Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Anders Hanquist » ons 10 jan, 2018 20:06

Det känns som om detta förslag från 2011 är rätt "överspelat". Då talades det ju om överdäckning och stationsspåren skulle bli kvar därunder. Senare förslag innebär att Roslagsbanan leds av långt utanför Östra station och leds till Odenplan och troligen även vidare till City. I ett sådant läge blir det nog ännu fler bostäder på stationsområdet.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1308
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav twr » ons 10 jan, 2018 20:18

Anders Hanquist skrev:Det känns som om detta förslag från 2011 är rätt "överspelat". Då talades det ju om överdäckning och stationsspåren skulle bli kvar därunder. Senare förslag innebär att Roslagsbanan leds av långt utanför Östra station och leds till Odenplan och troligen även vidare till City. I ett sådant läge blir det nog ännu fler bostäder på stationsområdet.

Avtalet är att bygga till Odenplan och T-Centralen. Att bygga endast till Odenplan är alltså inte aktuellt.

Roslagsbanans ändstation benämns i utredningarna för T-Centralen. Benämningen "city" stavas med litet c, och syftar alltså på "stadskärnan" och inte på pendeltågsstationen.
Senast redigerad av twr ons 10 jan, 2018 20:24, redigerad totalt 1 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6467
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav twr » ons 10 jan, 2018 20:20

Avtalet nämner 500 bostäder, men det bör vara möjligt att bygga fler, som även detta förslag visar. Jag tror att minst 2 000 bör rymmas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6467
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav TKO » ons 10 jan, 2018 20:20

Ja det här var på den tiden SL skulle finansiera den nya RB-depån geom smarta fastighetsaffärer vid Drottning Kristinas väg. Först skulle man sälja hela spårområdet och flytta stationen norrut i höjd med Odengatan. Det blev dock så krångligt att man satsade på överdäckning i stället. Och sen hände inget...
Förrän pappa staten fick för sej att ett bra sätt att lösa bostadsbristen var att pytsa in miljarder i mer eller mindre motiverade infrastrukturprojekt - däribland RBs förlängning till City.
Så nu är det helt andra idéer som gäller uppe vid Teknis!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav TKO » ons 10 jan, 2018 21:22

Nu när signaturen 'Inge' slutligen begravt Sverigeförhandlingen så får vi andra finna oss i att det blir så!
Hen vet ju alltid bäst...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Enceladus » ons 10 jan, 2018 22:47

Inge skrev:
Anders Hanquist skrev:Det känns som om detta förslag från 2011 är rätt "överspelat". Då talades det ju om överdäckning och stationsspåren skulle bli kvar därunder. Senare förslag innebär att Roslagsbanan leds av långt utanför Östra station och leds till Odenplan och troligen även vidare till City. I ett sådant läge blir det nog ännu fler bostäder på stationsområdet.


Nja, anser snarare att det är Sverigeförhandlingen som är överspelad, död och begraven.

Nu när pratkvarnarna äntligen är pensionerade kan vi damma av de realistiska förslagen. Som att överdäcka Östra Station för 2000 bostäder, istället för att förstöra den, kasta bort 20 miljarder för en sämre lösning och få till 500 bostäder.


I denna siffra ingår väl den pågående utbyggnaden? Då är det snarare "de realistiska förslagen" som är överspelade. För att utbyggnaden ska bli meningsfull kan inte banan sluta vid Östra.
Enceladus
 
Inlägg: 2072
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Anders Hanquist » tor 11 jan, 2018 9:19

twr skrev:Avtalet är att bygga till Odenplan och T-Centralen. Att bygga endast till Odenplan är alltså inte aktuellt.
Roslagsbanans ändstation benämns i utredningarna för T-Centralen. Benämningen "city" stavas med litet c, och syftar alltså på "stadskärnan" och inte på pendeltågsstationen.

Nu tycker jag inte att petimäteraktiga kommentarer om en eventuell slutstations namn (säkert bara arbetsnamn än så länge) och än mindre om det skall vara stort eller litet "c" i ordet "city" som ett väsentligt inlägg i diskussionen om Östra stations framtid. Det handlar inte om att rätta en uppsats.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1308
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav twr » tor 11 jan, 2018 9:38

Anders Hanquist skrev:
twr skrev:Avtalet är att bygga till Odenplan och T-Centralen. Att bygga endast till Odenplan är alltså inte aktuellt.
Roslagsbanans ändstation benämns i utredningarna för T-Centralen. Benämningen "city" stavas med litet c, och syftar alltså på "stadskärnan" och inte på pendeltågsstationen.

Nu tycker jag inte att petimäteraktiga kommentarer om en eventuell slutstations namn (säkert bara arbetsnamn än så länge) och än mindre om det skall vara stort eller litet "c" i ordet "city" som ett väsentligt inlägg i diskussionen om Östra stations framtid. Det handlar inte om att rätta en uppsats.

Det var inte riktat till dig specifikt. Jag bara passade på att beskriva namnen i samma inlägg, i stället för att göra ett separat inlägg. Däremot ville jag påpeka att det inte är "eventuellt" till T-Centralen, utan att det är det avtalet säger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6467
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav twr » tor 11 jan, 2018 9:49

Inge skrev:Både utformning och kostnadsnivå kan inte uppfyllas samtidigt.

Vad baserar du det uttalandet på?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6467
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav twr » tor 11 jan, 2018 10:03

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Både utformning och kostnadsnivå kan inte uppfyllas samtidigt.

Vad baserar du det uttalandet på?

Erfarenhet.

Menar du generellt att projekt brukar bli fördyrade? Eller menar du att du har specifik kunskap om Roslagsbanan som gör att du bedömer kalkylerna som ofullständiga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6467
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav twr » tor 11 jan, 2018 10:50

Inge skrev:
twr skrev:Menar du generellt att projekt brukar bli fördyrade? Eller menar du att du har specifik kunskap om Roslagsbanan som gör att du bedömer kalkylerna som ofullständiga?

Båda delar skulle man i och för sig kunna säga. Men Sverigeförhandlingens mumbojumbo beträffande kostnader är helt orealistiskt i förhållande till vad underjordiska stationer faktiskt kostar.

Vad kostar de faktiskt?

Kan du peka på var du anser att man räknat fel, och vad du anser att det kommer att kosta?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6467
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Sio » tor 11 jan, 2018 12:31

twr skrev:
Inge skrev:
twr skrev:Menar du generellt att projekt brukar bli fördyrade? Eller menar du att du har specifik kunskap om Roslagsbanan som gör att du bedömer kalkylerna som ofullständiga?

Båda delar skulle man i och för sig kunna säga. Men Sverigeförhandlingens mumbojumbo beträffande kostnader är helt orealistiskt i förhållande till vad underjordiska stationer faktiskt kostar.

Vad kostar de faktiskt?

Kan du peka på var du anser att man räknat fel, och vad du anser att det kommer att kosta?


En miljard per underjordisk station är en tämligen normal kalkylkostnad. Finns det nyvunna erfarenheter som ger vid handen att siffran inte längre skulle vara tillämpbar?
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav TKO » tor 11 jan, 2018 12:39

Signaturen "Inge":s invändning kanske främst grundar sej i det kostnadsindex som används i Sverigeförhandlingens kontrakt?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Sio » tor 11 jan, 2018 17:17

TKO skrev:Signaturen "Inge":s invändning kanske främst grundar sej i det kostnadsindex som används i Sverigeförhandlingens kontrakt?

spekulerar
Thomas K Ohlsson


Upplys mig! Vad går dessa kostnadsindex ut på det ut på?
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav 2763 » tor 11 jan, 2018 17:23

Sio skrev:
TKO skrev:Signaturen "Inge":s invändning kanske främst grundar sej i det kostnadsindex som används i Sverigeförhandlingens kontrakt?

spekulerar
Thomas K Ohlsson


Upplys mig! Vad går dessa kostnadsindex ut på det ut på?

TKO syftar förmodligen på Inges inlägg i tråden öm sett det nu kostar lite mer att åka med SL.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9708
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav twr » fre 12 jan, 2018 11:17

Inge skrev:En miljard styck för stationerna är naturligtvis grova underskattningar. Förutom att järnvägsstationer rent allmännt är dyrare än så att spränga ut rör det sig här om extremt komplicerade stationer. Ju fler stationer som finns där innan desto dyrare blir det givetvis. Dessutom rör det sig i det ena faller om en säckstation.

Vidare är det troligt att de redan befintliga stationerna kommer att behöva byggas om för att klara den merbelastningen av de redan överbelastade knutpunkten.

Det gäller en del tunneperonger vid T-centralen och både pendeltågs och tunnelbaneperonger vid Odenplan.

Om vi skall göra en uppskattning om vad det här skulle kosta så kan vi jämföra med Citybanan i princip i samma sträckning. Ett betydligt billigare och enklare bygge. Enklare i allt utom sänktunlarna, men merkostnaden för dessa motsvaras inte på långa vägar av merkostnaderna för de komplexa ombyggnaderna av knutpunkterna vid en flytt av Roslagsbanan.

Så säg att en rimlig uppskattning av kostnaden för flytt av Roslagsbanan hamnar på 30 miljarder +/- 10. Ett stort spann, det medges, men Sverigeförhandlingens mumbo-jumbo hamnar ju inte ens inom detta.

På vilket sätt kan Roslagsbanans tunnel räknas som mer komplex än Citybanan? Varför skulle det kräva större ombyggnader av befintliga stationer än Citybanan gjorde? T-Centralen blir en säckstation, men med 4 plattformsspår är det ju jämförbart med Citybanans station på platsen.

Jag vet inte vilken kostnad för stationerna man har räknat med, men troligen är det mer än en miljard. Totalkostnaden uppskattas till 7 miljarder om jag minns rätt, och det är ju bara två stationer som ingår i det. Kostnaden inebgriper förstår även tunnlar och åtgärder längs befintliga sträckor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6467
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav twr » fre 12 jan, 2018 11:29

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:En miljard styck för stationerna är naturligtvis grova underskattningar. Förutom att järnvägsstationer rent allmännt är dyrare än så att spränga ut rör det sig här om extremt komplicerade stationer. Ju fler stationer som finns där innan desto dyrare blir det givetvis. Dessutom rör det sig i det ena faller om en säckstation.

Vidare är det troligt att de redan befintliga stationerna kommer att behöva byggas om för att klara den merbelastningen av de redan överbelastade knutpunkten.

Det gäller en del tunneperonger vid T-centralen och både pendeltågs och tunnelbaneperonger vid Odenplan.

Om vi skall göra en uppskattning om vad det här skulle kosta så kan vi jämföra med Citybanan i princip i samma sträckning. Ett betydligt billigare och enklare bygge. Enklare i allt utom sänktunlarna, men merkostnaden för dessa motsvaras inte på långa vägar av merkostnaderna för de komplexa ombyggnaderna av knutpunkterna vid en flytt av Roslagsbanan.

Så säg att en rimlig uppskattning av kostnaden för flytt av Roslagsbanan hamnar på 30 miljarder +/- 10. Ett stort spann, det medges, men Sverigeförhandlingens mumbo-jumbo hamnar ju inte ens inom detta.

På vilket sätt kan Roslagsbanans tunnel räknas som mer komplex än Citybanan? Varför skulle det kräva större ombyggnader av befintliga stationer än Citybanan gjorde? T-Centralen blir en säckstation, men med 4 plattformsspår är det ju jämförbart med Citybanans station på platsen.

Jag vet inte vilken kostnad för stationerna man har räknat med, men troligen är det mer än en miljard. Totalkostnaden uppskattas till 7 miljarder om jag minns rätt, och det är ju bara två stationer som ingår i det. Kostnaden inebgriper förstår även tunnlar och åtgärder längs befintliga sträckor.


Se markerad text och fortsatt redovisning i tidigare inlägg.

Det finns en tendens i många projekt att de blir dyrare. Och det här är helt klart komplext på många sätt. Slutkostnaden kan absolut bli mer än 7 miljarder. Men knappast i närheten av 30 miljarder.

I övrigt tror jag att SL:s utredningsorganisation har en bättre uppfattning om kostnaderna än vad forumskribenterna har. De komplikationer som du pekar på har säkert studerats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6467
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav TKO » fre 12 jan, 2018 12:09

Inge skrev:
twr skrev:I övrigt tror jag att SL:s utredningsorganisation har en bättre uppfattning om kostnaderna än vad forumskribenterna har. De komplikationer som du pekar på har säkert studerats.

Ja, om det är vi naturligtvis fullständigt oeniga. Det är klart att det finns riktigt dåliga forumskribenter också, men ändå...

De exempel på komplikationer jag tog upp i de korta inlägget har man garanterat inte studerat och hade man försökt hade man inte klarat det ändå.

I övrigt tycker jag att det är märkligt att ägna diskussionen åt vad det kostar att förstöra den ypperligt välfungerande knutpunkten vid Östra Station, istället för att diskutera de förslag till bevarande och utveckling som finns !


"Ypperligt välfungerande knutpunkten vid Östra station"???

Talar vi om samma station?

Den senaste ombyggnaden av stationen blev inte så lyckad, eftersom man misslyckades med att skapa en direkt förbindelse mellan Roslagsbanans plattformar och tunnelbanan - det var visst ett bankvalv i vägen! (Detta insåg man även inom SL, men eftersom det hela tiden dök upp planer på att flytta stationen så lät man sej nöja med det...)

Nej om vi ska ha kvar Roslagsbanan - och det ska vi tydligen - så är det vettigt att dra in tågen till City. Det har också varit med i planerna i cirka hundra år, så det är hög tid att sätta spaden i jorden!

Eftersom ingen av de skribenter som uttalat sej i frågan på detta forum har en aning om vilka faktorer som tagits med i den kostnadsuppskattning som gjorts inom Sverigeförhandlingen torde det vara svårt att uttala sej på det sätt som signaturen "Inge" gör. Hen verkar ha en fallenhet för den germanska rättstraditionen - med den nya vinkeln att det enbart är hens karaktäristik av de tilltalade som skall gälla! Nej fler siffror och färre nedsättande adjektiv är mitt tips om vi skall kunna föra en konstruktiv debatt - och det hoppas jag är allas mål...

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Anders Hanquist » fre 12 jan, 2018 13:39

Som knutpunkt är den väl "så där", "ypperligt fungerande" är väl och ta i rätt ordentligt. Bakgrunden är också att när tunnelbanans röda linje byggdes ut var det närmast självklart att Roslagsbanan skulle läggas ned. Alltså behövde man inte göra bytespunkten optimal, till exempel genom att lägga tubstn direkt under Öst med direktförbindelse emellan. I stället utnyttjade man en redan befintlig gångkulvert under Valhallavägens norra körbana. Och så tillkom Handelsbankens motstånd mot en förbindelse genom deras bankvalv. Kan man kanske förstå ur bankens synvinkel.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1308
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Behöver Östra Station förstöras för 500 bostäder?

Inläggav Stefan Widén » fre 12 jan, 2018 15:50

Fast bankens argument har väl förfallit då man nu mera inte har kontanter. :mrgreen:

Skulle det finns kvar några med fack får väl de flytta till något annat kontor........


Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2204
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster