tor 22 aug, 2019 12:08
TKO skrev:Ni trodde väl inte att jag kunde låta bli att rita på "förbindelsespår Klarabergsgatan-Vasagatan"? När det kunde jag inte - låta bli alltså:
Det ser väl ut att gå bra?
Jag har använt 25 meters kurvradie - jo jag har fuskat lite så det är inga övergångskurvor men det får nog plats det med...
Om det skulle bli lite trångt i hörnet vid Åhléns går det att skjuta/skeva spåren i Klara Norra för att ge lite mer plats, men det är finjusteringar som jag överlåter åt spårprojektören att göra!
(Observera att spåren i Mäster Samuelsgatan är skevade i förhållande till gatans riktning, för att ge mer plats i "svängarna", Rätt fiffigt tycker jag!)
Jag har inte tagit så stor hänsyn till biltrafikens körfältsindelning och annat småtjafs, men jag är säker på att eventuella småkonflikter kan lösas vid en eventuell detaljprojektering. I värsta fall får väl bilarna flytta på sej!
Thomas K Ohlsson
jourhavande ingenjör
tor 22 aug, 2019 12:50
Stefan Widén skrev:TKO skrev:Ni trodde väl inte att jag kunde låta bli att rita på "förbindelsespår Klarabergsgatan-Vasagatan"? När det kunde jag inte - låta bli alltså:
Det ser väl ut att gå bra?
Jag har använt 25 meters kurvradie - jo jag har fuskat lite så det är inga övergångskurvor men det får nog plats det med...
Om det skulle bli lite trångt i hörnet vid Åhléns går det att skjuta/skeva spåren i Klara Norra för att ge lite mer plats, men det är finjusteringar som jag överlåter åt spårprojektören att göra!
(Observera att spåren i Mäster Samuelsgatan är skevade i förhållande till gatans riktning, för att ge mer plats i "svängarna", Rätt fiffigt tycker jag!)
Jag har inte tagit så stor hänsyn till biltrafikens körfältsindelning och annat småtjafs, men jag är säker på att eventuella småkonflikter kan lösas vid en eventuell detaljprojektering. I värsta fall får väl bilarna flytta på sej!
Thomas K Ohlsson
jourhavande ingenjör
Vilka dolda talanger...Du borde få jobb hos tf eller staden...
tor 22 aug, 2019 14:39
TKO skrev:Ni trodde väl inte att jag kunde låta bli att rita på "förbindelsespår Klarabergsgatan-Vasagatan"? När det kunde jag inte - låta bli alltså:
Det ser väl ut att gå bra?
Jag har använt 25 meters kurvradie - jo jag har fuskat lite så det är inga övergångskurvor men det får nog plats det med...
Om det skulle bli lite trångt i hörnet vid Åhléns går det att skjuta/skeva spåren i Klara Norra för att ge lite mer plats, men det är finjusteringar som jag överlåter åt spårprojektören att göra!
(Observera att spåren i Mäster Samuelsgatan är skevade i förhållande till gatans riktning, för att ge mer plats i "svängarna", Rätt fiffigt tycker jag!)
Jag har inte tagit så stor hänsyn till biltrafikens körfältsindelning och annat småtjafs, men jag är säker på att eventuella småkonflikter kan lösas vid en eventuell detaljprojektering. I värsta fall får väl bilarna flytta på sej!
Thomas K Ohlsson
jourhavande ingenjör
tor 22 aug, 2019 15:25
tor 22 aug, 2019 16:03
TKO skrev:Nu kanske vi inte ska fördjupa oss allt för mycket i detta - men förslaget att dra spåren tvärs genom gamla Systemet och Scheele är ju intressant. Om Systemet varit kvar hade man kunnat ha "drive-thru"-försäljning!
Dock måste vi i så fall kolla höjdförhållandena - Vasagatan ligger ju nedanför Klarabergsgatan och med diagonaldragningen får vi en kortare sträcka att övervinna höjdskillnaden på.
/TKO
fre 23 aug, 2019 9:21
TKO skrev:I så fall är väl hela diskussionen om kapaciteten vid T-centralen helt onödig eftersom spåranläggningen är dimensionerad för att klara dubbelt så tät trafik som idag?
fre 23 aug, 2019 9:45
Diripsi skrev:TKO skrev:I så fall är väl hela diskussionen om kapaciteten vid T-centralen helt onödig eftersom spåranläggningen är dimensionerad för att klara dubbelt så tät trafik som idag?
Nej, det kommer inte att fungera. Redan nu används båda vändspåren för linje 7. Linje 7 kan nog klara sig med ett spår om man inför regleringstid vid Waldemarsudde. Ropstenslinjen kommer definitivt inte att klara sig med ett vändspår, ännu mindre om man gör verklighet av den mycket tvivelaktiga idén att koppla ihop en enkelspårig linje med en linje med gatuspår med mycket hög störningskänslighet.
fre 23 aug, 2019 10:41
TKO skrev:Diripsi skrev:TKO skrev:I så fall är väl hela diskussionen om kapaciteten vid T-centralen helt onödig eftersom spåranläggningen är dimensionerad för att klara dubbelt så tät trafik som idag?
Nej, det kommer inte att fungera. Redan nu används båda vändspåren för linje 7. Linje 7 kan nog klara sig med ett spår om man inför regleringstid vid Waldemarsudde. Ropstenslinjen kommer definitivt inte att klara sig med ett vändspår, ännu mindre om man gör verklighet av den mycket tvivelaktiga idén att koppla ihop en enkelspårig linje med en linje med gatuspår med mycket hög störningskänslighet.
Då riktar jag en fråga till Trafikförvaltningen (och andra som känner sej manade att svara):
- När förlängningen till T-centralen projekterades - och sedemera byggdes - var cityspårvägens grenlinje till Värtan planerad att byggas "snart". Togs inte hänsyn till detta vid utformningen av ändhållplatsen?
fre 23 aug, 2019 10:58
TKO skrev:Diripsi skrev:TKO skrev:I så fall är väl hela diskussionen om kapaciteten vid T-centralen helt onödig eftersom spåranläggningen är dimensionerad för att klara dubbelt så tät trafik som idag?
Nej, det kommer inte att fungera. Redan nu används båda vändspåren för linje 7. Linje 7 kan nog klara sig med ett spår om man inför regleringstid vid Waldemarsudde. Ropstenslinjen kommer definitivt inte att klara sig med ett vändspår, ännu mindre om man gör verklighet av den mycket tvivelaktiga idén att koppla ihop en enkelspårig linje med en linje med gatuspår med mycket hög störningskänslighet.
Då riktar jag en fråga till Trafikförvaltningen (och andra som känner sej manade att svara):
- När förlängningen till T-centralen projekterades - och sedemera byggdes - var cityspårvägens grenlinje till Värtan planerad att byggas "snart". Togs inte hänsyn till detta vid utformningen av ändhållplatsen?
undrar
Thomas K Ohlsson
fre 23 aug, 2019 11:26
twr skrev:Det här har vi väl diskuterat många gånger?![]()
Ja, hela anläggningen är utformningen med tanke på en sammankoppling med Lidingöbanan, och för att klara 30 tåg per timme. Om/hur detta kommer att fungera i praktiken kan det säkert finnas delade meningar om. Men det är tanken.
fre 23 aug, 2019 11:32
TKO skrev:twr skrev:Det här har vi väl diskuterat många gånger?![]()
Ja, hela anläggningen är utformningen med tanke på en sammankoppling med Lidingöbanan, och för att klara 30 tåg per timme. Om/hur detta kommer att fungera i praktiken kan det säkert finnas delade meningar om. Men det är tanken.
Och nu verkar alla - eller i varje fall de flesta - experter vara överens om att det inte kommer att fungera!
Är det ett nytt "Lidingöbro-fall" vi har framför oss?
Den som vill fördjupa sej i hur man tänkte 2016 finner hela järnvägsplanen här! Av Planbeskrivningen framgår förutsättningarna - i varje fall översiktligt...
Jag förmodar att diskussionen kommer att fortsätta...
/TKO
fre 23 aug, 2019 11:36
twr skrev:Snyggt! Det gick bättre än jag hade gissat! Att skeva spåren är absolut en fiffig lösning.
fre 23 aug, 2019 11:39
twr skrev:TKO skrev:twr skrev:Det här har vi väl diskuterat många gånger?![]()
Ja, hela anläggningen är utformningen med tanke på en sammankoppling med Lidingöbanan, och för att klara 30 tåg per timme. Om/hur detta kommer att fungera i praktiken kan det säkert finnas delade meningar om. Men det är tanken.
Och nu verkar alla - eller i varje fall de flesta - experter vara överens om att det inte kommer att fungera!
Är det ett nytt "Lidingöbro-fall" vi har framför oss?
Den som vill fördjupa sej i hur man tänkte 2016 finner hela järnvägsplanen här! Av Planbeskrivningen framgår förutsättningarna - i varje fall översiktligt...
Jag förmodar att diskussionen kommer att fortsätta...
/TKO
Vilka experter? Skribenterna på forum?
Jag tror att det kommer att fungera, hyfsat.
fre 23 aug, 2019 12:03
fre 23 aug, 2019 13:23
twr skrev:Byggnaden där apoteket Scheele ligger är "gul" i Stadsmuseets kulturhistoriska klassifciering, det vill säga "fastighet med bebyggelse av positiv betydelse för stadsbilden och/eller av visst kulturhistoriskt värde". Det är den lägsta av tre skyddsklasser, och torde innebära att det är fritt fram att riva om fastighetsägaren skulle vilja det.
fre 23 aug, 2019 14:45
fre 23 aug, 2019 15:01
TKO skrev:twr skrev:Byggnaden där apoteket Scheele ligger är "gul" i Stadsmuseets kulturhistoriska klassifciering, det vill säga "fastighet med bebyggelse av positiv betydelse för stadsbilden och/eller av visst kulturhistoriskt värde". Det är den lägsta av tre skyddsklasser, och torde innebära att det är fritt fram att riva om fastighetsägaren skulle vilja det.
Fast att föreslå byggnadsrivning tycker jag nästan är mer fusk än att ha kurvradier mindre än 25 meter!
/TKO
Kantorn skrev:Nåt säger mig att det är lättare att få Klarabergsviadukten spårvägstålig än att riva sjunde orgelpipan för en spårvägssväng. Åtminstone om man räknar in aspekter som folkopinion och politisk vilja. Att få K-dukten bilfri blir nog en svårare nöt att knäcka. (Helst skulle jag se den "gummidäckfri" och låta alla bussar ta Kungsbron samt Tegelbacken, all taxi på Vasagatan. Men det går väl inte för sig.)
fre 23 aug, 2019 16:07
fre 23 aug, 2019 22:35
lör 24 aug, 2019 7:43
TKO skrev:För min del tror jag att även om det vore intressant med en spårväg rätt igenom ett eventuellt nytt hus så är det enklare att bredda Klara Norra (och eventuellt Mäster Samuel) om man vill få en enklare spårföring.
Men egentligen undrar jag mest vilka planer som finns för att öka vändkapaciteten på Klarabergsgatan om den nuvarande inte räcker till när (om?) det skall vändas tåg från Lidingö och Värtan? Jag ropar lite försiktigt: - "Hallå CS"!
CS skrev:Därför behöver övriga systemkomponenter (teknisk vändtid vagnar, alkolåsfunktionalitet, vändspår på övriga ställen, trafikdagsorganisationen, framkomlighet och trafiksignaler i hela systemet) dimensioneras upp för att kompensera för TCe.