Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » tis 15 maj, 2018 23:29

Man håller också på att riva den extra gångbanan utmed Klarabergsgatan, över plattan. Äntligen!

Och när det gäller spårvägen: "Ny rapport: Mer spårväg bäst för Östermalm". Kanske får den som lever se destinationen "Gåshaga brygga" på en hållplats på Klarabergsgatan någon gång i framtiden!

Varför är spårväg bäst för Östermalm?
Anledningen är att ett utökat bussnät riskerar att orsaka framkomlighetsproblem och inte ha tillräckligt med kapacitet för att ta emot alla som vill åka.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav twr » ons 16 maj, 2018 6:41

Hur är det med vagnar och Alkärrshallen? Är allt klart inför trafikstarten?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Stefan Widén » ons 16 maj, 2018 10:41

När det gäller hallfrågan är svaret..... Bygg ihop banorna NU!! så löser sig hallfrågan. :D

Då kan man även utnyttja L21s vagnar på L7 vid högtrafik..... :D :D

Det blir olika lösningar beroende på vilka beslut som kan komma.

Tänker inte gå in på vilka förrän det är något officiellt.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav twr » ons 16 maj, 2018 10:43

Stefan Widén skrev:När det gäller hallfrågan är svaret..... Bygg ihop banorna NU!! så löser sig hallfrågan. :D

Då kan man även utnyttja LBs vagnar vid högtrafik..... :D :D

Stefan

Jag menar ombyggnaden av Alkärrshallen för A35. Och två extra vagnar till trafikstarten i höst.
Senast redigerad av twr ons 16 maj, 2018 11:43, redigerad totalt 1 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav X12 » ons 16 maj, 2018 11:20

Hur ser leveranstakten för A35 ut?

Och när kan man förvänta sig att den första A34:an visar sig i Norrköping?
X12

Inläggav Thomas Lange » ons 16 maj, 2018 13:16

X12 skrev:Hur ser leveranstakten för A35 ut?

2019.
2019.

Men jag kan ha fel (fritt efter Kantorn).
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav Kantorn » ons 16 maj, 2018 13:57

Thomas Lange skrev:
X12 skrev:Hur ser leveranstakten för A35 ut?

2019.
2019.

Men jag kan ha fel (fritt efter Kantorn).

Den bjuder jag på! :)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Stefan Widén » ons 16 maj, 2018 14:02

twr skrev:
Stefan Widén skrev:När det gäller hallfrågan är svaret..... Bygg ihop banorna NU!! så löser sig hallfrågan. :D

Då kan man även utnyttja LBs vagnar vid högtrafik..... :D :D

Stefan

Jag menar ombyggnaden av Alkärrshallen för A35. Och två extra vagnar till trafikstarten i höst.

Det var just därför jag svarade som jag gjorde. Det jobbas på hela frågan och inget är klart.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav twr » ons 16 maj, 2018 14:13

Stefan Widén skrev:Det var just därför jag svarade som jag gjorde. Det jobbas på hela frågan och inget är klart.

Stefan

Okej, tack! Jag förstår att du inte kan dela med dig. Jag trodde att du pratade om långsiktiga lösningar, men då förstod du min fråga. :D :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Stefan Widén » lör 19 maj, 2018 21:32

Dagens promis på Klarabergsgatan resulterade i att jag hitta nya detaljer i form av infästningarna för rosetterna i huset mitt emot Åhléns.

Det gäller att hänga med för det händer saker varje dag.... och fort går det.

Ska blir härligt med första provvagnen.

Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav twr » sön 20 maj, 2018 16:49

https://mitti.se/nyheter/anvands-sparvag-ropsten/

Trafikstart 25 juni? Här måste väl journalisten ha missförstått något?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Stefan Widén » sön 20 maj, 2018 18:30

Japp de har de....

Än är inte det definitiva datumet spikat men vi hoppas på att beskedet kommer innan midsommar.

Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Anders Hanquist » sön 20 maj, 2018 21:56

Stefan Widén skrev:Dagens promis på Klarabergsgatan resulterade i att jag hitta nya detaljer i form av infästningarna för rosetterna i huset mitt emot Åhléns.

Det gäller att hänga med för det händer saker varje dag.... och fort går det.

Ska blir härligt med första provvagnen.

Stefan

Såg, efter lite letande, också dessa blivande fästpunkter idag. Det verkar bli svårt att hitta bra ställen, fasaderna är ju ofta glasade i lämplig höjd och var ska de fästa i nya hotellet? Känns nästan som om det hade varit enklare med mittstolpar à la Sumpan.
Anders Hanquist

Inläggav Odd » sön 20 maj, 2018 22:47

Man kan ju alltid placera stolpar intill husväggarna. De behöver ju inte vara runda och fästa med fläns...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Stefan Widén » mån 21 maj, 2018 8:38

Ambitionen är att fästa så mycket som möjligt i husen för att slippa stolpar. Och den tanken måste man ge beröm för. Finns ju andra banor inkl Sumpan där väggfästen hade skapat en mycket snyggare lösning.

Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Anders Hanquist » mån 21 maj, 2018 9:51

Absolut. Gröndal är ju ett exempel på en mindre snygg lösning. I Hammarby sjöstad är det stolpar, men smidigare sådana och helt OK. Men kan man utnyttja husväggarna och slippa stolpar över huvud taget är det naturligtvis en fördel. Det ska bli kul att följa hur man lyckas placera väggfästen på vissa synbarligen krångliga ställen på Klarabergsgatans södra sida. Men det ger sig väl under de närmaste veckorna. Det närmast fönsterlösa Åhlénshuset på motsatt sida blir väl betydligt enklare.
Anders Hanquist

Inläggav Stefan Widén » lör 26 maj, 2018 8:17

Glöm inte bort att ta en sväng förbi området. Det går fort med spårläggning och KTL stolpar. Skulle vilja säga att över 50% av spåren är lagda och de flesta stolpar är resta. Halva plattformarna är klara,

Håll i hatten för snart går det spårvagn.

OCh för den som undrar så är det inget nytt officiellt datum satt ännu....24/9 gäller fortfarande...

Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav /jes » sön 27 maj, 2018 8:18

Det är ju val den 9 september och Helldén vill nog gärna vara med på invigningsturen innan något valresultat presenterats ...
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav gek » sön 03 jun, 2018 21:14

Stefan Widén skrev:Hade du gått vidare mot fontänen hade du kunnat fort de nya kontaktledningsstolparna. Runda blir de.....hoppas de blir målade direkt då blir det extra tjusigt.

Stefan

I dag gick jag vidare och fick se ett stort antal stolpar
Bild
Det syns inte så bra på bilden, men det är faktiskt väldigt mycket stolpar. Inte så snyggt. Hade kanske varit lämpligt att byta ut glasobelisken mot en stålobelisk i vilken tvärtrådar kunnat fästas :D

Problematiken med förfulande kontaktledningsstolpar är välkänd, och det har nog blivit mer stolpprotester och därmed ökat spårvägsmotstånd under de senaste decennierna. En vanlig lösning är att driva vagnarna från ackumulatorer och/eller kondensatorer på de mest känsliga sträckorna. Ett alternativ är matning underifrån - en platt strömskena i spårets mitt, strömförande endast när en spårvagn är direkt ovanför.

Ett exempel på olika lösningar är spårvägen (benämns Metro Centro) i Sevilla:
Bild
En skog av stolpar för luftledningen. När spårvägen öppnades för tio år sedan såg det ut så längs hela linjen, även t ex utanför katedralen. Snart kom man på att det där gick att istället hänga upp kontaktledningen i belysningsstolparna - spårvagnarna rullar på en gågata och högsta hastighet är 20 km/h:
Bild
Spårförslingring på grund av den smala gatan. Och på bilden ovan, som jag tog nyligen, syns ingen kontaktledning. Man har nämligen gått vidare och skaffat nya vagnar med ackumulator och superkondensator (den första uppsättningen vagnar var lånade från stadens "riktiga" metro, som också trafikeras med låggolvsspårvagnar).

Laddning sker vid körning under kontaktledning samt vid hållplatserna på den kontaktledningslösa sträckan:
Bild
Samma upplägg används i Zaragoza, men där sker strömtillförseln vid laddning på luftledningslös sträcka genom en kort bit platt strömskena i spårets mitt.

Dock tror jag det är bättre att använda luftledning men försöka göra kontaktledningsanläggningen så lite visuellt störande som möjligt.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav Anders Hanquist » sön 03 jun, 2018 22:41

I Stockholmsfallet tror jag det är tänkt att använda dessa stolpar även för belysning. Jag tycker mig ha sett visionsbilder där stolparna toppas av en armatur med tre armar i en stil som förekom när Sergels torg var nytt.
Anders Hanquist

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik