MTR har hittat lösningen på SL:s skyltproblem!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

MTR har hittat lösningen på SL:s skyltproblem!

Inläggav TKO » mån 30 okt, 2017 9:37

I slutet av förra veckan reste jag tur och retur Telefonplan, och kunde då bland annat konstatera att felskyltningen gällande anslutningsbussar kvarstår. Men det har ju bara gått ett par veckor sedan detta anmäldes...

En intressant lösning på problemet "felskyltning" såg jag på de Cx-tåg som var i trafik. Dessa saknade all form av linje- och destinationsskyltning, vilket starkt minimerar risken för felaktig information. Kanske något att tillämpa i större skala?

tipsar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: MTR har hittat lösningen på SL:s skyltproblem!

Inläggav gbd » mån 30 okt, 2017 11:18

En variant på postkodlotteriet kanske?
gbd

Inläggav Hechtwagen » mån 30 okt, 2017 17:29

TKO skrev:I slutet av förra veckan reste jag tur och retur Telefonplan, och kunde då bland annat konstatera att felskyltningen gällande anslutningsbussar kvarstår. Men det har ju bara gått ett par veckor sedan detta anmäldes...

En intressant lösning på problemet "felskyltning" såg jag på de Cx-tåg som var i trafik. Dessa saknade all form av linje- och destinationsskyltning, vilket starkt minimerar risken för felaktig information. Kanske något att tillämpa i större skala?

tipsar
Thomas K Ohlsson

Det beror på att tunneltågförarna är latoxar!
Många av dem orkade inte heller ropa ut stationerna innan CX fick automatiska utrop! De lataste förarna är märkligt nog samma personer som stryyyyyyps om de har slips till uniformen!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav TKO » mån 30 okt, 2017 17:37

Hechtwagen skrev:
TKO skrev:I slutet av förra veckan reste jag tur och retur Telefonplan, och kunde då bland annat konstatera att felskyltningen gällande anslutningsbussar kvarstår. Men det har ju bara gått ett par veckor sedan detta anmäldes...

tipsar
Thomas K Ohlsson

Det beror på att tunneltågförarna är latoxar!
Många av dem orkade inte heller ropa ut stationerna innan CX fick automatiska utrop! De lataste förarna är märkligt nog samma personer som stryyyyyyps om de har slips till uniformen!

Jag håller inte denna förklaring för otrolig... men.
Jag tyckte det såg ut som om man helt enkelt satt igen frontskylten!

(Självklart hör en välknuten slips till en proper uniform.)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » mån 30 okt, 2017 21:25

Hm, med risk för att minnas fel nu.

Men är det inte så att Cx-vagnar (undantag C6H med "lyxrullar") fram tills nu haft två olika varianter av destinationsrullar.

- Den ena har destinationer på tunnelbana 1 och 2.
- Den andra har destinationer på tunnelbana 1 och 3.

Eftersom C14-C15 sedan ett antal år i stället används omväxlande på tunnelbana 2 och 3, så har det varit relativt vanligt att de gått med fel destinationsrulle, och då har man skyltat blankt.

Nu observerade jag häromdagen en C14 med destinationen "MÖRBY CENTRUM" i ett typsnitt jag aldrig förut lagt märke till, så i bästa fall är någon förbättring på gång här.

Med reservation för att jag kan minnas fel, så tror jag alltså att förarna är relativt oskyldiga när det gäller C14.

Slutligen, så finns det (eller har funnits) nog en eller annan C6 som gått en längre tid med svårreparerade fel på destinationsskylten, bl a har väl någon vagn haft en "dörrparet avstängt"-skylt klistrad över destinationsskylten i ett par år, och möjligen har jag drömt men jag undrar om inte även jag sett någon vagn med en blå plastskiva på den platsen!
daniel_s

Inläggav Hechtwagen » mån 30 okt, 2017 22:30

daniel_s skrev:Hm, med risk för att minnas fel nu.

Men är det inte så att Cx-vagnar (undantag C6H med "lyxrullar") fram tills nu haft två olika varianter av destinationsrullar.

- Den ena har destinationer på tunnelbana 1 och 2.
- Den andra har destinationer på tunnelbana 1 och 3.

Eftersom C14-C15 sedan ett antal år i stället används omväxlande på tunnelbana 2 och 3, så har det varit relativt vanligt att de gått med fel destinationsrulle, och då har man skyltat blankt.

Nu observerade jag häromdagen en C14 med destinationen "MÖRBY CENTRUM" i ett typsnitt jag aldrig förut lagt märke till, så i bästa fall är någon förbättring på gång här.

Med reservation för att jag kan minnas fel, så tror jag alltså att förarna är relativt oskyldiga när det gäller C14.

Slutligen, så finns det (eller har funnits) nog en eller annan C6 som gått en längre tid med svårreparerade fel på destinationsskylten, bl a har väl någon vagn haft en "dörrparet avstängt"-skylt klistrad över destinationsskylten i ett par år, och möjligen har jag drömt men jag undrar om inte även jag sett någon vagn med en blå plastskiva på den platsen!

Och linjenummer? Är det en onödig lyx på tunneltågen numera?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav daniel_s » mån 30 okt, 2017 23:10

Hechtwagen skrev:Och linjenummer? Är det en onödig lyx på tunneltågen numera?

Nja "numera" är väl inte riktigt rättvist, linjenumren var utrotningshotade 1994-2004 men vann till sist kampen och jag kämpade förstås på "för-sidan". Och onödiga är de inte heller men med allt detta sagt: på C14-C15 gör man bara sig illa hela tiden när man ska ställa in dem, så jag tyckte i alla fall själv att det var säkrast att låta bli. Om ni hittar bilder på Cx-tåg utan linjenummer från de sista åren på bana 1 så är det nog jag som har iordningställt dem :-)
daniel_s

Återgå till Spårtrafik