Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav TKO » fre 27 okt, 2017 8:38

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Var invånarna bor är rätt ointressant om man inte vet deras resebehov. När man vet resebehovet kan man sedan fundera på hur man ska tillfredsställa detta på bästa samhällsekonomiska sätt.

Trådens frågeställning är hur folk ska ta sig till målpunkten Hagastaden. Av det som har framkommit i kommentarerna verkar det vara ganska klart att fler skulle tjäna på Fridhemsplan som bytespunkt än Odenplan. Dock kan det vara möjligt att ha båda, åtminstone utanför högtrafik då det finns ledig kapacitet (här talar vi om 2030-talet, alltså långt efter Stockholmsförhandlingen och efter det att gröna linjen västerut förtätats enligt Sverigeförhandlingen).

Under förutsättning att Kungsholmslinjen förlängs norrut så stämmer det att många resenärer skulle välja att byta vid Fridhemplan. Uttycket "ganska klart att fler skulle..." saknar all numerisk bevisning, vilket dock inte hindrar att det kan visa sej vara sant. Men "ganska klart" är det då rakt inte!

En fråga som bör belysas är om det är meningsfullt att bygga Kungsholmslinjen om vi inte förutsätter att den sedan skall förlängas. För några konkreta planer på en sådan förlängning, än mindre beslut, finns ju inte.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav gbd » tis 31 okt, 2017 11:07

TKO skrev:
Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Var invånarna bor är rätt ointressant om man inte vet deras resebehov. När man vet resebehovet kan man sedan fundera på hur man ska tillfredsställa detta på bästa samhällsekonomiska sätt.

Trådens frågeställning är hur folk ska ta sig till målpunkten Hagastaden. Av det som har framkommit i kommentarerna verkar det vara ganska klart att fler skulle tjäna på Fridhemsplan som bytespunkt än Odenplan. Dock kan det vara möjligt att ha båda, åtminstone utanför högtrafik då det finns ledig kapacitet (här talar vi om 2030-talet, alltså långt efter Stockholmsförhandlingen och efter det att gröna linjen västerut förtätats enligt Sverigeförhandlingen).

Under förutsättning att Kungsholmslinjen förlängs norrut så stämmer det att många resenärer skulle välja att byta vid Fridhemplan. Uttycket "ganska klart att fler skulle..." saknar all numerisk bevisning, vilket dock inte hindrar att det kan visa sej vara sant. Men "ganska klart" är det då rakt inte!

En fråga som bör belysas är om det är meningsfullt att bygga Kungsholmslinjen om vi inte förutsätter att den sedan skall förlängas. För några konkreta planer på en sådan förlängning, än mindre beslut, finns ju inte.

/TKO

Att kungsholmsbanan behöver gå vidare för att öka nyttan är nog ganska rimligt. Här är mitt förslag

https://www.scribblemaps.com/maps/view/LilaL/59TBosub8j
gbd

Inläggav Odd » tis 31 okt, 2017 15:47

Det är en intressant approach. Med några justeringar så skulle den nog kunna bli rätt bra:
1. Mörby-Fruängen i stället för Mörby-Norsborg gör enskilda linjelängder kortare vilket minskar risken för följdförseningar.
2. Bättre att gå via Zinken/Södra Station-Årsta i stället för Liljeholmen, som redan idag är en stor knutpunkt. Vi behöver fler, och mindre, knutpunkter, inte färre och större.
3. Fridhemsplan-Karolinska i stället för via Odenplan då det blir en omväg annars och att det redan finns trafik både sträckan Fridhemsplan-Odenplan samt Odenplan-Solna. Resenärer till Bålstalinjen byter antingen redan vid Södra Station eller vid Älvsjö.

Nackdelen är att man inte får chansen att bygga ett helt nytt t-banesystem, med bredare vagnprofil, bättre strömförsörjning och automatdrift.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tis 31 okt, 2017 15:59

Nu kanske förslagsställaren tänker sej en trafikmodell där vissa tåg byter linjesystem - men om inte så är fallet torde nätstrukturer av denna art ge väldigt många byten...

För det är väl ingen som tror att fler resenärer från Ropsten och Hagalund vill åka till Fridhemsplan än till T-Centralen och Slussen?
Eller att de som bor i Fruängen eller Östberga inte heller har City som primärt resmål?

Frågan är om det finns resebehov som motsvarar den stora önskan som verkar finnas att dra ett streck mellan Liljeholmen/Hornstull och Fridhemsplan... även om det ser självklart ut på kartan!

(Jo, jag vet att jag upprepar mej. Men hittills har jag inte sett några siffror på det förväntade resandet på någon variant av "Kungsholmsbanan".)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tis 31 okt, 2017 18:39

Eliasson prognostiserade 78 800 påstigande per dag på Kungsholmenbanan söder om Odenplan om den kopplas ihop med gula linjen under vissa förutsättningar. De förändringar som har skett i Sverigeförhandlingen (Östberga/Årstafältet/Årstaberg istället för Solberga/Västberga samt en gren till Norsborg) borde inte minska resandet - tvärtom. Det är nog en myt att alla ska till City - så många arbetsplatser finns det inte där! Geografiskt borde Fridhemsplan vara en bättre plats för byten.

Till yttermera visso bygger Eliassons siffror på befolkningsprognoserna från RUFS 2010. Idag gissar man på "knappt 2,9 miljoner 2030", vilket är nästan en halv miljon (500 000!!!) mer än "alternativ Hög" i RUFS 2010. Redan nu håller pendeltåget på att kollapsa: "Vi har ju packade sardinburkar på morgnarna. Folk kommer sent till jobbet eftersom de inte ens kommer in i de fulla tågen. Det finns en stor frustration." Det uppdämda behovet är enormt. Det största problemet är egentligen att banan föreslås sluta vid Älvsjö - antingen den eller Fruängsgrenen måste förlängas till Huddinge ganska snart om kollektivtrafiken ska behålla (inte öka!) sin andel.

Om man utgår från vilka bussar som går till Fridhemsplan (151, 153, 726, 743 och 745) så är valet av grenar rimligt. Men det är för lite och för sent. Hela Handelskammarens förslag borde beslutas idag och vara klart senast till 2040-talet.

Jag tror däremot inte att det är politiskt möjligt att koppla loss en existerande gren från T-Centralen, även om fördelarna överväger. Missnöjet med att Hagsätragrenen förlorar sin förbindelse med Skanstull/Medborgarplatsen har varit tillräckligt stort för att någon ska våga sig på en repris, speciellt under en tid då inget parti sitter säkert. Väljarperspektivet glöms alltför ofta bort på detta forum!
Enceladus

Inläggav TKO » tis 31 okt, 2017 19:36

Blir man inte lite trött på detta ständiga hänvisande till Eliasson?
Hur räknar SLL/TF?
Hittills har ju all motivering för 'Kungsholmsbanan' varit av Sverigeförhandlingstyp - dvs 'vi bygger hundramiljoner bostäder om staten betalar en tunnelbana till Jokkmokk'...

Dessutom insåg man visst redan i Sverigeförhandlingen att en sådan förbindelse i huvudsak har regional betydelse. Då kan vi ju undra varför den inte föreslås som just en regional länk - som pendeltåg t ex!

En historisk jämförelse är hur populärt det var när Brännkyrkabonorna på 50-talet fick sin ändstation flyttad från Slussen till Fridhemsplan. Nä det var inte alls populärt!

/TKO
TKO

Inläggav Odd » tis 31 okt, 2017 21:13

TKO skrev:För det är väl ingen som tror att fler resenärer från Ropsten och Hagalund vill åka till Fridhemsplan än till T-Centralen och Slussen?
Eller att de som bor i Fruängen eller Östberga inte heller har City som primärt resmål?

Om nu runt vaddetnuär, 75000?, väljer att ta Tvärbanan runt stan i stället för genom city varje dag, tänk då vad en t-banelinje som inte går genom citykärnan skulle kunna uppfylla? Det skulle vara två som vinner på detta, dels de som tjänar på att åka rakt över i stället för att tvingas åka via TCE, dels de som kan fylla igen platserna som blir lediga på de gamla linjerna.

Så, nä, det är kanske ingen som tror att fler resenärer från Ropsten och Hagalund hellre åker till Fridhemsplan i stället för T-centralen eller Slussen, men de behöver ju å andra sidan inte heller åka den nya tunnelbanan.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tis 31 okt, 2017 21:30

Odd skrev:
TKO skrev:För det är väl ingen som tror att fler resenärer från Ropsten och Hagalund vill åka till Fridhemsplan än till T-Centralen och Slussen?

Om nu runt vaddetnuär, 75000?, väljer att ta Tvärbanan runt stan i stället för genom city varje dag, tänk då vad en t-banelinje som inte går genom citykärnan skulle kunna uppfylla? Det skulle vara två som vinner på detta, dels de som tjänar på att åka rakt över i stället för att tvingas åka via TCE, dels de som kan fylla igen platserna som blir lediga på de gamla linjerna.

Så, nä, det är kanske ingen som tror att fler resenärer från Ropsten och Hagalund hellre åker till Fridhemsplan i stället för T-centralen eller Slussen, men de behöver ju å andra sidan inte heller åka den nya tunnelbanan.

Nu är ju en stor del av Tvärbanans resande matarresor till tunnelbanan - t ex från Sjöstaden till Gullmarsplan eller Gröndal till Liljeholmen. Däremot är Tvärbanan oftast inget alternativ för resor Årsta- Västerort, vilket den som enbart tittar på kartan gärna tror.

Men det stora misstaget signaturen 'Odd' gör är att inte inse att med den föreslagna systemuppbyggnaden kommer många resenärer att ha direktförbindelse med Fridhemsplan men inte med City - vilket knappast återspeglar resandemönstret. Så jag måste tyvärr återigen avfärda dessa idéer som rena skrivbordsprodukter, som inte utgår från de reela resebehov som finns.
(Men visa gärna att jag har fel!)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tis 31 okt, 2017 21:57

TKO skrev:Men hittills har jag inte sett några siffror på det förväntade resandet på någon variant av "Kungsholmsbanan".

TKO skrev:Blir man inte lite trött på detta ständiga hänvisande till Eliasson?

Vad gäller?

TKO skrev:Nu är ju en stor del av Tvärbanans resande matarresor till tunnelbanan - t ex från Sjöstaden till Gullmarsplan eller Gröndal till Liljeholmen. Däremot är Tvärbanan oftast inget alternativ för resor Årsta- Västerort, vilket den som enbart tittar på kartan gärna tror.

Det största resandet på Tvärbanan är mellan Årstaberg och Liljeholmen.

TKO skrev:Men det stora misstaget signaturen 'Odd' gör är att inte inse att med den föreslagna systemuppbyggnaden kommer många resenärer att ha direktförbindelse med Fridhemsplan men inte med City - vilket knappast återspeglar resandemönstret.

Åker folk till City för att åka till City eller för att byta linje? Det finns 165 026 arbetsplatser i stadsdelen Norrmalm. Det räcker inte för tre miljoner invånare.
Enceladus

Inläggav Harald » tis 31 okt, 2017 22:30

"City" är väl inte bara runt T-Centralen. Linjen enligt förslaget skulle väl ha en station vid Östermalmstorg sedan blir det väl lagom avstånd att ha en station i trakten av Norra Bantorget.
Harald

Inläggav gbd » ons 01 nov, 2017 8:27

TKO skrev:Nu kanske förslagsställaren tänker sej en trafikmodell där vissa tåg byter linjesystem - men om inte så är fallet torde nätstrukturer av denna art ge väldigt många byten...

För det är väl ingen som tror att fler resenärer från Ropsten och Hagalund vill åka till Fridhemsplan än till T-Centralen och Slussen?

Frågan är om det finns resebehov som motsvarar den stora önskan som verkar finnas att dra ett streck mellan Liljeholmen/Hornstull och Fridhemsplan... även om det ser självklart ut på kartan!

(Jo, jag vet att jag upprepar mej. Men hittills har jag inte sett några siffror på det förväntade resandet på någon variant av "Kungsholmsbanan".)

/TKO

Min tanke var väl att:
A/ Jag antog att Älvsjötunnelbanan byggs som redovisats I media och Arenastadsgrenen också, oavsett vad vi här på forumet tycker eller säger.

Under denna förutsättning hur kan man då bäst bygga ett system som:
1/Sammanbinder dessa stumpar på ett lämpligt sätt.
2/Ger en alternativ rutt genom centrum utan att passera T-centralen (Ger redundans), samtidigt som det finns bra bytesmöjligheter till de andra linjerna. Antagligen så blir bytespunkterna mer belastade än idag men T-centralen avlastas förmodligen.
3.Kunna frigöra kapacitet på gröna linjen västerut (Jämf med att leda av tåg vid Odenplan) och det som blir kvar av Röda Linjen (Även med Odds förslag)
gbd

Inläggav TKO » ons 01 nov, 2017 10:56

Enceladus skrev:
TKO skrev:Men hittills har jag inte sett några siffror på det förväntade resandet på någon variant av "Kungsholmsbanan".

TKO skrev:Blir man inte lite trött på detta ständiga hänvisande till Eliasson?

Vad gäller?

Ja, t ex siffror från en seriös förstudie vore ju bra att ha... brukar man inte göra en sådan INNAN man fattar ett investeringsbeslut?
(Och då är det också bra om förstudien gäller det alternativ som är föremål för beslut - inte ett annat mycket dyrare!)

Enceladus skrev:
TKO skrev:Nu är ju en stor del av Tvärbanans resande matarresor till tunnelbanan - t ex från Sjöstaden till Gullmarsplan eller Gröndal till Liljeholmen. Däremot är Tvärbanan oftast inget alternativ för resor Årsta- Västerort, vilket den som enbart tittar på kartan gärna tror.

Det största resandet på Tvärbanan är mellan Årstaberg och Liljeholmen.

Ja. Men motsäger det på något sätt mitt påstående?
Tvärtom skulle jag vilja säga, för det är få som reser mellan Årstaberg och Alvik...

Enceladus skrev:
TKO skrev:Men det stora misstaget signaturen 'Odd' gör är att inte inse att med den föreslagna systemuppbyggnaden kommer många resenärer att ha direktförbindelse med Fridhemsplan men inte med City - vilket knappast återspeglar resandemönstret.

Åker folk till City för att åka till City eller för att byta linje? Det finns 165 026 arbetsplatser i stadsdelen Norrmalm. Det räcker inte för tre miljoner invånare.

Det finns en del andra målpunkter än arbetsplatser i City...
Men visst - många (de flesta?) åkergenom City, antingen direkt eller med ett byte. Och då är ju frågan, är Fridhemsplan en bättre bytespunkt för de flesta resenärer?
Jag tror inte det - men det finns kanske siffror som visar att så är fallet...

/TKO
Senast redigerad av TKO ons 01 nov, 2017 11:06, redigerad totalt 1 gång.
TKO

Inläggav TKO » ons 01 nov, 2017 11:06

Harald skrev:"City" är väl inte bara runt T-Centralen. Linjen enligt förslaget skulle väl ha en station vid Östermalmstorg sedan blir det väl lagom avstånd att ha en station i trakten av Norra Bantorget.

Jo det är sant. Dock är kanske inte Norra Bantorget det bästa läget för en tunnelbanestation i City - men det kan ju förändra sej genom centrumutvidgning mot nordväst.
(Man kan ju ta bort Q-märkningen av Kv Barnhuskällaren och förvandla det till "the Mall of the Capitol of Scandinavia"! Jag funderar redan på att namnskydda benämningen...)

Dock missar väl den nyritade linjen de bägge pendeltågsstationerna på Norrmalm, såvida man inte gör en ny (och längre) suckarnas gång mellan "Norra Bantorget" och T-centralen/Stockholms City.

Dragningen genom city påminner en del om den som först föreslogs för Tub 3 i arbetet med Tunnelbaneplan - men som sedan förkastades bland annat på grund av att den gav sämre bytesmöjligheter mellan tunnelbanan och förortstrafiken på järnväg.

Fördelen med förslaget är dock att det tar hänsyn till de reella resebehoven och inte introducerar (allt för många) onödiga byten!

/TKO
TKO

Inläggav TKO » ons 01 nov, 2017 11:11

gbd skrev:
TKO skrev:Nu kanske förslagsställaren tänker sej en trafikmodell där vissa tåg byter linjesystem - men om inte så är fallet torde nätstrukturer av denna art ge väldigt många byten...

/TKO

Min tanke var väl att:
A/ Jag antog att Älvsjötunnelbanan byggs som redovisats I media och Arenastadsgrenen också, oavsett vad vi här på forumet tycker eller säger.

2/Ger en alternativ rutt genom centrum utan att passera T-centralen (Ger redundans), samtidigt som det finns bra bytesmöjligheter till de andra linjerna. Antagligen så blir bytespunkterna mer belastade än idag men T-centralen avlastas förmodligen.
3.Kunna frigöra kapacitet på gröna linjen västerut (Jämf med att leda av tåg vid Odenplan) och det som blir kvar av Röda Linjen (Även med Odds förslag)

Intressanta utgångspunkter tycker jag!

Jag tycker dock att vi bör se över hur vettiga bytespunkter både till befintlig tunnelbanan och pendeltåg kan ordnas - där ser jag vissa brister i förslaget.

Fråga: Skall linjen Odenplan-NKS-"Arenastaden" inte trafikeras alls eller med begränsad skytteltrafik?

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » ons 01 nov, 2017 11:32

TKO skrev:Fråga: Skall linjen Odenplan-NKS-"Arenastaden" inte trafikeras alls eller med begränsad skytteltrafik?

Skytteltrafik skulle kräva en ny plattform i Odenplan i miljardklassen. Med dagens resande går det ju att köra 6-8 tåg till Arenastaden. Det kanske vore vettigare att lägga pengarna på spårväg linje 4 och hoppas att gröna linjen avlastas mellan Odenplan och Fridhemsplan. Det är bra att planera för ett scenario där Hässelbygrenen behöver hela kapaciteten, men den situationen måste inte uppstå (antingen för att resandet inte ökar just där eller för att andra åtgärder har vidtagits). Man kan dock ställa sig frågan om det är en länk som bör prioriteras.
Enceladus

Inläggav Enceladus » ons 01 nov, 2017 11:52

gbd skrev:Min tanke var väl att:

Med Spårväg City blir det inte så farligt om Ropstengrenen inte passerar T-Centralen, men samma sak kan inte sägas om Fruängsgrenen. I så fall behövs nog en station i Högalid. Samtidigt ska ju banan ha en regional funktion, vilket är svårt att kombinera med många uppehåll.
Enceladus

Inläggav gbd » tor 02 nov, 2017 9:30

TKO skrev:

Jag tycker dock att vi bör se över hur vettiga bytespunkter både till befintlig tunnelbanan och pendeltåg kan ordnas - där ser jag vissa brister i förslaget.

Fråga: Skall linjen Odenplan-NKS-"Arenastaden" inte trafikeras alls eller med begränsad skytteltrafik?

/TKO

Ang vettiga bytespunkter, så som sagt var jag har gjort förslaget under antagande att Älsjötunnelbanan byggs som föreslagit. Dock så tror jag att som Odd påpekat hade man kunnat dra den något mer östligt hade man kunnat få till en bättre lösning. Förslaget är ett "har man inte bröd får man käka limpa" ;-)

Skytteltrafik: Det borde finnas kapacitet för det I Hagastadsstationen, men hur är det på Odenplan med förslaget att avgreningen inte ska ha en egen platform? Hur manga tåg per timma är det tänkt att det ska passera? 18-20? (Möjligtvis skulle man kunna tänka sig en enkelspårig vändslinga men även det måste väl kosta även det?)
gbd

Inläggav TKO » tor 02 nov, 2017 10:28

gbd skrev:
TKO skrev:

/TKO

Ang vettiga bytespunkter, så som sagt var jag har gjort förslaget under antagande att Älsjötunnelbanan byggs som föreslagit. Dock så tror jag att som Odd påpekat hade man kunnat dra den något mer östligt hade man kunnat få till en bättre lösning. Förslaget är ett "har man inte bröd får man käka limpa" ;-)

Skytteltrafik: Det borde finnas kapacitet för det I Hagastadsstationen, men hur är det på Odenplan med förslaget att avgreningen inte ska ha en egen platform? Hur manga tåg per timma är det tänkt att det ska passera? 18-20? (Möjligtvis skulle man kunna tänka sig en enkelspårig vändslinga men även det måste väl kosta även det?)

Skytteltrafik kräver förmodligen ytterligare (stora) investeringar som torde vara svåra att motivera. Så förslaget innebär att sträckan Odenplan-Hagastaden läggs ner... (jag utgår från att linjen byggs - det är i varje fall troligare än att Älvsjö-Fridhemsplan förverkligas).

Och då uppstår ju några invändningar:

- Kapitalförstöring!

- Hur skall pendeltågsresenärerna ta sej till t ex NKS, ska alla byta vid Solna station/Arenastaden? Det blir en nätt omväg för de som kommer söderifrån, och mycket krångligt för resenärer från Bålstalinjen...

Så frågan är om inte Odenplan är en bättre bytespunkt för de flesta resenärer till Hagastaden/NKS än Fridhemsplan/S:t Eriksplan?
Däremot är naturligtvis en direktförbindelse Liljeholmen-Hagastaden snabbare för de som har möjlighet att byta i Liljeholmen. Men väger det upp nackdelarna för övriga resenärer?

funderar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav gbd » tor 02 nov, 2017 12:31

Nja, snarare skall det nog tolkas som att frågan om trafik lämnas öppen. Då det kommer att vara en gren av den lila som går mellan fridhemsplan och Solna torde det finnas kapacitet där. Utan frågan är väl snarare hur mycket man är villig attt satsa I Odenplansändan. Man får väl tänka att alltför många avledda tåg är kapitalförstöring av den investering som gjorts väster om odenplan också. Jag är osäker på hur många tåg som kan köras över odenplan om man ska där grena till två destinationer; hagastaden och västerut? (Man skulle ju tänka sig t.ex. ett upplägg med 3-4 linjer på gröna,17 och 18 som nu fast längre västerut och linjerna 16 och 19 som Farsta strand - Hagastaden och Skarpnäck-hagstaden, där den huvudsakliga trafiken sker på 17 och 18)
gbd

Inläggav Enceladus » tor 02 nov, 2017 13:01

TKO skrev:- Hur skall pendeltågsresenärerna ta sej till t ex NKS, ska alla byta vid Solna station/Arenastaden? Det blir en nätt omväg för de som kommer söderifrån, och mycket krångligt för resenärer från Bålstalinjen...

Det blir en väsentlig försnabbning för pendeltågsresenärer söderifrån om Kungsholmenbanan håller samma fart som Mörbylinjen. Det kanske till och med går snabbare att åka till Solna via Fridhemsplan än utan byte!

Om länken mellan Odenplan och Hagastaden ska trafikeras i högtrafik beror uteslutande på gröna linjens utveckling.
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik