Information är inte alltid helt lätt. Det är nog lika fel att säga att renoveringen är "spårvagnarnas fel" som att säga att den inte alls har med spårvagnarna att göra. För den information som nått mig har formulerat att när man inventerat de tätskikt, betongkonstruktioner och annat som behöver renoveras, så har inte sträckan längs Spårväg City varit den som varit i störst behov av åtgärder. Däremot har det varit så att om man först ska bygga spårväg och sedan riva upp väldigt mycket en gång till för att renovera betongkonstruktionen vid ett senare tillfälle, så behöver arbeten utföras vid två olika tidpunkter, med alla de olägenheter det för med sig.
Man har nämligen erfarenheter från en annan plats där man utförde arbeten två gånger, vid Gullmarsplan. När betongkonstruktionen ovanför tunnelbanespåren tjänat ut, så skedde ett omfattande renoverings- och reparationsarbete med stora besvärligheter för bil- och busstrafiken på betongdäcket. Det var inte mycket mer än klart, innan man fick riva bort viktiga delar av det nyss utförda arbetet, för att bredda betongdäcket så man fick plats med tvärbanans hållplats vid Gullmarsplan. Det var den rivningen som tog bort det roliga konstverket på väggen väster om det norrgående tunnelbanespåret från Skarpnäck och Farsta strand. Då blev det förstås nya störningar och stora kostnader igen. Det gjordes väl inte så stor affär av det i nyhetsflödet, men det fanns säkert en del som mindes det och ville slippa göra om samma misstag igen. Det hade nog kunnat läcka till pressen och i så fall leda till en del rubriker om hur man "gång på gång slösar" med skattebetalarnas pengar. Egentligen är det väl nästan begripligt att spårvägsbygget är orsaken till att renoveringsarbetet vid Sergels torg sker just nu. Det hade ju nästan varit märkligt om betongdäcket kring Sergels torg varit utslitet och i behov av renovering precis samtidigt som spårvägen skulle byggas.
