Diripsi skrev:twr skrev:Så du menar att spårvägen bara skulle gå till Karlaplan? Det är ju en oerhört mycket sämre lösning.
En oerhört mycket bättre lösning för alla resenärerna som bor i Värtan och ska åka till vilken station som helst på såväl Röda som Gröna linjen och som inte vill åka sightseeing runt Östermalm. För att inte tala om merparten av alla resenärerna på Lidingö som bara vill ha en pålitlig anslutning från tunnelbanan i Ropsten. Punktligheten är oerhört viktig för resenärena och det har du en tendens att underskatta.
Vill tillägga att jag gärna ser en kompletterande linje Ropsten/Värtan-Klarabergsgatan.
Punktlighet är bra. Redundans vid trafikstörningar är också bra. Därför är det bra om också Spårväg City går till T-Centralen, oavsett om det är den snabbaste eller punktligaste resvägen eller ej.
Promenader är bra. Att hellre välja promenad mellan två inte intilliggande spårtrafikstationer istället för att byta vid de utpekade ”knutpunkterna” är också bra för en del (eftersom de väljer det). Därför valde en del att promenera 430 m mellan pendeltågsstationen Karlberg (medan den fanns) och tunnelbanestationen S:t Eriksplan. Därför väljer en del att promenera 310 m mellan pendeltågsstationen Stockholm S och tunnelbanestationen Mariatorget.
Skulle Spårväg City BARA gå till Karlaplan skulle de som vill åka spårvagn mellan Gåshaga och T-Centralen få promenera 740 m mellan en spårvägshållplats vid Karlaplan och Djurgårdsbron. Skulle Spårväg City INTE passera Karlaplan skulle de som vill byta från Spårväg City från Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen/Loudden till tunnelbanan vid Karlaplan få promenera 690 m längs Karlavägen från en spårvägshållplats vid Radiohuset.
Länk till de uppmätta sträckorna (fågelvägen från markerade uppgångar på Eniro):
https://kartor.eniro.se/m/jV9z6Ska man få skattebetalarna acceptera investeringskostnaderna för Spårväg City, så kan man ju inte göra stora grupper medborgare missnöjda. Alltså de som inte gillar att promenera över en halv km för att få åka som de helst vill. Speciellt inte de dagar det är regn och rusk eller mörkt och otryggt.
Om det blir lite trängre i den ena eller andra vagnen eller tar någon minut längre tid i den ena eller andra reserelationen kommer inte att orsaka några större demonstrationståg genom stan.
Spårväg City BÅDE till Karlaplan OCH T-Centralen (på det ena eller andra sättet) gör flest antal människor glada och nöjda, och minst antal människor missnöjda. Eller hur?
