Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » tor 02 nov, 2017 13:31

Det verkar finnas en skribent som inte vill acceptera idén om en linje som inte går genom City. Det finns två starka skäl för en sådan linje:

1. City ligger avsides

Det faktum att pendeltågsresenärer söderifrån förmodligen kommer att tjäna på att byta vid Årstaberg för att åka till Solna station är väl tillräckligt? Jag citerar ett äldre inlägg:

Enceladus skrev:Jag måste sticka hål på myten att pendeltåget går snabbt på den relevanta sträckan. Citybanan är krokig och uppehållet vid City tar mycket längre tid än andra trafikslag. Sträckan Årstaberg–Odenplan tar 12 mintuer.

Låt oss nu jämföra med tunnelbana! Sträckan Tekniska högskolan–Danderyds sjukhus tar 7 minuter. Det totala avståndet är 5,6 km enligt följande uppskattningar:

2,3 km Tekniska högskolan–Universitetet
2,1 km Universitetet–Bergshamra
1,2 km Bergshamra–Danderyds sjukhus

Det totala avståndet för Kungsholmenbanan skulle vara 5,4 km enligt följande uppskattningar:

1,2 km Årstaberg–Liljeholmen
2,5 km Liljeholmen–Fridhemsplan
1,7 km Fridhemsplan–Hagastaden

Den som kliver av tid Årstaberg och lyckas ta ett tåg inom 5 minuter borde alltså vara på plats innan pendeln ens ankommer vid Odenplan!

2. Bostäderna finns i söder och arbetsplatserna finns i norr

Denna artikel beskriver situationen ganska väl (befolkningsprognoserna är dock utdaterade). Framtidens resande är varken till eller från City!
Enceladus

Inläggav ADDE » tor 02 nov, 2017 15:50

Dessa två punkter, I kombination med att denna linje fyller en mer regional function snarare än lokal, gör att denna tunnel tjänar bättre syfte som en pendeltågstunnel och inte som Tunnelbana. Östberga kan ju ha spårvägar som ersätter dagens busslinjer och ger en ny förbindelse till Älvsjö!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Kristofer » tor 02 nov, 2017 19:14

Om man bygger linjen Liljeholmen - Fridhemsplan - Hagastaden bör man lägga en station under S:t Eriksgatan med en sydlig uppgång vid S:t Eriksplan S (alltså norra biljetthallen) och en vid Stockholm Odenplan utgång Vanadisvägen. Då behövs ingen gulgrön gren till Odenplan. Resande med TUB1 byter vid S:t Eriksplan och resande med pendeln byter vid Odenplan. Alla glada.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav gbd » tor 02 nov, 2017 19:16

Odd skrev:Det är en intressant approach. Med några justeringar så skulle den nog kunna bli rätt bra:
1. Mörby-Fruängen i stället för Mörby-Norsborg gör enskilda linjelängder kortare vilket minskar risken för följdförseningar.
2. Bättre att gå via Zinken/Södra Station-Årsta i stället för Liljeholmen, som redan idag är en stor knutpunkt. Vi behöver fler, och mindre, knutpunkter, inte färre och större.
3. Fridhemsplan-Karolinska i stället för via Odenplan då det blir en omväg annars och att det redan finns trafik både sträckan Fridhemsplan-Odenplan samt Odenplan-Solna. Resenärer till Bålstalinjen byter antingen redan vid Södra Station eller vid Älvsjö.

Nackdelen är att man inte får chansen att bygga ett helt nytt t-banesystem, med bredare vagnprofil, bättre strömförsörjning och automatdrift.

Men det är ju tre önskningar?
Ang punkt 2 så vore det nog bättre ja, men om nu Älvsjötunnelbanan förhandlats fram mellan Staten och Staden så kan det nog bli lite svårt att ändra bara sådär.
gbd

Inläggav gbd » tor 02 nov, 2017 19:37

TKO skrev:
gbd skrev:
TKO skrev:

Intressanta utgångspunkter tycker jag!

Jag tycker dock att vi bör se över hur vettiga bytespunkter både till befintlig tunnelbanan och pendeltåg kan ordnas - där ser jag vissa brister i förslaget.

Fråga: Skall linjen Odenplan-NKS-"Arenastaden" inte trafikeras alls eller med begränsad skytteltrafik?

/TKO

Ang vettiga bytespunkter, så som sagt var jag har gjort förslaget under antagande att Älsjötunnelbanan byggs som föreslagit. Dock så tror jag att som Odd påpekat hade man kunnat dra den något mer östligt hade man kunnat få till en bättre lösning. Förslaget är ett "har man inte bröd får man käka limpa" ;-)

Skytteltrafik: Det borde finnas kapacitet för det I Hagastadsstationen, men hur är det på Odenplan med förslaget att avgreningen inte ska ha en egen platform? Hur manga tåg per timma är det tänkt att det ska passera? 18-20? (Möjligtvis skulle man kunna tänka sig en enkelspårig vändslinga men även det måste väl kosta även det?)

Skytteltrafik kräver förmodligen ytterligare (stora) investeringar som torde vara svåra att motivera. Så förslaget innebär att sträckan Odenplan-Hagastaden läggs ner... (jag utgår från att linjen byggs - det är i varje fall troligare än att Älvsjö-Fridhemsplan förverkligas).

Och då uppstår ju några invändningar:

- Kapitalförstöring!

- Hur skall pendeltågsresenärerna ta sej till t ex NKS, ska alla byta vid Solna station/Arenastaden? Det blir en nätt omväg för de som kommer söderifrån, och mycket krångligt för resenärer från Bålstalinjen...

Så frågan är om inte Odenplan är en bättre bytespunkt för de flesta resenärer till Hagastaden/NKS än Fridhemsplan/S:t Eriksplan?
Däremot är naturligtvis en direktförbindelse Liljeholmen-Hagastaden snabbare för de som har möjlighet att byta i Liljeholmen. Men väger det upp nackdelarna för övriga resenärer?

funderar
Thomas K Ohlsson

Ett annat alternativ är om man inte vill pilla så mycket i röda linjen är ju att via en tunnel från Östermalmtorg till Fridhemsplan för över Ropstensgrenen till Gröna Linjen. Upplägget blir då Lila Linjen (Älvsjö-Årstaberg-Liljeholmen-Fridhemsplan-Hagastaden-Solna) Gröna linjen blir linje 19 (Hässelby Strand -Fridhemsplan - Östermalmstorg - Ropsten) Linje 18 (Farsta Strand - Odenplan - Hagastaden - Solna) och Linje 17 (Skarpnäck - Åkeshov). Enda förändringen av Röda är att Båda grenar i Söder går mot Mörby (men kanske inte hela vägen?)
gbd

Inläggav Kantorn » fre 03 nov, 2017 14:04

Om man nu vill ha en sträckning Älvsjö - Liljeholmen - Fridhemsplan och en sträckning Odenplan - Hagastaden - Solna Station, ja då kan man kanske sammanfoga dessa. En liten sväng från Fridhemsplan under Sabbatsbergs sjukhus skulle få tunnelbanan i en bra vinkel in under Odenplan för att kunna fortsätta i tänkt riktning. Då kan man dessutom - som jag sagt annorstädes - ha denna linje på samma nivå som T-grön. Sedan får den tvärdyka så den hamnar strax nordväst om Barnhusbron - möjligen med en station vid Sabbatsbergsområdet och (självklart) uppgång vid Adolf Fredriks skola, där det går hur mycket kollektivtrafikåkare som helst. Eller gjorde när jag gick där åtminstone. Namn på station: Sabbatsberg. Nästa stopp: Odenplan, parallellt med pendeltåget, eller - om möjligt - mellan pendeltåg och T-grön. Sedan fritt fram norrut.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav gbd » lör 04 nov, 2017 19:13

Kantorn skrev:Om man nu vill ha en sträckning Älvsjö - Liljeholmen - Fridhemsplan och en sträckning Odenplan - Hagastaden - Solna Station, ja då kan man kanske sammanfoga dessa. En liten sväng från Fridhemsplan under Sabbatsbergs sjukhus skulle få tunnelbanan i en bra vinkel in under Odenplan för att kunna fortsätta i tänkt riktning. Då kan man dessutom - som jag sagt annorstädes - ha denna linje på samma nivå som T-grön. Sedan får den tvärdyka så den hamnar strax nordväst om Barnhusbron - möjligen med en station vid Sabbatsbergsområdet och (självklart) uppgång vid Adolf Fredriks skola, där det går hur mycket kollektivtrafikåkare som helst. Eller gjorde när jag gick där åtminstone. Namn på station: Sabbatsberg. Nästa stopp: Odenplan, parallellt med pendeltåget, eller - om möjligt - mellan pendeltåg och T-grön. Sedan fritt fram norrut.

Tja, om det finns plats för Roslagsbanan med en station i nordsydlig riktning borde det finns plats för två tunnelbaneplattformar till väster om dessa. Är det någon som sett hur planerna för RBs station Odenplan ser ut? Ligger den mellan tunnelban och Citybanan eller under dessa två?
gbd

Inläggav Inge » sön 05 nov, 2017 10:34

Intressanta förslag, men det kan kaske bli lite kaka på kaka?

Odenplan är en bra bytespunkt och linjen mot Haga- Solna behöver inte förstärkas förrän den förlängs till Täby och att det sker utan att Mörbygrenen förlängs. Dvs om linjen via Solna blir ensam att försörja nordost.

Men om Mörbygrenen inte förlängs, kommer inte Ropstengrenen att behöva kopplas loss, ens på mycket lång sikt.

Det är därför svårt att se behovet av båda åtgärderna samtidigt, vilket ju det grenade förslaget från Fridhemsplan innebär. Den ena av grenarna kunde kanske få en mer motiverad uppgift?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 06 nov, 2017 8:13

Enceladus skrev:
TKO skrev:- Hur skall pendeltågsresenärerna ta sej till t ex NKS, ska alla byta vid Solna station/Arenastaden? Det blir en nätt omväg för de som kommer söderifrån, och mycket krångligt för resenärer från Bålstalinjen...

Det blir en väsentlig försnabbning för pendeltågsresenärer söderifrån om Kungsholmenbanan håller samma fart som Mörbylinjen. Det kanske till och med går snabbare att åka till Solna via Fridhemsplan än utan byte!

Om länken mellan Odenplan och Hagastaden ska trafikeras i högtrafik beror uteslutande på gröna linjens utveckling.

Om och om... det är många om i dessa resonemang!

Dessutom undviker skribenten att besvara frågan varför tunnelbaneförbindelsen till Hagastaden/NKS inte bör ha anslutning till pendeltågsnätet annat än i Solna och Älvsjö - kanske för att det inte finns något vettigt svar på denna fråga.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » mån 06 nov, 2017 8:16

ADDE skrev:Dessa två punkter, I kombination med att denna linje fyller en mer regional function snarare än lokal, gör att denna tunnel tjänar bättre syfte som en pendeltågstunnel och inte som Tunnelbana. Östberga kan ju ha spårvägar som ersätter dagens busslinjer och ger en ny förbindelse till Älvsjö!

Det är mycket möjligt att det är bättre med pendeltåg än med tunnelbana om en ny västlig förbindelse behövs.

Vad det gäller Östberga (och Årstafältet) har alla tidigare utredningar visat att det inte ens finns trafikunderlag för en avgrening av Tvärbanan - att dessa områden plötsligt skall motivera tunnelbana är naturligtvis nonsens.

/TKO
TKO

Inläggav TKO » mån 06 nov, 2017 8:27

Enceladus skrev:Det verkar finnas en skribent som inte vill acceptera idén om en linje som inte går genom City. Det finns två starka skäl för en sådan linje:
---klipp---

Eftersom jag antar att jag är den skribent som avses vill jag framföra följande:

(Jag brukar inte diskutera andra skribenters debattteknik -jag tycker att man får skriva vilka dumheter som helst bara man står för det. Men i det här fallet gör jag ett undantag)

OM det fanns ett konkret förslag på en genomgående tunnelbanelinje ("Kungsholmslinjen"?) Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Någon stans i Solna-Långt bort i Täby skulle det vara rimligt att tala om att ACCEPTERA... men nu gör det ju inte det. Därför kanske skribenten som ibland verkar befinna sej kretsande kring en annan planet tvingas ACCEPTERA att det är fullt rimligt att ha olika uppfattning i frågan. Det som vi även tvingas ACCEPTERA är att avgreningen av gröna linjen norrut vid Odenplan kommer att byggas, det är därför orimligt - på gränsen till ohederligt - att låtsas som om så ej är fallet.

Visst vi kan diskutera hur det borde vara istället för att fundera på vad som är möjligt att göra i framtiden - men det är en helt annan typ av diskussion.

Så det så!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » mån 06 nov, 2017 9:25

TKO skrev:
Enceladus skrev:Det verkar finnas en skribent som inte vill acceptera idén om en linje som inte går genom City. Det finns två starka skäl för en sådan linje:
---klipp---

Eftersom jag antar att jag är den skribent som avses vill jag framföra följande:

(Jag brukar inte diskutera andra skribenters debattteknik -jag tycker att man får skriva vilka dumheter som helst bara man står för det. Men i det här fallet gör jag ett undantag)

OM det fanns ett konkret förslag på en genomgående tunnelbanelinje ("Kungsholmslinjen"?) Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Någon stans i Solna-Långt bort i Täby skulle det vara rimligt att tala om att ACCEPTERA... men nu gör det ju inte det. Därför kanske skribenten som ibland verkar befinna sej kretsande kring en annan planet tvingas ACCEPTERA att det är fullt rimligt att ha olika uppfattning i frågan. Det som vi även tvingas ACCEPTERA är att avgreningen av gröna linjen norrut vid Odenplan kommer att byggas, det är därför orimligt - på gränsen till ohederligt - att låtsas som om så ej är fallet.

Visst vi kan diskutera hur det borde vara istället för att fundera på vad som är möjligt att göra i framtiden - men det är en helt annan typ av diskussion.

Så det så!

/TKO

Det finns halvkonkreta förslag på en förlängning till Hagastaden. Det har föreslagits av många politiska partier och nu senast av Handelskammaren. Det är mycket troligt att detta kommer att konkretiseras om några år.

Nu är det nog inte jag som låtsas som om Stockholms- eller Sverigeförhandlingen inte blir av. Om banan från Arenastaden ska förlängas i framtiden så räcker inte lösningen vid Odenplan. Kostnaden att bygga en ny plattform är av samma storleksordning som att bygga länken mellan Fridhemsplan och Hagastaden. Det är därför rimligt att ställa det ena alternativet mot det andra.
Enceladus

Inläggav Enceladus » mån 06 nov, 2017 11:08

TKO skrev:Om och om... det är många om i dessa resonemang!

Dessutom undviker skribenten att besvara frågan varför tunnelbaneförbindelsen till Hagastaden/NKS inte bör ha anslutning till pendeltågsnätet annat än i Solna och Älvsjö - kanske för att det inte finns något vettigt svar på denna fråga.

/TKO

Jag utgår från de slutsatser som har dragits i Eliassons och Handelskammarens studier. Båda förkastar Odenplan som bytespunkt. Finns det någon studie som talar för Odenplan? Att skrika "City" är inget bra argument.

Det är viktigt att planera både långsiktigt och pragmatiskt. Det finns en stark vilja i Solna att förlänga Arenastadsgrenen till Ulriksdal och vidare till röda linjen. Oavsett om vi gillar idén eller inte så bör vi räkna med att den förverkligas på längre sikt. Då försvinner Odenplan som bytespunkt till Hagastaden för nordost. Söderifrån har Odenplan aldrig varit en bra lösning. Det tar 12 minuter att åka Årstaberg–Odenplan med pendeln, och ännu mer med gröna linjen från Gullmarsplan. Om Årstaberg–Fridhemsplan går lika snabbt som röda linjens Universitetet–Danderyds sjukhus så tar det bara 5 minuter (det kan alltså bli snabbare att åka tunnelbana Årstaberg–Odenplan än pendel via City). Blå linjen kommer att gå snabbare till Fridhemsplan än gröna linjen till Odenplan.

Kvar blir då Bålstalinjen och Ropstenlinjen. Från Ropsten kommer det dock att gå direktbussar. En möjlig lösning skulle vara att köra kvartstrafik mellan Odenplan och Hagastaden som passar till tågen från Kungsängen. Det borde finnas kapacitet för 4 tåg/h även på lång sikt.
Enceladus

Inläggav Enceladus » mån 06 nov, 2017 13:01

TKO skrev:
ADDE skrev:Dessa två punkter, I kombination med att denna linje fyller en mer regional function snarare än lokal, gör att denna tunnel tjänar bättre syfte som en pendeltågstunnel och inte som Tunnelbana. Östberga kan ju ha spårvägar som ersätter dagens busslinjer och ger en ny förbindelse till Älvsjö!

Det är mycket möjligt att det är bättre med pendeltåg än med tunnelbana om en ny västlig förbindelse behövs.

Vad det gäller Östberga (och Årstafältet) har alla tidigare utredningar visat att det inte ens finns trafikunderlag för en avgrening av Tvärbanan - att dessa områden plötsligt skall motivera tunnelbana är naturligtvis nonsens.

/TKO

Detta har diskuterats i en annan tråd, men det kan vara relevant att fortsätta den diskussionen här. Självklart finns det inget underlag för en stump till Årstafältet och Östberga, vilket är alternativet som utreddes. Sicklagrenen öster om Årstaberg hade 30 000 påstigande per dag år 2015. För att komma upp i liknande siffror skulle grenen behöva kopplas ihop med Spårväg Syd, vilken väntas få 40 000 påstigande per dag. Problemet är dock att Spårväg Syd kommer från röda linjen. För att bli en vettig tvärförbindelse behöver den fortsätta mot Gullmarsplan. En sådan lösning skulle inte vara så dum - det är ungefär vad stomlinje M går ut på och jag har själv föreslagit detta som ett alternativ till tunnelbanan (tillsammans med en pendeltågstunnel).

Olyckligtvis har det under lång tid varit osäkert om Spårväg Syd blir av. Således togs ingen hänsyn till Spårväg Syd, och då var ju tunnelbana ett mycket bättre alternativ än den där stumpen du hänvisar till. En snabb tunnelbana till Fridhemsplan kan av uppenbara skäl sno fler pendeltågsresenärer än en tvärförbindelse av en mer lokal karaktär. Det är väl priset man får betala för att inte ha tillförlitliga befolkningsprognoser och därmed inte kunna planera infrastruktur i god tid.
Enceladus

Inläggav TKO » mån 06 nov, 2017 17:34

Enceladus skrev:
TKO skrev:

/TKO

Detta har diskuterats i en annan tråd, men det kan vara relevant att fortsätta den diskussionen här. Självklart finns det inget underlag för en stump till Årstafältet och Östberga, vilket är alternativet som utreddes. Sicklagrenen öster om Årstaberg hade 30 000 påstigande per dag år 2015. För att komma upp i liknande siffror skulle grenen behöva kopplas ihop med Spårväg Syd, vilken väntas få 40 000 påstigande per dag. Problemet är dock att Spårväg Syd kommer från röda linjen. För att bli en vettig tvärförbindelse behöver den fortsätta mot Gullmarsplan. En sådan lösning skulle inte vara så dum - det är ungefär vad stomlinje M går ut på och jag har själv föreslagit detta som ett alternativ till tunnelbanan (tillsammans med en pendeltågstunnel).

Olyckligtvis har det under lång tid varit osäkert om Spårväg Syd blir av. Således togs ingen hänsyn till Spårväg Syd, och då var ju tunnelbana ett mycket bättre alternativ än den där stumpen du hänvisar till. En snabb tunnelbana till Fridhemsplan kan av uppenbara skäl sno fler pendeltågsresenärer än en tvärförbindelse av en mer lokal karaktär. Det är väl priset man får betala för att inte ha tillförlitliga befolkningsprognoser och därmed inte kunna planera infrastruktur i god tid.

Det vore fortfarande intressant att få se de prognosticerade resandesiffrorna - gärna station för station - för tunnelbanelinjen Älvsjö-Liljeholmen-(Fridhemsplan). Det enda konkreta jag kan påminna mej är att man på grund av den låga resandemängden förutser gles trafik med korta tåg! Men det kanske finns "hårdare fakta" nu?

(Dessutom är jag inte så imponerad av alla dessa "XX XXX påstigande per dag". Det säger ju inte så mycket om trafikintensiteten på linjen, resandet kan ju t ex bestå av många endast delvis överlappande delsträckor - som på buss 4 till exempel. Nej den typen av sifferuppgifter låter säkert bra i pressreleaser, men kan knappast utgöra grund för en seriös trafikplanering!)

Jag kan hålla med om önskemålet om tillförlitliga befolkningsprognoser - frågan är bara hur man ska kunna göra sådana i en kapitalistisk marknadsekonomi? Det går säkert att lyckas lite bättre än man gjort nu - men riktigt bra lär det aldrig bli!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » mån 06 nov, 2017 18:27

TKO skrev:Det vore fortfarande intressant att få se de prognosticerade resandesiffrorna - gärna station för station - för tunnelbanelinjen Älvsjö-Liljeholmen-(Fridhemsplan). Det enda konkreta jag kan påminna mej är att man på grund av den låga resandemängden förutser gles trafik med korta tåg! Men det kanske finns "hårdare fakta" nu?

(Dessutom är jag inte så imponerad av alla dessa "XX XXX påstigande per dag". Det säger ju inte så mycket om trafikintensiteten på linjen, resandet kan ju t ex bestå av många endast delvis överlappande delsträckor - som på buss 4 till exempel. Nej den typen av sifferuppgifter låter säkert bra i pressreleaser, men kan knappast utgöra grund för en seriös trafikplanering!)

Jag kan hålla med om önskemålet om tillförlitliga befolkningsprognoser - frågan är bara hur man ska kunna göra sådana i en kapitalistisk marknadsekonomi? Det går säkert att lyckas lite bättre än man gjort nu - men riktigt bra lär det aldrig bli!

/TKO

Jag har tyvärr inte sett några siffror för den senaste versionen av projektet. I den tidigare versionen, där det inte fanns en gren mot Norsborg, antogs "5-minuterstrafik och korta tåg". Om något så borde turtätheten bli något lägre på grenen men något högre på den gemensamma sträckan. Oklart om det fortfarande är aktuellt med korta tåg.

Saken är att Stockholms befolkningstillväxt i princip varit konstant sedan början av 2000-talet (cirka 35 000 per år). Den högsta prognosen i RUFS 2010 (2 495 000 år 2030) förutsatte en kraftig minskning av befolkningstillväxten. Det är vad våra infrastrukturplaner bygger på...
Enceladus

Inläggav Inge » tis 07 nov, 2017 9:24

Nu har jag förstått att ditt perspektiv är sydvästra förortens. Och om man då jämför sig med de södra förorterna går det kanske på ett ut mellan Fridhemsplan och Odenplan. Men perspektivet bör nog vidgas lite. Dessutom menar jag att du delvis har fel i dina premisser,
se rättelser.
Enceladus skrev:Pendeltåg söderifrån: Årstaberg Odenplan (snabbare, högre turtäthet)
Pendeltåg norrifrån: Solna/Odenplan (snabbare)
Röda linjen söderifrån: Liljeholmen (mycket lite snabbare, högre turtäthet)
Röda linjen norrifrån: T-centralen via Odenplan (färre byten)
Gröna linjen söderifrån: Odenplan (snabbare)
Gröna linjen västerifrån: Fridhemsplan (snabbare)
Blå linjen söderifrån: Fridhemsplan (färre byten) T-centralen via Odenplan (snabbare)
Blå linjen norrifrån: Fridhemsplan (färre byten)
Roslagsbanan: Odenplan (färre byten)

Möjligen kan det vara lämpligt att flytta pendeltågens reglertid och personalbyten till Älvsjö, för att säkerställa snabbast möjliga resor från Älvsjö och Årsraberg. Men det är det ändå, beroende på dels förskjuten befolkningstyngdpunkt, norrut, dels ökad användning av pendeltåg för innerstadsresor och resor mellan innerstaden och närförort allmänt.

Vidare har du utelämnat Bålstagrenen. Men framförallt innerstaden, som trots allt har en stor befolkning och dessutom säkerligen ett större resande per person till Hagastaden. Söderort har trots allt ett eget Universitetssjukhus bla. Man kan också tänka sig att en hel del resor mellan innerstaden och Hagastaden inte kommer att utgå från / gå till bostaden och innerstadens dagbefolkning är mycket stor.

För innerstaden är Odenplan överlägset för alla stadsdelar utom just Kungsholmen.

Troligen skulle en lösning med indragning av den nya linjen från Odenplan bli så dålig att man finge återgå till bussar från innerstaden och för Bålstagrenen (via Odenplan). Det är helt enkelt orimligt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 10:34

Enceladus skrev:
TKO skrev:Det vore fortfarande intressant att få se de prognosticerade resandesiffrorna - gärna station för station - för tunnelbanelinjen Älvsjö-Liljeholmen-(Fridhemsplan). Det enda konkreta jag kan påminna mej är att man på grund av den låga resandemängden förutser gles trafik med korta tåg! Men det kanske finns "hårdare fakta" nu?

/TKO

Jag har tyvärr inte sett några siffror för den senaste versionen av projektet. I den tidigare versionen, där det inte fanns en gren mot Norsborg, antogs "5-minuterstrafik och korta tåg". Om något så borde turtätheten bli något lägre på grenen men något högre på den gemensamma sträckan. Oklart om det fortfarande är aktuellt med korta tåg.

Saken är att Stockholms befolkningstillväxt i princip varit konstant sedan början av 2000-talet (cirka 35 000 per år). Den högsta prognosen i RUFS 2010 (2 495 000 år 2030) förutsatte en kraftig minskning av befolkningstillväxten. Det är vad våra infrastrukturplaner bygger på...

Då kan vi konstatera att ingen av oss vet vilket förväntat resande som är grunden för "beslutet" att bygga "Kungsholmsbanan - den korta versionen". Och att vi i vår okunskap gör helt olika gissningar om resandet... jag hoppas vid gud att de som fattat beslutet har bättre underlag!

Slut på den diskussionen?
(Till vi har ett bättre faktaunderlag...)

Jag avstår tills vidare från vidare diskussion om befolkningsprognoser - prognoser är alltid lättast att göra i efterhand!

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Ovidarch » tor 09 nov, 2017 20:46

Jag tycker att själva iden att man bygger tunnelbana från Älvsjö upp till Fridhemsplan är en bra sak för Stockholm och att avlasta T-Centralen i första-hand, fast sen blir det mer komplicerat att bygga ihop Gula Linjen (eller min personliga favorit: Linje 18) nu när man har sparat pengar och bytt det som del av nuvarande Odenplan. Jag skulle tro att det är möjligt att bygga ut det lilla glappet som är Gul Linje och göra om det till en ÄKTA tunnelbanelinje. :idea:

För att både den ny röd linje (Linje 12) och Gul Linje ska vara ännu mer lönsamma måste Linje 12 dyka under Fridhemsplan och få en ny plattform bredvid blå linje för att inte ha sån stor gångavstånd. Linjen forsätter sedan under St: Eriksplan och går direkt i riktning mot Hagastaden, där den stannar och delar samma platform som "Gul Linje" och stannar även på Hagalund och Arenastaden. "Gul Linje" får behålla sin slutstation i Arenstaden med en potentiell utbyggnad mot Ulriksdal eller Järva Krog/Ursvik, medan Linje 12 fortsätter västerut och stannar på följande stationer:

-Sundbyberg Centrum
-Mariehäll
-Bromma Park (Flygplats)
-Bällsta
-Sundby
-Kopparbacken
-Nästa
-Vinsta
-Hässelby Gård
-Hässelby Strand (slutstation)

Efter Vinsta, dyker tunnelbanan upp till marknivå igen för att sedan ta över Linje 19's sträcka mellan Hässelby Gård och Hässelby Strand. Station Johannelund skulle rivas eftersom det finns tre andra nya stationer i närheten. För att undvika att den sträckan har en överkapacitet, kommer Linje 19 vika av efter Vällingby mot nya stationen Vinsta för att byta med Linje 12. Efter det fortsätter linjen mot tre nya stationer norrut: Kälvesta, Lunda och Spånga Station (slutstation). Det skulle också skapa nya förbindelser mot nord-väst från centrala Stockholm och Lijleholmen och lösa frågan om en ny linje behövs för en fullt-utvecklad Bromma/Bällsta. Man skulle kunna dra Gul Linje istället denna sträcka och ha Linje 12 (röd) ha slutstation i Arenstaden, om det är bättre ekonomiskt.

Bild
Ovidarch

Inläggav Enceladus » tor 09 nov, 2017 21:29

Jag tror inte att det är meningsfullt att bygga en ny tunnel parallellt med gröna linjen på den långa sträckan Odenplan–Gullmarsplan. I så fall skulle följande vara rimligare: Odenplan–Sabbatsberg–Rådhuset–Zinkensdamm–Södra station–Skanstull–Gullmarsplan. Men behövs det verkligen mer kapacitet vid Gullmarsplan efter blå linjens förlängning?
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik