Insatståg på röda linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Insatståg på röda linjen

Inläggav Traesk » mån 06 nov, 2017 23:36

Tittar man på tidtabellerna efter tidtabellsskiftet i december så ser det ut som att man ändrar insatstågen på söndagar på röda linjen från att trafikera Mörby-Axelsberg till att trafikera Mörby-Telefonplan (finns i reseplaneraren).

1) Varför gör man denna ändring?
2) Vad är motivationen bakom att köra insatståg som går en längre sträcka på söndagar (Mörby-Telefonplan) än vad man gör på lördagar (Mörby-Liljeholmen)? Verkar för mig en aning ologiskt för jag tänker mig naivt att det bör vara större trafikunderlag på lördagar?
Traesk

Re: Insatståg på röda linjen

Inläggav Lars_L » tis 07 nov, 2017 0:17

Traesk skrev:Tittar man på tidtabellerna efter tidtabellsskiftet i december så ser det ut som att man ändrar insatstågen på söndagar på röda linjen från att trafikera Mörby-Axelsberg till att trafikera Mörby-Telefonplan (finns i reseplaneraren).

1) Varför gör man denna ändring?
2) Vad är motivationen bakom att köra insatståg som går en längre sträcka på söndagar (Mörby-Telefonplan) än vad man gör på lördagar (Mörby-Liljeholmen)? Verkar för mig en aning ologiskt för jag tänker mig naivt att det bör vara större trafikunderlag på lördagar?

Så är det nog också. Att man kär till Axelsberg idag härstammar nog från mitt förslag att köra insatståg till Sätra på söndagar (fast det skulle kosta ett omlopp mer, så man nöjde sig med Axelsberg). Då var ju dock orsaken att man körde med korta tåg och att trängseln var ganska stor på Norsborgsgrenen. Genom att införa insatstågen även på söndagar, krävdes alltså en mindre vagnsåtgång än att utöka till långa tåg. Detta var ju alltså istället för att köra med långa tåg. I och med att man nu dock kör med långa tåg även på söndagar finns ju inte det behovet längre och då ger väl Telefonplan lite bättre vändmöjlighet (längre tidsmarginal) etc. och är också mer logiskt då det ju inte formellt finns någon sådan linjevariant kvar (även om man väl skulle kunna återuppliva linje 15 om man nu ville det).

MTR vill ju gärna köra så många produktionskilometrar som möljigt, så där finns ju ingen anledning att korta av på söndagar bara för att man nu kör med långa tåg. Då kan man istället ändra ändhållplats. Frågan är väl dock bara då varför man inte fört fram att även få köra så även på lördagar. Men det kanske kommer tids nog...
Lars_L

Inläggav daniel_s » tis 07 nov, 2017 0:27

Hur gör ni för att hitta tider efter tidtabellsskiftet i reseplaneraren? Jag kan bara söka fram till 7/12, tidtabellsskiftet sker 9-10/12.

1) ingen aning men det är inte första gången något liknande sker
2) är det möjligtvis så att man tänker ändra tillbaka till 2 vagnar på söndagar?
daniel_s

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 0:31

daniel_s skrev:Hur gör ni för att hitta tider efter tidtabellsskiftet i reseplaneraren? Jag kan bara söka fram till 7/12, tidtabellsskiftet sker 9-10/12.

1) ingen aning men det är inte första gången något liknande sker
2) är det möjligtvis så att man tänker ändra tillbaka till 2 vagnar på söndagar?

Det går att ändra till senare datum i länken.
Enceladus

Inläggav daniel_s » tis 07 nov, 2017 0:40

Aha, tack!

Så intensivt oengagerad som jag är i dessa stadsdelar, så har jag aldrig förstått detta hattande, Axelsberg hit och Telefonplan dit, som har hållit på så länge jag kan minnas... Det kan väl inte helt uteslutas att man inte har något bättre för sig än att ändra på detta lite då och då.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » tis 07 nov, 2017 16:52

daniel_s skrev:Aha, tack!

Så intensivt oengagerad som jag är i dessa stadsdelar, så har jag aldrig förstått detta hattande, Axelsberg hit och Telefonplan dit, som har hållit på så länge jag kan minnas... Det kan väl inte helt uteslutas att man inte har något bättre för sig än att ändra på detta lite då och då.

Man tycks anta att det kommer att bli ökat (passagerar)tryck mot Telefonplan. Stockholm direkt skrev om det för en dryg vecka sedan.

Sen ska man ju överdäcka T-banan vid Axelsberg. Och bebygga överdäckningen. När det kommer att ske vet jag inte. Det skulle ju kunna öka behovet av trafik även dit. Men under byggtiden kan det kanske vara bra att ha färre tåg åt det hållet?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 17:14

LÅ1 skrev:Man tycks anta att det kommer att bli ökat (passagerar)tryck mot Telefonplan. Stockholm direkt skrev om det för en dryg vecka sedan.

Sen ska man ju överdäcka T-banan vid Axelsberg. Och bebygga överdäckningen. När det kommer att ske vet jag inte. Det skulle ju kunna öka behovet av trafik även dit. Men under byggtiden kan det kanske vara bra att ha färre tåg åt det hållet?

Både Telefonplan och Axelsberg ska överdäckas. Båda linjerna kommer att behöva 5-minuterstrafik i framtiden.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 19:24

Har inte bägge linjegrenarna 5-minuterstrafik redan nu? Åtminstone under högtrafik.
Vi hoppas dock på (minst) 4-minuterstrafik, hur svårt kan det vara?
(Ja för SL är det ju svårt på gränsen till omöjligt - det handlar om SIGNALSYSTEM)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 19:51

TKO skrev:Har inte bägge linjegrenarna 5-minuterstrafik redan nu? Åtminstone under högtrafik.
Vi hoppas dock på (minst) 4-minuterstrafik, hur svårt kan det vara?
(Ja för SL är det ju svårt på gränsen till omöjligt - det handlar om SIGNALSYSTEM)

/TKO

Syftar på mellantrafiken, i synnerhet under helger. Idag är det bara Mörbygrenen som har regelbunden 5-minuterstrafik.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 20:04

OK!
Ja det är möjligt att det behövs tätare trafik även i mellantrafiken, men jag tror att än viktigare är att det kommer att behövas fler tåg under rusningen. Tyvärr ser det inte bra ut - dels på grund av den inkompetenta upphandlingen av signalsystem, dels på grund av det nya hålet i SLL:s investeringsbudget.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Återgå till Spårtrafik