Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » tis 06 feb, 2018 9:41

I PLAN-rapport 2007:4 konstaterades lakoniskt:

"I sammanhanget bör nämnas att Klarabergsgatans brodel liksom bron över Vasagatan ligger byggd som ett fackverk varför konstruktiva undersökningar av hur räl och spårväg påverkar bron bör göras."

Åtminstone då tolkades detta som att det inte skulle vara några större problem... linjen skulle ju ha trafikstart 2010!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav twr » tis 06 feb, 2018 9:46

TKO skrev:I PLAN-rapport 2007:4 konstaterades lakoniskt:

"I sammanhanget bör nämnas att Klarabergsgatans brodel liksom bron över Vasagatan ligger byggd som ett fackverk varför konstruktiva undersökningar av hur räl och spårväg påverkar bron bör göras."

Åtminstone då tolkades detta som att det inte skulle vara några större problem... linjen skulle ju ha trafikstart 2010!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Jag är verkligen ingen broexpert. Om jag ska spekulera gissar jag att bron kan bära vikten av spårvagnar. Men att osäkerheten är om brons konstruktion tål att man tar sig ned i den för att placera räler. En lösning borde då kunna vara att lägga rälerna ovanpå och höja hela brobanan (åtminstone den del där spåren går) med kanske 20 till 30 cm. Detta är som sagt rena spekulationer, men jag framkastar det som en hypotes.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tis 06 feb, 2018 9:56

Inge skrev:Ett fackverk, om det nu verkligen är det och att mam inte menar ramverk, kräver ju att lederna är fria och att stängerna kan svikta för att lasten skall fördelas rätt. Det är klart att lägger man räler ovanpå, som eventuellt gör ovansidan styvare, så kan det bli problem.

Aha, tack för förklaring!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tis 06 feb, 2018 10:06

Är det verkligen fackverkskonstruktioner? Jag undrar också om man inte menar ramverk...

Men det går förmodligen att åka till Vasagatan och titta!

/TKO

PS: Dock torde den platta som vägbanan vilar på inte ingå i fackverkskonstruktionen, varför eventuella tillkommande rälers styvhet ej påverkar fackverkets verkningssätt...
(Thomas K Ohlsson, byggnadsingenjör)
TKO

Inläggav twr » tis 06 feb, 2018 10:11

TKO skrev:Är det verkligen fackverkskonstruktioner? Jag undrar också om man inte menar ramverk...

Men det går förmodligen att åka till Vasagatan och titta!

/TKO

PS: Dock torde den platta som vägbanan vilar på inte ingå i fackverkskonstruktionen, varför eventuella tillkommande rälers styvhet ej påverkar fackverkets verkningssätt...
(Thomas K Ohlsson, byggnadsingenjör)

Intressant! Men om det är ett ramverk då, kan man placera rälerna ovanpå då?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tis 06 feb, 2018 10:16

Eftersom jag bara är HUSbyggnadsingenjör - alltså inte brobyggare - så vågar jag inte uttala mej om det.
Men jag skulle tro att den uppfattning som nu verkar gälla - nämligen att det kräver omfattande brotekniska arbeten för att kunna lägga spårvägsspår - är den riktiga. Jag förmodar att man nu har undersökt konstruktionen, vilket man verkar ha hoppat över 2007...

Om det blir något av Jernhusens planer på en total omdaning av centralsationsområdet kommer man förmodligen att bygga om viadukterna ändå - då kan det ju vara bra att förbereda för spårväg!

/TKO
TKO

Inläggav twr » tis 06 feb, 2018 10:41

TKO skrev:Om det blir något av Jernhusens planer på en total omdaning av centralsationsområdet kommer man förmodligen att bygga om viadukterna ändå - då kan det ju vara bra att förbereda för spårväg!

Absolut!

Frågan är om TF kommer ha kraften att driva sitt intresse, och om Jernhusen och Stockholms stad har fantasin att inse att det även kan ligga i deras intresse?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Anders Hanquist » tis 06 feb, 2018 10:48

Stat (Trafikverket och Jernhusen), kommun (trafikkontoret) och landsting (trafikförvaltningen) borde tillsammans kunna komma till en lösning på detta.
Anders Hanquist

Inläggav TKO » tis 06 feb, 2018 10:50

Inge skrev:Det är naturligtvis alltid så att man måste tänka på hur räkerna påverkar konstruktionen. Men eftersom ett ramverk i sig är en mycket kraftigare (och tyngre) konstruktion som sviktar mindre är det förstås mindre sannolikt att tillkommande räler ger en avgörande påverkan.

Skillnaden mellan ett ramverk och ett fackverk är att fackverkers knutar är rörliga. Det gör att stängerna inte utsätts för momentkrafter och att de därför kan göras klenare och lättare. En nackdel är att hela bron sviktar mer. Om då ovansidan inte kan följa med, ja då är det ju inte längre ett egentligt fackverk eftersom ovansidans knutar sitter fast. Det gör också att hela beräkningen blir annorlunda och måste göras om. (Dessutom klart svårare om man inte har tillgång till datorer.)

Eftersom ovanstående försök att beskriva "ramverk" och "fackverk" inte är helt korrekt blir därför de slutsatser skribenten drar ofullständiga.
Men eftersom ingen verkar ha koll på konstruktionen - vi verkar vare sej ha sett ritningar eller okulärbesiktigat - så tror jag det är bäst att acceptera åsikten att bron inte utan stora byggnadsåtgärder lämpar sej för spårvägstrafik!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tis 06 feb, 2018 13:35

Lars_L skrev:Ett dilemma är ju inte minst vagnhallsfrågan. Innan denna är löst, är det ju nästan omöjligt att förlänga linjen, eller så får man invänta en sammankoppling till AGA.

Precis. Spårvägstrafik kräver tyvärr spårvagnsdepåer, och någon ny sådan kommer förmodligen inte att byggas innanför tullarna. Det borde alltså inte vara tal om något innerstadsnät förrän Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan. Det är ändå viktigt att ha prioriteringarna klara för sig. I ett antal trådar på detta forum verkar det finnas en tro att det är bara att spårvägskonvertera stomlinjerna, främst fyran. Jag tror att det först behövs ett spårvägsnät innan det kan bli aktuellt. Fyran är en väldigt lång linje och det politiska klimatet är inte det förmånligaste för långsiktiga projekt. Att konvertera linjen etappvis med fleråriga uppehåll skulle ge väldigt dålig resenärsnytta. Min bedömning är därför att en förlängning av Spårväg City till Essingeöarna är det vettigaste som går att åstadkomma i detta klimat. Det kan också fungera som ett embryo till den spårvägsutbyggnad många här vill se.
Enceladus

Inläggav twr » tis 06 feb, 2018 13:50

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Ett dilemma är ju inte minst vagnhallsfrågan. Innan denna är löst, är det ju nästan omöjligt att förlänga linjen, eller så får man invänta en sammankoppling till AGA.

Precis. Spårvägstrafik kräver tyvärr spårvagnsdepåer, och någon ny sådan kommer förmodligen inte att byggas innanför tullarna. Det borde alltså inte vara tal om något innerstadsnät förrän Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan. Det är ändå viktigt att ha prioriteringarna klara för sig. I ett antal trådar på detta forum verkar det finnas en tro att det är bara att spårvägskonvertera stomlinjerna, främst fyran. Jag tror att det först behövs ett spårvägsnät innan det kan bli aktuellt. Fyran är en väldigt lång linje och det politiska klimatet är inte det förmånligaste för långsiktiga projekt. Att konvertera linjen etappvis med fleråriga uppehåll skulle ge väldigt dålig resenärsnytta. Min bedömning är därför att en förlängning av Spårväg City till Essingeöarna är det vettigaste som går att åstadkomma i detta klimat. Det kan också fungera som ett embryo till den spårvägsutbyggnad många här vill se.

Det kan ju möjligen lösa tillgång till verkstad, men inte uppställning. Att nå en depå är inte tillräckligt, det gäller att det finns platser för alla fordon också. Var ska du ställa resten av vagnarna? kanske kan en spårkoppling ordnas till Tvärbanan på Stora Essingen, men då måste man hitta ny depåkapacitet någonstans längs Tvärbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tis 06 feb, 2018 14:02

twr skrev:
Enceladus skrev:

Det kan ju möjligen lösa tillgång till verkstad, men inte uppställning. Att nå en depå är inte tillräckligt, det gäller att det finns platser för alla fordon också. Var ska du ställa resten av vagnarna? kanske kan en spårkoppling ordnas till Tvärbanan på Stora Essingen, men då måste man hitta ny depåkapacitet någonstans längs Tvärbanan.

Om det inte framgår så var min tanke att först koppla samman innerstadsspårvägen med Lidingöbanan för att lösa vagnhallsfrågan, därefter förlänga den till Stora Essingen för att skapa något som kan kallas ett nät. Då blir det enklare att bygga ut i etapper.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 06 feb, 2018 14:08

Jag tror tyvärr att frågan om spårväg i innerstaden är död, åtminstone under överskådlig tid.
Möjligen - men enligt min mening inte troligt - kan vi få se en utbyggnad Djurgårdsbron-Ropsten, men det är ju inte i "innerstaden". Och även här skulle jag inte sätta några pengar på att det blir av...

(Och för att undvika obefogad kritik: Detta är inte vad jag anser är önskvärt, utan vad jag anser vara sannolikt)

Thomas K Ohlsson
tittar i kristallkulan!
TKO

Inläggav twr » tis 06 feb, 2018 15:40

Enceladus skrev:Om det inte framgår så var min tanke att först koppla samman innerstadsspårvägen med Lidingöbanan för att lösa vagnhallsfrågan, därefter förlänga den till Stora Essingen för att skapa något som kan kallas ett nät. Då blir det enklare att bygga ut i etapper.

Javisst förstår jag det, men det löser ju inte vagnhallsfrågan. Aga har inte kapacitet för det behovet. (Och förutom att vagnarna inte ryms är det ju ganska långt att tomköra från Aga till Stora Essingen.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tis 06 feb, 2018 16:49

twr skrev:
Enceladus skrev:Om det inte framgår så var min tanke att först koppla samman innerstadsspårvägen med Lidingöbanan för att lösa vagnhallsfrågan, därefter förlänga den till Stora Essingen för att skapa något som kan kallas ett nät. Då blir det enklare att bygga ut i etapper.

Javisst förstår jag det, men det löser ju inte vagnhallsfrågan. Aga har inte kapacitet för det behovet. (Och förutom att vagnarna inte ryms är det ju ganska långt att tomköra från Aga till Stora Essingen.)

Hmmm... låter inte detta som något en av forumets klokaste skribenter hävdat sedan urminnes tider?
(Om jag inte ansåg att män över femtio enbart gör sej löjliga genom att använda sådana där "roliga gubbar" hade jag lagt till den här: :cheesygrin:)

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav twr » tis 06 feb, 2018 17:03

TKO skrev:
twr skrev:

Hmmm... låter inte detta som något en av forumets klokaste skribenter hävdat sedan urminnes tider?
(Om jag inte ansåg att män över femtio enbart gör sej löjliga genom att använda sådana där "roliga gubbar" hade jag lagt till den här: :cheesygrin:)

vänligen
Thomas K Ohlsson

Är det du som är "en av forumets klokaste skribenter"? :cheesygrin: Jag gissar att du inte har sagt något om Stora Essingen sedan urminnes tider? Menar du möjligen att Aga-depån inte är optimalt placerat för en spårväg som går till T-Centralen? Så är det naturligtvis, men det är ju ännu längre att tomköra till Stora Essingen.

Min huvudpoäng var dock att depån inte rymmer de vagnar som skulle behövas för att köra till Stora Essingen. Det kan jag väl inte tänka mig att du har sagt sedan urminnes tider?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav hgsldf » tis 06 feb, 2018 17:17

TKO skrev:Jag tror tyvärr att frågan om spårväg i innerstaden är död, åtminstone under överskådlig tid.
Möjligen - men enligt min mening inte troligt - kan vi få se en utbyggnad Djurgårdsbron-Ropsten, men det är ju inte i "innerstaden". Och även här skulle jag inte sätta några pengar på att det blir av...

(Och för att undvika obefogad kritik: Detta är inte vad jag anser är önskvärt, utan vad jag anser vara sannolikt)

Thomas K Ohlsson
tittar i kristallkulan!

Din bedömning är nog dessvärre korrekt, men vi får väl starta ett Crille-parti! Problemet är bara att vi pensionärer här på forumet inte räcker till.
Vart skall man flytta när man inte längre orkar promenera kilometervis eftr att ha åkt T-banan in till staden?
/Göran
hgsldf

Inläggav Stefan Widén » tis 06 feb, 2018 23:20

AGA är dimensionerad för att klara trafiken på 7,8 från TC och 21. Med den resandeutvecklingen som nu råder och förväntas lär de vagnar som får plats där behövas. Det man hoppas på nu är att kommande hallbyggnader byggs med överkapasitet för framtiden. Rissne skulle kunna en del av L22s vagnar osv.

Och här är ju det intressanta för framtiden och en viktig lärdom. Alla nya spårvägsbyggen har utvecklats positivt!!!

I höst är det val och vi alla kloka skribenter får väl ställa politikerna mot vagnhallsporten och klämma fram vilka som verkligen tar ansvar och vill bygga ut mer spårväg!! OCh att inte få till svar att vi får 5-10 års utredningar och lika lång byggtid för tunnelbana till hutlösa pengar. Självklart finns det några platser där alla är överens om att det är det bästa alternativet.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav twr » tis 06 feb, 2018 23:44

Stefan Widén skrev:AGA är dimensionerad för att klara trafiken på 7,8 från TC och 21. Med den resandeutvecklingen som nu råder och förväntas lär de vagnar som får plats där behövas. Det man hoppas på nu är att kommande hallbyggnader byggs med överkapasitet för framtiden. Rissne skulle kunna en del av L22s vagnar osv.

Och här är ju det intressanta för framtiden och en viktig lärdom. Alla nya spårvägsbyggen har utvecklats positivt!!!

I höst är det val och vi alla kloka skribenter får väl ställa politikerna mot vagnhallsporten och klämma fram vilka som verkligen tar ansvar och vill bygga ut mer spårväg!! OCh att inte få till svar att vi får 5-10 års utredningar och lika lång byggtid för tunnelbana till hutlösa pengar. Självklart finns det några platser där alla är överens om att det är det bästa alternativet.

Stefan

2009 när depån planerades låg planerna för Loudden långt in i framtiden. Så redan med linje 8 till Loudden är det tveksamt om Aga räcker, men om Alkärrshallen finns kvar kanske det går ihop. Men skulle det byggas spårväg till Stora Essingen krävs definitivt en till depå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Hechtwagen » ons 07 feb, 2018 1:18

Ett uppställningsspår eller två på AGA lär kunna byggas och rymma åtta vagnar! Eller nattrafik så det alltid är vagnar på linjen? Det är ingen naturlag att spårvagnar måste stå inomhus 365 nätter om året!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik