Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav ADDE » tor 01 feb, 2018 12:45

Martin Kolk skrev:Om man lägger ner Roslagsbanan efter Universitetet tycker jag man absolut ska använda spårläget för spårvagn Solna S-Universitetet-KTH-Valhallavägen-Spårväg City.

Solna S-Universtetet bör byggas med GC-bro, men om det blir för högljutt kanske man kan överväga en tunnel.

Spårreservat finns ju hela vägen, så borde gå att bygga till ett rimligt pris.

Tror inte en bro over brunnsviken blir särskilt snyggt. Och tunnel under blir rätt dyrt!

Däremot om man bygger runt Brunnsviken så blir det förmodligen billigare. Min favorit är att gå forbid Järva Krog 6 Bergshamra mot Universitetet, och sedan via Albano och Lill-jansskogen till Ropsten, med en gemensam bana med Värtabanan, där Gods och spårvagnstrafik får dela spår...
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav TKO » tor 01 feb, 2018 13:15

twr skrev:
TKO skrev:
Nej då - jag gnydde inte. Jag ville bara försöka förstå vad signaturen "Inge" menade.
Av ovanstående inlägg framgår det tydligare - ett av de mest befängda förslag jag sett när det gäller att leda pendeltågstrafiken genom City.
Men vi kanske ska hålla oss til trådens ämne istället?

vänligen
Thomas K Ohlsson

Nu tycker jag du är lite hård. Jag har ingen aning om Norrmalmstorgsförslaget hade varit genomförbart, eller om det hade varit bättre eller sämre. Men intressant att fundera på ändå. Tycker jag.

Hård men rättvis - eller hur nu djungelordspråket lyder!

Det finns många förslag som är intressanta att fundera på, men ska man komma längre än till att fundera på alla förslag krävs oftast att vi tar fram den Ockhamska rakkniven! Annars fastnar vi i funderandet...

Att inte låta pendeltågen ansluta till samtliga tunnelbanesystem vid T-centralen skulle medföra att den enda anslutningen till Tub 1 är vid Odenplan - knappast idealiskt. En lösning på detta skulle vara att skapa en anslutning vid Slussen, vilket skulle kräva omfattande (och dyra) investeringar vid Slussen: Ny pendeltågsstation och en total ombyggnad av tunnelbanestationen. Nu är jag kanske hård igen - men jag anser att varje tänkande människa inser att detta är så dyrt att det inte kräver närmare utredning... (Jag tror att vi bägge vet hur dyrt det kan vara att utreda alternativ in absurdum)

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav TKO » tor 01 feb, 2018 13:26

Kantorn skrev:
Inge skrev:
TKO skrev:
Ja, vilket åt togs beslutet? Jag minns inte riktigt. 2003 eller 2004 skulle jag gissa.

Här är Thomas förvånansvärt och onödigt petig anser jag. Även om jag förvisso skulle skrivit "hade varit vid Slussen".
Fast i och för sig så är det ju lätt att vara petig då signatur Inge också är det rätt ofta, mot sagda TKO.

Varför var jag petig?
Därför att jag inte förstog om det var den faktiska trängseln vid någon tidpunkt vid Slussen som avsågs eller om det var den förväntade trängseln om pendeltågen dragits via Slussen. Om det var det senare som avsågs hade jag förstått jämförelsen med Odenplan, men inte om det var det första alternativet. Nu visade det sej - tror jag - att det var det första alternativet, varför jämförelsen är ointressant.

Ibland måste man krångla till det för att förstå - gammalt djungelordspråk!

frid
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Kantorn » tor 01 feb, 2018 13:59

TKO skrev:
Kantorn skrev:
Inge skrev:Här är Thomas förvånansvärt och onödigt petig anser jag. Även om jag förvisso skulle skrivit "hade varit vid Slussen".
Fast i och för sig så är det ju lätt att vara petig då signatur Inge också är det rätt ofta, mot sagda TKO.

Varför var jag petig?
Därför att jag inte förstog om det var den faktiska trängseln vid någon tidpunkt vid Slussen som avsågs eller om det var den förväntade trängseln om pendeltågen dragits via Slussen. Om det var det senare som avsågs hade jag förstått jämförelsen med Odenplan, men inte om det var det första alternativet. Nu visade det sej - tror jag - att det var det första alternativet, varför jämförelsen är ointressant.

Ibland måste man krångla till det för att förstå - gammalt djungelordspråk!

frid
Thomas K Ohlsson

Ber om ursäkt. Jag tyckte det framgick för en gångs skull. Men det visade sig att jag trots det hade missuppfattat det Inge - skenbarligen - så tydligt hade skrivit, eftersom det var luddigare än det tycktes.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » tor 01 feb, 2018 15:48

Läs gärna innantill innan floskelflödet startas...

Slussen skrev jag om - en koppling mellan tunnelbanan och pendeltågen förutsätter investeringar som jag bedömmer som orimliga.
Tub 1 går vad jag vet inte till Solna. Med lite god vilja kan vi tycka att den får en anslutning till pendeltågen vid Solna station när "gula linjen" byggs - men den var inte med i planerna när beslutet om Citybanans dragning togs. Och det är ju det beslutet jag kommenterar - signaturen "Inge" kanske som vanligt tänker på något helt annat?

Farsta Strand? Jo visst - men det är en förhållandevis perifer och lågutnyttjad omstigningspunkt. Jag tror inte "Farsta Strand" är ett bra svar på frågan varför det inte behövs en koppling mellan tunnelbanan och pendeltågen i city...

Nu kanske vi kan lämna detta hugskott - som väl bör arkiveras i samma skräpkammare som "tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan". I en förhållandevis liten storstadsregion som Stockholm ändå är bör kollektivtrafikens huvudådror gå genom centrum, inte vid sidan av.

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tor 01 feb, 2018 15:55

(Jag citerar genitrion "Holland-Dozier-Holland": "I can´t help myself!" Och ber kanske lite om ursäkt för att jag upptar forumpublikens dyrbara tid med ovidkommande metatrams...)

Ovidkommande gny?

Jag tycker epitetet mer passar in på alla inlägg som inte berör Östra station eller åtminstone Roslagsbanan - och det vet vi ju alla vem som står för flertalet av dessa...
(Visst kan det vara svårt att hålla sej till trådrubriken när känslorna svallar över, men borde inte åtminstone trådskaparen kunna stilla a sej något mer? Nähä... inte det.)

suckar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav twr » tor 01 feb, 2018 18:00

Inge skrev:Om den andra tunneln mellan Odenplan och T-Centralen har med saken att göra? Tja, inser man att redan den andra var tämligen tveksam kanske man kan inse hur fullständigt idiotisk en tredje vore. Och en sådan bara för att förstöra den välfungerande knutpunkten vid Östra station.

Så jo den får diskuteras i denna tråd, anser jag som trådskapare.

Syftet med Roslagsbanan till T-Centralen är ju inte att "förstöra Östra station" eller att bygga bostäder där, som trådrubriken antyder. Du kan tycka att det här är ett dåligt projekt. Men du behöver ju inte vilseleda om vad syftet med projektet är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Verspieder » fre 02 feb, 2018 4:50

Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger sägs den ju bli till en sanning. Dock blir det nog svårt för vissa enskilda skribenter att från sitt hem övertyga dagens och framtidens resenärer om att Östra station är och förblir en välfungerande knutpunkt. Nu pendlar ju skribenten i fråga knappast själv söderut från Nordostsektorn morgontid, men det finurliga är att man numera inte behöver sätta sin egen fot på Roslagsbanan eller de Roslagsbussar man inte ens kan nämna linjenumren på, för att själv uppleva verkligheten, utan man vet "sin egen personliga sanning" ändå. Och denna egna bild av sanningen skall inga SL-experter, statistiknissar eller pendlare från Nordost minsann få förstöra för vederbörande. Ty "sanningen" finns ju där, trots avsaknad av egna källor.
Verspieder

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 02 feb, 2018 12:00

Verspieder skrev:Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger sägs den ju bli till en sanning. Dock blir det nog svårt för vissa enskilda skribenter att från sitt hem övertyga dagens och framtidens resenärer om att Östra station är och förblir en välfungerande knutpunkt. Nu pendlar ju skribenten i fråga knappast själv söderut från Nordostsektorn morgontid, men det finurliga är att man numera inte behöver sätta sin egen fot på Roslagsbanan eller de Roslagsbussar man inte ens kan nämna linjenumren på, för att själv uppleva verkligheten, utan man vet "sin egen personliga sanning" ändå. Och denna egna bild av sanningen skall inga SL-experter, statistiknissar eller pendlare från Nordost minsann få förstöra för vederbörande. Ty "sanningen" finns ju där, trots avsaknad av egna källor.

Diskutera inte med kverulansparanoiker! Hur många gånger har jag inte sagt detta. Tror du verkligen att trådinledaren hade något seriöst syfte med med denna tråd? Redan rubriksättningen visar ju på motsatsen.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » fre 02 feb, 2018 12:25

dr Cassandra Nojdh skrev:
Verspieder skrev:Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger sägs den ju bli till en sanning. Dock blir det nog svårt för vissa enskilda skribenter att från sitt hem övertyga dagens och framtidens resenärer om att Östra station är och förblir en välfungerande knutpunkt. Nu pendlar ju skribenten i fråga knappast själv söderut från Nordostsektorn morgontid, men det finurliga är att man numera inte behöver sätta sin egen fot på Roslagsbanan eller de Roslagsbussar man inte ens kan nämna linjenumren på, för att själv uppleva verkligheten, utan man vet "sin egen personliga sanning" ändå. Och denna egna bild av sanningen skall inga SL-experter, statistiknissar eller pendlare från Nordost minsann få förstöra för vederbörande. Ty "sanningen" finns ju där, trots avsaknad av egna källor.

Diskutera inte med kverulansparanoiker! Hur många gånger har jag inte sagt detta. Tror du verkligen att trådinledaren hade något seriöst syfte med med denna tråd? Redan rubriksättningen visar ju på motsatsen.

Är det doktorns ordination?

/TKO
TKO

Inläggav Verspieder » sön 04 feb, 2018 11:28

Inge skrev:Hmm. Om vi ändå kanske skulle fundera på vad som har med ämnet att göra, så har kanske inte busslinjenummer i Roslagen inte det !

Anmärk på en liten detalj, och utelämna resten helt. Okunskapen lyser igenom, och fortfarande inga källor. Så roligt! :cheesygrin:

dr Cassandra Nojdh skrev:Diskutera inte med kverulansparanoiker! Hur många gånger har jag inte sagt detta. Tror du verkligen att trådinledaren hade något seriöst syfte med med denna tråd? Redan rubriksättningen visar ju på motsatsen.

Nej, givetvis tror jag inte ett dugg på att trådinledaren någonsin haft något seriöst syfte med något av sina inlägg... men det är ju så underhållande med alla dessa verklighetsfrämmande inlägg, som verkligen ger forumet humor. :cheesygrin:
Verspieder

Inläggav Enceladus » mån 05 feb, 2018 10:45

Som din rubrik antyder handlar Sverigeförhandlingen i första hand om bostäder, i andra hand om restidsnyttor. Ditt förslag att istället förlänga Mörby- och Arenastadsgrenarna till Täby ger visserligen signifikanta restidsnyttor på vissa håll, men den stora nackdelen är att kapaciteten genom stan blir oförändrad. Ditt förslag är därför ganska irrelevant i den expansiva tid som nu föreligger. Den tredje tunneln mellan Odenplan och T-Centralen har samma syfte - att möjliggöra bostäder. De två befintliga tunnlarna har inte plats för nya resenärer. Det är jämförbart med läget i sydväst där det behövs en ny bana för att möjliggöra bostäder även vid befintliga stationer. Där har de två befintliga banorna också full beläggning. De bostäder som möjliggörs vid Östra station är försumbara i det stora hela, men de ändå en trevlig bonus.

