Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City

Inläggav Ulrik Berggren » tis 25 jun, 2019 20:32

twr skrev:https://fastighetsnytt.se/2019/06/fastighetsagare-driver-pa-for-sparvag-till-vartan/?fbclid=IwAR3s6aEJcXWC10vfILbYhGH1S8upchEB7fp1hGRKdVjb2xDcIXMjbcae_E8

Fastighetsägare vill ha spårväg.


Medfinansiering? :idea: :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2833
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Spårväg City

Inläggav Hechtwagen » ons 26 jun, 2019 10:04

twr skrev:https://fastighetsnytt.se/2019/06/fastighetsagare-driver-pa-for-sparvag-till-vartan/?fbclid=IwAR3s6aEJcXWC10vfILbYhGH1S8upchEB7fp1hGRKdVjb2xDcIXMjbcae_E8

Fastighetsägare vill ha spårväg.


Dammar av mitt förslag att man valfri vardagsnatt kör alla spårvagnar man har till linje 7 efter varandra mot Sergels torg ihop med 4-5 bussar och simulerar de förhållanden som kommer råda på platsen när två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt!

Och jag dammar även av mitt förslag att flytta bussarna från spårvagnsspåren!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1948
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » ons 26 jun, 2019 11:03

Hechtwagen skrev:Och jag dammar även av mitt förslag att flytta bussarna från spårvagnsspåren!
Vart då? till cykelbanorna på Klarabergsgatan?

Hur störande är busstrafiken för spårvagnarna i praktiken? Min erfarenhet som passagerare är att Nybroplan är den hållplats där det är vanligast att spårvagnen får vänta på buss som står i vägen. Och biltrafiken är som värst hindrande mellan Nybroplan och Norrlandsgatan. Men är inte röd signal i trafikljusen lika stor orsak till att spårvagnen står still som övrig trafik på andra platser?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 12967
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » ons 26 jun, 2019 15:34

Så länge det bara är en spvlinje går det nästa. Blir det en linje till får man flytta bussarna. 76 försvinner och ersätts med spv. Men värst är ändå hopp om off. Som sillar mest. Vid en uppkoppling kan man använda a36 och då ökar kapaciteten ordentligt. På nya linjen planeras för 2xa35. Så visst finns det lösningar.

I april ökade anta resenärer med 90%!!!!
Så lösningar behövs.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2372
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav 1 » tor 04 jul, 2019 18:11

Hechtwagen skrev:Dammar av mitt förslag att man valfri vardagsnatt kör alla spårvagnar man har till linje 7 efter varandra mot Sergels torg ihop med 4-5 bussar och simulerar de förhållanden som kommer råda på platsen när två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt!

Vilket lysande förslag - att ingen har tänkt på det tidigare. För det gäller att planera i tid. Med tanke på att det inte finnes några beslut och att alla investeringsmedel styrs över till underjordisk trafik, torde väl ett fullknökat TCE med "två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik" bli aktuellt någon gång efter år 2025.

Sedan kan man ju undra om nuvarande operatör/-er är speciellt intresserade att bekosta detta jippo i nutid. Detta för en trafik; som efter då aktuell upphandling, torde utföras av nya, hungriga multinationella företag.

Men .... till min lycka, fann jag igår en ny replipunkt, som kör temakvällar; bl.a. "Go-GIN". Sippandes på en variant av GT, där man använde "hemkört" från Hernö, kunde jag bekvämt kontrollera att trafiken på linje 7 flöt ytterst elegant enligt tidtabell. Någon direkt trängsel uppmärksammades ej.
001x.jpg
001x.jpg (74.88 KiB) Visad 1486 gånger


Nu utgår jag från att Herr Gädda med varm hand överlåter den föreslagna provkörningen till här på Forum förekommande "Herr Någon". Vänligen meddela mig, så att jag i god tid hinner intaga min favvo-plats.

Vänligen / Tant Lena

Ps: Varje gång jag stöter på diskussioner om val av lämpligt trafikslag i Stockholms kollektiva persontrafik, kommer jag osökt att tänka på den här klassiska reklamen;
Perikles-Tuborg---x.jpg
Perikles-Tuborg---x.jpg (104.81 KiB) Visad 1486 gånger

Budskapet i det aktuella fallet kan ompaketeras till;
"Du Kristoffer – kan Du fortælle mig, hvornaar en Metro-løsning er absolut bedst .... ?"

"Hvergang!!"
Kristoffer-Tamsons--x.jpg
Kristoffer-Tamsons--x.jpg (25.86 KiB) Visad 1486 gånger
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 689
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » tor 04 jul, 2019 20:23

Iden med att maxprova Tce är ju spännande. Man kan vända vagnarna i kungsan så blir det verkligen tätt på given. Kanske köra A35 i multipel.

En sak är klar och det är att de röda bussarna kommer inte att få plats. Dels för att dubbla A35or kräver att man tar hela hållplatsen i anspråk dels för att det kommer att gå väldigt många spårvagnar. På L7 kör man givetvis med A36 för att maxa den linjen. (hlp på Djurgården är byggda för 40 m)

Men det viktigaste och som håller på att ske är att elväxeln blir inkopplad så föraren slipper hoppa ut och växla när det blir trångt i säcken.

Sen måste vi ju givetvis köra upp ett par museivagnar

Då blir det verkligen maxprovning :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2372
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav Hechtwagen » tis 09 jul, 2019 9:11

Stefan Widén skrev:Iden med att maxprova Tce är ju spännande. Man kan vända vagnarna i kungsan så blir det verkligen tätt på given. Kanske köra A35 i multipel.

En sak är klar och det är att de röda bussarna kommer inte att få plats. Dels för att dubbla A35or kräver att man tar hela hållplatsen i anspråk dels för att det kommer att gå väldigt många spårvagnar. På L7 kör man givetvis med A36 för att maxa den linjen. (hlp på Djurgården är byggda för 40 m)

Men det viktigaste och som håller på att ske är att elväxeln blir inkopplad så föraren slipper hoppa ut och växla när det blir trångt i säcken.

Sen måste vi ju givetvis köra upp ett par museivagnar

Då blir det verkligen maxprovning :D

Stefan


Ja det skadar ju inte att ha svart på vitt vad en anläggning har för maxkapacitet! Den är ju faktiskt byggd för att två spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt.Kolla bara på pendeltågstunneln under T-centralen som inte alls har den utlovade och datorsimulerade kapaciteten.

Om spårvägshållplatsen har kapacitet nog bör undersökas så fort man börjar bygga förlängningen mot Ropsten så eventuella åtgärder hinner tas i tid!

Lösningen är att den ena linjen vänder vid Fridhemsplan och att den andra vänder vid Liljeholmen! :cheesygrin:

1:s kritik av förslaget tar jag lätt på! Endel personer kommunicerar av någon anledning i princip bara genom kritik och negativa åsikter! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1948
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Spårväg City

Inläggav twr » tis 09 jul, 2019 10:02

Inte bara två linjer utan fyra eller fem olika är ändhållplatsen byggd för.

Linje 7 mot Waldemarsudde, linje 8 mot Loudden, linje 9 mot Ropsten/Agaoch linje 21 mot Gåshaga brygga är den senaste tanken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inläggav Lars_L » tis 09 jul, 2019 10:30

Jag ser väl dock inte vändkapaciteten som något problem här. Sedan kanske bussarna får gå en annan väg, men det är ju ett annat problem. Fördelen med spårväg kontra järnväg är ju att signaler och annat inte behöver ställa till det så mycket (särskilt om det inte finns ATC). Trafiksignaler går ju alltid att justera och det är det ju ingen kostnad förknippad med (i sammanhanget), inte heller att bygga om en växel om det skulle behövas.

Att det blir lite struligt nu är ju för att det är ett för litet omlopp ute i trafik för att klara en stabil trafik, vilket gör att det kör i hop sig. Det här med att ha vändbrygga/vändspår är ofta en större tidstjuv än man kan tro, särskilt som sagt om växeln inte är elektronisk.

Men att ha avgångar upp till varannan minut ska inte vara något problem ur det här perspektivet. Det är snarare signalprioritering i övrigt och framkomlighet som avgör om det är lämpligt.

Edit: Och för att förtydliga. ABSS har förvisso räknat med att det behövs lite tid för att vända vid T-centralen, men därmed har man också tagit bort den mesta av regleringstiden vid Waldemarsudde. Eftersom vagnarna (inte minst på grund av bussar som blockerar hållplatserna) ofta är försenade till Waldemarsudde, så blir det försenad avgång därifrån och ofta kolonnkörning vid ankomst till T-centralen och den är ju inte alls byggd för två samtidigt ankommande spårvagnar. Den senare vagnen blir ju dock sällan försenad i säcken - men det tar fortfarande ca 5 minuter innan föregående vagn kommer iväg från T-centralen vilket gör att det kör ihop sig lite. En sådan här lösning kräver alltså ganska god punktlighet även när det gäller ankomst till T-centralen. Men mer för att resenärerna ska behöva vänta på att bli avsläppta kanske.

Med 7 omlopp ute bör man alltså köra 9 avgångar i timmen i 6-7 minuterstrafik för att få en tillräckligt bra stabilitet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2478
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Spårväg City

Inläggav 1 » tis 23 jul, 2019 1:12

Hechtwagen skrev:1:s kritik av förslaget tar jag lätt på! Endel personer kommunicerar av någon anledning i princip bara genom kritik och negativa åsikter! :D


Asch, lappri meddelar Ordföranden i Nedre Norrmalmsdelegationen.
001x.jpg
001x.jpg (97.02 KiB) Visad 875 gånger

"Vi har full kontroll över vändmöjligheterna vid Klara Kyrka"!

Vår trafikdirektör gjorde en excellent föredragning vid senaste mötet i Stockholms stadskansli, handboksavdelningen.
002x.jpg
002x.jpg (155.78 KiB) Visad 875 gånger

Han klargjorde då att några s.k. "praktiska försök" icke erfordrades, eftersom man redan visste att det ej skulle fungera.
003x.jpg
003x.jpg (90.17 KiB) Visad 875 gånger

Istället har vi för avsikt att den tunga trafiken på linje 7 skall avvecklas genom insättning av s.k. multipeldrivna spårvagnståg med en motorvagn i varje ända. Därvid kan tåget avgå omedelbart utan rangeringsexercis.
01x.jpg
01x.jpg (75.28 KiB) Visad 875 gånger

Meddelas endast på detta sätt / Tant Lena

(vilken självklart har en kritisk och ytterst negativ plan hur den aktuella trafiksituationen skall lösas om den uppstår om 10 - 20 år!)
99x.jpg
99x.jpg (81.51 KiB) Visad 870 gånger
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 689
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: Spårväg City

Inläggav Hechtwagen » mån 12 aug, 2019 16:22

Står vid Sergel torg och bligar i realtid på spårvagnsvändningarna denna ytterst genomsnittliga resdag för linje 7.

Den fina rullande dispalyen på regnskyddet ändrara besked såväl framåt som bakåt i tiden och nyss snabbvände två vagnar här vid ändhållplatsen medans skylten lovade en avgång om 5 minuter när första vagnen avgick och om 3 minuter när den andra vagnen avgick.

Är det inte läge att under tät trafik bara skriva "Avgår cirka var 6:e minut" istället för dessa skott i luften? Just nu utlovas en avgång om 3 minuter men det syns ingen vagn ens bortom fontänen bortåt Hamngatan och det tar tre minuter bara att vända vagnen från ankomst till avstigningshållplatsen tills den är framkörd til påstigningshållplatsen. Borde man haft en ändhållplats med en växel så man vid lämpliga tillfällen kunde köra direkt till påstigningshållplatsen och låta trafikanterna gå av och på medans föraren byter ände?

Det är som det är med trafiken ibland men borde man inte sluta annonsera exakta minutangivelser som sedan inte uppfylls när trafiken ändå är såpass tät som tio avgångar i timmen?

Edit: just nu går det runt tre anställda och arbetar med att vända spårvagnarna, tala i vagnsghögtalarna, gestikulera och lägga om växlar mm. Det går åt noll extra anställda vid vändslingan i Bellmansro som vänder lika många, ja till och med samma, vagnar. Är vändslingor bättre än säckspår med växlar?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1948
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » mån 12 aug, 2019 17:10

I vissa situationer är det bättre med vändslinga!
Frågan är bara var vi får plats med en sådan praktisk men ytkrävande anordning i City? Vända runt fontänen vid Sergels torg kanske?
(Eller så gör vi en "Chrille W" och kommer på att det inte finns möjlighet att hitta plats för en vändslinga förrän vid Moa Martinssons torg. Och så drar vi ett spår till Hornsbergshallen när vi ändå är i farten... Vill ni ha fler lysande idéer?)

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8676
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav Vardon » mån 12 aug, 2019 18:00

Jag skulle nog vilja säga det är alltid bättre med vändslinga, dock är det inte alltid det går att få plats till den.

Dessutom bör slingan ha ett spår för varje linje.

Tyvärr har ju arbetet med att få växeln för vändningen utanför Åhlens inte gått så bra vilket tyvärr bidrar väl till bekymren.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarvisningsbild
Vardon
 
Inlägg: 241
Blev medlem: tor 30 mar, 2006 23:44

Re: Spårväg City

Inläggav 1 » mån 12 aug, 2019 20:48

TKO skrev:Eller så gör vi en "Chrille W" och kommer på att det inte finns möjlighet att hitta plats för en vändslinga förrän vid Moa Martinssons torg. Och så drar vi ett spår till Hornsbergshallen när vi ändå är i farten... Vill ni ha fler lysande idéer?
funderar Thomas K Ohlsson


Tja, det av AB SS lagda förslaget att dra linjen från Klarabergsgatan mot Karolinska hade löst vändmöjligheterna vid TCE. Men i och med att visionären Christer GW avpolletterades, försvann också möjligheterna till ett väl fungerande innerstadsnät för spårvagnar.

För att spinna vidare på Kungsholmslinjen så är det bara att plocka fram Gestaltningsplanen "Spårväg City Etapp 2" från 2010. Och visst går det att lägga en vändslinga före Moa Martinsson. Fortfarande finnes utmärkt utrymme uppe vid Centralens norra ingång.

Tämligen snabbt skulle man i avvaktan på detta områdes framtida omdaning kunna anlägga spår och kontaktledning. Och morrar Jernhusen och andra intressenter, har fortfarande staden planmonopolet och kan peka med bägge armarna!

Hälsar / Lena
(som är tacksam om debatten kan drivas vidare utan försök att göra sig lustig över "Chrille". Vi som hade förmånen att samarbeta med honom har självklart helt andra erfarenheter än politiskt drivna åskådare)
2010-12-(1)-Spårväg-City-Et.jpg
2010-12-(1)-Spårväg-City-Et.jpg (113.96 KiB) Visad 325 gånger

2010-12-(2)-Spårväg-City-Et.jpg
2010-12-(2)-Spårväg-City-Et.jpg (114.15 KiB) Visad 325 gånger
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 689
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » mån 12 aug, 2019 21:22

Det måste kännas bra för Christer G Wennerholm att han fortfarande har vänner som uppskattar hans gärning. Även bland hans partivänner är det glest mellan dessa numera. Nog om detta!

Det som många "spårvägsvänner" verkar ha svårt för är att hålla sej inom det möjligas ramar. Det flummas gärna ut i "ja visst det blir inte så bra nu men vänta bara tills vi fått bygga ut till Hornsberg/Karolinska/Ropsten…" Vi som har en mer realistisk (en del skulle säga pessimistisk) verklighetssyn tvingas nog konstatera det inte blivit något av alla stolta planer på att förlänga cityspårvägen, trots att det snart är en mansålder sedan de hemska sossarna hade något som helst inflytande över regionens kollektivtrafik. Tyvärr verkar det dröja länge innan det läggs några nya spårvägsspår i innerstaden...

Men om vi lämnar detta så tror jag inte det ska vara så svårt att bedriva 6-minuterstrafik med hyfsad regelbundenhet trots avsaknaden av vändslinga vid T-centralen.

god natt
önskar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8676
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » ons 14 aug, 2019 14:28

Vi har kört 6 min hela sommaren så det går..... värre när det blir ännu tätare. Om man bara skall vända och inte har några krav på att hålla tider är det bara att "köra" på när man vänt. Men det blir ju lite tokigt med avlösningar mm om man inte kan hålla tiderna.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2372
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » ons 14 aug, 2019 14:34

Fast det problemet löser man väl inte med en vändslinga? Det är varierande körtider som är orsaken skulle jag tro...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8676
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav Per Lind » ons 14 aug, 2019 15:26

Med vändslinga behövs ingen regleringstid för att byta ände vid vändning.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2330
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg City

Inläggav daniel_s » ons 14 aug, 2019 16:43

Per Lind skrev:Med vändslinga behövs ingen regleringstid för att byta ände vid vändning.
-Per


Missbruk av uttryck! Regleringstid är den tid som man har för att reglera förseningar. Erforderlig tid för att byta körände m m ingår inte i regleringstiden. Även linjer med vändslingor brukar ha regleringstid, t ex busslinjer.
daniel_s
 
Inlägg: 11948
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Spårväg City

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 14 aug, 2019 18:05

Stefan Widén skrev:Vi har kört 6 min hela sommaren så det går..... värre när det blir ännu tätare. Om man bara skall vända och inte har några krav på att hålla tider är det bara att "köra" på när man vänt. Men det blir ju lite tokigt med avlösningar mm om man inte kan hålla tiderna.

Stefan

Bäste kamrat Widén, är det inte lite halvdåligt med signalprioriteringen, med tanke på den turtäthet som råder nu? Och så dessa hop on/hop off-bussar som ligger och blockerar ute på Djurgårn.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster