Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 13:59

I många trådar diskuteras de nu beslutade tunnelbanebyggena Kungsholmsbanan (Älvsjö-Fridhemsplan) och NKS-Expressen (Odenplan-NKS-Norra Hagalund). I debatten framhålls t ex att det skall tillkomma "en massa" arbetsplatser i Hagastaden - med det menas väl Nya Karolinska och fd Norra station. Men frågan är ju om Kungsholmsbanan i den beslutade utformningen verkligen kommer att användas för resor till Hagastaden: Tittar vi på en karta kan det tyckas vara rimligt för den som bor t ex i Midsommarkransen och jobbar på Karolinska, men hur ser det ut i praktiken?

Den som påbörjar sin resa i Midsommarkransen kommer att ha ett val när tåget närmar sej Liljeholmen, sitta kvar eller byta till den Kungsholmslinjen*. Den som väljer att byta åker då vidare till Fridhemsplan, där det blir ett nytt byte till tunnelbana eller möjligen buss. Den som byter till tunnelbana har sedan ett nytt byte vid Odenplan innan vi äntligen är framme vid sjukhuset.

Den som däremot stannar kvar på tunneltåget vid Liljeholmen åker vidare till Slussen eller Gamla stan, där det är smidigt att byta vid samma plattform till ett tåg som går till NKS. Jag gissar att de allra flesta kommer att välja denna resväg, även om den på pappret är längre.

/TKO

*) Jag tycker det är oklart om de tåg som skall gå från Mälarhöjdsbanan (Norsborg-Axelsberg)mot Fridhemsplan kommer att ha en station vid Liljeholmen eller om de "smiter förbi". Gäller det senare blir det ju ännu sämre turtäthet för resande vid Liljeholmen... förhoppningsvis är det inte så.
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 15:26

Självklart kommer alla tåg att stanna vid Liljeholmen. En av tankarna bakom projektet är att skapa nya bytespunkter som kan konkurrera med T-Centralen. Den som exempelvis ska resa mellan Fridhemsplan och Mariatorget kommer inte bara att titta på restiden, utan även frekvensen. Dessutom kommer 20-talets pendeltågskris antagligen att medföra en kraftigt utökad busstrafik mellan Södertälje och Liljeholmen (idag finns det bara två högtrafikslinjer).

Jag tror att problemet med dessa linjer är Odenplan. En sammankoppling vid Odenplan skulle kosta flera miljarder utan att egentligen ge några nya resenärer. Eliassons analys är ganska tydlig i detta avseende. Eftersom ingen har vågat ifrågasätta denna premiss så har det varit omöjligt att hitta en bra lösning (en sammankoppling med blå linjen har utretts, men det skulle bli för många grenar för att fungera). Nu har dock Handelskammaren äntligen satt bollen i rullning...

Med det sagt kan länken mellan Odenplan och Hagastaden fortfarande användas av vissa tåg. Den kommer ju att byggas, så det vore löjligt att inte utnyttja den - åtminstone under vissa tider på dygnet.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 16:03

Enceladus skrev:Självklart kommer alla tåg att stanna vid Liljeholmen. En av tankarna bakom projektet är att skapa nya bytespunkter som kan konkurrera med T-Centralen. Den som exempelvis ska resa mellan Fridhemsplan och Mariatorget kommer inte bara att titta på restiden, utan även frekvensen. Dessutom kommer 20-talets pendeltågskris antagligen att medföra en kraftigt utökad busstrafik mellan Södertälje och Liljeholmen (idag finns det bara två högtrafikslinjer).

Jag tror att problemet med dessa linjer är Odenplan. En sammankoppling vid Odenplan skulle kosta flera miljarder utan att egentligen ge några nya resenärer. Eliassons analys är ganska tydlig i detta avseende. Eftersom ingen har vågat ifrågasätta denna premiss så har det varit omöjligt att hitta en bra lösning (en sammankoppling med blå linjen har utretts, men det skulle bli för många grenar för att fungera). Nu har dock Handelskammaren äntligen satt bollen i rullning...

Med det sagt kan länken mellan Odenplan och Hagastaden fortfarande användas av vissa tåg. Den kommer ju att byggas, så det vore löjligt att inte utnyttja den - åtminstone under vissa tider på dygnet.

Självklart? Ja hur ska då plattformarna för Kungsholmsbanan placeras vid Liljeholmen?
Eftersom det finns uppskattade kostnader för såväl stationsanläggningen som för tunnelarbetena borde det finnas utformningsskisser - även om jag inte sett dessa offentliggjorda. Dock talar man om ett djupt stationsläge - hur gångförbindelserna med nuvarande plattformar skall ordnas känns lite oklart...

Frekvensen? Ja den kan komma att vara ett problem - som jag tidigare visat talas om man måste köra med korta tåg för att få åtminstone 5-minuterstrafik. Sen kan ju den som inte får ihop det med sina egna fantasier välja att avfärda detta som felaktigt, men då kanske det vore bra att komma med något hållbart motargument?
Om 5-miuntertrafiken avser 10 minuter på varje gren är oklart, 2½-minuterstrafik på den gemensamma sträckan verkar dock orealistiskt. Helt klart är dock att frekvensen på alla övriga tunnelbanelinjer genom innerstaden kommer att vara högre än den på Kungsholmsbanan...

För resor mellan Fridhemsplan och Mariatorget kan säkert Kungsholmsbanan vara ett bra alternativ, den resan kräver ju ett byte oavsett vilken väg man väljer. Ja om man inte tar 4:an och går den sista biten från Rosenlundsgatan - frågan är om det inte är det snabbaste alternativet trots allt?

Jag är också övertygad om att Tub 1:s gren från Odenplan kommer att vara huvudförbindelsen till Hagastaden/NKS/Arenastaden även om Kungsholmsbanan förlängs dit. För alla resande med pendeltåg, från Tub 1 och 3 söderifrån och Tub 2 norrifrån ger det den kortaste restiden. Ja som jag visat ovan förmodligen för många resande från Tub 2 söderifrån... funderingarna om att linjedelen borde läggas ner eller möjligen enbart trafikeras under högtrafik tyder på att det mer handlar om att rädda sina egna hugskott än en förståelse av det samlade trafiksystemets behov!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 16:34

Nja, pendeltåget går för krokigt genom stan för att resande söderifrån ska välja att byta vid Odenplan. På Ostkustbanan kan man byta redan vid Solna. Det blir alltså inte många pendeltågsresenärer som byter vid Odenplan för resa med gula linjen. Det du säger om röda linjen söderifrån är förnuftsvidrigt i det tänkta scenariot med en sammankoppling. Liljeholmen–Odenplan tar 18 minuter. Liljeholmen–Fridhemsplan väntas ta 4 minuter. Dessutom kommer turtätheten att vara högre från Årstaberg/Liljeholmen än från Odenplan, då den senare begränsas av trafiken på gröna linjen västerut. Gröna linjen västerifrån och hela blå linjen kommer också att byta vid Fridhemsplan. Sammanfattningsvis:

Pendeltåg söderifrån: Årstaberg (snabbare, högre turtäthet)
Pendeltåg norrifrån: Solna/Odenplan (snabbare)
Röda linjen söderifrån: Liljeholmen (mycket snabbare, högre turtäthet)
Röda linjen norrifrån: Odenplan (färre byten)
Gröna linjen söderifrån: Odenplan (snabbare)
Gröna linjen västerifrån: Fridhemsplan (snabbare)
Blå linjen söderifrån: Fridhemsplan (färre byten)
Blå linjen norrifrån: Fridhemsplan (färre byten)
Roslagsbanan: Odenplan (färre byten)

Din övertygelse behöver motiveras på ett bättre sätt än att säga att Fridhemsplan/Liljeholmen/Årstaberg inte är City...

(Jämför gärna med Eliassons och Handelskammarens analyser.)

För övrigt var min fundering att länken skulle trafikeras alla tider utom högtrafik. Det är så den ursprungliga planen såg ut för tub 1 - av en anledning!
Enceladus

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 18:00

Fast ovanstående resonemang utgår från ett alldeles eget scenario - att Kungsholmsbanan inte bara byggs enligt nuvarande planer utan också förlängs till stor del parallellt med en redan beslutad tunnelbanelinje. Troligt? Jag överlåter åt läsarna att avgöra detta...

För övrigt har jag svårt att tro att ens en direkt tunnelbaneförbindelse Älvsjö-Karolinska är snabbare än bytet vid Odenplan för resenärer från t ex Södertälje och Vega. Men det räcker naturligtvis inte med att tro - så jag ska räkna på det...
Varifrån kommer restiden 4 minuter Liljeholmen - Fridhemsplan?

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Sio » ons 25 okt, 2017 18:30

Enceladus skrev:Pendeltåg söderifrån: Årstaberg (snabbare, högre turtäthet)

Knappast varesig det ena eller det andra skulle jag säga. Tunnelbanan Årstaberg-Fridhemsplan lär vär få en eller ett par stationer mellan Liljeholmen och Fridhamsplan. Det är 2,5 km fågelvägen och så långt bygger man knappast utan stationer. Får jag gissa Högalid och Västerbroplan?
Om Kungsholmenbanan dras till Karolinska så gissar jag att det blir turtäthet i storleksordningen 5-6 minuter på både Gula linjen och Kungsholmenbanan

Enceladus skrev:Pendeltåg norrifrån: Solna/Odenplan (snabbare)

Dessa köper jag. Då blir 4-4 lika mellan Kungsholmenbanan och Gula linjen för dessa åtta.

Den totala ponängställningen blir då 5-4 till Gula linjen om Kungsholmenbanan dras fram till Karolinska.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 18:49

Sio skrev:

Knappast varesig det ena eller det andra skulle jag säga. Tunnelbanan Årstaberg-Fridhemsplan lär vär få en eller ett par stationer mellan Liljeholmen och Fridhamsplan. Det är 2,5 km fågelvägen och så långt bygger man knappast utan stationer. Får jag gissa Högalid och Västerbroplan?
Om Kungsholmenbanan dras till Karolinska så gissar jag att det blir turtäthet i storleksordningen 5-6 minuter på både Gula linjen och Kungsholmenbanan

Det blir inga stationer mellan Liljeholmen och Fridhemsplan. Det kan självklart diskuteras, men så lyder beslutet. Enligt Handelskammarens förslag skulle det inte heller finnas några stationer mellan Fridhemsplan och Hagastaden. Då blir det bara två stationer mellan Årstaberg och Hagastaden. Dessutom slipper resenärerna pendelns långa uppehåll vid City. Det enda som kan göra Kungsholmenbanan långsammare är ett värdelöst byte vid Årstaberg. I och för sig ingen lågoddsare, men vi borde åtminstone inte räkna med det...

Gula linjens turtäthet begränsas av utbudet på gröna linjen västerut. Det har talats om 6-8 tåg/h. Årstaberg väntas få 12 tåg/h. Allt kan givetvis ändras, men detta är vad vi har att utgå från idag.
Enceladus

Inläggav Sio » ons 25 okt, 2017 18:57

Enceladus skrev:
Sio skrev:

Det blir inga stationer mellan Liljeholmen och Fridhemsplan. Det kan självklart diskuteras, men så lyder beslutet.

Stationslägen och olika sträckningar är något som utreds i förstudien som, så vitt jag vet, inte är påbörjad än. Oavsett Sverigeförhandlingar och annat så gäller ordinarie planprocess.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 19:05

Sio skrev:Stationslägen och olika sträckningar är något som utreds i förstudien som, så vitt jag vet, inte är påbörjad än. Oavsett Sverigeförhandlingar och annat så gäller ordinarie planprocess.

Varifrån skulle pengarna komma för ytterligare stationer i miljardklassen? På sin höjd kan man förbereda för fler stationslägen (jämför Hagalund). Sedan kan det sluta som Fagersjö - att man inte vill öppna för att förlänga andras restider.
Enceladus

Inläggav Sio » ons 25 okt, 2017 19:24

Enceladus skrev:
Sio skrev:Stationslägen och olika sträckningar är något som utreds i förstudien som, så vitt jag vet, inte är påbörjad än. Oavsett Sverigeförhandlingar och annat så gäller ordinarie planprocess.

Varifrån skulle pengarna komma för ytterligare stationer i miljardklassen? På sin höjd kan man förbereda för fler stationslägen (jämför Hagalund). Sedan kan det sluta som Fagersjö - att man inte vill öppna för att förlänga andras restider.

Visst allting är lite bakvänt nu. Normalt vis gör man förstudien först, sedan söker man finansiering när man ver vad man ska bygga och har en aning om vad det kan tänkas kosta. Det blir väl en förhandlingsrunda tillefter förstudien, kan jag tänka.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Kantorn » tor 26 okt, 2017 9:47

Om det nu är meningen att man ska kunna åka från Liljeholmen till Hagastaden - varför lägger man då inte en bana som går parallellt med gröna linjen mellan Fridhemsplan och S:t Eriksplan och vidare till Hagastaden i stället för att bygga en tamp från Odenplan? (Jag inser att S:t Eriksbron blir ett problem...) (Ja, jag vet, man ska kunna byta från Pendel till Hagastaden...)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav heasm » tor 26 okt, 2017 12:22

Jag antar att den nya stationen vid Fridhemsplan hamnar under tub3, som ligger 11,5 m under havsytan, med anslutningar i tunneln/gången mellan nedgångarna vid Fridhemsplan och Fleminggatan. Då skulle tub4-plattformarna hamna på ca 16-20 m under havsytan. Karlbergskanalen har ett djup på ca 3 m och stationen vid Hagastaden skall vad jag förstår ha plattformarna ca 7,5 m under havsytan. Avståndet fågelvägen mellan Fridhemsplan och Hagastaden är ca 1,6 km och till en potentiell anslutningspunkt ungefär vid Karlbergsvägen är det ca 1 km.

Beaktat detta (och att det inte gömmer sig andra hålrum och tunnlar i den tänka vägen) borde det inte vara några oöverstigliga problem att lägga en plattform för tub4 under nuvarande tub3 vid Fridhemsplan. Låta tub4 fortsätta under Karlbergskanalen för att ansluta till "gula linjen" någonstans vid korsningen Karlbergsvägen/Torsgatan.
heasm

Inläggav Enceladus » tor 26 okt, 2017 12:50

Jag måste sticka hål på myten att pendeltåget går snabbt på den relevanta sträckan. Citybanan är krokig och uppehållet vid City tar mycket längre tid än andra trafikslag. Sträckan Årstaberg–Odenplan tar 12 mintuer.

Låt oss nu jämföra med tunnelbana! Sträckan Tekniska högskolan–Danderyds sjukhus tar 7 minuter. Det totala avståndet är 5,6 km enligt följande uppskattningar:

2,3 km Tekniska högskolan–Universitetet
2,1 km Universitetet–Bergshamra
1,2 km Bergshamra–Danderyds sjukhus

Det totala avståndet för Kungsholmenbanan skulle vara 5,4 km enligt följande uppskattningar:

1,2 km Årstaberg–Liljeholmen
2,5 km Liljeholmen–Fridhemsplan
1,7 km Fridhemsplan–Hagastaden

Den som kliver av tid Årstaberg och lyckas ta ett tåg inom 5 minuter borde alltså vara på plats innan pendeln ens ankommer vid Odenplan!
Enceladus

Inläggav Kantorn » tor 26 okt, 2017 12:54

heasm skrev:Jag antar att den nya stationen vid Fridhemsplan hamnar under tub3, som ligger 11,5 m under havsytan, med anslutningar i tunneln/gången mellan nedgångarna vid Fridhemsplan och Fleminggatan. Då skulle tub4-plattformarna hamna på ca 16-20 m under havsytan. Karlbergskanalen har ett djup på ca 3 m och stationen vid Hagastaden skall vad jag förstår ha plattformarna ca 7,5 m under havsytan. Avståndet fågelvägen mellan Fridhemsplan och Hagastaden är ca 1,6 km och till en potentiell anslutningspunkt ungefär vid Karlbergsvägen är det ca 1 km.

Beaktat detta (och att det inte gömmer sig andra hålrum och tunnlar i den tänka vägen) borde det inte vara några oöverstigliga problem att lägga en plattform för tub4 under nuvarande tub3 vid Fridhemsplan. Låta tub4 fortsätta under Karlbergskanalen för att ansluta till "gula linjen" någonstans vid korsningen Karlbergsvägen/Torsgatan.

Jag tänkte att tub4 skulle hamna parallellt med tub1, dvs intill, "söder" om tub1 (blir väl snarare sydost om...), på samma nivå. Problemet är ju att man antingen måste ner under karlbergssjön eller på en bro intill befintlig över densamma. Där faller mitt förslag...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Enceladus » tor 26 okt, 2017 13:10

Om mer än hälften av regionens invånare bor väster om Fridhemsplan så är det väl uppenbart att den optimala knutpunkten varken är T-Centralen eller Odenplan? För Roslagsbanan är Odenplan en naturlig knutpunkt eftersom banan kommer österifrån. Så är det dock inte för alla banor!
Enceladus

Inläggav BSB101 » tor 26 okt, 2017 13:22

Var invånarna bor är rätt ointressant om man inte vet deras resebehov. När man vet resebehovet kan man sedan fundera på hur man ska tillfredsställa detta på bästa samhällsekonomiska sätt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Enceladus » tor 26 okt, 2017 13:55

BSB101 skrev:Var invånarna bor är rätt ointressant om man inte vet deras resebehov. När man vet resebehovet kan man sedan fundera på hur man ska tillfredsställa detta på bästa samhällsekonomiska sätt.

Trådens frågeställning är hur folk ska ta sig till målpunkten Hagastaden. Av det som har framkommit i kommentarerna verkar det vara ganska klart att fler skulle tjäna på Fridhemsplan som bytespunkt än Odenplan. Dock kan det vara möjligt att ha båda, åtminstone utanför högtrafik då det finns ledig kapacitet (här talar vi om 2030-talet, alltså långt efter Stockholmsförhandlingen och efter det att gröna linjen västerut förtätats enligt Sverigeförhandlingen).
Enceladus

Inläggav gbd » fre 27 okt, 2017 8:30

Kantorn skrev:
heasm skrev:Jag antar att den nya stationen vid Fridhemsplan hamnar under tub3, som ligger 11,5 m under havsytan, med anslutningar i tunneln/gången mellan nedgångarna vid Fridhemsplan och Fleminggatan. Då skulle tub4-plattformarna hamna på ca 16-20 m under havsytan. Karlbergskanalen har ett djup på ca 3 m och stationen vid Hagastaden skall vad jag förstår ha plattformarna ca 7,5 m under havsytan. Avståndet fågelvägen mellan Fridhemsplan och Hagastaden är ca 1,6 km och till en potentiell anslutningspunkt ungefär vid Karlbergsvägen är det ca 1 km.

Jag tänkte att tub4 skulle hamna parallellt med tub1, dvs intill, "söder" om tub1 (blir väl snarare sydost om...), på samma nivå. Problemet är ju att man antingen måste ner under karlbergssjön eller på en bro intill befintlig över densamma. Där faller mitt förslag...

En djupversion av gröna linjen mellan Fridhemsplan och St Eriksplan?
gbd

Inläggav TKO » fre 27 okt, 2017 8:34

[quote="Enceladus"]Nja, pendeltåget går för krokigt genom stan för att resande söderifrån ska välja att byta vid Odenplan. På Ostkustbanan kan man byta redan vid Solna. Det blir alltså inte många pendeltågsresenärer som byter vid Odenplan för resa med gula linjen. Det du säger om röda linjen söderifrån är förnuftsvidrigt i det tänkta scenariot med en sammankoppling. Liljeholmen–Odenplan tar 18 minuter. Liljeholmen–Fridhemsplan väntas ta 4 minuter. Dessutom kommer turtätheten att vara högre från Årstaberg/Liljeholmen än från Odenplan, då den senare begränsas av trafiken på gröna linjen västerut. Gröna linjen västerifrån och hela blå linjen kommer också att byta vid Fridhemsplan. Sammanfattningsvis:

Pendeltåg söderifrån: Årstaberg (snabbare, högre turtäthet)
Pendeltåg norrifrån: Solna/Odenplan (snabbare)

Vad jag kan se så blir det samma antal byten för den som kommer med Tub 3 från Nacka eller Vantör oavsett om bytet sker vid Gullmarsplan, T-Centralen eller Fridhemsplan. Och resvägen blir otvivlelaktigt längre via Fridhemsplan - vilket som går snabbast torde främst bero på hur lång tid (det enda) bytet tar...

Eller hur?

/TKO
TKO

Inläggav gbd » fre 27 okt, 2017 8:38

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Var invånarna bor är rätt ointressant om man inte vet deras resebehov. När man vet resebehovet kan man sedan fundera på hur man ska tillfredsställa detta på bästa samhällsekonomiska sätt.

Trådens frågeställning är hur folk ska ta sig till målpunkten Hagastaden. Av det som har framkommit i kommentarerna verkar det vara ganska klart att fler skulle tjäna på Fridhemsplan som bytespunkt än Odenplan. Dock kan det vara möjligt att ha båda, åtminstone utanför högtrafik då det finns ledig kapacitet (här talar vi om 2030-talet, alltså långt efter Stockholmsförhandlingen och efter det att gröna linjen västerut förtätats enligt Sverigeförhandlingen).

Men är inte själva valet av tvåspårig bytespunkt vid odenplan en försvårande faktor till detta? Om det byggts som trespår hade man väl kunna tänka sig att vid ett scenario där det går en skyttel mellan Odenplan och Hagastaden, men övrigt så går trafiken från fridhemsplan och vidare.

Klargörande:Mitt resonemang baserar sig på att Älvsjötunnelbanan och hagastadslinjen byggs som sagts tidigare och att man försöker göra det bästa av situationen.
Senast redigerad av gbd fre 27 okt, 2017 8:40, redigerad totalt 1 gång.
gbd

Nästa

Återgå till Spårtrafik