Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City

Inläggav Anders Hanquist » tis 26 jun, 2018 18:06

Det kommer att gå både bussar och spårvagnar på denna sträcka.
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » tis 26 jun, 2018 20:55

Men frågan var om gatan/däcket behövde förstärkas just för att det ska gå spårvagnar där. Har för mig att svaret varit "nej" tidigare här i forumet. Men många tidningsartiklar uppger att man förstärker gatan för spårvagnarna skull. Rälsen gör väl att vikten från vagnarna fördelas på en större yta?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » tis 26 jun, 2018 21:16

Jag vet inte om själva "spårkroppen" av betong ska betraktas som en förstärkning. Kanske fungerar den som en sådan. Men huvudsyftet är nog att kunna lägga rälerna (en speciell platt typ) i särskilda rännor och med gummimaterial under för att minska risken för stomljud. Vi måste betänka att det rör sig om gator som är helt underbyggda med verksamheter och inte ligger så att säga "direkt på marken".
Anders Hanquist

Inläggav Stefan Widén » ons 27 jun, 2018 13:52

LÅ1 skrev:Men frågan var om gatan/däcket behövde förstärkas just för att det ska gå spårvagnar där. Har för mig att svaret varit "nej" tidigare här i forumet. Men många tidningsartiklar uppger att man förstärker gatan för spårvagnarna skull. Rälsen gör väl att vikten från vagnarna fördelas på en större yta?

Jag beskrev just detta i typ 10 inlägg tidigare....Valet av konstruktion gjordes med flera utgångspunkter där stomljud låg högt på listan av själv. Att få betong upp till rök gör att det inte behöver asfalterats vilket är positivt om man se på Edilonen från 2010.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav 2763 » ons 27 jun, 2018 17:16

är det nu det är dags att boka Samir och Viktor till invigningen med en ny text till "bada nakna"...

"Vi ska åka spårvagn på Sergels torg"

förlåt... humorn är inte helt på topp idag...
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Stefan Widén » ons 27 jun, 2018 19:46

ÄÄÄ bara att konstatera att dagens unga är inte lika på. Nog sprangs det om kring och plaskades med fötterna, men inget badande och framförallt inte nakna!!! det var bättre förr.....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav twr » tor 28 jun, 2018 17:02

En artikel, men inte så mycket nytt: https://mitti.se/nyheter/sergels-klart-stoket/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » sön 01 jul, 2018 8:32

Förvirrande budskap. Nu är det klart, fast ändå inte förstås. Som en taklagsfest, men man får inte se taket...
daniel_s

Inläggav LÅ1 » fre 06 jul, 2018 13:24

Stefan Widén skrev:På Klarabergsgatan blir det väggfästen och nu håller man på att sätta dem i Åhlenshuset.

Gick på Klarabergsgatan i dag, och för första gången såg jag att man arbetade med väggfästena. Man har "förstört" Åhlensfasaden genom att göra hål i den. Man måste ju komma åt stommen. Fasaden skulle knappast hålla. Hoppas de kan få till återställningen så att man inte kan se att det varit hål.

Stefan Widén skrev:Staden har tagit fram ett nytt gestaltningsprogram med en ny design på soffor mm som är mycket snygg.

Taken vid väntkurerna får en rundad form över kortsidorna. Bänkarna tittade jag inte efter.
Hoppas man får fram ett koncept man sedan håller sig till, så att hållplatserna får ett enhetligt utseende. Åtminstone allt efter som de behöver byggas om av olika anledningar.

I övrigt så har jag lagt märke till att man nu har flaggvakter på den sträcka som man låter buss- och taxitrafiken köra växelvis. Tidigare var det trafikljus. Kan undra varför man ändrat på det. Trafikljusen fungerade bra så vitt jag kunde bedöma som busspassagerare och fotgängare.

Och så en helt annan fråga. Vad är det för slags träd man planterat på gatans norra sida? Kan det vara någon variant av ask? Blommorna är gula och sitter i vippor.
LÅ1

Inläggav Thomas Lange » fre 06 jul, 2018 18:00

Vet inte om invigningsdatum kommunicerats här, men från säker källa inom Trafikförvaltningen meddelas att man planerar för 3 sept förmiddagen.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav twr » fre 06 jul, 2018 18:17

Thomas Lange skrev:Vet inte om invigningsdatum kommunicerats här, men från säker källa inom Trafikförvaltningen meddelas att man planerar för 3 sept förmiddagen.

Före valet! En fin gammal tradition!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Thomas Lange » fre 06 jul, 2018 21:35

Anders Hanquist skrev:Det kommer att gå både bussar och spårvagnar på denna sträcka.

Bussarna angör hållplatsen först efter 1 oktober. Spårvagnarna får anläggningen för sig själva från 3 sep (eller från testkörningarna i början av augusti).
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav TKO » fre 06 jul, 2018 22:00

Jag utgår att Chrille kommer att blåsa i reveljtrumpeten. Eller är hans närvaro inte längre önskvärd tycker aktiebolaget?

Numera kanske det är herr borgarrådet Hellden som är favvopolitikern. Jaja vem vet - Herrens vägar är outgrundliga.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav BSB101 » lör 07 jul, 2018 9:53

twr skrev:
Thomas Lange skrev:Vet inte om invigningsdatum kommunicerats här, men från säker källa inom Trafikförvaltningen meddelas att man planerar för 3 sept förmiddagen.

Före valet! En fin gammal tradition!

Går åt många miljoner extra bara i år i Stockholm för att få klart olika projekt innan valet. Själv är jag inblandad i två, icke spårrelaterade projekt, som kommer kosta skattebetalarna ett antal hundratusen extra bara för att någon vill klippa ett band innan den 9 september.

Min chef och min bonus tackar för detta. ;)
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » tis 17 jul, 2018 19:28

Sedan i går går spårvagnarna bara till Normalmstorg. En avstängning som kommit i skymundan av några andra, mer uppmärksammade avstängningar!
LÅ1

Inläggav LasseW » ons 18 jul, 2018 7:51

Är spåren lagda hela vägen till Centralen och finns det kontaktledning på plats?
LasseW

Inläggav twr » ons 18 jul, 2018 8:40

LasseW skrev:Är spåren lagda hela vägen till Centralen och finns det kontaktledning på plats?

T-Centralen, inte Centralen. Det finns inga beslut om att bygga till Centralen.

Provkörningar i slutet av juli tror jag någon skrev, så det borde vara relativt färdigt nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » ons 18 jul, 2018 8:48

twr skrev:
LasseW skrev:Är spåren lagda hela vägen till Centralen och finns det kontaktledning på plats?

---klipp---

(Eftersom detta är mitt absoluta favoritämne måste jag komma med en invändning:)

Jodå, det finns visst beslut (i SL:s dåvarande styrelse) att bygga till Centralen/Cityterminalen. Jag tror till och med det finns ett "genomförandebeslut"! Sen krånglade allt till sej, man fick inga anbud och det drog ihop sej till val och det blev som det blev... men beslut, det finns det!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav twr » ons 18 jul, 2018 9:09

TKO skrev:
twr skrev:

---klipp---

(Eftersom detta är mitt absoluta favoritämne måste jag komma med en invändning:)

Jodå, det finns visst beslut (i SL:s dåvarande styrelse) att bygga till Centralen/Cityterminalen. Jag tror till och med det finns ett "genomförandebeslut"! Sen krånglade allt till sej, man fick inga anbud och det drog ihop sej till val och det blev som det blev... men beslut, det finns det!

/TKO

Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Traesk » ons 18 jul, 2018 9:10

Vad ska hållplatsen heta?
Traesk

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik