Om försvarsarbeten

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Om försvarsarbeten

Inläggav LÅ1 » sön 05 nov, 2017 11:44

För att inte fortsätta urspårningen i en annan tråd, "Nya tunnelbanans framfart!", så startar jag en ny för det som kallas försvarsarbeten. Det har inget med vår försvarsmakt att göra, om jag förstått allt rätt. :wink: Men jag förstår inte var för det heter så. :?:

Ett försvarsarbete utfördes mellan Odenplan och S:t Eriksplan för att kunna grena av T-banan mot Järva. Det förverkligades aldrig. Men jag trodde delar av detta arbete skulle användas för Gul linje mot Nya Karolinska och vidare norr ut. Men enligt skribenten Inge, (I ovan nämnda andra tråd) så blir det inte så:
Inge skrev:Mot Solna blir det ju inte riktigt så, eftersom man verkar ha beslutat sig för att varken använda 50-talets försvarsarbeten eller de helt nyliga vid Odenplan...
direktlänk

Vilka ännu outnyttjade försvarsarbeten finns i Stockholms T-banenät?
* Ett antal tunnelfortsättningar "framåt" vid en del ändstationer finns väl.
* Hela station Kymlinge kan väl kallas försvarsarbete. (Eller stationsskelett kanske man kan kalla det.)
* Och så finns då förberedelserna för att grena den gröna linjen mot Järva.

I Inges inlägg i den andra tråden nämns också förberedelser i Berlin för en U10. Det finns en tråd från 2012 om den linjen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11768
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav Anders Hanquist » sön 05 nov, 2017 11:58

Begreppet "försvarsarbete" torde ha varken med försvarsmakt eller försvarsadvokater att göra. Möjligen kan detta ligga bakom termen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Försvarsarbete.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1181
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav BSB101 » sön 05 nov, 2017 12:04

Skulle nog inte lägga Kymlinge i detta fack då stationen byggdes för att användas. Försvarsarbeten är när man gör förberedelser för kommande byggande.

Gällande förläningar vid ändstationer (exempelvis Mörby och Kungsträdgården) så blir det nog en tolkningsfråga om detta är försvarsarbeten eller byggnad för uppställning.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav roggek » sön 05 nov, 2017 12:49

Den sekundära (nöd)utgången vid station Universitetet borde räknas till försvarsarbete...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2286
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav LÅ1 » sön 05 nov, 2017 18:48

Jag vet inte hur man definierar försvarsarbeten, men som jag tänker så är det arbeten som görs för att man i framtiden skall kunna utföra vissa arbeten utan att behöva störa trafiken i någon större utsträckning.

BSB101 skrev:Skulle nog inte lägga Kymlinge i detta fack då stationen byggdes för att användas. Försvarsarbeten är när man gör förberedelser för kommande byggande.

Stations Kymlinge är ju aldrig färdigbyggd, utan egentligen bar förberedd att bli en station. Då borde den väl räknas som försvarsarbeten?

BSB101 skrev:Gällande förläningar vid ändstationer (exempelvis Mörby och Kungsträdgården) så blir det nog en tolkningsfråga om detta är försvarsarbeten eller byggnad för uppställning.

Ett försvarsarbete för att kunna förlänga linjen från det som byggs som en ändstation borde vara att spränga tunnel en extra sträcka, så man senare kan fortsätta spränga utan att störa trafiken. Vid Mörby och Kungsträdgården borde det i så fall vara en extra "blindtunnel" efter att uppställningsspåren tar slut,för att kallas försvarsarbete.
Jag misstänker att man sprängde ett antal extra meter tunnel i Akalla och Hjulsta just för att kunna bygga vidare utan trafikavstängning. För man hade ju planer att gå vidare från båda dessa stationer. Men inte till Barkarby från Akalla.

Jag missade ett försvarsarbete i trådstartsinlägget. Man sprängde väl ut ett utrymme på norra sidan om dagens T-banestation Odenplan för framtida användning? Ett utrymme som fortfarande är oanvänt?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11768
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav daniel_s » sön 05 nov, 2017 22:05

BSB101 skrev:Gällande förläningar vid ändstationer (exempelvis Mörby och Kungsträdgården) så blir det nog en tolkningsfråga om detta är försvarsarbeten eller byggnad för uppställning.


Man får nog lov att säga att det är en kombination. Vid Kungsträdgården har det aldrig funnits något större behov av att ställa upp vagnar, men det är ju attans praktiskt att kunna vända extratåg m m där (ja i vissa tidtabeller förekommer ju även planenlig vändning där). Den till viss del färdigställda tunneln för det blivande söderspåret innehåller ju inte ens något spår, men fyller en funktion ändå. Man kan nog säga att man har gjort en dygd av nödvändigheten och "fått igenom" uppställningsspåren till en i sammanhanget blygsam merkostnad.

Vid Mörby centrum är det ju väldigt bra att man kan ställa upp ett antal vagnar som därigenom avlastar flödena i den dysfunktionella Nybodadepån, det hade aldrig gått utan Mörby även om spår 1 och 4 egentligen är rätt olämpliga som uppställningsspår pga lutningen. Här skulle jag nog säga att det är väldigt intressant att fundera över hur man egentligen hade tänkt lösa depåfrågan vid en ytterligare förlängning, kanske hade man på 60-talet idén att helt enkelt ställa upp vagnar här och var längs banan (Mörby, Alby, Norsborg...) men det är inget man har gett uttryck för i den officiella propagandan.
daniel_s
 
Inlägg: 11009
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav IngvarH » mån 06 nov, 2017 8:09

Jag missade ett försvarsarbete i trådstartsinlägget. Man sprängde väl ut ett utrymme på norra sidan om dagens T-banestation Odenplan för framtida användning? Ett utrymme som fortfarande är oanvänt?[/quote]

Är det inte gjort något vid Östermalmstorg också?
IngvarH
 
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 13 aug, 2014 18:56

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav TKO » mån 06 nov, 2017 8:38

LÅ1 skrev:För att inte fortsätta urspårningen i en annan tråd, "Nya tunnelbanans framfart!", så startar jag en ny för det som kallas försvarsarbeten. Det har inget med vår försvarsmakt att göra, om jag förstått allt rätt. :wink: Men jag förstår inte var för det heter så. :?:

Ett försvarsarbete utfördes mellan Odenplan och S:t Eriksplan för att kunna grena av T-banan mot Järva. Det förverkligades aldrig. Men jag trodde delar av detta arbete skulle användas för Gul linje mot Nya Karolinska och vidare norr ut. Men enligt skribenten Inge, (I ovan nämnda andra tråd) så blir det inte så:
Inge skrev:Mot Solna blir det ju inte riktigt så, eftersom man verkar ha beslutat sig för att varken använda 50-talets försvarsarbeten eller de helt nyliga vid Odenplan...
direktlänk

Vilka ännu outnyttjade försvarsarbeten finns i Stockholms T-banenät?
* Ett antal tunnelfortsättningar "framåt" vid en del ändstationer finns väl.
* Hela station Kymlinge kan väl kallas försvarsarbete. (Eller stationsskelett kanske man kan kalla det.)
* Och så finns då förberedelserna för att grena den gröna linjen mot Järva.

I Inges inlägg i den andra tråden nämns också förberedelser i Berlin för en U10. Det finns en tråd från 2012 om den linjen.



Ett relativt okänt - och outnyttjat - försvarsarbete för en aldrig byggd tunnelbanegren är Etsarvägens viadukt vid Grynkvarnsparken:
Bild
Rättigheter
Foto: "Jordgubbe"

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6179
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav LÅ1 » mån 06 nov, 2017 16:47

IngvarH skrev:Är det inte gjort något vid Östermalmstorg också?

Stämmer nog bra! Det lär finnas små korta tunnelavsnitt in öster om stationen för att kunna bygga en perrong där. Och mellanplanen i rulltrapporna är utformade så att man skulle kunna bygga trappor ner till denna perrong.

Hur långa dessa blindtunnlar är vet jag inte. Jag tror i alla fall att det är blindtunnlar, inte tunnel hela vägen parallellt med dagens station.

Tanken var väl att man skulle kunna vända tåg från en av grenarna där för nattrafiken, som ju hade ett annat upplägg på den tiden stationen byggdes.


Apropå bron i Årsta, som TKO visade bild på, så är det något som trots allt ligger utanför T-banan. Men gjordes för att man hade planer på att dra T-bana där.
Det har väl funnits reserverad mark för T-baneförlängning även vid Fruängen. Men där kanske man inte behövde göra mer än att se till att marken förblev oanvänd?

Kul med bilden. Var tanken att T-banan skulle gå i markplan, under vägen?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11768
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav TKO » mån 06 nov, 2017 17:25

LÅ1 skrev:Det har väl funnits reserverad mark för T-baneförlängning även vid Fruängen. Men där kanske man inte behövde göra mer än att se till att marken förblev oanvänd?


Vad jag vet är det endast ett markreservat i stads/detaljplan. Intressant är dock att så sent som 1980 förnyades reservatet söder om Vantörsvägen, se Dp Pl 7871.

LÅ1 skrev:Kul med bilden. Var tanken att T-banan skulle gå i markplan, under vägen?


Ja spåren skulle gå under bron, i markplan från Gullmarsplan. Sedan upp först på ramp och sedan bro över parken och dåvarande Huddingevägen, för att till slut nå "förortsbanereservatet" genom Årsta.
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6179
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav Lars Stegenius » mån 06 nov, 2017 20:10

daniel_s skrev:
Vid Mörby centrum är det ju väldigt bra att man kan ställa upp ett antal vagnar som därigenom avlastar flödena i den dysfunktionella Nybodadepån, det hade aldrig gått utan Mörby även om spår 1 och 4 egentligen är rätt olämpliga som uppställningsspår pga lutningen. Här skulle jag nog säga att det är väldigt intressant att fundera över hur man egentligen hade tänkt lösa depåfrågan vid en ytterligare förlängning, kanske hade man på 60-talet idén att helt enkelt ställa upp vagnar här och var längs banan (Mörby, Alby, Norsborg...) men det är inget man har gett uttryck för i den officiella propagandan.


När jag jobbade på Tågia Säk för nu ett antal år sedan fick jag se en plan för hur den nya depån var tänkt. Den skulle alltså ligga i markplan vilket förklarar lutningen på spår 1 och 4, de skulle upp till markytan. I övrigt var planen inte särskilt revolutionerande, tänk en kopia av Högdalsdepån.

Mörby uppställning är ju en filial till Nybodadepån. Tillbringade en hel del tid ihop med rangerarna i Nyboda för att lära mig
när det begav sig. Det var rätt lärorikt att se hur T-banan fungerar bakom kulisserna. Jag var ju runt i alla Tågias depåer men till Mörby uppställning kom jag aldrig.
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1842
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 17:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav daniel_s » tis 07 nov, 2017 0:29

Lars Stegenius skrev:
daniel_s skrev:
Vid Mörby centrum är det ju väldigt bra att man kan ställa upp ett antal vagnar som därigenom avlastar flödena i den dysfunktionella Nybodadepån, det hade aldrig gått utan Mörby även om spår 1 och 4 egentligen är rätt olämpliga som uppställningsspår pga lutningen. Här skulle jag nog säga att det är väldigt intressant att fundera över hur man egentligen hade tänkt lösa depåfrågan vid en ytterligare förlängning, kanske hade man på 60-talet idén att helt enkelt ställa upp vagnar här och var längs banan (Mörby, Alby, Norsborg...) men det är inget man har gett uttryck för i den officiella propagandan.


När jag jobbade på Tågia Säk för nu ett antal år sedan fick jag se en plan för hur den nya depån var tänkt. Den skulle alltså ligga i markplan vilket förklarar lutningen på spår 1 och 4, de skulle upp till markytan.


Knappast, de lutar ju åt andra hållet.
daniel_s
 
Inlägg: 11009
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav Hechtwagen » tis 07 nov, 2017 1:26

daniel_s skrev:
Lars Stegenius skrev:
daniel_s skrev:
Vid Mörby centrum är det ju väldigt bra att man kan ställa upp ett antal vagnar som därigenom avlastar flödena i den dysfunktionella Nybodadepån, det hade aldrig gått utan Mörby även om spår 1 och 4 egentligen är rätt olämpliga som uppställningsspår pga lutningen. Här skulle jag nog säga att det är väldigt intressant att fundera över hur man egentligen hade tänkt lösa depåfrågan vid en ytterligare förlängning, kanske hade man på 60-talet idén att helt enkelt ställa upp vagnar här och var längs banan (Mörby, Alby, Norsborg...) men det är inget man har gett uttryck för i den officiella propagandan.


När jag jobbade på Tågia Säk för nu ett antal år sedan fick jag se en plan för hur den nya depån var tänkt. Den skulle alltså ligga i markplan vilket förklarar lutningen på spår 1 och 4, de skulle upp till markytan.


Knappast, de lutar ju åt andra hållet.


Typisk Danielkommentar a.k.a. "fakta"! :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1723
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav Lars Stegenius » tis 07 nov, 2017 17:59

daniel_s skrev:
Lars Stegenius skrev:
daniel_s skrev:
Vid Mörby centrum är det ju väldigt bra att man kan ställa upp ett antal vagnar som därigenom avlastar flödena i den dysfunktionella Nybodadepån, det hade aldrig gått utan Mörby även om spår 1 och 4 egentligen är rätt olämpliga som uppställningsspår pga lutningen. Här skulle jag nog säga att det är väldigt intressant att fundera över hur man egentligen hade tänkt lösa depåfrågan vid en ytterligare förlängning, kanske hade man på 60-talet idén att helt enkelt ställa upp vagnar här och var längs banan (Mörby, Alby, Norsborg...) men det är inget man har gett uttryck för i den officiella propagandan.


När jag jobbade på Tågia Säk för nu ett antal år sedan fick jag se en plan för hur den nya depån var tänkt. Den skulle alltså ligga i markplan vilket förklarar lutningen på spår 1 och 4, de skulle upp till markytan.


Knappast, de lutar ju åt andra hållet.


Som sagt var jag aldrig till Mörby uppställning så jag har dålig koll på spårnumren. Så det var väl spår 2 och 3 som skulle upp till ytan (vilket vid närmare eftertanke verkar mer logiskt).
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1842
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 17:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav daniel_s » tis 07 nov, 2017 18:25

Ja det är ju inte helt ovanligt att man numrerar från vänster till höger ;-)

Även från de mer plant liggande spår 2-3 har jag dock svårt att se att man skulle kunna nå ytan tidigare än typ nånstans i koloniområdet mitt för Danderyds kyrka, skulle det verkligen få plats en depå där?
daniel_s
 
Inlägg: 11009
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Om försvarsarbeten

Inläggav Lars Stegenius » ons 08 nov, 2017 19:12

daniel_s skrev:Ja det är ju inte helt ovanligt att man numrerar från vänster till höger ;-)

Även från de mer plant liggande spår 2-3 har jag dock svårt att se att man skulle kunna nå ytan tidigare än typ nånstans i koloniområdet mitt för Danderyds kyrka, skulle det verkligen få plats en depå där?


Var exakt depån skulle ligga har jag noll koll på. Det framgick inte av skissen jag såg. Kanske finns det något gammalt förslag till stadsplan. Men att offra koloniområden har väl hänt förut.
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1842
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 17:25
Ort: Stockholm/Hägersten


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster