Stefan Widén skrev:Hade du gått vidare mot fontänen hade du kunnat fort de nya kontaktledningsstolparna. Runda blir de.....hoppas de blir målade direkt då blir det extra tjusigt.
Stefan
I dag gick jag vidare och fick se ett stort antal stolpar

Det syns inte så bra på bilden, men det är faktiskt väldigt mycket stolpar. Inte så snyggt. Hade kanske varit lämpligt att byta ut glasobelisken mot en stålobelisk i vilken tvärtrådar kunnat fästas

Problematiken med förfulande kontaktledningsstolpar är välkänd, och det har nog blivit mer stolpprotester och därmed ökat spårvägsmotstånd under de senaste decennierna. En vanlig lösning är att driva vagnarna från ackumulatorer och/eller kondensatorer på de mest känsliga sträckorna. Ett alternativ är matning underifrån - en platt strömskena i spårets mitt, strömförande endast när en spårvagn är direkt ovanför.
Ett exempel på olika lösningar är spårvägen (benämns Metro Centro) i Sevilla:

En skog av stolpar för luftledningen. När spårvägen öppnades för tio år sedan såg det ut så längs hela linjen, även t ex utanför katedralen. Snart kom man på att det där gick att istället hänga upp kontaktledningen i belysningsstolparna - spårvagnarna rullar på en gågata och högsta hastighet är 20 km/h:

Spårförslingring på grund av den smala gatan. Och på bilden ovan, som jag tog nyligen, syns ingen kontaktledning. Man har nämligen gått vidare och skaffat nya vagnar med ackumulator och superkondensator (den första uppsättningen vagnar var lånade från stadens "riktiga" metro, som också trafikeras med låggolvsspårvagnar).
Laddning sker vid körning under kontaktledning samt vid hållplatserna på den kontaktledningslösa sträckan:

Samma upplägg används i Zaragoza, men där sker strömtillförseln vid laddning på luftledningslös sträcka genom en kort bit platt strömskena i spårets mitt.
Dock tror jag det är bättre att använda luftledning men försöka göra kontaktledningsanläggningen så lite visuellt störande som möjligt.