Och nu tillbaka till Klarabergsgatan! Och den viktiga frågan om det är fackverk, ramverk eller något helt annat.
Eder utsände kan bidra med några bilder, p g a ljusförhållandena är kvalitén inte optimal. Men jag hoppas att även dessa dunkla bilder bringar lite klarhet i frågan...

- Klaraberg1.jpg (122.63 KiB) Visad 3559 gånger
Viadukten över Vasagatan - det ser ut som platsgjuten betong tycker jag!
(Rätt elegant konstruktion eller hur? Men vi ser ett exempel på tidens estetiska förflackning: Tidigare utgjordes gatubelysningen av infällda armaturer med dold ledningsdragning. Dessa är nu ersatt av utanpåliggande burkar med synlig kabeldragning...)

- Klaraberg2.jpg (143.96 KiB) Visad 3559 gånger
Klarabersviadukten över spårområdet. Balkar av stål - primärer i spårriktningen (över plattformarna), sekundärer i gatans riktning kompletterad med några klena vindstag. Över detta en brobana av platsgjuten betong.
Inte SÃ… elegant konstruktion...

- Klaraberg3.jpg (129.27 KiB) Visad 3559 gånger
En senare utförd breddning av viadukten för bland annat parkering och taxiangöring till Cityterminalen.
En blandning av valsade och svetsade stålprofiler, här har man vänt på primärers och sekundärers riktning. Brobana av prefabricerade betongplattor. Inga vindstag vad jag kunde se - antingen stagas konstruktionen av den gamla viadukten eller så överförs horisontalkrafterna till btg-plattorna.
Slutsats: Nä det var varken fackverk eller ramverk så vitt jag kunde se. Jag undrar om rapportförfattaren varit på platsen?
Eder resande reporter
Thomas K Ohlsson