Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City

Inläggav JohanB » lör 04 aug, 2018 7:30

1 skrev:För historieskrivningen kan meddelas att idag; fredagen den 3 augusti år 2018 kl. 00:30 ankom vagn 461 tur 91 in som första spårvagn på Klarabergsgatan.

Kändes mäktigt att rulla nerför den svaga lutningen från Sergels Torg över Drottninggatan och upp mot säcken vid Vasagatan. Nattens provkörningar gick ytterst galant där vi även lät en A34 pröva på nya spår.

Hälsar / Lena - trött men lycklig förare!

Wow, vad roligt att det är såpass klart. Hur är fortsatta provkörningar planerade?
JohanB

Inläggav twr » lör 04 aug, 2018 8:32

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:Finns det planer på att göra hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron tillgänglighetsanpassade?

Enligt SL är det aktuellt att anpassa hållplats Djurgårdsbron när anläggningen av Djurgårdsbron—Ropsten kommer igång.

Ja, det har planerats så sedan länge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » lör 04 aug, 2018 8:34

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:Spårvagnarnas svala luft uppskattas säkert i varma tider som dessa. Håller vädret i sig till invigningen tro?

Men när ska det,bliminvigning ? Ser inget någonstans om någon mer officiell pampig invigning.
Enligt sl.se går annars första spårvagn T-Centralen-Bellmansro 05:36 måndag 3/9

Kanske söndag 2/9? 51 år sedan sista dagen med gamla spårvägen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Stefan Widén » lör 04 aug, 2018 9:01

Nybroplan skulle byggts om 2019 men har skjutits framåt. Orsakerna är bla att man behöver mer tid för att ta fram en plan för hur det skall se ut när det är klart. Djurgårtdsbron kommer i samband med förlängningsarbetet (skall ju till ett helt nytt växlelparti i korsningen.)

När SL får beskedet att allt är klart för möjlig trafikstart den 3/9 kommer man att släppa planerna för invigningen och alla officiella besked. Vi kan ju bara spekulera att många partier vill vara med på ett hörn och man vill väl inte ha ett nytt "Århus" just före valet.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav TKO » lör 04 aug, 2018 10:34

Ska vi gissa att de nya "bästispolarna" Kristoffer och Daniel gärna vill klippa band och "köra" spårvagn tillsammans?

Vem "Partiet" tänker skicka fram för att vissa att man också är med på vagnen vågar jag inte gissa - men vi har ju alltid en god repressentant i infrastrukturchefen!

spekulerar
Thomas K Ohlsson

PS: Kan detta vara det tillfälle då någon anser det lämpligt att förkunna "Nej nu grabbar har vi väntat tillräckligt. Efter valet kör vi igång med spårvägsbygget till Norra Djurgårdsstaden"?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » lör 04 aug, 2018 11:49

Stefan Widén skrev:Nybroplan skulle byggts om 2019 men har skjutits framåt. Orsakerna är bla att man behöver mer tid för att ta fram en plan för hur det skall se ut när det är klart.

Något måste göras åt cykelbanan vid Berzelii park. Det är för lätt att råka gå där. Dessutom borde Hamngatan bli bilfri. Lyckligtvis är detta en del i en större plan, i alla fall om Helldén får bestämma.
Enceladus

Inläggav Stefan Widén » lör 04 aug, 2018 12:41

Man hoppas att de vågar göra en "Norrköping " och bara ha spårvagnar i Hamngatan.

Det skulle bli väldigt trevligt.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav bark » lör 04 aug, 2018 21:55

dr Cassandra Nojdh skrev:Men är det ingen från AB SS som har med sig en kamera?!

Jodå, men de kanske är ivägskrämda från detta forum.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav Thomas Lange » lör 04 aug, 2018 22:39

https://www.facebook.com/jan.brissman/posts/10217428220925383

Åtminstone någon nattvandrare var ute och har publicerat sig på FB.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav 1 » lör 04 aug, 2018 23:06

bark skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Men är det ingen från AB SS som har med sig en kamera?!

He, he, det s.k. "huvudet på spiken" min kära "Bark"!

När man trots 59 yrkesverksamma år i spårvägstrafikens tjänst blivit avsågad jäms med fotknölarna allt för många gånger av anonyma "skrivbordsanalytiker", utbreder sig en viss trötthet resulterande i att man stänger "butiken" och likt "Ruggiga Ragge" och många andra behåller minnen, erfarenheter och arkivets godsaker enbart för nära och kära.

Kram / Lena

Som den här visionen vilken verkligen väcker lusten att gräva djupt!
Bilagor
02x.jpg
02x.jpg (107.69 KiB) Visad 1364 gånger
Användarvisningsbild
1

Inläggav TKO » lör 04 aug, 2018 23:23

Det är ju en väldigt konstruktiv attityd...
Dessutom framstår det som lite löjligt, eftersom de flesta av forumets skribenter okritiskt brukar hylla SS AB:s hugskott.

Men låt oss inte tvista - utan istället glädjas åt att Djurgårdslinjen till slut gått i mål!

(Och visst borde någon kunna visa en bild från testkörningen?)

kram
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Odd » lör 04 aug, 2018 23:37

Oj, man hade verkligen planer på att bli en riktig storstad på Lidingö på den tiden. I dag är ju öns regim mer inriktad på att göra en så småstadlig lösning som möjligt.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 05 aug, 2018 8:34

bark skrev:

Min herre får nog skärpa analysen lite. På vilket sätt är det kontroversiellt att efterfråga lite bilder från en premiärhändelse? Det brukade vara rätt gott om sådana tidigare, ända från det att den första vagnen färdades från Gullmarsplan ned till lyxmögelhusen vid Sickla Udde och till de senaste testkörningarna upp till Sickla förliden höst. Jag har t.o.m. fournerat publicum här med bilder från det senare, trots att jag inte har några som helst relationer till vare sig SLL/TF eller Arriva. Även besöket av den spanska Citadis-vagnen år 2007 (som av att döma var ett samarbete mellan SLL, Alstom, (dåvarande) Veolia Transport och AB SS) bilddokumenterades rikligt.

Förlängningen av SpC till T-centralen är dessutom okontroversiell, t.o.m. med den mest rabiate spårvägsmotståndare som någonsin huserat på detta forum (och vars signatur jag inte nedlåter mig att nämna) ansåg att detta borde göras.

Sedan ser jag att jag av den värderade nr. 1 utnämnts till "anonym skrivbordsanalytiker", trots att den värderade nr. 1 naturligtvis inte har en aning om vad jag kan och inte kan om kollektivtrafik. Däremot har jag haft ofinheten nog att inte bara anmäla avvikande mening gentemot den värderade nr. 1 utan också artikulera densamma. Det skulle jag tydligen inte ha gjort, även om jag i likhet med ingenjör Ohlsson kan tycka att den inställningen inte är så konstruktiv. "Ruggige Ragge" har jag faktiskt personligen träffat en gång - en intressant upplevelse, men det är kanske lugnast om den värderade nr. 1 och jag inte gör motsvarande. Kamrat Widén däremot har ju inbjudit mig att på plats ta del av hans ritningsarkiv över hjulprofiler inom spår/järnväg - ett erbjudande som jag av olika skäl tyvärr nödgades avböja.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Stefan Widén » sön 05 aug, 2018 8:44

Självklart har jag massa bilder men eftersom man inte enkelt kan dra en bild till inlägget utan måste gå via en extern uppladdningssida har jag inte satt mig in i hur detta skall utföras. Det är väl som med all inom datavärlden att har man bara gjort det en gång är det inget svårt.....

Ska se om det inte går att lösa om ingen annan hinner före, annars finns det på ansiktsboken inkl rörliga bilder....

Och erbjudandet om hjulprofiler ligger kvar.... :D

Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav twr » sön 05 aug, 2018 8:47

Stefan Widén skrev:Självklart har jag massa bilder men eftersom man inte enkelt kan dra en bild till inlägget utan måste gå via en extern uppladdningssida har jag inte satt mig in i hur detta skall utföras. Det är väl som med all inom datavärlden att har man bara gjort det en gång är det inget svårt.....

Ska se om det inte går att lösa om ingen annan hinner före, annars finns det på ansiktsboken inkl rörliga bilder....

Och erbjudandet om hjulprofiler ligger kvar.... :D

Stefan

Jag vill bara lägga till att jag inte heller har någon aning om hur man publicerar bilder, så det gäller säkert fler!

(Och jag var inte på provkörningen, så har inga bilder därifrån.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 05 aug, 2018 9:13

Ajdå! Då vill jag rekommendera herrarna att läsa denna tråd:
viewtopic.php?f=11&t=27817

Hur det är med den värderade signaturen twr vet jag inte, men jag håller för troligt att kamrat Widén nog är medlem i någon av de grupper som berättigar till uppladdning av bilder på Forum egna servrar. I övrigt får vi väl se hur det blir med hjulprofilerna.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » sön 05 aug, 2018 9:43

dr Cassandra Nojdh skrev:Ajdå! Då vill jag rekommendera herrarna att läsa denna tråd:
viewtopic.php?f=11&t=27817

Hur det är med den värderade signaturen twr vet jag inte, men jag håller för troligt att kamrat Widén nog är medlem i någon av de grupper som berättigar till uppladdning av bilder på Forum egna servrar. I övrigt får vi väl se hur det blir med hjulprofilerna.

Tack för länken!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » sön 05 aug, 2018 9:53

För er som använder Facebook så finns det en tråd med ett par bilder i gruppen "Alla vi spårvagnsintresserade". Om du är intresserad, leta upp gruppen och ansök om medlemskap eller kontakta mig via PM så kan jag skicka en förfrågan.

För de som inte har Facebook, bortse från detta meddelande.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Thomas Lange » sön 05 aug, 2018 10:29

TKO skrev:Det är ju en väldigt konstruktiv attityd...
Dessutom framstår det som lite löjligt, eftersom de flesta av forumets skribenter okritiskt brukar hylla SS AB:s hugskott.

Men låt oss inte tvista - utan istället glädjas åt att Djurgårdslinjen till slut gått i mål!

(Och visst borde någon kunna visa en bild från testkörningen?)

kram
Thomas

OK då, vad sägs om detta?

https://www.facebook.com/jan.brissman/posts/10217428220925383
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav Stefan Widén » sön 05 aug, 2018 10:36

En bild

Tce22018.jpg
Tce22018.jpg (110.96 KiB) Visad 1669 gånger

Om detta funkar måste man ju ladda upp andra bilder....Suck.... :D
Användarvisningsbild
Stefan Widén

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik