Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Enceladus skrev:Spårväg till NDS – kanske inom fyra år
Partierna drabbade samman i en debatt om kollektivtrafiken. Relativt stor enighet tycktes råda om det mesta. SD närvarade dock inte vid debatten.
JohanB skrev:Tror att Alkurdi har 100% rätt i att Tamsons med flit låtit frågan gå i stå i avvaktan på valresultatet och jag tror att han gör rätt i det.
Tamsons vill absolut inte göra om Wennerholms misstag i att pressa igenom ett spårvägsprojekt som inte är väl förankrat i Landstingsfullmäktige. Han vet också att inte sätta frågan på valagendan då det fortfarande finns högljudda röster mot spårväg.
Bättre att gå till val, få nytt mandat och 4 nya fräscha år att driva frågan inom. Svårt att se att spårvägen inte blir byggs så småningom.
JohanB skrev:Tror att Alkurdi har 100% rätt i att Tamsons med flit låtit frågan gå i stå i avvaktan på valresultatet och jag tror att han gör rätt i det.
Tamsons vill absolut inte göra om Wennerholms misstag i att pressa igenom ett spårvägsprojekt som inte är väl förankrat i Landstingsfullmäktige. Han vet också att inte sätta frågan på valagendan då det fortfarande finns högljudda röster mot spårväg.
Bättre att gå till val, få nytt mandat och 4 nya fräscha år att driva frågan inom. Svårt att se att spårvägen inte blir byggs så småningom.
X12 skrev:– Det är inte bara spår som ska byggas utan även depåer och annat som behövs, sa Kristoffer Tamsons (M)
Finns det inte redan depåkapacitet på Lidingö? Eller är det nån annan depå som avses?
twr skrev:X12 skrev:– Det är inte bara spår som ska byggas utan även depåer och annat som behövs, sa Kristoffer Tamsons (M)
Finns det inte redan depåkapacitet på Lidingö? Eller är det nån annan depå som avses?
Nej, Agadepån räcker inte. Avtalet från 2009 tog inte hänsyn till spårvägen mot Loudden, vilket kan ses som lite kortsiktigt. Dessutom var depån dimensionerad för 2030, vilket då var långt bort, men nu är ganska nära. Ökat resande på sikt, särskilt på Lidingö, kräver tätare trafik och/eller längre tåg. Vidare finns tankar om att ersätta Alkärrshallen, och slutligen en risk att körtiderna genom norra Djurgårdsstaden blir sådana att fordonsbehovet ökar. Allt detta gör att Aga inte räcker.
Kopplat till frågan är även frågan om Frihamnsdepåns framtid. Denna bussdepå är redan från början tidsbegränsad, och nu behöves en helhetslösning för buss- och spårvagnsdepåer i Innerstaden/Lidingö.
Enceladus skrev:JohanB skrev:Tror att Alkurdi har 100% rätt i att Tamsons med flit låtit frågan gå i stå i avvaktan på valresultatet och jag tror att han gör rätt i det.
Tamsons vill absolut inte göra om Wennerholms misstag i att pressa igenom ett spårvägsprojekt som inte är väl förankrat i Landstingsfullmäktige. Han vet också att inte sätta frågan på valagendan då det fortfarande finns högljudda röster mot spårväg.
Bättre att gå till val, få nytt mandat och 4 nya fräscha år att driva frågan inom. Svårt att se att spårvägen inte blir byggs så småningom.
Vad är det för mandat som Tamsons räknar med att få efter valet? Alliansen och SD må ha en del gemensamt på riksnivå, men inte på landstingsnivå, och speciellt inte med avseende på Spårväg City. MP går med på nästan vilken kollektivtrafiksatsning som helst. Nästa mandatperiod blir inte lika enkel, men det kanske är poängen?
TKO skrev:twr skrev:X12 skrev:– Det är inte bara spår som ska byggas utan även depåer och annat som behövs, sa Kristoffer Tamsons (M)
Finns det inte redan depåkapacitet på Lidingö? Eller är det nån annan depå som avses?
Nej, Agadepån räcker inte. Avtalet från 2009 tog inte hänsyn till spårvägen mot Loudden, vilket kan ses som lite kortsiktigt. Dessutom var depån dimensionerad för 2030, vilket då var långt bort, men nu är ganska nära. Ökat resande på sikt, särskilt på Lidingö, kräver tätare trafik och/eller längre tåg. Vidare finns tankar om att ersätta Alkärrshallen, och slutligen en risk att körtiderna genom norra Djurgårdsstaden blir sådana att fordonsbehovet ökar. Allt detta gör att Aga inte räcker.
Kopplat till frågan är även frågan om Frihamnsdepåns framtid. Denna bussdepå är redan från början tidsbegränsad, och nu behöves en helhetslösning för buss- och spårvagnsdepåer i Innerstaden/Lidingö.
Är det något man jobbar på inom SLL/TF?
(Eftersom jag slutat konsulta har jag ingen insikt i detta...)
Och är staden med på noterna eller hamnar depån i en kranskommun?
Sedan har vi det här med tidsperspektiv och långsiktighet. Exploateringen av NDS går väl inte helt enligt tidsplan, Loudden ligger en bit framåt i tiden.
/TKO
TKO skrev:Fast OM Tamsons & Co drivit frågan hade den ju haft en stentung förankring i Landstingsfullmäktige, eftersom V, MP, C, L och KD också är för projektet. Så även om vi drar den vanliga forumslutsatsen att "sossarna vill inte ha spårvagnar" skulle det finnas en stabil majoritet. Fast det förutsätter ju att moderaterna verkligen är för denna spårvägsutbyggnad!
JohanB skrev:Enceladus skrev:JohanB skrev:Tror att Alkurdi har 100% rätt i att Tamsons med flit låtit frågan gå i stå i avvaktan på valresultatet och jag tror att han gör rätt i det.
Tamsons vill absolut inte göra om Wennerholms misstag i att pressa igenom ett spårvägsprojekt som inte är väl förankrat i Landstingsfullmäktige. Han vet också att inte sätta frågan på valagendan då det fortfarande finns högljudda röster mot spårväg.
Bättre att gå till val, få nytt mandat och 4 nya fräscha år att driva frågan inom. Svårt att se att spårvägen inte blir byggs så småningom.
Vad är det för mandat som Tamsons räknar med att få efter valet? Alliansen och SD må ha en del gemensamt på riksnivå, men inte på landstingsnivå, och speciellt inte med avseende på Spårväg City. MP går med på nästan vilken kollektivtrafiksatsning som helst. Nästa mandatperiod blir inte lika enkel, men det kanske är poängen?
Jag tror att han framförallt inte vill ha spårvägen som en valfråga eftersom det skulle ge sossarna något att bråka om. Bättre då att sitta still i båten.
Enceladus skrev:TKO skrev:Fast OM Tamsons & Co drivit frågan hade den ju haft en stentung förankring i Landstingsfullmäktige, eftersom V, MP, C, L och KD också är för projektet. Så även om vi drar den vanliga forumslutsatsen att "sossarna vill inte ha spårvagnar" skulle det finnas en stabil majoritet. Fast det förutsätter ju att moderaterna verkligen är för denna spårvägsutbyggnad!
Nja, det är inte riktigt så blockpolitiken fungerar. Enligt L och KD finns det en stor majoritet (90 av 149 mandat) som vill ha nattliga pendeltåg, men eftersom Tamsons är emot så röstade hela Alliansen emot. Det räcker alltså inte med en "stentung förankring i landstingsfullmäktige".
twr skrev:Enceladus skrev:TKO skrev:Fast OM Tamsons & Co drivit frågan hade den ju haft en stentung förankring i Landstingsfullmäktige, eftersom V, MP, C, L och KD också är för projektet. Så även om vi drar den vanliga forumslutsatsen att "sossarna vill inte ha spårvagnar" skulle det finnas en stabil majoritet. Fast det förutsätter ju att moderaterna verkligen är för denna spårvägsutbyggnad!
Nja, det är inte riktigt så blockpolitiken fungerar. Enligt L och KD finns det en stor majoritet (90 av 149 mandat) som vill ha nattliga pendeltåg, men eftersom Tamsons är emot så röstade hela Alliansen emot. Det räcker alltså inte med en "stentung förankring i landstingsfullmäktige".
Jo, fast om alla andra partier i alliansen är för, och Moderaterna också bestämmer sig för att vara för, så är det väl inte så komplicerat?
Enceladus skrev:
Är detta förfarande inte lite väl opportunistiskt? I nästa val lär Alliansen och MP inte få en majoritet av mandaten. Om Alliansen fortsatt inte vill samarbeta med V så kommer Tamsons ändå att behöva kompromissa med S. SD är förstås emot alla satsningar på spårtrafik. Dessutom verkar M i Stockholms kommun inte vilja göra Hamngatan bilfri, vilket nästan är en förutsättning för att möta den prognostiserade efterfrågan.
Enceladus skrev:Nej, då skulle det inte bli så komplicerat. Jag ville bara ifrågasätta relevansen av det fetstilta.
1 skrev:Låten oss dock icke förglömma att det i SLL Trafiknämnden sitter en ledamot, Mats Arkhem, vilken aspirerar på att efter valet överta rollen som Trafiklandstingsråd och äntligen få stopp på pengaslöseriet på "störande och fula" trafikprojekt.
Och visst är det väl lite spännande att få en ledare som insett att det är dags att fasa ut 1800-talsteknik i form av spårgående fordon med usel kapacitet och miljönytta samt ersätta dem med 2000-talets moderna super-bussar. Bussar vilka dessutom kan drivas med elektricitet. Eftersom bussförare är en bristvara kan man dessutom utföra alla dessa persontransporter med självkörande fordon! Möjligheterna är oändliga.
Hälsningar / fascinerad Lena
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster