Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 13:32

gbd skrev:Nja, snarare skall det nog tolkas som att frågan om trafik lämnas öppen. Då det kommer att vara en gren av den lila som går mellan fridhemsplan och Solna torde det finnas kapacitet där. Utan frågan är väl snarare hur mycket man är villig attt satsa I Odenplansändan. Man får väl tänka att alltför många avledda tåg är kapitalförstöring av den investering som gjorts väster om odenplan också. Jag är osäker på hur många tåg som kan köras över odenplan om man ska där grena till två destinationer; hagastaden och västerut? (Man skulle ju tänka sig t.ex. ett upplägg med 3-4 linjer på gröna,17 och 18 som nu fast längre västerut och linjerna 16 och 19 som Farsta strand - Hagastaden och Skarpnäck-hagstaden, där den huvudsakliga trafiken sker på 17 och 18)

Lila linjen är Roslagsbanan. Den nya tunnelbanan till Fridhemsplan är en del av Röda linjen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 13:35

Kristofer skrev:Om man bygger linjen Liljeholmen - Fridhemsplan - Hagastaden bör man lägga en station under S:t Eriksgatan med en sydlig uppgång vid S:t Eriksplan S (alltså norra biljetthallen) och en vid Stockholm Odenplan utgång Vanadisvägen. Då behövs ingen gulgrön gren till Odenplan. Resande med TUB1 byter vid S:t Eriksplan och resande med pendeln byter vid Odenplan. Alla glada.

Intressant tanke, jag har också funderat på det (fast jag är inte säker på om det är min idé eller någon annans).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 13:37

gbd skrev:
Kantorn skrev:Om man nu vill ha en sträckning Älvsjö - Liljeholmen - Fridhemsplan och en sträckning Odenplan - Hagastaden - Solna Station, ja då kan man kanske sammanfoga dessa. En liten sväng från Fridhemsplan under Sabbatsbergs sjukhus skulle få tunnelbanan i en bra vinkel in under Odenplan för att kunna fortsätta i tänkt riktning. Då kan man dessutom - som jag sagt annorstädes - ha denna linje på samma nivå som T-grön. Sedan får den tvärdyka så den hamnar strax nordväst om Barnhusbron - möjligen med en station vid Sabbatsbergsområdet och (självklart) uppgång vid Adolf Fredriks skola, där det går hur mycket kollektivtrafikåkare som helst. Eller gjorde när jag gick där åtminstone. Namn på station: Sabbatsberg. Nästa stopp: Odenplan, parallellt med pendeltåget, eller - om möjligt - mellan pendeltåg och T-grön. Sedan fritt fram norrut.

Tja, om det finns plats för Roslagsbanan med en station i nordsydlig riktning borde det finns plats för två tunnelbaneplattformar till väster om dessa. Är det någon som sett hur planerna för RBs station Odenplan ser ut? Ligger den mellan tunnelban och Citybanan eller under dessa två?

Det finns ingen anledning för Roslagsbanan att korsa Citybanan, den kan ligga parallellt med Citybanan på östra sidan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 13:45

Enceladus skrev:Det finns en stark vilja i Solna att förlänga Arenastadsgrenen till Ulriksdal och vidare till röda linjen. Oavsett om vi gillar idén eller inte så bör vi räkna med att den förverkligas på längre sikt.

Det är orimligt att utgå från att något ska hända bara för att en kommun vill det. Nyttan av denna förlängning torde vara ganska liten i förhållande till kostnaden. Det är inte troligt att någon kommer att betala för det under överskådlig tid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 14:03

Enceladus skrev:
TKO skrev:
ADDE skrev:Dessa två punkter, I kombination med att denna linje fyller en mer regional function snarare än lokal, gör att denna tunnel tjänar bättre syfte som en pendeltågstunnel och inte som Tunnelbana. Östberga kan ju ha spårvägar som ersätter dagens busslinjer och ger en ny förbindelse till Älvsjö!


Det är mycket möjligt att det är bättre med pendeltåg än med tunnelbana om en ny västlig förbindelse behövs.

Vad det gäller Östberga (och Årstafältet) har alla tidigare utredningar visat att det inte ens finns trafikunderlag för en avgrening av Tvärbanan - att dessa områden plötsligt skall motivera tunnelbana är naturligtvis nonsens.

/TKO


Detta har diskuterats i en annan tråd, men det kan vara relevant att fortsätta den diskussionen här. Självklart finns det inget underlag för en stump till Årstafältet och Östberga, vilket är alternativet som utreddes.

En avgrening av Tvärbanan till Årstafältet och Östberga skulle ge ett utbud som ligger nära efterfrågan. Buss blir för lite om Årstafältet byggs tätt. Men tunnelbana blir överutbud.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 14:13

TKO skrev:
Det vore fortfarande intressant att få se de prognosticerade resandesiffrorna - gärna station för station - för tunnelbanelinjen Älvsjö-Liljeholmen-(Fridhemsplan). Det enda konkreta jag kan påminna mej är att man på grund av den låga resandemängden förutser gles trafik med korta tåg! Men det kanske finns "hårdare fakta" nu?

(Dessutom är jag inte så imponerad av alla dessa "XX XXX påstigande per dag". Det säger ju inte så mycket om trafikintensiteten på linjen, resandet kan ju t ex bestå av många endast delvis överlappande delsträckor - som på buss 4 till exempel. Nej den typen av sifferuppgifter låter säkert bra i pressreleaser, men kan knappast utgöra grund för en seriös trafikplanering!)

SL:s trafikplanering utgår från belastning i maxtimmen i maxritkningen, för varje delsträcka. Precis som du beskriver att det borde gå till. Dock är det inte alltid som dessa prognoser publiceras.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 14:20

Enceladus skrev:Jag tror inte att det är meningsfullt att bygga en ny tunnel parallellt med gröna linjen på den långa sträckan Odenplan–Gullmarsplan.

Har någon föreslagit det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 14:42

Enceladus skrev:Varför skulle någon välja att resa mellan Liljeholmen och Odenplan via Slussen? Det tar cirka 10 minuter längre än via Fridhemsplan.

Du måste räkna med den totala restiden. Liljeholmen och Odenplan ligger strax under ytan. Bytet vid Slussen är så enkelt som ett byte kan bli. Vad gäller den nya tunnelbanan vet vi inte hur djupt den nya stationen hamnar. Och vi vet inte hur byetstiden mellan Röd och Grön blir i Fridhemsplan. Möjligen har du rätt i slutsatsen, men inte i resonemanget som leder dit.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 14:55

Efter att ha läst igenom denna långa tråd konstaterar jag att signaturen TKO ställer de relevanta frågorna och har förståelse för hur resenärerna beter sig.

Jag brukar tänka att den bästa lösningen på sikt är att föra över Hagastaden, Hagalund, Arenastaden från Gröna linjen till Röda, och då inte trafikera länken Odenplan - Hagastaden alls. Efter flera inlägg av signaturen Inge om Odenplans betydelse som bytespunkt är jag inte riktigt lika säker.

Jag skulle i och för sig gärna se spårväg i Torsgatan/Solnavägen, som i så fall skulle ta över det resande som annars skulle gå på Gröna linjen till Hagastaden, och då på ytan i stället för långt ned i jorden. Frågan är då om resandet är stort nog för att motivera både tunnelbana från Fridhemsplan och spårväg från Odenplan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » lör 30 dec, 2017 16:29

twr skrev:
Enceladus skrev:Detta har diskuterats i en annan tråd, men det kan vara relevant att fortsätta den diskussionen här. Självklart finns det inget underlag för en stump till Årstafältet och Östberga, vilket är alternativet som utreddes.

En avgrening av Tvärbanan till Årstafältet och Östberga skulle ge ett utbud som ligger nära efterfrågan. Buss blir för lite om Årstafältet byggs tätt. Men tunnelbana blir överutbud.


Det finns en anledning varför det inte finns några liknande stumpar i Stockholm. Utanför rusningen blir det antingen ett överutbud eller ett uruselt utbud. Baserat på Lidingöbanans trafikering skulle det förmodligen bli det senare.
Enceladus
 
Inlägg: 1539
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 16:44

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Detta har diskuterats i en annan tråd, men det kan vara relevant att fortsätta den diskussionen här. Självklart finns det inget underlag för en stump till Årstafältet och Östberga, vilket är alternativet som utreddes.

En avgrening av Tvärbanan till Årstafältet och Östberga skulle ge ett utbud som ligger nära efterfrågan. Buss blir för lite om Årstafältet byggs tätt. Men tunnelbana blir överutbud.


Det finns en anledning varför det inte finns några liknande stumpar i Stockholm. Utanför rusningen blir det antingen ett överutbud eller ett uruselt utbud. Baserat på Lidingöbanans trafikering skulle det förmodligen bli det senare.

Med tanke på att banan har två grenar i andra änden borde det vara ganska enkelt att hitta bra trafikupplägg. Annars får man väl i värsta fall köra lite överutbud. Det torde vara mycket billigare än en överdimensionerad tunnelbana, som dessutom kanske inte ens har större nytta, eftersom stationerna ligger djupt nere, långt från resenärerna.

Vi kan faktiskt styra över trafikplaneringen. Vi måste inte lägga miljarder på infrastruktur för att tvinga fram en viss trafikering, som du gång på gång föreslår på olika håll i Stockholm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » lör 30 dec, 2017 16:55

twr skrev:Vi kan faktiskt styra över trafikplaneringen. Vi måste inte lägga miljarder på infrastruktur för att tvinga fram en viss trafikering, som du gång på gång föreslår på olika håll i Stockholm.


Jag tror att det här problemet inte hade existerat om det var kommunerna som styrde över trafikplaneringen, men nu är det inte så. Vi kan inte blunda för verkligheten. Lidingöbanan har inte ett attraktivt utbud.
Enceladus
 
Inlägg: 1539
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 17:13

Enceladus skrev:
twr skrev:Vi kan faktiskt styra över trafikplaneringen. Vi måste inte lägga miljarder på infrastruktur för att tvinga fram en viss trafikering, som du gång på gång föreslår på olika håll i Stockholm.


Jag tror att det här problemet inte hade existerat om det var kommunerna som styrde över trafikplaneringen, men nu är det inte så. Vi kan inte blunda för verkligheten. Lidingöbanan har inte ett attraktivt utbud.

Vi bör inte heller förändra verkligheten på dyra omständliga sätt i stället för bättre och enklare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » lör 30 dec, 2017 18:01

Den här friktionen mellan landstinget och kommunerna är faktiskt ett ganska stort samhällsproblem. Barkarbystaden är ett bra exempel. Där byggs det verkligen mycket, men allt byggs förstås inte samtidigt. Givetvis måste det ändå finnas någon trafik under inflyttningsperioden, men där har landstinget varit helt ointresserat. Det har i sin tur påverkat områdets attraktivitet och gjort lägenheterna svårsålda, trots en omfattande bostadsbrist. Det är inte mycket Järfälla kan göra förutom att klaga.
Enceladus
 
Inlägg: 1539
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 18:28

Enceladus skrev:Den här friktionen mellan landstinget och kommunerna är faktiskt ett ganska stort samhällsproblem. Barkarbystaden är ett bra exempel. Där byggs det verkligen mycket, men allt byggs förstås inte samtidigt. Givetvis måste det ändå finnas någon trafik under inflyttningsperioden, men där har landstinget varit helt ointresserat. Det har i sin tur påverkat områdets attraktivitet och gjort lägenheterna svårsålda, trots en omfattande bostadsbrist. Det är inte mycket Järfälla kan göra förutom att klaga.

Då borde din slutsats vara att det är fel att bygga tunnelbana till Barkarby? Hade man valt en busslösning hade ju det här problemet sannolikt inte uppstått. Anpassa trafikplaneringen efter den politiska verkligheten alltså?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » lör 30 dec, 2017 19:19

twr skrev:
Enceladus skrev:Den här friktionen mellan landstinget och kommunerna är faktiskt ett ganska stort samhällsproblem. Barkarbystaden är ett bra exempel. Där byggs det verkligen mycket, men allt byggs förstås inte samtidigt. Givetvis måste det ändå finnas någon trafik under inflyttningsperioden, men där har landstinget varit helt ointresserat. Det har i sin tur påverkat områdets attraktivitet och gjort lägenheterna svårsålda, trots en omfattande bostadsbrist. Det är inte mycket Järfälla kan göra förutom att klaga.

Då borde din slutsats vara att det är fel att bygga tunnelbana till Barkarby? Hade man valt en busslösning hade ju det här problemet sannolikt inte uppstått. Anpassa trafikplaneringen efter den politiska verkligheten alltså?


Så enkelt är det inte. Det finns fortfarande ett behov av en regional förbindelse mellan Mälarbanan och Kista. Det är tveksamt om stombussar kan fungera som snabbtvärförbindelser.

Vi är helt överens om att den politiska verkligheten måste förändras, ty situationen är ju ohållbar. Att till exempel minska antalet avgångar på pendeltåget i högtrafik när resandet ökar så mycket är exempellöst. Den relevanta frågan är dock om utvecklingen beror på inkompetens eller ideologi. Det tidigare skulle vara att föredra då det hade inneburit att det endast är ett tillfälligt problem. Men tyvärr är det mycket som tyder på det senare. När kollektivtrafiken läggs ut på entreprenad innebär det att dess roll som katalysator för samhällets utveckling hämmas eller uteblir helt.
Enceladus
 
Inlägg: 1539
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 19:40

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Den här friktionen mellan landstinget och kommunerna är faktiskt ett ganska stort samhällsproblem. Barkarbystaden är ett bra exempel. Där byggs det verkligen mycket, men allt byggs förstås inte samtidigt. Givetvis måste det ändå finnas någon trafik under inflyttningsperioden, men där har landstinget varit helt ointresserat. Det har i sin tur påverkat områdets attraktivitet och gjort lägenheterna svårsålda, trots en omfattande bostadsbrist. Det är inte mycket Järfälla kan göra förutom att klaga.

Då borde din slutsats vara att det är fel att bygga tunnelbana till Barkarby? Hade man valt en busslösning hade ju det här problemet sannolikt inte uppstått. Anpassa trafikplaneringen efter den politiska verkligheten alltså?


Så enkelt är det inte. Det finns fortfarande ett behov av en regional förbindelse mellan Mälarbanan och Kista. Det är tveksamt om stombussar kan fungera som snabbtvärförbindelser.

Vi är helt överens om att den politiska verkligheten måste förändras, ty situationen är ju ohållbar. Att till exempel minska antalet avgångar på pendeltåget i högtrafik när resandet ökar så mycket är exempellöst. Den relevanta frågan är dock om utvecklingen beror på inkompetens eller ideologi. Det tidigare skulle vara att föredra då det hade inneburit att det endast är ett tillfälligt problem. Men tyvärr är det mycket som tyder på det senare. När kollektivtrafiken läggs ut på entreprenad innebär det att dess roll som katalysator för samhällets utveckling hämmas eller uteblir helt.

Tunnelbana till Barkarby är rätt val. Jag ville visa på vilka orimliga slutsatser som kan dras av ditt sätt att resonera.

Jag tror det finns fler alternativ än inkompetens och ideologi. Institutioner till exempel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6078
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav LÅ1 » sön 31 dec, 2017 0:20

twr skrev:
gbd skrev:Nja, snarare skall det nog tolkas som att frågan om trafik lämnas öppen. Då det kommer att vara en gren av den lila som går mellan fridhemsplan och Solna torde det finnas kapacitet där. Utan frågan är väl snarare hur mycket man är villig attt satsa I Odenplansändan. Man får väl tänka att alltför många avledda tåg är kapitalförstöring av den investering som gjorts väster om odenplan också. Jag är osäker på hur många tåg som kan köras över odenplan om man ska där grena till två destinationer; hagastaden och västerut? (Man skulle ju tänka sig t.ex. ett upplägg med 3-4 linjer på gröna,17 och 18 som nu fast längre västerut och linjerna 16 och 19 som Farsta strand - Hagastaden och Skarpnäck-hagstaden, där den huvudsakliga trafiken sker på 17 och 18)

Lila linjen är Roslagsbanan. Den nya tunnelbanan till Fridhemsplan är en del av Röda linjen.

Men den har kallats lila linjen. Näf den var dtt förslag från socialmoderaterna, förlåt socialdemokraterna skulke det vara.
Länk 1
Länk 2
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12037
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » sön 31 dec, 2017 8:23

twr skrev:
Enceladus skrev:Varför skulle någon välja att resa mellan Liljeholmen och Odenplan via Slussen? Det tar cirka 10 minuter längre än via Fridhemsplan.

Du måste räkna med den totala restiden. Liljeholmen och Odenplan ligger strax under ytan. Bytet vid Slussen är så enkelt som ett byte kan bli. Vad gäller den nya tunnelbanan vet vi inte hur djupt den nya stationen hamnar. Och vi vet inte hur byetstiden mellan Röd och Grön blir i Fridhemsplan. Möjligen har du rätt i slutsatsen, men inte i resonemanget som leder dit.


Fast det är samma plattform vid Odenplan det handlar om. Däremot är det säkert så att den nya plattformen vid Liljeholmen blir mindre tillgänglig och att Slussen får kortare bytestid än Fridhemsplan. Vi kan jämföra detta med att välja blå linjen mellan Fridhemsplan och T-Centralen - kortare restid men sämre tillgänglighet. Här är dock restidsvinsten bara 4 minuter, så vi kanske borde vänta med jämförelsen tills blå linjen har förlängts till Gullmarsplan.

(Observera att denna situation även skulle gälla för en pendeltågstunnel, men inte en Roslagsbanetunnel. Varje alternativ har alltid någon fördel.)
Enceladus
 
Inlägg: 1539
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » sön 31 dec, 2017 8:42

twr skrev:
Enceladus skrev:Jag tror inte att det är meningsfullt att bygga en ny tunnel parallellt med gröna linjen på den långa sträckan Odenplan–Gullmarsplan.

Har någon föreslagit det?


Kommentaren avsåg en bild som tyvärr har raderats. Du kan förmodligen föreställa dig vad det handlade om - vad menas med en gul linje mellan Odenplan och Gullmarsplan? Det är inte bara jag som undrade:

TKO skrev:- Innebär förslaget nya spår mellan Gullmarsplan och Odenplan för den föreslagna "linje 15"? Eller skall den samsas med linjerna 18/19 på denna sträcka?


Detta är ett exempel på varför det är viktigt att alla använder samma terminologi. Annars är det lätt att det blir missförstånd.

(Vi har dessutom redan diskuterat detta i en annan tråd!)
Enceladus
 
Inlägg: 1539
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SW_ och 7 gäster