Effektiv kollektivtrafik

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Effektiv kollektivtrafik

Inläggav hgsldf » mån 06 nov, 2017 17:23

I Stockholm har vi tunnelbanelinjer med historia i 1800-talet, de har även fungerar bra om än trångt och långsamt. De kommer hur som helst att ha en viktig uppgift under många årtionden och även en del nybyggnad kan vara befogad, t ex till Nacka-Värmdö.

Hur som helst ställer utvecklingen i huvudstaden och regionen nya krav. Vi har i många avseenden bland den modernaste pendeltågstrafiken världen, utom vad gäller spårområden. Pendeltågen från södra Stockholm snirklar sig in till Älvsjö och skall sedan fortfarande i stor utsträckning trängas med all annan tågtrafik fram till Norrmalm. Är det möjligt att gräva ner "Nynäsbanan" i Nynäsvägen från Farsta Strand via Gullmarsplan till Södra Station och vidare till Enköping.

Södertörn kan inte bara härbärgera flera 100 tusen nya innevånare, vid en pendeltågsstation är förmodligen en arbetsplats attraktiv.

Och i Stockholms innerstad är det mest effektiva att återinföra spårvägslinjer och avveckling av en del busslinjer.
hgsldf
 
Inlägg: 873
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Effektiv kollektivtrafik

Inläggav TKO » mån 06 nov, 2017 17:36

Jag tror inte det finns några tunnelbanelinjer med "historia i 1800-talet" i Stockholm...

funderar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Effektiv kollektivtrafik

Inläggav kildor » mån 06 nov, 2017 18:13

hgsldf skrev:Pendeltågen från södra Stockholm snirklar sig in till Älvsjö och skall sedan fortfarande i stor utsträckning trängas med all annan tågtrafik fram till Norrmalm.

Nej. Du har väl inte missat att Citybanan invigdes i somras?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5019
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Effektiv kollektivtrafik

Inläggav Enceladus » mån 06 nov, 2017 18:35

"Nynäsbanan i Nynäsvägen" är ett av alternativen för att öka kapaciteten i pendeltågssystemet, jämte Kungsholmenbanan och Citybanans andra etapp. Det är det dyraste och därmed det minst sannolika, men det har ju sina poänger när det gäller restidsvinster. Just nu verkar det dock som att pendeltåget kommer att ignoreras i några decennier och att framtiden är parallell tunnelbana.
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Effektiv kollektivtrafik

Inläggav hgsldf » mån 06 nov, 2017 20:09

TKO skrev:Jag tror inte det finns några tunnelbanelinjer med "historia i 1800-talet" i Stockholm...

funderar
Thomas K Ohlsson

Jag tror att alla Europas tunnelbanor har sin historia i 1800-talet, så även den första i Stockholm mellan slussen och Ringvägen (som det hette då). Europas tunnelbanor är ju fortfarande inte dåliga, de är bara inte toppmoderna vad gäller vagnbredd, stationsavstånd usw.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 873
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster