Här kommer en massa svar på olika inlägg.
Så som växlarna är ritade påverkas inte Drottninggatans övergång.
Det ända som påverkas är hållplatslängderna. Men klarar man 60 m och låter bussarna gå andra vägar, vilket är en förutsättning, skapar den lösningen många möjligheter till snabbare vändning och en otrolig flexibilitet. .Vid snabbvändning, Medan resenärerna går av och på byter föraren ände och kan snabbt komma iväg eller om det skall regleras kör man upp i säcken. Man t o m köra om en vagn o man vill komma iväg fortare.
Sen det viktigaste av allt!!!
Man kan göra helt autentiska rundgångar med gammelvagnar de dagar man vill köra med dessa i stället för moderna platslådor
SS har haft tanken på dessa växlar i ett tidigt skede.
Kanske förlängningen kan vara den utlösande faktorn.
Sen var det alternativa vägar Tce-Ros
En poäng med föreslagna sträckning är ju att betjäna Värtan, Frihamnen och Loudden med god kollektivtrafik. Och då är det den naturliga vägen. Bonus är att Lidingöborna får alternativ till tuben. Från Ros och norrut blir det som en ny linje och i bästa fall landar den i Solna som föreslagit i Hästskospårvägens tidiga barndom.
När det gäller vändslingan vid Sks byggdes den 1991 för att kunna ha för extravagnar samt vid olika evenemang. 2010 Vart det slinga för vagnar efter 24.00. och övrig tid kortvänder sena vagnar samt vänder några av museivagnarna. Här provar vi olika lösningar liksom möjligheten att lite mer regelbundet släppa vagnar till Tce.
/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll