TKO skrev:Jag tycker den föreslagna dragningen i Oxenstiernsgatan är rätt dålig, och kan endast förstås utifrån två* premisser:
1) Den är utan tvekan enklare /och därmed billigare/ än att krångla sej fram genom det tätbebyggda delarna av Oscars församling.
2) Den ger maximalt resande med spårvägen, vilket gör att bygget framstår som välmotiverat, ja närmast nödvändigt.
...
Nu blev detta inlägg något av en sammanfattning av min kritik av cityspårvägens planerade förlängning till Värtan. Det kanske passar i den här trådens spretiga struktur, men de flesta av mina synpunkter finns redan framförda i mer relevanta trådar på forumet.
Jag hoppas att detta något klargör mina åsikter - annars är följdfrågor mer än välkomna!
Tycker det är bra du klargör detta. Även om det sker igen och synpunkterna är framförda tidigare, så
gör det igen vid lämpligt tillfälle, så länge inte dragningen och rälsen är spikad!

Din punkt 2) är verkligen träffande. Färre personkilometer brukar betyda behov av färre spårvagnar, så dessutom så påverkas ekonomin positivt också! Några fler meter spårväg är peanuts jämfört med besparingen i spårvagnar (som jag skrivit tidigare bör man kunna vända någon eller några linjer vid Karlaplan också).
Har inte heller hittat SL-dokument om dragningen, det drogs (ursäkta uttrycket) i aktiebolagsstyrelsen på den tiden. Men viss info finns i Wikipedia, Yimby, div Lidingösidor etc om man googlar. Det tycks ha varit dåvarande trafiklandstingsrådet och dåvarande finansborgarrådet i Stockholm som kokade ihop dragningen 2008, och 2009 fick man med Lidingö på tåget också (eller spårvagnen), mot löfte om att snart skulle man kunna åka spårvagn direkt från Gåshaga till Centralen! Precis som om det skulle vara ett jättestort behov.
När det gäller annan spårtrafik som Tvärbanan, Höghastighetsjärnvägen etc, så pratar man hela tiden om vikten av kopplingspunkter till övrig spårtrafik, men inte när det gäller Spårväg City, av någon märklig och minst sagt oklar anledning.
Det är direkt orättvist om Lidingöborna får sin kopplingspunkt till tunnelbanan i Ropsten, men om de boende i Norra Djurgårdsstaden och Frihamnen berövas den möjliga kopplingspunkten till tunnelbanan i Karlaplan! Varför ska de få så lång resa som möjligt, enligt punkt 2) ovan, medan de boende i Gåshaga (för det fåtal som verkligen kommer göra det) ska kunna åka spårvagn så fort som möjligt till T-Centralen?