Med det sagt finns det fortfarande utrymme för förbättring. Genom att dra ytterligare en bana till T-Centralen blir det svårare att inte dra nästa bana dit. Likväl behövs dragningen om Roslagsbanans resenärer måste åka dit. Problemet är att vi har ett system som skalar dåligt. Eftersom vi inte klarar av att göra realistiska befolkningsprognoser innebär det att vår infrastruktur är felplanerad. Så länge det inte finns några alternativa resvägar är det City som gäller för alla. Det är därför det är angeläget att skapa fler knutpunkter och bättre tvärförbindelser. För Roslagsbanan är det antagligen för sent, men inte för nästa bana om vi börjar skapa alternativ redan nu.

Det andra olyckliga i sammanhanget är den nya banan mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Den ökar visserligen kapaciteten, men den är inte optimalt utformad för detta ändamål. När Stockholmsförhandlingen ägde rum hade Alliansen makten i de flesta administrativa enheter. På den tiden gjorde Alliansen bedömningen att sydväst inte är politiskt intressant, varför gula linjen bara blev en ny linje i namnet. Denna strategi visade sig senare inte fungera speciellt bra i det kommande val. En ny strategi utformades, men de gamla besluten hann ändå prägla stadens infrastruktur. Stockholm behöver mer långsiktighet och mindre opportunism. Tyvärr ser det inte ut att bli så under överskådlig tid.
Enceladus

Inläggav Verspieder » mån 05 feb, 2018 11:52

Inge skrev:Det fanns faktiskt inget som helst innehåll i ditt förvisso samanhängande, men ändock meningslösa ordflöde. Således intet att besvara och än mindre källbelägga, vilket du troligen inte ens vet vad det betyder eller när det är relevant. Det enda som egentligen kunde utläsas var att du uppfattade busslinjenummerkunskap i Roslagen som mycket viktigt. Men det hör faktiskt inte till ämnet.

Vad gäller min eventuella insikt om att den här tråden skulle leda till en sidodiskusdion om det absurda projektet att leda om Roslagsbanan till Odenplan så hade jag givetvis en sådan. Den var inte från mig önskad, syftet var att diskutera utvecklingen av Östra station. Men som sidospår var det självklart väntat med de anhängare till det orimliga och oärliga omdragningsprojektet som finns på forum. Det hade jag givetvis att såväl finna mig i, som att förbereda mig på. Inklusive att påtala några argument mot vansinnet, trots att syftet med tråden var diskussionen kring utvevklingen av Östra station. Däremot undanbedes linjenummersdiskussionen.

Aha, jag förstår. Det är per tråd man måste hålla sig till ämnet till 100%, för att inte komma in på en "sidodiskussion". Så jag måste därför leta upp en av alla gamla trådar, där du helt ignorerade resandeökningen på Roslagsbanan i och med nybyggena på Galoppfältet (där du väl för övrigt påstod att Täby kommun och byggherrarna hade helt fel siffror i sina uppgifter om antal bostäder/boende?), och där du mer eller mindre försökte påvisa att "Roslagsbussarna" inte har speciellt stor mängd resenärer söderut under morgonrusningen. Det var i varje fall där jag bad dig skilja på de tre tunga linjerna från Roslagen linjenummervis, så du kunde få presentera fakta och källor vad dessa tre matarlinjer faktiskt har för resenärsstatistik enligt din egen åsikt. Eller är måhända Roslagen någon form av ofantlig rörig oskiljbar massa för dig, ungefär som begreppet "Norrland" är för många?
Nåja, du behöver väl inte svara, antar jag. Annat än att anmärka på någon enstaka detalj eller något enstaka ord. Det är ju trots att fel tråd.
Verspieder

Inläggav Verspieder » mån 05 feb, 2018 11:57

Enceladus skrev:Ditt förslag är därför ganska irrelevant i den expansiva tid som nu föreligger. Den tredje tunneln mellan Odenplan och T-Centralen har samma syfte - att möjliggöra bostäder. De två befintliga tunnlarna har inte plats för nya resenärer. Det är jämförbart med läget i sydväst där det behövs en ny bana för att möjliggöra bostäder även vid befintliga stationer. Där har de två befintliga banorna också full beläggning. De bostäder som möjliggörs vid Östra station är försumbara i det stora hela, men de ändå en trevlig bonus.

Inge är dock helt övertygad om att Röda linjen idag inte har full beläggning. I varje fall aldrig södergående från Mörby centrum mot T-Centralen under mornarna. Det är bara från T-Centralen till Östermalmstorg det är full beläggning idag. Och gissningsvis anser han att ingen resandeökning någonsin kommer att ske på de norra delarna av Röda linjen ens om 30-40 år jämfört med 2018, vilket gör att han anser att en Roslagsbana till Centralen inte bara är onödig, utan även enormt dyr.
Det är väldigt många som är av en annan åsikt, men alla dessa har ju fel, enligt Inge.
Verspieder

Inläggav TKO » mån 05 feb, 2018 13:43

En del ger sej inte!

Finns det någon annan än denne forumsexpert som tyckte att det var ett vettigt utredningsalternativ att dra Citybanan via Norrmalmstorg?
Har detta alternativ varit föremål för utredning/förstudie?

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » mån 05 feb, 2018 13:54

Något som däremot kan kallas förstörelse är den föreslagna flytten av stombussarna från Östra till E4:an. Eftersom den "aktuella" stomnätsplanen har flera år på nacken får man hoppas att den revideras efter Sverigeförhandlingen.
Enceladus

Inläggav Enceladus » mån 05 feb, 2018 14:01

Inge skrev:
Enceladus skrev:Som din rubrik antyder handlar Sverigeförhandlingen i första hand om bostäder, i andra hand om restidsnyttor. Ditt förslag att istället förlänga Mörby- och Arenastadsgrenarna till Täby ger visserligen signifikanta restidsnyttor på vissa håll, men den stora nackdelen är att kapaciteten genom stan blir oförändrad. Ditt förslag är därför ganska irrelevant i den expansiva tid som nu föreligger. Den tredje tunneln mellan Odenplan och T-Centralen har samma syfte - att möjliggöra bostäder. De två befintliga tunnlarna har inte plats för nya resenärer. Det är jämförbart med läget i sydväst där det behövs en ny bana för att möjliggöra bostäder även vid befintliga stationer. Där har de två befintliga banorna också full beläggning. De bostäder som möjliggörs vid Östra station är försumbara i det stora hela, men de ändå en trevlig bonus.

Nja, det är knappast så att de båda befintliga banorna mellan Odenplan och T-Centralen har full beläggning. Båda har sin respektive maxbelastning längre ut i systemet. Dessutom är Citybanan utbyggnad. Till att börja med enligt vad som utlovats och sedan enligt etapp 2. Med dubbla plattformar och ett kompetent utformat signalsystem kan man inte bara köra 30 tåg per timme, utan dessutom tvåvåningståg. Totalt kan man ungefär fördubbla kapaciteten på de båda banorna jämfört med dagens utnyttjande. Det räcker länge och dessutom tillkommer inom snar framtid ytterligare en nord-sydlig förbindelse genom Nackatunnelbanan.

Kapacitetsbristen "i stan" finns inte och kommer under överskådlig tid inte att finas i nord-sydlig riktning. Systembristerna finns i den andra dimensionen, dvs i öst-västlig riktning. Detta är en viktig utgångspunkt för vad som behöver göras !

När man sedan studerar flödet i öst-västlig riktning finner man att man har en tydlig morgonrusning österut och eftermiddagsrusning västerut. Därför är det bra om linjer till olika bostadsområden kan anslutas så långt österut som möjligt. Det balanserar innerstadsnätet och det är i innerstan kapacitetsbristerna finns.

Därför hade det funnits väsentliga fördelar med att dra Citybanan via Norrmalmstorg istället för T-Centralen. Det är också en av anledningarna till att Östra station är en sådan ypperlig knutpunkt jämfört med omdragningsalternativen.

Fast nu påstår du orimligheter. När Hagsätragrenen blir blå så kommer gröna linjens dimensionerande sträcka rimligen att flytta norrut. Men visst, när tunnelbanan byggs ut till Årstaberg, Älvsjö, Barkarby och Arenastaden så kommer pendelns dimensionerande sträckor rimligen att flytta längre ut i systemet. Det finns däremot inga planer på Citybanans andra etapp. Citybanans kapacitet får ändå anses intecknad.
Enceladus

Inläggav Enceladus » mån 05 feb, 2018 14:23

Den andra etappen spelar ingen roll när Tamsons stoppade inköpet av planerat antal vagnar. Det kommer hur som helst att bara kunna gå 16 långa tåg per timme och riktning.
Enceladus

Inläggav twr » mån 05 feb, 2018 15:20

Inge skrev:När den andra etappen är klar har alla stationer på stamstäckan dubbla plattformar. Det innebär inte bara att man kan köra fler tåg. Man kan också köra med dubbeldäckare utan att det blir ett kapacitetsproblem med lite längre uppehåll. I det läget är det snarare en fördel att kunna beställa en större andel nya tåg.

Men ärligt talat så tror jag att man hinner beställa fler tåg innan andra etappen är klar.

Så att bygga andra plattformar på Årstaberg, Södra station, och Odenplan och ändra signalsystemet och därmed köra 30 tåg per timme på Citybanan, det är du övertygad om att det kan gå.
Samtidigt som du menar att 24 tåg per timme på Roslagsbanan aldrig kommer att inträffa, med hänvisning till att det saknas beslut om att ta bort plankorsningen vid Danderydsvägen.

Det är lätt att misstänka att du helt enkelt inte gillar Roslagsbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » mån 05 feb, 2018 15:29

Inge skrev:
Enceladus skrev:Den andra etappen spelar ingen roll när Tamsons stoppade inköpet av planerat antal vagnar. Det kommer hur som helst att bara kunna gå 16 långa tåg per timme och riktning.

När den andra etappen är klar har alla stationer på stamstäckan dubbla plattformar. Det innebär inte bara att man kan köra fler tåg. Man kan också köra med dubbeldäckare utan att det blir ett kapacitetsproblem med lite längre uppehåll. I det läget är det snarare en fördel att kunna beställa en större andel nya tåg.

Men ärligt talat så tror jag att man hinner beställa fler tåg innan andra etappen är klar.

Hur som helst något kapacitetsproblem i nord-sydlig riktning har vi inte inom planeringshorisonten.

Vad får dig att tro att det nuvarande landstinget tänker beställa fler tåg i framtiden? Ståplatserna började ta slut redan några år innan Tamsons briljanta beslut. Kan ointresset för pendeltågstrafiken bli tydligare? Men du kanske räknar med en ny landstingsmajoritet. Jag är tyvärr inte lika optimistisk.

Däremot har du fel om kapacitetsproblematiken. Oavsett om det handlar om tunnelbana, pendeltåg eller buss så står innerstan för en ringa del av stadens kollektivtrafikresande - enligt något inlägg på detta forum så har till och med kommundelen Söderort större resande. Det kan vara meningsfullt att konvertera några tyngre busslinjer till spårvägar, men de riktigt kapacitetsstarka banorna bör anpassas efter det stora resandet till och från förorterna. I det här fallet är framtidens resande inte till Östermalmstorg, utan från de tre Roslagskommuner som har lovat att bygga tiotusentals bostäder.
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik