Sida 7 av 42

Re: Spårväg City

InläggPostat: mån 04 jun, 2018 20:41
av Stefan Widén
Japp det skall upp armaturer på stolparna... sen hoppas jag någon kommer på att det blir finare om man målar dem i organiserad regi. Just nu skall de vara ovackert förzinkade....

Stefan

Re: Spårväg City

InläggPostat: mån 04 jun, 2018 21:18
av LÅ1
Anders Hanquist skrev:I Stockholmsfallet tror jag det är tänkt att använda dessa stolpar även för belysning. Jag tycker mig ha sett visionsbilder där stolparna toppas av en armatur med tre armar i en stil som förekom när Sergels torg var nytt.

Är det belysningsarmatur av samma modell som på denna bild?
(Klicka på bilden för större bild!)
Bild
CC BY-SA 3.0

Dessa armaturer fanns väl kvar ända till man började jobba där för ett halvt decennium sedan?

Re: Spårväg City

InläggPostat: mån 04 jun, 2018 21:27
av Anders Hanquist
Är det belysningsarmatur av samma modell som på denna bild?

Jag tror det. Om det är exakt likadana eller någon uppdaterad variant vet jag inte. Sannolikt någon modernare, mer energisnål, ljuskälla, dock.

Re: Spårväg City

InläggPostat: tis 05 jun, 2018 15:22
av Anders Hanquist
Det finns (åtminstone) en armatur kvar av den typen, ovanför trapporna upp mot Drottninggatan. Eftersom de gamla satt på stolpar som var både lägre och smalare så blir det nog en någon anpassad typ på de nya stolparna. Vi får vänta och se, men den första torde väl snart komma upp.

Re: Spårväg City

InläggPostat: tis 05 jun, 2018 15:27
av Stefan Widén
Vi tåla oss...armaturerna kommer efter sommaren

Stefan

Re: Spårväg City

InläggPostat: tis 12 jun, 2018 20:18
av twr
Citerar från en annan tråd:
TKO skrev:Tyvärr tror jag att denna politik kommer att resultera i att det inte byggs någon spårväg i Stockholms innerstad under denna mandatperiod - möjligen några hundra meter i ren desperation inför valet 2014. Men jag tror att det finns konstruktivsa alternativ - jag försökte peka på ett.
/TKO

TKO:s inlägg från 2011 får väl anses ha besannats, ingen spårväg byggdes i Stockholms innerstad under mandatperioden 2010-2014. Nu har det gått ytterligare en mandatperiod och denna gång har man faktiskt byggt "några hundra meter inför valet", nämligen sträckan fram till T-Centralen.

Under nästa mandatperiod, fram till 2022, blir det väl antagligen i bästa fall en ny hållplats i Ropsten, inget mer om jag ska gissa. Till 2026 kan man hoppas på mer!

Re: Spårväg City

InläggPostat: tis 12 jun, 2018 22:34
av TKO
twr skrev:Citerar från en annan tråd:
TKO skrev:Tyvärr tror jag att denna politik kommer att resultera i att det inte byggs någon spårväg i Stockholms innerstad under denna mandatperiod - möjligen några hundra meter i ren desperation inför valet 2014. Men jag tror att det finns konstruktivsa alternativ - jag försökte peka på ett.
/TKO

TKO:s inlägg från 2011 får väl anses ha besannats, ingen spårväg byggdes i Stockholms innerstad under mandatperioden 2010-2014. Nu har det gått ytterligare en mandatperiod och denna gång har man faktiskt byggt "några hundra meter inför valet", nämligen sträckan fram till T-Centralen.

Under nästa mandatperiod, fram till 2022, blir det väl antagligen i bästa fall en ny hållplats i Ropsten, inget mer om jag ska gissa. Till 2026 kan man hoppas på mer!


Har du övertagit min roll som "jourhavande pessimist/realist"?

Själv funderar jag på att bli en optimist/visionär!

/TKO

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 13 jun, 2018 5:17
av twr
TKO skrev:
twr skrev:Citerar från en annan tråd:
TKO skrev:Tyvärr tror jag att denna politik kommer att resultera i att det inte byggs någon spårväg i Stockholms innerstad under denna mandatperiod - möjligen några hundra meter i ren desperation inför valet 2014. Men jag tror att det finns konstruktivsa alternativ - jag försökte peka på ett.
/TKO

TKO:s inlägg från 2011 får väl anses ha besannats, ingen spårväg byggdes i Stockholms innerstad under mandatperioden 2010-2014. Nu har det gått ytterligare en mandatperiod och denna gång har man faktiskt byggt "några hundra meter inför valet", nämligen sträckan fram till T-Centralen.

Under nästa mandatperiod, fram till 2022, blir det väl antagligen i bästa fall en ny hållplats i Ropsten, inget mer om jag ska gissa. Till 2026 kan man hoppas på mer!


Har du övertagit min roll som "jourhavande pessimist/realist"?

Själv funderar jag på att bli en optimist/visionär!

/TKO

Det är klart du ska vara optimist! Jag tror också det kommer byggas spårväg, men med tanke på hur lång tid det tar att utreda gissar jag att nya sträckor i innerstaden (som inte ens är beslutade ännu) ligger några år bort. Men jag tror att spårväg city kommer att byggas, eftersom NDS faller annars.

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 13 jun, 2018 15:43
av Stefan Widén
Jag håller även jag på det optimistiska sätt att se på livet och då lever jag i tron att resandet på L7 med förlängningen till T-Centralen kommer att öka markat och med det krav på mer vagnar i högtrafik. Och eftersom Pikarna inte är de samm på L21 är en ihopkoppling en väldigt bra lösning. Det går åt tre A36 på normal sommartrafik vilket innebär att det snart finns 6 som inte är tursatta. Att få rulla över dem till Djurgården när det börjar bli högtryck på resandet är inte fel. Är det så att Allsången återfår sina besökssiffror i storleken 20-25 tusen....då är det en fröjd att vara Yttre trafikledare och ha de vagnarna som extravagnar när plattformarna börjar fyllas.

När alla verkligen får klart får sig vad en ihopkoppling ger för mervärden då är saken biff och man kan sätta spaden i jorden. Beslut på första sammanträdet med nya majoriteten och sen byggstart en månad senare..... borde inte ta mer än ett halvår att bygga ihop banorna med en liten provisorisk snutt genom Frihamnen och Värtan. Mycket av projekteringen är redan gjord.

Stefan

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 13 jun, 2018 15:46
av Enceladus
Kan vara värt att nämna att i Miljöpartiets förslag till budget 2018 är Spårväg City fullt finansierad!

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 13 jun, 2018 15:56
av twr
Stefan Widén skrev:När alla verkligen får klart får sig vad en ihopkoppling ger för mervärden då är saken biff och man kan sätta spaden i jorden. Beslut på första sammanträdet med nya majoriteten och sen byggstart en månad senare.....

Jag gissar att du menar efter valet i höst? Skulle Socialdemokraterna verkligen kunna svälja stoltheten och stödja Spårväg City, som de har varit så engagerade motståndare till?

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 13 jun, 2018 16:13
av TKO
Enceladus skrev:Kan vara värt att nämna att i Miljöpartiets förslag till budget 2018 är Spårväg City fullt finansierad!


Jag förstår inte riktigt hur man hade tänkt sej... det verkar inte rimligt att man skulle kunna ha förbrukat cirka en fjärdedel av totalkostnaden (300 miljoner av 1250) under 2018. Det finns ju inte ens gällande planer för banan till Värtan... (sidan 125 i budgetförslaget) Eller är det jag som inte fattar hur dom har räknat?

/TKO

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 13 jun, 2018 16:20
av Enceladus
twr skrev:
Stefan Widén skrev:När alla verkligen får klart får sig vad en ihopkoppling ger för mervärden då är saken biff och man kan sätta spaden i jorden. Beslut på första sammanträdet med nya majoriteten och sen byggstart en månad senare.....

Jag gissar att du menar efter valet i höst? Skulle Socialdemokraterna verkligen kunna svälja stoltheten och stödja Spårväg City, som de har varit så engagerade motståndare till?


Miljöpartiets budgetförslag

1 250 miljoner kronor avsätts på en förlängning av Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden.

Jag tror att Spårväg City har relativt goda chanser att få stöd av en majoritet. Resandeprognoserna ligger nästan på tunnelbanenivå, men det ser inte ut att finnas något tunnelbanealternativ som fungerar ihop med övriga planer. Östlig förbindelse kan också påverka, om det blir spårväg där.

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 13 jun, 2018 16:24
av TKO
Resandeprognoserna för Spårväg City torde ligga klart över vad vi kan förvänta oss på den föreslagna "Älvsjögrenen" av TUB2. Troligen även över siffrorna för "Skärholmsförbindelsen"...

Så det kanske vore bättre med tunnelbana där många åker och spårväg där det är lite färre?

funderar
Thomas K Ohlsson

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 13 jun, 2018 16:37
av twr
TKO skrev:Resandeprognoserna för Spårväg City torde ligga klart över vad vi kan förvänta oss på den föreslagna "Älvsjögrenen" av TUB2. Troligen även över siffrorna för "Skärholmsförbindelsen"...

Så det kanske vore bättre med tunnelbana där många åker och spårväg där det är lite färre?

funderar
Thomas K Ohlsson

I princip har du ju en bra poäng. Men det beror ju väldigt mycket på lokala förutsättningar också. Och resandet påverkas ju även av vilken infrastruktur som byggs och hur tillgänglig den är.

NDS har goda förutsättningar att försörjas av spårväg, det finns ett i stora drag färdigt förslag, resandet blir stort delvis för att spårvägen ger god tillgänglighet, och spårväg räcker för att ta hand om behovet.

Väster om stan finns det två vägar att gå, kanske in kombination. Å ena sidan skulle vi kunna välja spårväg, eftersom det är vad prognoserna pekar mot behövs. Å andra sidan kan vi resonera att det är ett regionalt system som bör vara snabbt, och då utforma det så att resandet närmar sig den kapacitet som erbjuds. jag tror att detta skulle vara någon variant av Kungsholmenbanan (alltså pendeltåg eller regionaltåg). På sikt tror jag man räkna både med en lokal yttäckande spårväg över Västerbron och en regional snabb järnväg i tunnel. Men helst inte tunnelbana.

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 13 jun, 2018 16:40
av Enceladus
TKO skrev:Resandeprognoserna för Spårväg City torde ligga klart över vad vi kan förvänta oss på den föreslagna "Älvsjögrenen" av TUB2. Troligen även över siffrorna för "Skärholmsförbindelsen"...

Så det kanske vore bättre med tunnelbana där många åker och spårväg där det är lite färre?

funderar
Thomas K Ohlsson


Hur skulle en tunnelbana till NDS se ut? En av poängerna med Spårväg City är sammankopplingen med Lidingöbanan. På sikt är nog tanken att koppla samman Louddsgrenen med en eventuell spårväg linje 4, vilken skulle avlasta Strandvägen.

Re: Spårväg City

InläggPostat: ons 13 jun, 2018 16:45
av TKO
Jag vet inte!
Även jag börjar luta åt att det är bäst med spårväg.

Men jag lyfter ändå ett varningens finger och säger de magiska orden "Hammarby Sjöstad"!

(Jag hoppas ni fattar kopplingen.)

/TKO

Re: Spårväg City

InläggPostat: tor 14 jun, 2018 7:51
av TKO
Enceladus skrev:1 250 miljoner kronor avsätts på en förlängning av Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden.

Jag tror att Spårväg City har relativt goda chanser att få stöd av en majoritet. Resandeprognoserna ligger nästan på tunnelbanenivå, men det ser inte ut att finnas något tunnelbanealternativ som fungerar ihop med övriga planer. Östlig förbindelse kan också påverka, om det blir spårväg där.


Nu har jag försökt förstå mej på Miljöpartiets budgetförslag för 2018, den del som berör Spårväg City. Det finns två objekt:

- "Program Spårväg" City total planerad utgift 2 924 milj kr, varav 2 595 har förbrukats fram till och med 2017.

- "Program Spårväg City till Djurgårdsstaden" totalt 1 250 milj kr, varav inget har förbrukats före 2018.

Jag förmodar att den första posten är för spårvägen Sergels torg - Waldemarsudde, de pengar som återstår (329 milj) är för förlängningen till Sergels torg och annat smått och gott. Och att den andra posten är linjen Djurgårdsbron-Ropsten (man menar väl "Norra Djurgårdsstaden" och inte "Djurgårdsstaden"). Men verkar det rimligt att denna linje bara skall kosta drygt 40% av vad nuvarande "Djurgårdslinje" har kostat? Värtalinjen är längre men är förmodligen mycket enklare att bygga - men motiverar det denna prisskillnad? Ja vi får väl anta att någon räknat och räknat rätt!

Anslaget för Värtalinjen utfaller under fyra år, 300 milj 2018, 2019 och 2020 samt 350 milj 2021 Vad jag kan förstå skulle detta inneburit byggstart i år (2018) och fördigställande 2021. Detta var naturligtvis helt orealistiskt att föreslå - hur tänkte de gröna här egentligen? Det finns vare sej plantekniska eller fysiska förutsättningar för detta, dessutom måste byggnadsarbetena både projekteras och handlas upp innan spaden kan sättas i marken...

Jag får helt enkelt konstatera att Miljöpartiets budgetförslag på denna punkt var helt orealistiskt!

suckar
Thomas K Ohlsson

Re: Spårväg City

InläggPostat: tor 14 jun, 2018 8:03
av twr
Om de inte ens fick namnet på området rätt så kan man nog inte lita på något av innehållet!

Re: Spårväg City

InläggPostat: tor 14 jun, 2018 8:04
av TKO
För att fortsätta på budgetspåret:

Trafikförvaltningens budgetunderlag för 2019 kan vara intressant läsning, på sidorna 25-27 finns en tabell över föreslagna investeringsobjekt.

/TKO

PS: Tilläggas kan att den samlade oppositionen valde att inte deltaga i TN:s beslut att överlämna budgetunderlaget till Landstingsstyrelsen, så vad V, S, MP och SD har för åsikter vet vi ännu inte...