Nya tunnelbanans framfart!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav ADDE » fre 03 nov, 2017 17:44

Nu är det dags! Gula linjen och förlägningen till Barkarby börjar byggas I augusti 2018!

Det framgår inte om Hagalund ingår I bygget, vad tror ni? Finns det hopp att backa ur, eller är det redan skriven I sten?

Låt oss disskutera stockholmsöverenskommelsen 2013s utbyggnader och dela med oss bilder när projektena väl kommer igång.

Det är en intressant utbyggnadsperiod vi ger oss in på just nu, där gamla project har avslutats och nya ska snart komma igång!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav Odd » fre 03 nov, 2017 22:25

Trist med blindtarmen. Det såg ljust ut ett tag för en nedläggelse, men tyvärr så ser det ut som att denna gökunge kommer att byggas. Men vem skall åka med den? Och vilka tåg skall man köra på den? Västerort behöver ju mer kapacitet, inte mindre kapacitet.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3830
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav roggek » lör 04 nov, 2017 8:52

Odd skrev:Trist med blindtarmen. Det såg ljust ut ett tag för en nedläggelse, men tyvärr så ser det ut som att denna gökunge kommer att byggas. Men vem skall åka med den? Och vilka tåg skall man köra på den? Västerort behöver ju mer kapacitet, inte mindre kapacitet.


Det har ju byggts fler "Kuckucksei" eller "gökungar" i världen :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2286
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav Lars_L » lör 04 nov, 2017 9:12

Odd skrev:Trist med blindtarmen. Det såg ljust ut ett tag för en nedläggelse, men tyvärr så ser det ut som att denna gökunge kommer att byggas. Men vem skall åka med den? Och vilka tåg skall man köra på den? Västerort behöver ju mer kapacitet, inte mindre kapacitet.


Eftersom den nu ändå byggs som en gren av gröna linjen (om än den fortfarande kallas gul) och stationen Hagalund byggs, så ger det väl i vilket fall någon nytta.
Det behövs knappast mer kapacitet västerut. Vad som behövs är fler tåg, så att man kan vända tåg längre ut på banan. Sträckan till NKI är ju däremot en bra lösning.

Det intressanta med diskussionen här och den allmänna debatten är att man endast tycks utgå från upplevd trängsel och på något sätt tror att Trafikförvaltningen kör så mycket tåg som går i dagsläget. Så är ju inte fallet. I eftermiddagsrusningen finns fortfarande möjlighet att både klara gula linjen och att få bättre standard västerut. Även i morgonrusningen finns vissa sådana möjligheter - och i vilket fall när flest reser, då ju trafiken går minst ofta nu västerifrån (under högtrafikperioden) - eftersom man helt enkelt inte har (tycker att det behövs) fler tåg ute i trafiken. Västerifrån går det säkert också att klämman in några extra turer utöver 30 per timme, då stationsuppehållen i city inte alls är så långa som i andra riktningen, eftersom trängseln i regel är rätt måttlig och framförallt när tågen anländer T-centralen.

På lång sikt kan förstås nybyggnationer skapa problem. Men då kan man ju lösa frågan på annat sätt - genom en ny plattform vid Odenplan och separera från gula linjen. Å andra sidan klarar ju ändå inte västra förorterna en utbyggnad av storleken Bromma flygplats om det skulle vara aktuellt. Då kommer ju ändå en ny lösning behövas.

Även om det nu förtätas västerut, så är det ju i sammanhanget ganska blygsamma volymer.

Fast nu har vi väl redan spårat ur lite från trådskaparens syfte med tråden.
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav LÅ1 » lör 04 nov, 2017 9:31

roggek skrev:
Odd skrev:Trist med blindtarmen. Det såg ljust ut ett tag för en nedläggelse, men tyvärr så ser det ut som att denna gökunge kommer att byggas. Men vem skall åka med den? Och vilka tåg skall man köra på den? Västerort behöver ju mer kapacitet, inte mindre kapacitet.


Det har ju byggts fler "Kuckucksei" eller "gökungar" i världen :cheesygrin:

Att jämföra "Gul linje" med U55 i Berlin är inte rättvist. Om man startat utbyggnaden av Nackagren genom att först bygga sträckan Nacka centrum - Sickla för att senare ansluta denna helt isolerade sträcka med övriga blå linje så får du en god jämförelse.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11768
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav hgsldf » lör 04 nov, 2017 10:30

Tunnelbanan (den smala gammalmodiga) är färdigbyggd, det behövs mera pendeltågslinjer och många spårvägslinjer i Stockholms innerstad och många avvecklade busslinjer i i innerstaden.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 873
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav Odd » lör 04 nov, 2017 10:39

Dessutom bygger man nu två nya grenar, som skall anslutas till befintliga system, i stället för att ta chansen att för i stort sett ingen extrakostnad bygga början på ett nytt bansystem där man kan göra allt rätt, såsom bredare vagnar, bättre strömförsörjning, automatdrift mm. Både Älvsjögrenen och blindtarmen parasiterar i onödan på de redan idag hårt belastade systemen.

Blindtarmen planerades från början för att bara vara en avgrening med en station till Karolinska. Då trafikunderlaget var litet och kostnaden hög så behövde man "skapa mervärde", dvs hitta förevändningar för att bygga ut, och man hittade Mallofscandinavia. Sen var löfteskarusellen igång. Det visade ju sig att det ändå skulle bli så fruktansvärt dyrt att bygga detta system med ett prognostiserat underlag motsvarande en ledbuss var tionde minut så man var tvungen att modifiera förslaget, så man kortade av sträckningen så att sista stationen inte ens kommer fram till idrottsarenan och köpstaden. Lyckligtvis kom projektet med bostäder i Hagalunds Industriområde som en räddande hand in och övertygade makthavarna om blindtarmens förträfflighet, men trots detta så har man inte gjort något åt grundproblemen med linjen, den höga kostnaden, parasiteringen på tunnelbana 1 och resenärsunderlaget. Men det är ju bara skattepengar...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3830
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav Lennart Petersen » lör 04 nov, 2017 17:22

roggek skrev:
Odd skrev:Trist med blindtarmen. Det såg ljust ut ett tag för en nedläggelse, men tyvärr så ser det ut som att denna gökunge kommer att byggas. Men vem skall åka med den? Och vilka tåg skall man köra på den? Västerort behöver ju mer kapacitet, inte mindre kapacitet.


Det har ju byggts fler "Kuckucksei" eller "gökungar" i världen :cheesygrin:


På vad sätt är U55 någon felsatsning ? Den byggdes med federala medel för att ge transporter för riksdag och regeringsbyggnader upp till Hauptbahnhof men det var också helt klart att den i en framtid skulle knytas ihop med U5 (därav beteckningen U55) och eventuellt även förlängas åt andra hållet.
det drölde lite med fortsättningen, ursårungligen stipulerades att om Berlin förlängde banan skulle man även få betala U55 retroaktivt men senare kom man överens om annat och nu är arbetet med en förlängd U5 i full gång och det dröjer väl inte så länge innan man kan åka U5 hela vägen till Hauptbahnhof.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav Inge » sön 05 nov, 2017 10:52

U55 byggdes ju tillsammans med bilvägen och tågtunneln under Tiergarten.

Det blev förstås billigare att bygga allt på en gång. Men i Berlin har man ju lite dåliga erfarenheter av att bygga omfattande försvarsarbeten som sedan aldrig verkar komma till användning. Framförallt under huvudgatorna som utgör Bundesstrasse 1 mot sydväst från Alexanderplatz (U10), men även på andra håll.

Förmodligen ville man försäkra sig om att utbyggnaden den här gången skulle komma till nytta. Därav linje U55.

Mot Solna blir det ju inte riktigt så, eftersom man verkar ha beslutat sig för att varken använda 50-talets försvarsarbeten eller de helt nyliga vid Odenplan...
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav Odd » sön 05 nov, 2017 15:48

Inge skrev:Mot Solna blir det ju inte riktigt så, eftersom man verkar ha beslutat sig för att varken använda 50-talets försvarsarbeten eller de helt nyliga vid Odenplan...

Menar du den där 50-miljonerbygget man gjorde i samband med förberedelserna för Norra Länken för 15-20 år sedan?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3830
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav Inge » sön 05 nov, 2017 16:58

Odd skrev:
Inge skrev:Mot Solna blir det ju inte riktigt så, eftersom man verkar ha beslutat sig för att varken använda 50-talets försvarsarbeten eller de helt nyliga vid Odenplan...

Menar du den där 50-miljonerbygget man gjorde i samband med förberedelserna för Norra Länken för 15-20 år sedan?

Nej och det gjordes inga försvarsarbeten vid Norra Länken för 15-20 år sedan. Den aktuella delen av Norra Länken invigdes 1991. I mitten av 90-talet påbörjades arbeten norr om Roslagstull, vilka dock fick avbrytas sedan regeringsrätten funnit den av regeringen Persson fastställda vägplanen olaglig, i förhållande till den under regeringen Persson instiftade lagen om Nationalstadsparken. Dessa arbeten var dock helt utan relevans för den aktuella sträckan och det var inte heller några försvarsarbeten.

Under de senaste åren har även Norra Stationsområdet, inklusive den aktuelka delen av Norra Länken, överdäckats, men det projektet är väsentligt yngre än 15 år. Dessutom vill jag minnas att CGW vägrade försvarsarbeten i samband med överdäckningen. Det senare är jag i och för sig inte helt säker på. Men jag vill minnas att det var så.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav kildor » sön 05 nov, 2017 19:22

Inge skrev:Mot Solna blir det ju inte riktigt så, eftersom man verkar ha beslutat sig för att varken använda 50-talets försvarsarbeten eller de helt nyliga vid Odenplan...

På vilket sätt kommer man inte använda försvarsarbetena vid Odenplan? Jag antar att du syftar på det som gjordes i samband med att Citybanan byggdes.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5019
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav Inge » mån 06 nov, 2017 11:36

kildor skrev:
Inge skrev:Mot Solna blir det ju inte riktigt så, eftersom man verkar ha beslutat sig för att varken använda 50-talets försvarsarbeten eller de helt nyliga vid Odenplan...

På vilket sätt kommer man inte använda försvarsarbetena vid Odenplan? Jag antar att du syftar på det som gjordes i samband med att Citybanan byggdes.

På 50-talet förberedde man för ett parallellt valv söder om det nuvarande för två spår. I samband med utbyggnaden av Citybanan bevarades möjligheten, om än då tänkt för ett spår, genom ytterligare försvarsarbeten. Nu avser man inte att bygga något nytt spår vid Odenplan.

Vidare gjordes försvarsarbeten för korsningen med linjen mot Västerort strax innan S:t Eriksplan på 50 taket. Tunneln där är färdiggjuten och vissa försvarsarbeten lär även gjorts vid Torsplan för korsningen med Citybanan. 50-talstunneln kommer inte att användas.

Även vändspåret kan på sätt och vis ses som ett försvarsarbete, även om det haft en funktion under tiden. Det kommer nog att ge en viss möjlighet till trafikomläggningar under byggtiden, men kommer som jag förstått det, därefter inte att användas.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav antaeus » ons 08 nov, 2017 18:46

Odd skrev:Trist med blindtarmen. Det såg ljust ut ett tag för en nedläggelse, men tyvärr så ser det ut som att denna gökunge kommer att byggas. Men vem skall åka med den? Och vilka tåg skall man köra på den? Västerort behöver ju mer kapacitet, inte mindre kapacitet.


Alla som arbetar i Hagastaden eller nya Karolinska, enbart där arbetar ca 7500 människor.
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
antaeus
 
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 12 aug, 2006 13:49
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav TKO » ons 08 nov, 2017 22:06

antaeus skrev:
Odd skrev:Trist med blindtarmen. Det såg ljust ut ett tag för en nedläggelse, men tyvärr så ser det ut som att denna gökunge kommer att byggas. Men vem skall åka med den? Och vilka tåg skall man köra på den? Västerort behöver ju mer kapacitet, inte mindre kapacitet.


Alla som arbetar i Hagastaden eller nya Karolinska, enbart där arbetar ca 7500 människor.


Det är bara att inse att CGW-nostalgikerna har väldigt svårt att komma över att SLL till slut tog sitt förnuft till fånga och insåg att spårväg var en dålig lösning på hur vi skall trafikförsörja NKS (och den så kallade Hagastaden). Att alla siffror visade att detta var rätt struntade den sverigemoderata alliansen länge i - likt Stalin 'uppmanade' man tjänstemännen att komma fram till 'rätt svar' i nya utredningar. Lyckligtvis tog Tamsons över - en person präglad av integritet.
Det kommer att bli bra - till slut kommer även de sista tvivlarna att inse detta. Vi skall bara ha tålamod och visa överseende!

Den alltid lika förlåtande
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav hgsldf » ons 08 nov, 2017 22:25

antaeus skrev:
Odd skrev:Trist med blindtarmen. Det såg ljust ut ett tag för en nedläggelse, men tyvärr så ser det ut som att denna gökunge kommer att byggas. Men vem skall åka med den? Och vilka tåg skall man köra på den? Västerort behöver ju mer kapacitet, inte mindre kapacitet.


Alla som arbetar i Hagastaden eller nya Karolinska, enbart där arbetar ca 7500 människor.

Vad skulle det kosta att ge dem avgångsvederlag, dom förefaller ju hursomhelst inte att producera något?
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 873
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Nya tunnelbanans framfart!

Inläggav antaeus » fre 10 nov, 2017 9:10

Vad menar du med det? Inte producera nåt?
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
antaeus
 
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 12 aug, 2006 13:49
Ort: Södermalm, Stockholm


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron