Sida 11 av 39

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 18 jul, 2018 9:14
av twr
Traesk skrev:Vad ska hållplatsen heta?

T-Centralen.

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 18 jul, 2018 9:36
av TKO
twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.


Till Hornsberg fanns inget "Genomförandebeslut" om jag nu minns rätt.

Däremot var "Djurgårdslinjen/sjuan" hela tiden tänkt att gå från Klarabergsviadukten mellan Centralen och Cityterminalen. Avkortningen först till "Sergels torg" och sedan förlängningen till "T-Centralen" utgår inte från någon genomtänkt plan utan man har stegvis tvingats konstatera att "ja det får väl bli så här då"... Och till sist blev det ganska bra - behovet att köra ända fråm till Centralen har minskat sedan pendeltågen går i tunneln.

Den som vill kan se besluten och genomförandet kring spårvägsnutten Norrmalmstorg-Centralen som en spegelbild av det stora skeendet när det gller innerstadsspårvägen i Stockholm: Många planer, idéer och beslut men väldigt lite byggt!

filosoferar
Thomas K Ohlsson

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 18 jul, 2018 9:36
av Enceladus
twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.


Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:

1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen

Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 18 jul, 2018 9:47
av TKO
Enceladus skrev:
twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.


Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:

1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen

Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!


Och tur är väl det - eftersom ingen kommer att ens tänka tanken att föreslå spårväg till Hornsberg en gång till!

/TKO

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 18 jul, 2018 9:55
av LÅ1
Enceladus skrev:
twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.


Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:

1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen

Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!

Angående punkt 3:
Med rätt skyltning till gången under Vasagatan och uppgången genom hotellet så är man ju i princip vid spårvägshållplatsen. Eller i alla fall ungefär en spårvagns längd ifrån den. Ingen turist skulle säga att det var en sniklösning och att man borde dragit fram linjen en hållplats till så man kom närmre centralhallen.

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 18 jul, 2018 10:13
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.


Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:

1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen

Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!

Absolut, jag håller med.

Beslutet är inte aktuellt/gällande längre. Men det finns hopp om en förlängning.

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 18 jul, 2018 10:17
av twr
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.


Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:

1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen

Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!

Angående punkt 3:
Med rätt skyltning till gången under Vasagatan och uppgången genom hotellet så är man ju i princip vid spårvägshållplatsen. Eller i alla fall ungefär en spårvagns längd ifrån den. Ingen turist skulle säga att det var en sniklösning och att man borde dragit fram linjen en hållplats till så man kom närmre centralhallen.

Turisterna klarar sig nog. Arbetspendlarna är desto viktigare.

Regionaltåg och SL-bussar till Cityterminalen behöver en koppling till NDS. En promenad på över 300 meter är inget vidare byte. En till hållplats borde byggas på Klarabergsviadukten.

Därför är det viktigt att inse att det nu sker en förlängning till T-Centralen, men inte till Centralen.

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 18 jul, 2018 17:16
av LÅ1
LasseW skrev:Är spåren lagda hela vägen till Centralen och finns det kontaktledning på plats?

Kontaktledningen arbetar man med nu. En tråd över gatan som blänkte kopparfärgad och grann i solen.
(Kanske behövs det vakter då att tråden finns kvar imorgon bitti! :roll: )

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 18 jul, 2018 19:57
av Stefan Widén
Äsch...bara lägga lite spänning på så kittlar det om någon är där och pillar....

Stefan

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 18 jul, 2018 21:01
av LÅ1
Stefan Widén skrev:Äsch...bara lägga lite spänning på så kittlar det om någon är där och pillar....

Stefan

Jo, jag tänkte på det!

La också märke till att skylten "C2. Förbud mot trafik med fordon" har försvunnit vid Drottninggatan. Även i några av de ombyggda korsningarna, men vid Karduansmakargatan fanns de igen. Funderade på om de skulle göra om gatan till "äkta" gågata, men jag antar att skyltarna kommer upp igen när alla arbeten är klara.

Fredsgatan har man ju också stängt av, men bara för motorfordon. Så tänker någon köra in med lastbil i UD får de komma från Gustav Adolfs torg. Det kommer nog att bli rejälare spärrar där också när allt är klart. Men nu är jag många kvarter från Klarabergsgatan. Lämnar stan snart. Blir spännande att se hur det ser ut i början av augusti.
(Den 4 augusti är ju Sveavägen de faktoavstängd på kvällen. Cruising.)

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 03 aug, 2018 2:31
av 1
För historieskrivningen kan meddelas att idag; fredagen den 3 augusti år 2018 kl. 00:30 ankom vagn 461 tur 91 in som första spårvagn på Klarabergsgatan.

Kändes mäktigt att rulla nerför den svaga lutningen från Sergels Torg över Drottninggatan och upp mot säcken vid Vasagatan. Nattens provkörningar gick ytterst galant där vi även lät en A34 pröva på nya spår.

Hälsar / Lena - trött men lycklig förare!

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 03 aug, 2018 8:22
av twr
1 skrev:För historieskrivningen kan meddelas att idag; fredagen den 3 augusti år 2018 kl. 00:30 ankom vagn 461 tur 91 in som första spårvagn på Klarabergsgatan.

Kändes mäktigt att rulla nerför den svaga lutningen från Sergels Torg över Drottninggatan och upp mot säcken vid Vasagatan. Nattens provkörningar gick ytterst galant där vi även lät en A34 pröva på nya spår.

Hälsar / Lena - trött men lycklig förare!

Härligt att höra! Grattis till alla som har jobbat för detta och alla som kommer att ha nytta av spårvägen!

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 03 aug, 2018 8:31
av TKO
Instämmer i hurraropen!

Och roligt att se ett inlägg från nummer ett igen, det var ett tag sen...

vänligen
Thomas K Ohlsson

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 03 aug, 2018 9:34
av LasseW
Då skulle man ha varit där! Grattis!

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 03 aug, 2018 10:00
av dr Cassandra Nojdh
1 skrev:För historieskrivningen kan meddelas att idag; fredagen den 3 augusti år 2018 kl. 00:30 ankom vagn 461 tur 91 in som första spårvagn på Klarabergsgatan.

Kändes mäktigt att rulla nerför den svaga lutningen från Sergels Torg över Drottninggatan och upp mot säcken vid Vasagatan. Nattens provkörningar gick ytterst galant där vi även lät en A34 pröva på nya spår.

Hälsar / Lena - trött men lycklig förare!

Jaha ja, vagn 461 - det är ju en A35-a. Då har den värderade nr. 1 väl gått den där avrostningskursen i alla fall. Men är det ingen från AB SS som har med sig en kamera?!

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 03 aug, 2018 20:00
av Enceladus
Spårvagnarnas svala luft uppskattas säkert i varma tider som dessa. Håller vädret i sig till invigningen tro?

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 03 aug, 2018 20:08
av LÅ1
Enceladus skrev:Spårvagnarnas svala luft uppskattas säkert i varma tider som dessa. Håller vädret i sig till invigningen tro?

Om det är lagom svalt, ja. Åkte tåg, X2000, häromdagen. Då var jag glad att jag hade en jacka i bagaget att ta fram. En annan gång var temperaturen helt lagom. (Men inte i vagn 5, som var så varm att personalen övervägde att stänga Bistron.)

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 03 aug, 2018 23:59
av Enceladus
Finns det planer på att göra hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron tillgänglighetsanpassade?

Re: Spårväg City

InläggPostat: lör 04 aug, 2018 0:44
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:Finns det planer på att göra hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron tillgänglighetsanpassade?

Enligt SL är det aktuellt att anpassa hållplats Djurgårdsbron när anläggningen av Djurgårdsbron—Ropsten kommer igång.

Re: Spårväg City

InläggPostat: lör 04 aug, 2018 0:48
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:Spårvagnarnas svala luft uppskattas säkert i varma tider som dessa. Håller vädret i sig till invigningen tro?

Men när ska det,bliminvigning ? Ser inget någonstans om någon mer officiell pampig invigning.
Enligt sl.se går annars första spårvagn T-Centralen-Bellmansro 05:36 måndag 3/9