare av lösningen med en station vid Slussen istället för Södra station, om det vore den enda ändringen av projektet. I den frågan förhåller jag mig tämligen neutral.

Däremot tycker jag att man borde utrett lösningen -Slussen - Norrmalmstorg - Odenplan -

I en lösning med Norrmalmstorg (med förbindelsegpngar till T-Östermalmstorg och T-Kungsträdgården) istället för T-centralen som central knutpunkt hade man behövt flytta stationen på Södermalm. Men det är inte riktigt samma sak som att mena att Slussen alltid hade varit att föredra framför Södra Station.

Förmodligen hade Citybanan till och med blivit billigare med en station vid Norrmalmstorg istället för T-Centralen trots merkostnaden för Slussen. Det är inte bara ineffektivt utan dessutom dyrt att stapla stationer på varandra.


Nej då - jag gnydde inte. Jag ville bara försöka förstå vad signaturen "Inge" menade.
Av ovanstående inlägg framgår det tydligare - ett av de mest befängda förslag jag sett när det gäller att leda pendeltågstrafiken genom City.
Men vi kanske ska hålla oss til trådens ämne istället?

vänligen
Thomas K Ohlsson

Nu tycker jag du är lite hård. Jag har ingen aning om Norrmalmstorgsförslaget hade varit genomförbart, eller om det hade varit bättre eller sämre. Men intressant att fundera på ändå. Tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Odd » ons 31 jan, 2018 20:36

Nu har jag inte orkat läsa alla inläggen, men Östra Station behöver inte förstöras för 500 lägenheter. Om stationsområdet inte längre behövs så kan man ju förmodligen bygga dessa, och kanske ännu fler, utan att förstöra Östra Stationsområdet i sig. Det kommer bara inte längre betjänas med smalspår. Kanske kan de nya kvarteren med namnen Räven, Grisen, spårspärren, rälsspiken och roslagsexpressen bli verklighet. Och vem vet, man kanske till och med skulle kunna tänka sig att behålla ett dubbelspår till de två yttre spåren vid berget på Stationen som en av två ändstationer för Roslagsbanans södra ände.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3949
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav ADDE » tor 01 feb, 2018 12:45

Martin Kolk skrev:Om man lägger ner Roslagsbanan efter Universitetet tycker jag man absolut ska använda spårläget för spårvagn Solna S-Universitetet-KTH-Valhallavägen-Spårväg City.

Solna S-Universtetet bör byggas med GC-bro, men om det blir för högljutt kanske man kan överväga en tunnel.

Spårreservat finns ju hela vägen, så borde gå att bygga till ett rimligt pris.


Tror inte en bro over brunnsviken blir särskilt snyggt. Och tunnel under blir rätt dyrt!

Däremot om man bygger runt Brunnsviken så blir det förmodligen billigare. Min favorit är att gå forbid Järva Krog 6 Bergshamra mot Universitetet, och sedan via Albano och Lill-jansskogen till Ropsten, med en gemensam bana med Värtabanan, där Gods och spårvagnstrafik får dela spår...
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1567
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster