Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 10:01

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Jag tror inte att det är meningsfullt att bygga en ny tunnel parallellt med gröna linjen på den långa sträckan Odenplan–Gullmarsplan.

Har någon föreslagit det?


Kommentaren avsåg en bild som tyvärr har raderats. Du kan förmodligen föreställa dig vad det handlade om - vad menas med en gul linje mellan Odenplan och Gullmarsplan? Det är inte bara jag som undrade:)

Ok, tack. Det har vad jag vet aldrig föreslagits. Det görs diverse märkliga omskrivningar för att dölja det faktum att det är Gröna linjen som byggs till Arenastaden. Färgen gul ska visst behållas till varje pris trots att det blir alltmer orimligt. Kanske vill man försöka övertyga om att Sankt Eriksplan och västerut inte påverkas, vilket de förstås gör.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Lars_L » sön 31 dec, 2017 10:11

twr skrev:Ok, tack. Det har vad jag vet aldrig föreslagits. Det görs diverse märkliga omskrivningar för att dölja det faktum att det är Gröna linjen som byggs till Arenastaden. Färgen gul ska visst behållas till varje pris trots att det blir alltmer orimligt. Kanske vill man försöka övertyga om att Sankt Eriksplan och västerut inte påverkas, vilket de förstås gör.


Nä, Västerut kommer inte påverkas mer än marginellt. I princip kan den marginellt minskade turtätheten hämtas in genom en bättre utformad tidtabell. Det största problemet Västerut är ju att Trafikförvaltningen idag inte tycker det behövs mer trafik, eller har vagnar för att köra fler avgångar.

Handlar nog mer om att man haft en tävling och redan marknadsfört sträckan som gula linjen. För förra landstingsrådet var ju detta en väldigt viktig del i överenskommelsen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2256
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 13:33

Lars_L skrev:
twr skrev:Ok, tack. Det har vad jag vet aldrig föreslagits. Det görs diverse märkliga omskrivningar för att dölja det faktum att det är Gröna linjen som byggs till Arenastaden. Färgen gul ska visst behållas till varje pris trots att det blir alltmer orimligt. Kanske vill man försöka övertyga om att Sankt Eriksplan och västerut inte påverkas, vilket de förstås gör.


Nä, Västerut kommer inte påverkas mer än marginellt. I princip kan den marginellt minskade turtätheten hämtas in genom en bättre utformad tidtabell. Det största problemet Västerut är ju att Trafikförvaltningen idag inte tycker det behövs mer trafik, eller har vagnar för att köra fler avgångar.

Handlar nog mer om att man haft en tävling och redan marknadsfört sträckan som gula linjen. För förra landstingsrådet var ju detta en väldigt viktig del i överenskommelsen.

Jo, så är det också. Prestige i att det är "en ny linje". Hur som helst ett propagandaspektakel som är ovärdigt en demokrati.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav LÅ1 » sön 31 dec, 2017 14:10

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Jag tror inte att det är meningsfullt att bygga en ny tunnel parallellt med gröna linjen på den långa sträckan Odenplan–Gullmarsplan.

Har någon föreslagit det?


Kommentaren avsåg en bild som tyvärr har raderats. Du kan förmodligen föreställa dig vad det handlade om - vad menas med en gul linje mellan Odenplan och Gullmarsplan? Det är inte bara jag som undrade:

TKO skrev:- Innebär förslaget nya spår mellan Gullmarsplan och Odenplan för den föreslagna "linje 15"? Eller skall den samsas med linjerna 18/19 på denna sträcka?


Detta är ett exempel på varför det är viktigt att alla använder samma terminologi. Annars är det lätt att det blir missförstånd.

(Vi har dessutom redan diskuterat detta i en annan tråd!)

Det är kanske linjekartan i den här artikeln som antyder nya spår från Odenplan ända till Farsta strand och till Skarnäck. Men texten nöjer sig med "den nya gula linjen som ska gå mellan Odenplan och Arenastaden.".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12046
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 14:28

Tack, LÅ1! Den där kartan har funnits i några år tror jag. Den visar att Gröna linjen får två grenar i söder och två i norr. Men FUT gör allt för att få folk att tro att det är en ny linje, vilket skapar väldigt mycket förvirring. Diskussionen i den här tråden är ett exempel på det. Så mycket enklare det vore om de börjar kalla allt för Gröna linjen.

http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/faq-arenastaden

Se speciellt fråga 6, 7, 8, 9. Otroligt förvirrat. Särskilt fråga 7. Vad som står är ju att det är Gröna linjen, men att man av ren envishet vill kalla den något annat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » sön 31 dec, 2017 15:25

Den bästa lösningen är kanske helt enkelt att inte ge förnyat förtroende för partier som uppenbarligen saknar trovärdighet när det gäller kollektivtrafik?
Enceladus
 
Inlägg: 1570
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 15:39

Enceladus skrev:Den bästa lösningen är kanske helt enkelt att inte ge förnyat förtroende för partier som uppenbarligen saknar trovärdighet när det gäller kollektivtrafik?

Jag vet inte om just denna fråga är partipolitisk. Och vilka partier man anser "saknar trovärdighet när det gäller kollektivtrafik" varierar nog från person till person. Och kan vara olika i olika kommuner och landsting.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav LÅ1 » sön 31 dec, 2017 15:53

twr skrev:Tack, LÅ1! Den där kartan har funnits i några år tror jag. Den visar att Gröna linjen får två grenar i söder och två i norr. Men FUT gör allt för att få folk att tro att det är en ny linje, vilket skapar väldigt mycket förvirring. Diskussionen i den här tråden är ett exempel på det. Så mycket enklare det vore om de börjar kalla allt för Gröna linjen.

http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/faq-arenastaden

Se speciellt fråga 6, 7, 8, 9. Otroligt förvirrat. Särskilt fråga 7. Vad som står är ju att det är Gröna linjen, men att man av ren envishet vill kalla den något annat.

Bilden finns ju i din länk också.

Att trafiken väster ut inte påverkas är en sanning med modifikation. Om inte annat så påverkas väl möjligheten till framtida trafikökningar och till avgreningar.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12046
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Odd » sön 31 dec, 2017 16:01

twr skrev:Tack, LÅ1! Den där kartan har funnits i några år tror jag. Den visar att Gröna linjen får två grenar i söder och två i norr. Men FUT gör allt för att få folk att tro att det är en ny linje, vilket skapar väldigt mycket förvirring. Diskussionen i den här tråden är ett exempel på det. Så mycket enklare det vore om de börjar kalla allt för Gröna linjen.

http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/faq-arenastaden

Se speciellt fråga 6, 7, 8, 9. Otroligt förvirrat. Särskilt fråga 7. Vad som står är ju att det är Gröna linjen, men att man av ren envishet vill kalla den något annat.

Minns nån vilka färger man fick välja på i omröstningen?

Va jag kan få fram så hade man att välja på lila, rosa eller gul...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4039
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 16:13

LÅ1 skrev:
twr skrev:Tack, LÅ1! Den där kartan har funnits i några år tror jag. Den visar att Gröna linjen får två grenar i söder och två i norr. Men FUT gör allt för att få folk att tro att det är en ny linje, vilket skapar väldigt mycket förvirring. Diskussionen i den här tråden är ett exempel på det. Så mycket enklare det vore om de börjar kalla allt för Gröna linjen.

http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/faq-arenastaden

Se speciellt fråga 6, 7, 8, 9. Otroligt förvirrat. Särskilt fråga 7. Vad som står är ju att det är Gröna linjen, men att man av ren envishet vill kalla den något annat.

Bilden finns ju i din länk också.

Att trafiken väster ut inte påverkas är en sanning med modifikation. Om inte annat så påverkas väl möjligheten till framtida trafikökningar och till avgreningar.

Javisst, jag visste bara inte vilken bild ni pratade om!

Ja, precis, det känns inte seriöst att säga att det inte påverkas. Som Lars_L skriver, det kanske inte är ett stort problem. Men man kan inte låtsas som att det begränsar framtida valmöjligheter!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » tis 02 jan, 2018 2:34

twr skrev:
Enceladus skrev:Det finns en stark vilja i Solna att förlänga Arenastadsgrenen till Ulriksdal och vidare till röda linjen. Oavsett om vi gillar idén eller inte så bör vi räkna med att den förverkligas på längre sikt.

Det är orimligt att utgå från att något ska hända bara för att en kommun vill det. Nyttan av denna förlängning torde vara ganska liten i förhållande till kostnaden. Det är inte troligt att någon kommer att betala för det under överskådlig tid.


Jag är inte tillräckligt insatt i politiken för att kunna vara säker, men min uppfattning är att denna förlängning har ganska goda chanser att förverkligas. De två stora partierna vill ha en tunnelbanestation i Ulriksdal. Eftersom Solna har en god ekonomi och också tagit ansvar i bostadsfrågan så borde det bara vara en tidsfråga.

(En av tunnelbanans största förespråkare på detta forum förordar även att pendeltågsstationen i Ulriksdal rivs.)
Enceladus
 
Inlägg: 1570
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Lars_L » tis 02 jan, 2018 8:51

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Det finns en stark vilja i Solna att förlänga Arenastadsgrenen till Ulriksdal och vidare till röda linjen. Oavsett om vi gillar idén eller inte så bör vi räkna med att den förverkligas på längre sikt.

Det är orimligt att utgå från att något ska hända bara för att en kommun vill det. Nyttan av denna förlängning torde vara ganska liten i förhållande till kostnaden. Det är inte troligt att någon kommer att betala för det under överskådlig tid.


Jag är inte tillräckligt insatt i politiken för att kunna vara säker, men min uppfattning är att denna förlängning har ganska goda chanser att förverkligas. De två stora partierna vill ha en tunnelbanestation i Ulriksdal. Eftersom Solna har en god ekonomi och också tagit ansvar i bostadsfrågan så borde det bara vara en tidsfråga.

(En av tunnelbanans största förespråkare på detta forum förordar även att pendeltågsstationen i Ulriksdal rivs.)


Tja, eftersom spårutbyggnad numera inte längre handlar om vad som är rimligt att bygga, utan vilken kommun som kan lova flest bostäder och täckning av kostnaderna, så kan nog allt hända.

Det som kanske gör att man ändå får svårt att gå i land i just detta fall är väl om det finns önskemål om att förlänga banan till Danderyd, å andra sidan kanske en sådan förlängning inte behöver försvåras av en sträckning via Ulriksdal.

Oavsett kräver det väl dock att det blir en ny Sverigeförhandling kring detta. Den form man valt nu är ju rätt extrem med det förhandlingsspel som sker och som åsidosätter den vanliga hanteringen från statens sida.

Även lite arkivstudier kring turerna på 1960-talet visade ju att betydligt mer gick på lösa boliner även då, än vad de grundliga utredningar som gjordes kanske ger vid handen. Dock tog ju allt ett ganska snabbt stopp även där när staten inte längre var lika villig att bekosta utbyggnaderna. Då som nu hade ju situationen framtvingats genom den stora bostadsbristen i länet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2256
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Kantorn » fre 05 jan, 2018 11:07

Kantorn skrev:Om man nu vill ha en sträckning Älvsjö - Liljeholmen - Fridhemsplan och en sträckning Odenplan - Hagastaden - Solna Station, ja då kan man kanske sammanfoga dessa. En liten sväng från Fridhemsplan under Sabbatsbergs sjukhus skulle få tunnelbanan i en bra vinkel in under Odenplan för att kunna fortsätta i tänkt riktning. Då kan man dessutom - som jag sagt annorstädes - ha denna linje på samma nivå som T-grön. Sedan får den tvärdyka så den hamnar strax nordväst om Barnhusbron - möjligen med en station vid Sabbatsbergsområdet och (självklart) uppgång vid Adolf Fredriks skola, där det går hur mycket kollektivtrafikåkare som helst. Eller gjorde när jag gick där åtminstone. Namn på station: Sabbatsberg. Nästa stopp: Odenplan, parallellt med pendeltåget, eller - om möjligt - mellan pendeltåg och T-grön. Sedan fritt fram norrut.

Kolla: De har tagit med mitt förslag i stomnätsutredningen! (Sid 39 syns det tydligt) Bortsett från att station Sabbatsberg inte finns med. Troligen för att kartan inte är tillräckligt detaljerad, är jag välvillig att anta :)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7028
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster