Sida 8 av 43

Re: Spårväg City

InläggPostat: tor 14 jun, 2018 19:32
av Stefan Widén
Men det som är bra, och som utredningen ger tydligt svar på, vilket även alla här är överens om är att det är helt rätt att bygga ihop banorna.

Det ni kan fundera på är om man ändrar linjesträckningen till att gå från Djurgårdsbron till Karlaplan och en rondellkörning där för att sedan gå vidare till Karlavägen bort mot radiohuset. Med slingan vid Karlaplan kan man snabbt vända vagnar vid "tömningar" på Djurgården. Vagnar från Ropsten kan vända extravagnar där och resande från Frihamnen kan byta till tuben där om så önskas.... Mao två spår vid hållplatsen krävs. Det kommer att bli en fantastisk spårteknisk lösning som verkligen bli effektiv.

Denna sträckning var på tapeten när man planerade för en jätteutställning på Gärdet 1998.

Fördelen är också att man slipper den enorma konstruktion som krävs för att klara bullerkraven förbi Berwaldhallen. Katsching i kassan.... :D



Stefan

Re: Spårväg City

InläggPostat: tor 14 jun, 2018 19:50
av TKO
Snabb kommentar till Stefans förslag:
- Det där kan vara något. Då får man också en bättre koppling till t-banan. De olika trafikslagen ska ju samverka, inte motverka!

F Ö hade Valeskog och Tamsons en träta på SVT:s Stockholmsnyheter om kollektivtrafiken till NDS. Kommer säkert med även i Aktuelltsändningen, rekommenderas. Jag kanske (läs förmodligen) återkommer med referat och kommentarer.

/TKO

Re: Spårväg City

InläggPostat: tor 14 jun, 2018 21:12
av Stefan Widén
Ja nu kan vi verkligen hoppas att alla partier lägger allt gammalt bakom sig och tar till sig av den utredning som redan kommit och av vad den som hänvisas till säger. Det viktiga nu är att vi får ett snabbt beslut. Det kommer definitivt att påverka trafiken positivt på många sätt, Bla slipper man anpassa Alkärrshallen till A35 vilket inte är det lättaste. Alkärrshallen kan då vara kvar som hall för museivagnarna och samråd med Spv museet utvecklas ännu mer.

Vi får uppmana alla forumläsare att fråga ut partierna i valstugorna om vem som först kan komma till beslut om byggstart.


Stefan

Re: Spårväg City

InläggPostat: tor 14 jun, 2018 22:19
av TKO
Tamsons inställning var att "så bråttom är det inte"... Valeskogs den rakt motsatta!

/TKO

Re: Spårväg City

InläggPostat: tor 14 jun, 2018 22:29
av Enceladus
TKO skrev:Tamsons inställning var att "så bråttom är det inte"... Valeskogs den rakt motsatta!

/TKO


Tamsons vill väl skapa ett bilberoende innan kollektivtrafiken är på plats?

Re: Spårväg City

InläggPostat: tor 14 jun, 2018 22:46
av TKO
Jag tycker det är lämpligt att fortsätta diskussionen om "spårvagn till Värtan" här!

Thomas K Ohlsson
diskussionsledare

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 22 jun, 2018 8:59
av twr
Lite vid sidan om trådens egentliga ämne, men ändå intressant: https://www.svd.se/hemlig-plan-sergels- ... l-gatuniva

25 juni "invigs" Sergels torg med omgivning efter tätskiktsrenoveeingen. Nu är det bara spårvägen kvar!

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 22 jun, 2018 15:13
av ADDE
Intressanta idéer för en tryggare och (ännu) mer affärsinriktad idé för "plattan". Jag tycker absolut man bör höja den till gatunivån. kanske skapa en parklig miljö vid sidan av fontänen. Ytan under tycker jag ska dock ges till Kulturhuset. Men en ordentlig ansiktslyft behöver torget definitivt!

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 22 jun, 2018 16:33
av daniel_s
ADDE skrev:Intressanta idéer för en tryggare och (ännu) mer affärsinriktad idé för "plattan". Jag tycker absolut man bör höja den till gatunivån. kanske skapa en parklig miljö vid sidan av fontänen. Ytan under tycker jag ska dock ges till Kulturhuset. Men en ordentlig ansiktslyft behöver torget definitivt!


Visst, paja hela tanken med cityarkitekturen och skapa nya problem som strular till allting, gör det bara... :roll:

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 22 jun, 2018 16:36
av ADDE
daniel_s skrev:
ADDE skrev:Intressanta idéer för en tryggare och (ännu) mer affärsinriktad idé för "plattan". Jag tycker absolut man bör höja den till gatunivån. kanske skapa en parklig miljö vid sidan av fontänen. Ytan under tycker jag ska dock ges till Kulturhuset. Men en ordentlig ansiktslyft behöver torget definitivt!


Visst, paja hela tanken med cityarkitekturen och skapa nya problem som strular till allting, gör det bara... :roll:

Har du något bättre förslag att komma med? Eller ska det vara lika unket som det är idag vid plattan?

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 22 jun, 2018 16:58
av daniel_s
ADDE skrev:
daniel_s skrev:
ADDE skrev:Intressanta idéer för en tryggare och (ännu) mer affärsinriktad idé för "plattan". Jag tycker absolut man bör höja den till gatunivån. kanske skapa en parklig miljö vid sidan av fontänen. Ytan under tycker jag ska dock ges till Kulturhuset. Men en ordentlig ansiktslyft behöver torget definitivt!


Visst, paja hela tanken med cityarkitekturen och skapa nya problem som strular till allting, gör det bara... :roll:

Har du något bättre förslag att komma med? Eller ska det vara lika unket som det är idag vid plattan?


Det är du som tycker att det är unket. Jag ser ingen som helst förbättringspotential. En överdäckning skulle bara göra våld på arkitekturen utan att förbättra den sociala situationen på platsen.

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 22 jun, 2018 17:30
av CS
TKO skrev:
Nu har jag försökt förstå mej på Miljöpartiets budgetförslag för 2018, den del som berör Spårväg City. Det finns två objekt:

- "Program Spårväg" City total planerad utgift 2 924 milj kr, varav 2 595 har förbrukats fram till och med 2017.

- "Program Spårväg City till Djurgårdsstaden" totalt 1 250 milj kr, varav inget har förbrukats före 2018.

Jag förmodar att den första posten är för spårvägen Sergels torg - Waldemarsudde, de pengar som återstår (329 milj) är för förlängningen till Sergels torg och annat smått och gott. Och att den andra posten är linjen Djurgårdsbron-Ropsten (man menar väl "Norra Djurgårdsstaden" och inte "Djurgårdsstaden"). Men verkar det rimligt att denna linje bara skall kosta drygt 40% av vad nuvarande "Djurgårdslinje" har kostat? Värtalinjen är längre men är förmodligen mycket enklare att bygga - men motiverar det denna prisskillnad? Ja vi får väl anta att någon räknat och räknat rätt!

Anslaget för Värtalinjen utfaller under fyra år, 300 milj 2018, 2019 och 2020 samt 350 milj 2021 Vad jag kan förstå skulle detta inneburit byggstart i år (2018) och fördigställande 2021. Detta var naturligtvis helt orealistiskt att föreslå - hur tänkte de gröna här egentligen? Det finns vare sej plantekniska eller fysiska förutsättningar för detta, dessutom måste byggnadsarbetena både projekteras och handlas upp innan spaden kan sättas i marken...

Jag får helt enkelt konstatera att Miljöpartiets budgetförslag på denna punkt var helt orealistiskt!

suckar
Thomas K Ohlsson


Posten
- "Program Spårväg" City total planerad utgift 2 924 milj kr, varav 2 595 har förbrukats fram till och med 2017.
Avser upprustning och tillgänglighetsanpassning av Lidingöbanan inklusive nya fordon samt AGA-depån. Tillgänglighetsanpassningarna och förlängningen till T-Centralen ligger vad jag förstått på ca 300 MSEK

Posten:
- "Program Spårväg City till Djurgårdsstaden" totalt 1 250 milj kr, varav inget har förbrukats före 2018.
Bör avse spårväg (infrastrukturen) Djurgårdsbron -Ropsten.

De 8 A35-spårvagnarna till SpvC ligger i reinvesteringsbudgeten
De 7 ursprungliga A36 spårvagnarna till LB ligger i program Spårväg City total utgift
De 2 tillkommande A36-spårvagnarna till LB ligger antingen i program Spårväg Vity total utgift eller ospecificerade ersättningsinvesteringar för innevarande år.


Det är i alla fall så storleksordningarna och besluten matchar Program Spårväg City och det budgetförslag som du länkade till i den här tråden.

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 22 jun, 2018 21:49
av bark
ADDE skrev:Har du något bättre förslag att komma med? Eller ska det vara lika unket som det är idag vid plattan?

Det låter som om du aldrig upplevde Sergels Torg cirka 1988... Men nej, en överdäckning av Sergels Torg kommer att lösa de sociala problemen lika lite som att stänga av Hästskogången.

Re: Spårväg City

InläggPostat: fre 22 jun, 2018 23:56
av Roy M
daniel_s skrev:Visst, paja hela tanken med cityarkitekturen och skapa nya problem som strular till allting, gör det bara... :roll:
(...) En överdäckning skulle bara göra våld på arkitekturen utan att förbättra den sociala situationen på platsen


Eftersom hela tanken med "cityarkitekturen" var så inihelvete fel från början så är det väl en ypperlig ide. Det är väl bara första (eller är det femte) Hötorgsskrapan och Kulturhuset som har har ett uns av arkitektoniskt värde, resten kan man gott bruka övervåld på.

Re: Spårväg City

InläggPostat: lör 23 jun, 2018 9:32
av Stefan Widén
Roy M skrev:
daniel_s skrev:Visst, paja hela tanken med cityarkitekturen och skapa nya problem som strular till allting, gör det bara... :roll:
(...) En överdäckning skulle bara göra våld på arkitekturen utan att förbättra den sociala situationen på platsen


Eftersom hela tanken med "cityarkitekturen" var så inihelvete fel från början så är det väl en ypperlig ide. Det är väl bara första (eller är det femte) Hötorgsskrapan och Kulturhuset som har har ett uns av arkitektoniskt värde, resten kan man gott bruka övervåld på.



Dina böner äro hörda!!

Omdaningen av bankhuset och den utformningen den kommer att få är ju ett spännande projekt för att skapa en nydaning. Även jag tillhör de som gillar "plattan" och kulturhuset. Med små detaljer har man lyckats få bort de värsta delarna ex vid utgången mot plattan och det lilla hörn till vänster, där även trappan ner fanns. När bankhuset öppnar har man även gjort om de delarna på plattan som var lite slitna.

Den konstnärliga utsmyckningen på Kulturhuset ihop med neonen för Stadsteatern har brutit den annars kala glasfasaden.

Sen få vi se vad den bilfria miljön och spårvagnarnas intåg gör för delarna i gatuplan. Men ser man på de nu nästan klara trottoarerna öppnar de för spännande saker.

Stefan

Re: Spårväg City

InläggPostat: lör 23 jun, 2018 11:00
av ADDE
bark skrev:
ADDE skrev:Har du något bättre förslag att komma med? Eller ska det vara lika unket som det är idag vid plattan?

Det låter som om du aldrig upplevde Sergels Torg cirka 1988... Men nej, en överdäckning av Sergels Torg kommer att lösa de sociala problemen lika lite som att stänga av Hästskogången.

Well, jag fanns ju inte 1988, jag kom ju till 6 år senare!

Vill bara förtydliga att jag ogillar inte dagens Sergels torg, men tycker ändå att den underjordiska delen bör fås en ansiktslyft som sergelgången fick för ca. 10 år sen eller så. Lite förändringar lär nog behövas ibland. Men om de ska överdäcka plattan så tycker jag inte de bara ska skapa en ny platta, utan en lite mer inbjudande miljö mitt i city!

Re: Spårväg City

InläggPostat: lör 23 jun, 2018 13:45
av LÅ1
Jag gillar Plattan. Nu har man också äntligen demonterat den tillfälliga trottoaren. Jag hoppas att man renoverar själva torgytan med fina svarta och vita plattor i det befintliga mönstret som det var från början. Inte den sort plattor som man använt för att reparera med. Och absolut inte byta färg till ljus- respektive mörkgrått, som man gjort på andra ställen runt torget.

Den del av torget som ligger under tak fick ju ett litet lyft när man målade taket vitt. Tidigare var det omålad betong.

Varför bytte man namn på Hästskogången till Sergelgången när den blev instängd? Det gamla namnet härstammade från ett kvartersnamn. Och gången leder ju ner till Hästskopalatset Fast det är ju inga namn som används i dag. Lite tråkigt. Wikipedia antyder att gången hetat Sergelgången parallellt med Hästskogången, men det var väl i så fall bara i folkmun, lite okunnigt?

(Nu har tråden spårat ut. Kunde en aktoriserad operatör dela tråden så vore det tacksamt. För jag tror att ämnet Sergels torg intreservar många.)

Re: Spårväg City

InläggPostat: lör 23 jun, 2018 16:33
av Thomas Lange
LÅ1 skrev:(Nu har tråden spårat ut. Kunde en aktoriserad operatör dela tråden så vore det tacksamt. För jag tror att ämnet Sergels torg intreservar många.)



På plats här: (Ordet är fritt)
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=41256

Re: Spårväg City

InläggPostat: lör 23 jun, 2018 17:14
av LasseW
Hur långt har spårläggningen kommit på respektive spår? Händer det något på kontaktledning fronten? Någon som vågar tippa på när första spårvagnen kör på sträckan?

Re: Spårväg City

InläggPostat: lör 23 jun, 2018 18:29
av bark
LasseW skrev:Någon som vågar tippa på när första spårvagnen kör på sträckan?


En helt känslobaserad gissning från mitt håll: Innan valet.