Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » tis 21 aug, 2018 16:04

JohanB skrev:
Stefan Widén skrev:Ja vi får väl se vad som händer när vagnbristen sätter in... :D

Eller så lånar vi ytterligare från andra banor.... :D

Stefan


Ursäkta en oinsatt, men vad hindrar er att låna en A35:a till från Tvärbanan? Fullt i Alkärrshallen eller vagnsbrist på 22:an?


Ja och Ja

Vi kommer att låna en vagn nästa sommar det är klart men utöver den lär det bli svårt.... Men det är TF som bestämmer.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2552
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav 2763 » ons 22 aug, 2018 7:39

Stefan Widén skrev:Ursäkta en oinsatt, men vad hindrar er att låna en A35:a till från Tvärbanan? Fullt i Alkärrshallen eller vagnsbrist på 22:an?


Ja och Ja

Vi kommer att låna en vagn nästa sommar det är klart men utöver den lär det bli svårt.... Men det är TF som bestämmer.
[/quote]

Om du alltid har minst en vagn i trafik behövs det en plats mindre i vagnhallen per vagn i heldygnstrafik.

Nä, det går naturligtvis inte att ha köra ontifnutton vagnar på Spårväg City dygnet runt för att klara sig med sex stallplatser, men, det skulle definitivt gå att ha sju vagnar till sex platser. Om det är lämpligt eller lönsamt... tveksamt, men värt att utvärdera. (Dylika planer har funnits i Göteborg. Men, man lyckades ta fram skohornet och klämma in lite extraspår på Rantorget och återibrukta ett nedlagt spår i majorna samt annektion av ett gammalt rälsbussgarage i stället.)

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9767
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg City

Inläggav Anders Hanquist » ons 22 aug, 2018 9:17

Sista vagnen på natten kanske kunde parkera vid vändspåren på Klarabergsgatan och sedan avgå som första vagn därifrån på morgonen. Det blir cirka fyra timmar. Med tanke på vandaliseringsrisk måste den naturligtvis bevakas på något sätt. Så det blir kanske en dyr lösning.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1559
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg City

Inläggav Enceladus » ons 22 aug, 2018 14:47

Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)
Enceladus
 
Inlägg: 5403
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg City

Inläggav Lennart Petersen » ons 22 aug, 2018 15:18

Anders Hanquist skrev:Sista vagnen på natten kanske kunde parkera vid vändspåren på Klarabergsgatan och sedan avgå som första vagn därifrån på morgonen. Det blir cirka fyra timmar. Med tanke på vandaliseringsrisk måste den naturligtvis bevakas på något sätt. Så det blir kanske en dyr lösning.

Ja det blir en dyr lösning om den skall bevakas. Med tanke på den korta körtiden från vagnhallen låter det inte motiverat.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2282
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » ons 22 aug, 2018 16:04

Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)

Vad är det för trängselbussar? Och varför får de gå på Klarabergsgatan när inerstadsbussarna måste ha omlagda körvägar för att inte passera här?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13686
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » ons 22 aug, 2018 16:16

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)

Vad är det för trängselbussar? Och varför får de gå på Klarabergsgatan när inerstadsbussarna måste ha omlagda körvägar för att inte passera här?


Med tanke på vem som skrev inlägget antar jag att det är en nattbuss till Hallunda eller något sådant - det har i varje fall väldigt lite med Spårväg City att göra, enligt min ringa mening!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » ons 22 aug, 2018 16:26

TKO skrev:Med tanke på vem som skrev inlägget antar jag att det är en nattbuss till Hallunda eller något sådant - det har i varje fall väldigt lite med Spårväg City att göra, enligt min ringa mening!

/TKO

Och jag som tänkte att det kanske var bussarna som sattes in när trängselskatten infördes. (Men de borde ju i stället heta antiträngselbussar eftersom de skulle avlasta spårtrafik som annars skulle få så många nya resenärer.)
Kopplingen till Spårväg City är väl att bussen står på spårvägsspåren!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13686
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav Enceladus » ons 22 aug, 2018 16:35

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Med tanke på vem som skrev inlägget antar jag att det är en nattbuss till Hallunda eller något sådant - det har i varje fall väldigt lite med Spårväg City att göra, enligt min ringa mening!

/TKO

Och jag som tänkte att det kanske var bussarna som sattes in när trängselskatten infördes. (Men de borde ju i stället heta antiträngselbussar eftersom de skulle avlasta spårtrafik som annars skulle få så många nya resenärer.)
Kopplingen till Spårväg City är väl att bussen står på spårvägsspåren!


Precis! Här är en kort artikel om bussarna:

Tomt på nya pendelbussarna

B9S används även i nattrafiken, men håller på att ersättas av vagnar som är bättre anpassade för stående resenärer.
Enceladus
 
Inlägg: 5403
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg City

Inläggav twr » ons 22 aug, 2018 17:01

Artikeln är från 2005?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7976
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inläggav Joakim W » ons 22 aug, 2018 17:04

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)

Vad är det för trängselbussar? Och varför får de gå på Klarabergsgatan när inerstadsbussarna måste ha omlagda körvägar för att inte passera här?

Ser ut att stå 5003 ovanför dörren, och då är det väl en av AB SS's bussar.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 327
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje

Re: Spårväg City

Inläggav daniel_s » ons 22 aug, 2018 18:30

Ständigt dessa fakta, som raserar en diskussion som kunde ha blivit spännande :wink:
daniel_s
 
Inlägg: 12547
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Spårväg City

Inläggav Joakim W » ons 22 aug, 2018 19:02

daniel_s skrev:Ständigt dessa fakta, som raserar en diskussion som kunde ha blivit spännande :wink:

Brukar det hindra nåt på detta forum..? :cheesygrin:
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 327
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » ons 22 aug, 2018 20:25

SS bussavdelning måste ju provköra sträckan OM!! vi måste köra ersättningstrafik eller om det är så många besökare på Djurgården att vagnarna inte räcker till.

Och om någon missat så har vi nu sju vagnar och kommer att få den åttonde till våren av de moderna slaget. Sen har vi en massa gamla pärlor..... men de har ni väl koll på.

Åsså 5 bussar om någon törstar efter fakta. Och att det vart den bussmodellen.... ja de var ju billiga och relativt driftsäkra och i övrigt uppfyller TFs krav på bussar.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2552
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav Enceladus » ons 22 aug, 2018 21:29

Stefan Widén skrev:Åsså 5 bussar om någon törstar efter fakta. Och att det vart den bussmodellen.... ja de var ju billiga och relativt driftsäkra och i övrigt uppfyller TFs krav på bussar.


Om jag kommer ihåg rätt så dumpade Keolis 10 st B9S:or för cirka tre år sedan. Det är alltså här hälften av dem har hamnat. Registreringsnumret på den observerade bussen var RLS010. Mer information om detta fordon.
Enceladus
 
Inlägg: 5403
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg City

Inläggav Karsten » ons 22 aug, 2018 22:07

Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)


Nä, det där är ingen trängselbuss. Det är en B9S som INTE köptes in till trängselskatteförsöket utan ett halvår senare i syfte att ersätta äldre bussar i den ordinarie trafiken. Trängselbussarna till Keolis numrerade i 66-serien, medan de övriga B9S Keolis köpte in numrerades i 63-serien. I 66- serien var alla bussar utrustade med höga ryggar, gardiner och full AC, i 63-serien var det mer blandad utrustningsnivå. De B9S som AB SS äger är stadsinredda fd. 63-vagnar.

Nu förstörde jag med lite fakta igen. Förlåt.
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1453
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Spårväg City

Inläggav M224 » tor 23 aug, 2018 9:32

Med tanke på dörrställningen (1-1-1) så tycker jag att dessa bussar passar bäst på landsbygdslinjer.

Ledvagnar med 2-2-2 och 100% låggolv hade varit betydligt bättre för SS-trafik.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5423
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » tor 23 aug, 2018 9:40

Varför får, eller kan, inte linjerna 54 och 69 i höst köra Klarabergsgatan - Klara norra kyrkogata - Mäster Samuelsgatan - Regeringsgatan - Hamngatan som de gjort några år? Har det något med spårvägen att göra, eller är det något annat som hindrar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13686
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » tor 23 aug, 2018 21:44

LÅ1 skrev:Varför får, eller kan, inte linjerna 54 och 69 i höst köra Klarabergsgatan - Klara norra kyrkogata - Mäster Samuelsgatan - Regeringsgatan - Hamngatan som de gjort några år? Har det något med spårvägen att göra, eller är det något annat som hindrar?


Har inget med spårvägen att göra utan är ett beslut Keolis med eller utan TF fattat. och grunderna får givetvis Keolis svara för.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2552
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » tor 23 aug, 2018 22:09

Stefan Widén skrev:
LÅ1 skrev:Varför får, eller kan, inte linjerna 54 och 69 i höst köra Klarabergsgatan - Klara norra kyrkogata - Mäster Samuelsgatan - Regeringsgatan - Hamngatan som de gjort några år? Har det något med spårvägen att göra, eller är det något annat som hindrar?


Har inget med spårvägen att göra utan är ett beslut Keolis med eller utan TF fattat. och grunderna får givetvis Keolis svara för.

Stefan

OK. Intressant, eftersom framkomligheten ser ut att vara betydligt bättre nu än det varit periodvis senaste året, då bussarna med nöd och näppe kunnat ta svängen ner på Klara norra kyrkogata, och dessutom haft ett enda dubbelriktat körfält vissa sträckor. Men då kan vi avfärda spårvägens skuld i sammanhanget. (Kan ju vara andra framkomlighetsproblem, t.ex. på Regeringsgatan eller nära korsningen med Malmskillnadsgatan.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13686
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster