Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Odd » tor 09 nov, 2017 23:39

Som vanligt så snöar ni in på linjefärgerna, som verkar vara viktigast av allt, än på vad det är för uppgift som skall lösas.

Tunnelbana 1 (för närvarande ofta identifierad med grön färg) kommer så småningom att ha två grenar på södra delen. Om Blindtarmen blir av enligt den galenskap som man för närvarande verkar vara inne på, så kommer den också att vara grön, inte gul, inte röd, inte rosa med gröna prickar.

Enligt kartan två inlägg upp så förstår jag att man vill blanda ihop tunnelbana 1 och tunnelbana 2 till ett enda system, där linjen märkt med nr 15 både kommer att trafikera tunnelbana 2 på kartans tänkta nya nordvästra gren och tunnelbana 1 mellan Odenplan och Skärmarbrink.

Vad som än händer så kommer det absolut inte att hända-

Sen är ju redan linje 12 upptagen av en annan linje, som för närvarande är... grålila med en vit rand...
Både linje 15 och 16 är ju lediga.
Senast redigerad av Odd fre 10 nov, 2017 8:24, redigerad totalt 1 gång.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3837
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » tor 09 nov, 2017 23:54

Jag har aldrig tänkt på det, men det är nog hög tid att byta nummer på Nockebybanan. Tiotalssiffran skulle kunna motsvara trafikslaget. 0 för spårväg (om sådan kommer att finnas), 1 för tunnelbana, 2 för lättbana, 3 för lokalbana samt 4 för pendeltåg. Egentligen skulle det passa bättre att byta plats på tunnelbana och lättbana.
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Odd » fre 10 nov, 2017 8:27

En enkel lösning på det hela är att tunnelbanan får en helt egen linjedomän, tex T1, T2 och T3 osv. Pendeltågen och regionaltågen i mälardalen skulle kunna inrangeras i ett gemensamt linjenummersystem i Mälardalen, S1, S2, S3 osv. Om nu linjenumren är så viktiga, men de är säkert minst lika viktiga som färgerna...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3837
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav TKO » fre 10 nov, 2017 10:02

Ovidarch skrev:Jag tycker att själva iden att man bygger tunnelbana från Älvsjö upp till Fridhemsplan är en bra sak för Stockholm och att avlasta T-Centralen i första-hand, fast sen blir det mer komplicerat att bygga ihop Gula Linjen (eller min personliga favorit: Linje 18) nu när man har sparat pengar och bytt det som del av nuvarande Odenplan. Jag skulle tro att det är möjligt att bygga ut det lilla glappet som är Gul Linje och göra om det till en ÄKTA tunnelbanelinje. :idea:

För att både den ny röd linje (Linje 12) och Gul Linje ska vara ännu mer lönsamma måste Linje 12 dyka under Fridhemsplan och få en ny plattform bredvid blå linje för att inte ha sån stor gångavstånd. Linjen forsätter sedan under St: Eriksplan och går direkt i riktning mot Hagastaden, där den stannar och delar samma platform som "Gul Linje" och stannar även på Hagalund och Arenastaden. "Gul Linje" får behålla sin slutstation i Arenstaden med en potentiell utbyggnad mot Ulriksdal eller Järva Krog/Ursvik, medan Linje 12 fortsätter västerut och stannar på följande stationer:

-Sundbyberg Centrum
-Mariehäll
-Bromma Park (Flygplats)
-Bällsta
-Sundby
-Kopparbacken
-Nästa
-Vinsta
-Hässelby Gård
-Hässelby Strand (slutstation)

Efter Vinsta, dyker tunnelbanan upp till marknivå igen för att sedan ta över Linje 19's sträcka mellan Hässelby Gård och Hässelby Strand. Station Johannelund skulle rivas eftersom det finns tre andra nya stationer i närheten. För att undvika att den sträckan har en överkapacitet, kommer Linje 19 vika av efter Vällingby mot nya stationen Vinsta för att byta med Linje 12. Efter det fortsätter linjen mot tre nya stationer norrut: Kälvesta, Lunda och Spånga Station (slutstation). Det skulle också skapa nya förbindelser mot nord-väst från centrala Stockholm och Lijleholmen och lösa frågan om en ny linje behövs för en fullt-utvecklad Bromma/Bällsta. Man skulle kunna dra Gul Linje istället denna sträcka och ha Linje 12 (röd) ha slutstation i Arenstaden, om det är bättre ekonomiskt.

Bild


Det är alltid roligt med förslag som illustreras med kartor - det blir så mycket tydligare då!

Några frågetecken:

- Finns det verkligen underlag för en tunnelbanelinje mellan Sundbybergs centrum och Vinsta? Och en linje mellan Vinsta och Spånga station? Skanska har väl föreslagit något liknande, men det berodde mest på att dom äger en del tomtmark i trakterna.

- Kommer Hässelbyborna att uppskatta att bli av med sin direktförbindelse till innerstan och City? Förslaget ger i och för sej en direktförbindelse med Fridhemsplan, men den tar en omväg via Sundbyberg och Arenastaden.

- Innebär förslaget nya spår mellan Gullmarsplan och Odenplan för den föreslagna "linje 15"? Eller skall den samsas med linjerna 18/19 på denna sträcka?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6201
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » fre 10 nov, 2017 13:55

Inge skrev:Möjligen kan det vara lämpligt att flytta pendeltågens reglertid och personalbyten till Älvsjö, för att säkerställa snabbast möjliga resor från Älvsjö och Årsraberg. Men det är det ändå, beroende på dels förskjuten befolkningstyngdpunkt, norrut, dels ökad användning av pendeltåg för innerstadsresor och resor mellan innerstaden och närförort allmänt.


Tidsskillnaden är för stor för att detta ska vara avgörande (dessutom blir det inte snabbare om reglertiden flyttas söderut). Det är kroken till City som måste bort, speciellt då befolkningstyngdpunkten förskjuts söderut.

Inge skrev:Vidare har du utelämnat Bålstagrenen. Men framförallt innerstaden, som trots allt har en stor befolkning och dessutom säkerligen ett större resande per person till Hagastaden. Söderort har trots allt ett eget Universitetssjukhus bla. Man kan också tänka sig att en hel del resor mellan innerstaden och Hagastaden inte kommer att utgå från / gå till bostaden och innerstadens dagbefolkning är mycket stor.


Bålstagrenen har inte utelämnats, inte heller innerstaden (som har en relativt liten befolkning). Det finns inte många arbetsplatser i södra Stockholm, varför snabba resor norrut är oumbärliga.

Den tidigare jämförelsen hade vissa brister, så jag gör en ny. Följande utbyggnader ser jag som troliga, även om vissa inte är beslutade:

*Stockholmsförhandlingen
*Sverigeförhandlingen
*Tunnelbana Fridhemsplan–Hagastaden
*Tunnelbana Arenastaden–Danderyds sjukhus

Då blir situationen följande:

Pendeltåg söderifrån: Årstaberg via Fridhemsplan
Pendeltåg norrifrån: Solna/Odenplan
Röda linjen söderifrån: Liljeholmen via Fridhemsplan
Röda linjen norrifrån: Danderyds sjukhus/T-Centralen via Odenplan
Gröna linjen söderifrån: Odenplan
Gröna linjen västerifrån: Fridhemsplan
Blå linjen söderifrån: Fridhemsplan/T-Centralen via Odenplan
Blå linjen norrifrån: Fridhemsplan
Roslagsbanan: Danderyds sjukhus/Odenplan

Fridhemsplan får 4½ poäng medan Odenplan får 3 poäng. I fallet röda linjen söderifrån blir tidsbesparingen 15 minuter! Sedan är alla grenar inte likvärdiga. De tyngsta linjerna (Södertälje, Norsborg och Hässelby) tjänar alla på Fridhemsplan.
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Inge » lör 11 nov, 2017 11:27

Jag antar att ditt inlägg skall förstås som att du avsåg Bålstagrenen inkluderad i "pendeltåg norrifrån" och det kan väl kanske köpas.

Däremot har du fel när du påstår att det inte har någon betydelse var reglertiden för pendeltågen är placerad. För resor mellan Älvsjö/Årstaberg och Odenplan är det naturligtvis helt avgörande och det var ju det vi diskuterade.

Vidare har jag svårt att förstå relativt vad innerstadens befolkning är liten, Manhattan?

Mer relevant är väl i förhållande till de olika spårtrafikgrenar du faktiskt räknar upp och då är innerstadens befolkning betydligt större och genererar flerfaldigt antal resor. Och nej du har fortfarande inte tagit med dessa resor i jämförelsen.

Vidare kan man sätta ytterligate en del frågetecken kring dina antaganden, även om de inte är lika uppenbart fel som en del tidigare. Om man tex kommer från en gren eller med ett tåg från rödalinjen i sydväst som inte råkar gå via Fridhemsplan, är det då inte bättre att byta vid Slussen?

Om man kommer från Hässelbyhållet är det byte över plattform vid Odenplan. Kan man verkligen få till något som kan konkurera med det vid Fridhemsplan, även om ressträckan blir marginellt kortare?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4368
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Ovidarch » lör 11 nov, 2017 16:01

TKO skrev:
Ovidarch skrev:Jag tycker att själva iden att man bygger tunnelbana från Älvsjö upp till Fridhemsplan är en bra sak för Stockholm och att avlasta T-Centralen i första-hand, fast sen blir det mer komplicerat att bygga ihop Gula Linjen (eller min personliga favorit: Linje 18) nu när man har sparat pengar och bytt det som del av nuvarande Odenplan. Jag skulle tro att det är möjligt att bygga ut det lilla glappet som är Gul Linje och göra om det till en ÄKTA tunnelbanelinje. :idea:

För att både den ny röd linje (Linje 12) och Gul Linje ska vara ännu mer lönsamma måste Linje 12 dyka under Fridhemsplan och få en ny plattform bredvid blå linje för att inte ha sån stor gångavstånd. Linjen forsätter sedan under St: Eriksplan och går direkt i riktning mot Hagastaden, där den stannar och delar samma platform som "Gul Linje" och stannar även på Hagalund och Arenastaden. "Gul Linje" får behålla sin slutstation i Arenstaden med en potentiell utbyggnad mot Ulriksdal eller Järva Krog/Ursvik, medan Linje 12 fortsätter västerut och stannar på följande stationer:

-Sundbyberg Centrum
-Mariehäll
-Bromma Park (Flygplats)
-Bällsta
-Sundby
-Kopparbacken
-Nästa
-Vinsta
-Hässelby Gård
-Hässelby Strand (slutstation)

Efter Vinsta, dyker tunnelbanan upp till marknivå igen för att sedan ta över Linje 19's sträcka mellan Hässelby Gård och Hässelby Strand. Station Johannelund skulle rivas eftersom det finns tre andra nya stationer i närheten. För att undvika att den sträckan har en överkapacitet, kommer Linje 19 vika av efter Vällingby mot nya stationen Vinsta för att byta med Linje 12. Efter det fortsätter linjen mot tre nya stationer norrut: Kälvesta, Lunda och Spånga Station (slutstation). Det skulle också skapa nya förbindelser mot nord-väst från centrala Stockholm och Lijleholmen och lösa frågan om en ny linje behövs för en fullt-utvecklad Bromma/Bällsta. Man skulle kunna dra Gul Linje istället denna sträcka och ha Linje 12 (röd) ha slutstation i Arenstaden, om det är bättre ekonomiskt.

Bild


Det är alltid roligt med förslag som illustreras med kartor - det blir så mycket tydligare då!

Några frågetecken:

- Finns det verkligen underlag för en tunnelbanelinje mellan Sundbybergs centrum och Vinsta? Och en linje mellan Vinsta och Spånga station? Skanska har väl föreslagit något liknande, men det berodde mest på att dom äger en del tomtmark i trakterna.

- Kommer Hässelbyborna att uppskatta att bli av med sin direktförbindelse till innerstan och City? Förslaget ger i och för sej en direktförbindelse med Fridhemsplan, men den tar en omväg via Sundbyberg och Arenastaden.

- Innebär förslaget nya spår mellan Gullmarsplan och Odenplan för den föreslagna "linje 15"? Eller skall den samsas med linjerna 18/19 på denna sträcka?

undrar
Thomas K Ohlsson


Tack så mycket det var kul att få testa lite med att rita en karta för att visa det förslaget! För att svara på dina frågor:

1) Det största motivationen för att dra en linje mellan Sundyberg och Vinsta är inte bara eftersom Skanska har ett förslag på detta, men också att Handelskammaren har kommit ut och sagt att man vill se nya förbindelser mellan dessa områden och Vällingby. Istället för att ha en till "grön linje" blindtarm (som Karolinska och Arenastaden kommer att bli) från Brommaplan förbi flygplatsen och upp till Nällsta, tänkte jag att man kan slå två flyger i en smäll och bygga en linje som har bättre byten med Pendeltåg i Sundbyberg, spårvagn i Bromma och tunnelbanan i Arenastaden och ha en förbindelse some inte finns i nuläget. Sedan kan man bygga över 50,000 nya bostäder, kontor och shopping i områden som Bromma Flygplats, Nällsta, Bästa, Vinsta, Vällingby och mot Mariehäll-området. Det finns ingen tvekan om att det potential här för att bygga ut Stockholm mer mot västerort. :D
2) Det är sant att vissa människor kommer att bli av med sin direktförbindelse till City (bara de som bor längs med Hässelby Strand och Gård), men de får en bättre förbindelse till Fridhemsplan och Sundbyberg för blå linje, Arenastaden och Solna med gul linje samt pendeltåg. Dom kan nu nå Mall of Scandinavia, Frieds Arena, Sundbyberg och stan på fler än ett sätt. Dessutom kan de byta i Sundbyberg och Solna/Arenastaden för pendeltågen mot City och Odenplan och på det viset behålla sin förbindelse (dessutom snabbare at byta än att stanna kvar till Odenplan)! :cheesygrin:
3) Mitt förslag skulle innebära att "linje 15" samsas med linjerna 18/19 på denna sträcka, men man skulle kunna ändra om "linje 15" och göra om det till en ny gren av grön linje (typ linje 17 och 18, samt behålla linje 15/16/19 för framtiden eller som nummer för Roslagsbanan). Om man skulle göra om den linjen till en del utav grön linje kan man behålla ett nätverk liknande blå linje och då kunna köra 25/30 tåg per timma, utan att behöva göra dyra åtgärder mellan Odenplan och Skärmarbrink. :idea:

Hoppa att det blev lite mer klart vad jag hade tänkt vad gäller kartan!
Ovidarch
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 nov, 2017 10:53

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » lör 11 nov, 2017 16:09

Inge skrev:Jag antar att ditt inlägg skall förstås som att du avsåg Bålstagrenen inkluderad i "pendeltåg norrifrån" och det kan väl kanske köpas.

Däremot har du fel när du påstår att det inte har någon betydelse var reglertiden för pendeltågen är placerad. För resor mellan Älvsjö/Årstaberg och Odenplan är det naturligtvis helt avgörande och det var ju det vi diskuterade.


Om denna tunnelbana håller samma fart som röda linjen på sträckan Tekniska högskolan–Danderyds sjukhus så kommer en resa mellan Årstaberg och Hagastaden att ta högst 7 minuter (samma antal uppehåll och kortare avstånd). På den tiden hinner pendeln inte ens lämna City, även utan reglertid. Från Årstaberg och Älvsjö kommer pendeln alltså inte att vara ett alternativ. Att flytta reglertiden till Älvsjö/Årstaberg kommer således inte att påverka pendeltågets konkurrenskraft. Ärligt talat, kolla på en karta. Citybanan är inte gjord för resor mellan söder och norr.

Du är väl medveten om att nattbefolkningen förskjuts söderut och dagbefolkningen norrut? Jag måste dubbelkolla eftersom du hävdade motsatsen för ett tag sedan.

Inge skrev:Vidare har jag svårt att förstå relativt vad innerstadens befolkning är liten, Manhattan?


Relativt storstadsregionen Stockholm. Innerstans befolkning utgör bara en bråkdel av resenärerna på de flesta radiella linjerna. Framöver blir skillnaden ännu större. Innerstan kan ses som framtidens stad mellan broarna.

Dags för kontrollfrågor. Hur många av Stockholms tre miljoner invånare år 2030 kommer att bo i innerstan? Hur många av Stockholms fem miljoner år 2080 invånare kommer att bo i innerstan? Vill vi bygga för idag eller för framtiden?

Inge skrev:Mer relevant är väl i förhållande till de olika spårtrafikgrenar du faktiskt räknar upp och då är innerstadens befolkning betydligt större och genererar flerfaldigt antal resor. Och nej du har fortfarande inte tagit med dessa resor i jämförelsen.


Innerstans befolkning räknas på samma sätt som resten av Stockholm. För den som bor på Kungsholmen eller östra Södermalm är Odenplan knappast att föredra. Den del av innerstan som tjänar mest på Odenplan är försumbar relativt storstadsregionen Stockholm.

Inge skrev:Vidare kan man sätta ytterligate en del frågetecken kring dina antaganden, även om de inte är lika uppenbart fel som en del tidigare. Om man tex kommer från en gren eller med ett tåg från rödalinjen i sydväst som inte råkar gå via Fridhemsplan, är det då inte bättre att byta vid Slussen?


Det tar 17-19 minuter att åka mellan Liljeholmen och Odenplan via Slussen. Nej, det är inget alternativ.

Inge skrev:Om man kommer från Hässelbyhållet är det byte över plattform vid Odenplan. Kan man verkligen få till något som kan konkurera med det vid Fridhemsplan, även om ressträckan blir marginellt kortare?


Du är uppenbart vinklad. Bytet mellan blå och gröna linjen vid T-Centralen är ett av tunnelbanans sämsta, men där ser du inga problem. Dessutom utelämnar du turtätheten.

Men vänta lite nu, du påstod väl att det kommer att gå fler tåg från Odenplan än Fridhemsplan? Du måste redogöra för dina antaganden om det ska gå att argumentera på ett meningsfullt sätt. Kontrollfråga: Är 12 större än 8? (Nu har jag varit generös nog att välja minimum för den som har egna spår och maximum för den som delar spår med en annan linje.)
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Inge » lör 11 nov, 2017 17:55

Då får vi väl ta upp diskussionen 2080, utifrån en helt annan verklighet än den vi befinner oss i nu då, antar jag?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4368
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » lör 11 nov, 2017 18:22

Inge skrev:Då får vi väl ta upp diskussionen 2080, utifrån en helt annan verklighet än den vi befinner oss i nu då, antar jag?


Att bygga för gårdagens behov, var har vi hört det mottot förr? Just det, Citybanan. Hur bra gick det?
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Inge » sön 12 nov, 2017 11:36

Okej, men om vi utgår från den faktiska verkligheten, istället för en som fantiserats ihop 67 år framåt i tiden för att passa ens agenda, bör innerstaden få åtminstone 3 poäng att fördela då den genererar mer än tre gånger fler resor än någon förortslinje. Av dessa går 1/2 till Fridhemsplan för Kungsholmen och övriga 2 1/2 till Odenplan.

Vi sammanfattar,

Odenplan ~ Fridhemsplan

Innerstan 2 1/2 ~ 1/2
Pendeltåg norr 1 ~ 0
Pendeltåg söder 1 ~ 0
Tub 1 väst 1/2 ~ 1/2
Tub 1 söder 1~ 0
Tub 2 norr 1 ~ 0
Tub 2 söder 1/2 ~ 1/2
Tub 3 norr 0 ~ 1
Tub 3 söder 1 ~ 0
=================================
RESULTAT 8 1/2 ~ 2 1/2

Vilket torde visa ganska bra skillnaden i potential för linjen via T-centralen och Odenplan mot en hypotetisk linje via Fridhemsplan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4368
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav TKO » sön 12 nov, 2017 14:44

Enceladus skrev:---klipp---
Hur många av Stockholms fem miljoner år 2080 invånare kommer att bo i innerstan? Vill vi bygga för idag eller för framtiden?
---klipp---


Långsiktiga perspektiv är alltid uppfriskande!
Men jag frågar mej ändå om inte 2080 är lite väl långt fram i tiden? Det är ju - låt se - drygt 62 år till vi kommer dit.
Eftersom jag i morgon uppnår den aktningsvärda åldern av 62 år* kan det ju passa att blicka tillbaka istället för framåt, för att få lite perspektiv. 1955 hade Stockholm två separata tunnelbanesystem, det skulle dröja några år innan de förenades. Tunnelbana två fanns med i planerna, men hade ännu inte beslutats. Tunnelbana tre fanns kanske på några planerares skisser, men planerna var inte speciellt konkreta. Pendeltåg? Nja, SJ ville väl snarare köra bussar till Huddinge, Solna och Sundbyberg.
Trots att jag ofta förespråkar en planerad (och demokratiskt styrd) samhällsutveckling måste jag tillstå att jag tror det blir svårt att ha en planeringshorisont som överstiger ett halvt sekel!
Och därför anser jag att investeringsbeslut idag inte kan grunda sej på "så här tror jag att befolkningsutvecklingen - och fördelningen - kommer att se ut 2080"!

klargör
Thomas K Ohlsson

*) För er som tänkt uppvakta men inte vet med vad kan jag tipsa om att systemet i PK-huset har kvar 25 flaskor Würzburger Stein Riesling GG - ett vin med viss spårvägsanknytning! Annars är en insättning på bg 5397-4473 ett bra alternativ...
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6201
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav hgsldf » sön 12 nov, 2017 16:39

För den som är 14 år kan nog perspektivet 2080 kännas intressant, för oss som inte är det blir det lätt som ett datorspel man inte förstår varför man skall spela.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 874
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Inge » sön 12 nov, 2017 21:03

Det må så vara. Men även om man är 14 år må man väl förstå att en vision så långt fram i tiden endast blir en projektion av egna tankar och önskemål? Inte ens i TKOs helpolitiserade samhälle kan några spådomar så långt fram i tiden anses underbyggda, då även politikerna hinner bytas ett antal gånger.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4368
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » sön 12 nov, 2017 21:20

TKO skrev:Långsiktiga perspektiv är alltid uppfriskande!
Men jag frågar mej ändå om inte 2080 är lite väl långt fram i tiden? Det är ju - låt se - drygt 62 år till vi kommer dit.
Eftersom jag i morgon uppnår den aktningsvärda åldern av 62 år* kan det ju passa att blicka tillbaka istället för framåt, för att få lite perspektiv. 1955 hade Stockholm två separata tunnelbanesystem, det skulle dröja några år innan de förenades. Tunnelbana två fanns med i planerna, men hade ännu inte beslutats. Tunnelbana tre fanns kanske på några planerares skisser, men planerna var inte speciellt konkreta. Pendeltåg? Nja, SJ ville väl snarare köra bussar till Huddinge, Solna och Sundbyberg.
Trots att jag ofta förespråkar en planerad (och demokratiskt styrd) samhällsutveckling måste jag tillstå att jag tror det blir svårt att ha en planeringshorisont som överstiger ett halvt sekel!
Och därför anser jag att investeringsbeslut idag inte kan grunda sej på "så här tror jag att befolkningsutvecklingen - och fördelningen - kommer att se ut 2080"!

klargör
Thomas K Ohlsson

*) För er som tänkt uppvakta men inte vet med vad kan jag tipsa om att systemet i PK-huset har kvar 25 flaskor Würzburger Stein Riesling GG - ett vin med viss spårvägsanknytning! Annars är en insättning på bg 5397-4473 ett bra alternativ...


Enligt de senaste befolkningsprognoserna kommer befolkningen att öka lika mycket mellan 2010 och 2030 som den ökade mellan 1950 och 2010. En aspekt som är ytterst relevant vid samhällsplanering.
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav TKO » sön 12 nov, 2017 21:40

2030... dit är det drygt 12 år. Det är en rimlig planeringshorisont! (Snarare för kort än för lång)
Sen är det ytterligare 50 år till 2080.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6201
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » sön 12 nov, 2017 21:56

Inge skrev:Okej, men om vi utgår från den faktiska verkligheten, istället för en som fantiserats ihop 67 år framåt i tiden för att passa ens agenda, bör innerstaden få åtminstone 3 poäng att fördela då den genererar mer än tre gånger fler resor än någon förortslinje. Av dessa går 1/2 till Fridhemsplan för Kungsholmen och övriga 2 1/2 till Odenplan.

Vi sammanfattar,

Odenplan ~ Fridhemsplan

Innerstan 2 1/2 ~ 1/2
Pendeltåg norr 1 ~ 0
Pendeltåg söder 1 ~ 0
Tub 1 väst 1/2 ~ 1/2
Tub 1 söder 1~ 0
Tub 2 norr 1 ~ 0
Tub 2 söder 1/2 ~ 1/2
Tub 3 norr 0 ~ 1
Tub 3 söder 1 ~ 0
=================================
RESULTAT 8 1/2 ~ 2 1/2

Vilket torde visa ganska bra skillnaden i potential för linjen via T-centralen och Odenplan mot en hypotetisk linje via Fridhemsplan.


Detta påminner om våra diskussioner om Roslagsbanan, där du har envisats med att påstå att alla resenärer ska till Östermalmstorg. Tyvärr går det inte att avgöra om du har rätt eller fel - inte än i alla fall. Däremot har du gjort en liknande förmodan som förkastades ganska omgående:

Inge skrev:Vad gäller listan så fattas ju de allra största linjerna. Dvs innerstadsnattbussarna.


Jag förstår inte varför du har sådan övertro på innerstadsbornas kollektivtrafikresande. Innerstan utgör bara en tredjedel av Stockholms kommun, vilken i sin tur inte ens utgör hälften av länet. Det största resandet i innerstan utgörs av ytterstadsbor som byter trafikslag! Det är också därför innerstadsnattbussarna går halvtomma (förutom linje 94 som används som tvärförbindelse). Det är inte riktigt att inkludera dessa ytterstadsresenärer i innerstans underlag.

För övrigt verkar du varken ta hänsyn till restid eller turtäthet. Gula linjen delar spår med gröna linjen, varför Odenplanstågen inte kan gå oftare än var 8:e minut. Men även om turtätheten var lika så är skillnaden i restid så stor att det är orimligt att anta att resande från Liljeholmen eller Årstaberg väljer att byta vid Slussen eller Odenplan. Kan du redogöra för vilka restider du räknar med? Motivera också varför den nya tunnelbanan inte antas hålla samma fart som röda linjen mellan Tekniska högskolan och Danderyds sjukhus (vilket uppenbarligen har antagits).
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Inge » mån 13 nov, 2017 10:19

Att du inte vill eller kan förstå något innebär inte att det inte går att avgöra. Vad gäller Roslagsbanan påtalade jag faktumet att det i morgonrusningen är en så stor andel av resenärerna som skall till Östermalm att en omdragning till Norrmalm skulle leda till en ökad belastning, ej minskad, på tunnelbanans mest belastade och därmed dimensionerande avsnitt. T-centralen -> Östermalmstorg. Detta faktum är tydligt avgöra rtroende utifrån den statistik som finns, men låt oss i denna tråd behandla frågan om de av dig försummade resorna mellan Hagastaden och Innerstaden.

Inte heller har det funnits något skäl att fötkasta faktumet att 94:an inte bara är den mest kända itan också den mest använda nattbusslinjen. Vad du i övrigt målar upp för halmgubbar avser jag ej kommentera.

Innerstaden gränsar till Hagastaden. Det innebär att resandet därifrån är relativt större än från mer perifera områden. Hade vi diskutera resandet till Handen hade Västerhaninge varit överrepresenterat på samma vis. Men nu gör vi inte det.

Innerstaden har mycket riktigt en befolkning som kan avrundas till 1/3 eller lika gärna 40% av kommunens, beroende på vad man vill påstå antar jag? Av länet blir det ca 20 %

Sett till dagbefolkning ligger den på ungefär 2/3 eller mer av kommunens och över 1/3 del av länets.

Sammantaget resulterar detta i att resandet därifrån egentligen utgör en betydligt större andel än de 27% (3/11) av resandet som fanns i min poängsammanställning. Det var en avsiktlig klar underskattning för att undvika diskussion. Resultatet är ju så tydligt ändå. Det blir därför närmast patetiskt när detta ifrågasätts som om det skulle vara någon form av överskattning.

Övervikten i min sammanställning är fortsatt för söderort. Ett arv från tidigare sammanställning också för att undvika onödig diskussion. Det påverkar ju inte resultatet i alla fall.

Andelen resande från söderort till Karolinska/Hagastaden är i själva verket betydligt lägre än 36% (4/11).

Hoppas att allt med detta blev klart.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4368
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » mån 13 nov, 2017 12:21

Du undviker att svara på frågorna. Varför skulle någon välja att resa mellan Liljeholmen och Odenplan via Slussen? Det tar cirka 10 minuter längre än via Fridhemsplan. Denna del av tunnelbanan är inte hypotetisk.

Det mesta du skriver är overifierbart. Det som däremot går att verifiera är felaktigt. Vid årsskiftet utgjorde innerstan 15 % av länets befolkning (15,08 % för att vara exakt). Du skrev 20 %, vilket i och för sig var sant för några år sedan. Här ser du hur snabbt innerstan tappar i förhållande till hela storstadsregionen. På 2030-talet, vilket är den relevanta tidshorisonten, kommer andelen att ligga runt 10 %. Det är helt klart orimligt att göra nya investeringar av denna kaliber utifrån innerstans behov.

Det finns fyra innerstadsnattbussar: 91, 93, 94 och 96. Bara en av dem har ett resande som motsvarar förortsnattbussarna. Men även linje 94 har färre resenärer per avgång än linje 791 (på vardagsnätter). På helgnätter har dock linje 791 betydligt fler avgångar (och större trängsel än linje 4 i mellan- och lågtrafik), varför ditt påstående att linje 94 skulle vara "den mest använda nattbusslinjen" också är felaktigt.
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Inge » mån 13 nov, 2017 14:08

Enceladus skrev:Du undviker att svara på frågorna. Varför skulle någon välja att resa mellan Liljeholmen och Odenplan via Slussen? Det tar cirka 10 minuter längre än via Fridhemsplan. Denna del av tunnelbanan är inte hypotetisk.

Det är ett faktum att princip alla som åker kollektivt mellan Liljeholmen och Odenplan gör det med den ickehypotetiska tunnelbanan via Slussen. Varför de gör det och varför många kommer att fortsätta att göra det har beskrivits i ett antal inlägg i denna tråd. Det finns ingen anledning att upprepa detta bara för att du hävdar att du inte fått svar.

Vad gäller favoritämnet nattbussar kvarstår även där att inget annat trafikområde kan jämföra sig med innerstaden, varken när det gäller genomsnittligt antal resande på linjerna eller tyngsta linje.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4368
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster