Pendeltåg, det är svårt det...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inläggav Inge » fre 15 dec, 2017 11:47

Markus F skrev:Nåja, helt värdelös får stå för dig, jag kan garantera att slippa trängas med fjärrtågen SST- CST är en enorm fördel. För att inte tala om att det till sist går att ordentligt renovera sträckan i fråga.

Värdelös för pendlare kan diskuteras, en ny ren station är trots allt värt något, och att avståndet till tunnelbanan kortats är en vinst.

Sen att antalet tåg i praktiken inte ökat på grund av brist på fordon eller personal är väldigt dumt men inget Citybanan kan lastas för.

Men jag håller med dig om att tunneln inte är optimalt byggd. Den är på många sätt en skrivbordsprodukt, och att "det här borde gå" ligger bakom resonemanget, märks på ett par ställen. Att kalla den värdelös är dock överdrivet anser jag.


Fel, att trafiken inte ökat beror på Trafikverket. Att den dessutom just nu faktiskt minskat, för närvarande och oklart i hur många veckor framåt går det faktiskt två tåg färre än innan Citybanan i maxtimmen, beror på de orsaker du nämner.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4850
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inläggav bda157 » fre 15 dec, 2017 15:55

Två sätt att hyggligt billigt öka kapaciteten i Odenplan:

1) Bättre placering av baliser/signaler. Den kostnaden bör Trafikverket ta.

2) I högtrafik, ställ en person i varje riktning som signalerar dörrstängning. Tågbefälhavaren (eller vad titeln är) håller sin dörr stängd. Han följer signaler från personen på perrongen: gult = stäng dörrarna, därefter grönt = avgång!
bda157
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 13 jan, 2009 19:08

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inläggav Inge » mån 18 dec, 2017 10:34

Forssmed sammanfattar faktiskt läget ganska väl för att vara politiker. Har väl varit så illa tvungen att sätta sig in i frågan.

https://mitti.se/nyheter/trafik/borde-d ... odbromsen/

Det är tydligen presskonferens just nu. Knappast någon högoddsare att man förbereder sig för att dra sig ur upplägget med hänvisning till Trafikverkets bristande förmåga att hålla avtal och givna utfästelser.

Lär väl inte komma idag precis, men så småningom kommer det nog något i stil med att man avvaktar den fortsatta utbyggnaden av skip-stopstågmodellen tills Trafikverket fullgjort sina åtaganden. Därefter kan man i det tysta dra tillbaka det man redan gjort inför nästa tidtabell. Med samma hänvisning om någon frågar.

Det är min gissning om framtiden i varje fall.

Men sedan gäller det att fortsätta att ligga på Eneroth, åtminstone fram till valet... Det är faktiskt en regeringsfråga när man har ett så uselt statligt verk som Trafikverket och framförallt när man låter dem hållas.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4850
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inläggav Inge » mån 18 dec, 2017 12:02

Som väntat blev det inget utspel om skip-stop tågens vara idag. Det hade helt tagit fokus från de angelägnare och akutare frågorna.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/e ... cLB8U7uTQ/

Dock gick man även på MTR och kungjorde att man håller inne ytterligare 50 miljoner. Rimligt i sig, ty även om en hel del beror på garantireparationer av X60B och MTR inte har den kontroll över verkstaden som antyds på en del håll, så har man ett ansvar.

Risken är dock att det tar fokus från det verkliga problemet, Trafikverket.

Trafikverket brister egentligen i allt. Det är inte bara Citybanan och dess signalsystem som är under all kritik. Tamsons nämner ocksp kringstrukturer. Men förra veckan var det ju egentligen bristande skötsel av bangårdar och växlar som var det största problemet. Det nämns. Ett omfattande problem som dock inte nämns är bristande trafikledning. Det hände vid ett flertal tillfällen att mjölktåg och snabbtåg mot samma destination stod bredvid varandra vid T-centralen, varefter man släpper iväg mjölkpallståget före....

Vad gäller denna brist vet jag inte om den beror på ren nonchalans eller en djupare inkompetens. Dels har man ju sina interna instruktioner om att ett rättidigt tåg skall gå före, vilket blir helt fel i ett storstadsnät, dels förstår man kanske helt enkelt inte vilka följdförseningar man orsakar. Kanske har man också fått inpräntat att trafiken på Citybanan skall avvecklas så fort som möjligt för att den överhuvudtaget skall fungera. Men när man nu kör så få tåg som 14 av 24 per timme som mest, bör det trots allt finnas utrymme för andra prioriteringar.

I just detta avseende har ju faktiskt MTR kompetens. Borde man inte egentligen dela trafikledningen? Dvs ta ifrån Trafikverket trafikledningen av pendeltågen? Man klarar uppenbarligen inte uppgiften. Att trafikleda enstaka godståg på Nynäsbanan och Västeråstågen på Mälarbanan vore nog ingen större utmaning för pendeltågens trafikledning. I övrigt är systemen väsentligen åtskilda mellan Märsta och Järna.

Men som sagt, det gäller att inte ta fokus från det viktigaste och just nu är det Citybanans kapacitet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4850
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inläggav Enceladus » mån 15 jan, 2018 15:00

I en artikel på Stockholmdirekt listas vinterns trafikhändelser:

2/11 Stopp på polisens begäran
3/11 Stopp pga obehöriga på spåren
12/11 Förseningar och inställda tåg pga signalfel, personalbrist och olycka
14/11 Stora störningar pga tekniskt fel
15/11 Stopp pga av signalfel
21/11 Stopp pga av växelfel
22/11 Stopp pga olycka
24/11 Stopp pga av signalfel
25/11 Stopp pga nedriven kontaktledning
26/11 Stopp pga av nedriven kontaktledning
27/11 Stopp pga tekniskt fel hos trafikverket
28/11 Stopp pga av olycka
30/11 Stopp och förseningar pga växelfel
1/12 Stopp och förseningar pga av obehöriga på spåren
1/12 Stopp pga signalfel
4/12 Stopp och förseningar pga elfel och växelfel
5/12 Stopp och förseningar pga obehöriga på spåren
10/12 Förseningar pga av signalfel
12/12 Förseningar pga av signalfel
13/12 Morgon, inställda tåg och förseningar pga trasigt tåg
13/12 Eftermiddag, förseningar på grund av signalfel
15/12 Morgon, stopp och följdförseningar på grund av obehöriga på spåren
15/12 Eftermiddag, stora förseningar på grund av signalfel
18/12 Stopp och följdförseningar på grund av obehöriga på spåren
28/12 Korta tåg på grund av vagnbrist
30/12 Förseningar pga elfel
3/1 All tågtrafik stoppad på grund av polisinsats
9/1 Förseningar och oregelbunden trafik på grund av nedriven kontaktledning
10/1 Stopp på grund av nedriven kontaktledning


Hade det blivit värre utan Citybanan? Varför var det i så fall bättre förra året? Är Odenplan en känsligare flaskhals än Getingmidjan, eller beror problemen på MTR:s personal- och vagnbrist?
Enceladus
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inläggav Odd » mån 15 jan, 2018 16:14

Listan säger inget förrän man går ner på detalj på varje punkt och tittar på vad som har hänt vid varje tillfälle.
Jag utgår ifrån att detta arbete redan är påbörjat, men det intressanta är vad man kan/får/vill göra åt det!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3953
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inläggav Lars_L » tis 16 jan, 2018 6:42

Enceladus skrev:
Hade det blivit värre utan Citybanan? Varför var det i så fall bättre förra året? Är Odenplan en känsligare flaskhals än Getingmidjan, eller beror problemen på MTR:s personal- och vagnbrist?


De stora stoppen beror ju dock inte på Citybanan. Eller rättare sagt, de stopp som den orsakat är nog ungefär lika många och stora till antalet som tidigare getingmidjan orsakade.

Men ja, Odenplan är något större flaskhals än Karlberg var, dock främst för att uppehållstiden vid Odenplan blir längre. Men punktlighetsnivåen generellt (alltså utanför stoppen är ungefär densamma som när man ködee via getingmidjan).

Vad som dock förändrats kraftigt är ju återställningsförmågan efter ett stopp. Detta har dock snarast med trafikupplägg och antal tåg per timme att göra. Samt då till viss del saker som ligger hos operatören (bland annat hos den operativa trafikledningen (är dock samma personer som på Stockholmstågs tid, så beror väl då snarast på bristande it-stöd) och personalbrist).

En stor nackdel är dock att man tidigare efter ett stopp kunde vända tåg (framförallt de till/från Uppsala) vid annan plattform på T-centralen. På det sättet gick det mycket fortare och enklare att återställa trafiken. Att man med Citybanan har så pass dåligt med ställen att vända tåg på (utan att det påverkar andra tåg) är faktiskt ett ganska stort problem vid tät pendeltågstrafik och i samband med trafikhändelser.
Lars_L
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inläggav ADDE » tis 16 jan, 2018 9:42

Av allt det där ovan så var det bara ett signalfel vid nåt tillfälle som gjorde att man fick köra enkelspårstrafik norr om Odenplan mot Tomteboda. Sedan har det skett några gånger kring Södra station, men annars har de flesta felen skett ute på grenarna!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1568
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inläggav Inge » tis 16 jan, 2018 11:43

Lars_L skrev:Men ja, Odenplan är något större flaskhals än Karlberg var, dock främst för att uppehållstiden vid Odenplan blir längre.


Det är knappast skillnaden. Uppehållen tar försumbart längre. Det handlar om usel projektering. Inkompetent utformat signalsystem och att man (Tvärt emot vad som påstås i ett närmast parodiskt inlägg i annan tråd från någon som framstår som tillhörande den närmast sörjande kretsen.) kraftigt bantat ned innehållet i projektet trots de massivt stigande kostnaderna.

I förstudie (ni kommer väl ihåg då banan skulle kosta två miljarder....) och ända fram till och med tillåtlighetsprövning fanns tre spår norrifrån in till Odenplan. På så vis har det tänkt att säkerställa motsvarande återställningskapacitet som vid Karlberg trots att man vara hade två plattformsspår. Men inte heller detta löfte uppfylldes som bekant, i skedet då man tvingades förhålla sig till vad bygget egentligen kostade.

Punkterna som försämrat återställningsförmåga är:

1. Inkompetent utformat signalsystem
2. Bara två plattformsspår vid Odenplan istället för fyra som vid Karlberg.
3. Endast ett spår in mot Odenplan istället för två som det var vid Karlberg.

Påstått längre uppehållstid är inte en relevant orsak. Faktiskt knappt ens trafikupplägget, även om det har en mindre inverkan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4850
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inläggav TKO » tis 16 jan, 2018 12:40

Eftersom detta tydligen är ett forum för tvärsäkra och möjligen ogenomtänkta åsikter vill jag tillföra följande:

- Efter att igår åkt pendeltåg Farsta Strand till Kallhäll slog det mej att den grundläggande orsaken till den låga systemkapaciteten (som utrycks i tåg per timme och riktning, men det vet väl alla?) är de långa stationsuppehållen. Det tar tid för tåget att stanna, det tar tid innan dörrarna öppnas, det tar tid innan dörrarna stängs, det tar tid innan tåget startar och det tar tid innan tåget kommer upp i hastighet (som för övrigt uttrycks i kilometer per timme... ett annat mått som troligen är svårförståeligt för vissa skribenter). Allt detta tar TID! Och tid är inte bara pengar - tid är även kapacitet.

Detta var det senaste tillkännagivandet från snillekontoret på Hjälmarsvägen. Men det kommer säkert flera...

proklamerar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6628
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ADDE, Claes Thure Moberg och 3 gäster