Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 12:47

Meddelande från denna tråds upphovsman:

Naturligtvis skall alla fritt formulera sina visioner, men jag inser att det finns en avgörande förutsättning som påverkar vad som är rimligt. Och det är om vi utgår från att "Kungsholmslinjen" (Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan med anslutning som möjliggör trafik Norsborg-Fridhemsplan) byggs enligt det avtal som tecknats inom ramen för Sverigeförhandlingen eller ej. För om denna bana byggs lär det knappast vara aktuellt med andra förbindelser under/över Mälaren väster om nuvarande city.

Därför måste vi ta ställning till om vi tror att:

- Kungsholmsbanan kommer inte att byggas.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas, men i modifierad from - t ex förlängas/kopplas ihop i norr.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas enligt planerna.

Vad säger ni om detta???

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav ADDE » ons 25 okt, 2017 13:28

Jag tror att:

- Kungsholmsbanan inte kommer att byggas!

Gissar
//ADDE
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 13:36

TKO skrev:
Klickar jag mej [url=http://media.sverigeforhandlingen.se/2017/03/FAKTABLAD-STORSTADSFÖRHANDLING-STOCKHOLM.pdf]vidare[/url] finner jag till min förvåning att om "Kungsholmsbanan" byggs så genererar detta (?) 48.000 nya bostäder... WOW! Men var ligger då dess bostäder - inte på Årstafältet hoppas jag. Det finns en karta som ger en viss vägledning:

Fridhemsplan-Älvsjö.jpg


Uppenbarligen går det att bygga en massa bostäder i både Äppelviken och Ulvsunda om och endast om Kungsholmsbanan byggs.
Ska jag skratta eller gråta?
(Alternativt inse att jag inte begriper modern samhällsplanering...)

I ett större perspektiv - som förmodligen inte ska diskuteras här:
- Vem lurar vem?

Tror politikerna, förhandlingspersonerna, utredarna och "experterna" på detta?
Eller är det ett sätt att vilseleda allmänheten?
Jag kan just nu inte avgöra vilket alternativ som är värst...


undrar
Thomas K Ohlsson

PS: Men tack för informationen!
PS2: Länken till PDF-filen ovan funkar visst inte, det beror säkert på att det finns ett "ö" i URL:en. Men jag korrigerar inte detta, utan den intresserade får själv klicka sej fram via ursprungslänken...


Jag skulle gissa att uträkningar visar att gröna linjen avlastas. När Hagsätragrenen försvinner och Arenastadsgrenen tillkommer är det troligt att Gullmarsplan–T-Centralen inte längre är den dimensionerande sträckan, utan Fridhemsplan–Odenplan. Då gäller det att så många som möjligt kliver av vid Fridhemsplan (däremot kommer fler också att kliva på, så det är inte helt klart om det faktiskt blir en vinst). Effekten borde dock bli tydligare om linjen förlängs till Hagastaden.
Enceladus
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 13:45

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Klickar jag mej [url=http://media.sverigeforhandlingen.se/2017/03/FAKTABLAD-STORSTADSFÖRHANDLING-STOCKHOLM.pdf]vidare[/url] finner jag till min förvåning att om "Kungsholmsbanan" byggs så genererar detta (?) 48.000 nya bostäder... WOW! Men var ligger då dess bostäder - inte på Årstafältet hoppas jag. Det finns en karta som ger en viss vägledning:

Fridhemsplan-Älvsjö.jpg


Uppenbarligen går det att bygga en massa bostäder i både Äppelviken och Ulvsunda om och endast om Kungsholmsbanan byggs.
Ska jag skratta eller gråta?
(Alternativt inse att jag inte begriper modern samhällsplanering...)

I ett större perspektiv - som förmodligen inte ska diskuteras här:
- Vem lurar vem?

Tror politikerna, förhandlingspersonerna, utredarna och "experterna" på detta?
Eller är det ett sätt att vilseleda allmänheten?
Jag kan just nu inte avgöra vilket alternativ som är värst...


undrar
Thomas K Ohlsson

PS: Men tack för informationen!
PS2: Länken till PDF-filen ovan funkar visst inte, det beror säkert på att det finns ett "ö" i URL:en. Men jag korrigerar inte detta, utan den intresserade får själv klicka sej fram via ursprungslänken...


Jag skulle gissa att uträkningar visar att gröna linjen avlastas. När Hagsätragrenen försvinner och Arenastadsgrenen tillkommer är det troligt att Gullmarsplan–T-Centralen inte längre är den dimensionerande sträckan, utan Fridhemsplan–Odenplan. Då gäller det att så många som möjligt kliver av vid Fridhemsplan (däremot kommer fler också att kliva på, så det är inte helt klart om det faktiskt blir en vinst). Effekten borde dock bli tydligare om linjen förlängs till Hagastaden.


Så då kan man bygga mer väster om Alvik?

Omkopplingen av Vantörsbanan var beslutad innan Sverigeförhandlingen - så dess effekter på bostadsbyggandet borde inte räknas med. Samma sak gäller avgreningen till NKS - förutom stationen i Hagalund. Ärligt talat...

/TKO
Senast redigerad av TKO ons 25 okt, 2017 13:46, redigerad totalt 1 gång.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 13:46

TKO skrev:Meddelande från denna tråds upphovsman:

Naturligtvis skall alla fritt formulera sina visioner, men jag inser att det finns en avgörande förutsättning som påverkar vad som är rimligt. Och det är om vi utgår från att "Kungsholmslinjen" (Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan med anslutning som möjliggör trafik Norsborg-Fridhemsplan) byggs enligt det avtal som tecknats inom ramen för Sverigeförhandlingen eller ej. För om denna bana byggs lär det knappast vara aktuellt med andra förbindelser under/över Mälaren väster om nuvarande city.

Därför måste vi ta ställning till om vi tror att:

- Kungsholmsbanan kommer inte att byggas.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas, men i modifierad from - t ex förlängas/kopplas ihop i norr.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas enligt planerna.

Vad säger ni om detta???

/TKO


Det är ytterst osannolikt att Sverigeförhandlingens storstadsåtgärder inte skulle bli av. Alla parter är överens, liksom alla partier (förutom SD). "Kungsholmsbanan" byggs alltså enligt Sverigeförhandlingens planer. Förhoppningsvis möjliggörs en förlängning, men det beror också på hur stationen i Hagastaden utformas. Å andra sidan finns det fortfarande några på det här forumet som tror att "Sundbybergstunneln" inte blir av...
Enceladus
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 13:48

TKO skrev:
Enceladus skrev:Jag skulle gissa att uträkningar visar att gröna linjen avlastas. När Hagsätragrenen försvinner och Arenastadsgrenen tillkommer är det troligt att Gullmarsplan–T-Centralen inte längre är den dimensionerande sträckan, utan Fridhemsplan–Odenplan. Då gäller det att så många som möjligt kliver av vid Fridhemsplan (däremot kommer fler också att kliva på, så det är inte helt klart om det faktiskt blir en vinst). Effekten borde dock bli tydligare om linjen förlängs till Hagastaden.


Så då kan man bygga mer väster om Alvik?

Omkopplingen av Vantörsbanan var beslutad innan Sverigeförhandlingen - så dess effekter på bostadsbyggandet borde inte räknas med. Samma sak gäller avgreningen till NKS - förutom stationen i Hagalund. Ärligt talat...

/TKO


Du kanske inte läste ordentligt. Det är på grund av, inte tack vare, Stockholmsförhandlingen som gröna linjen västerut kan behöva avlastas.
Enceladus
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 14:05

Enceladus skrev:Du kanske inte läste ordentligt. Det är på grund av, inte tack vare, Stockholmsförhandlingen som gröna linjen västerut kan behöva avlastas.


Jag har kanske inte läst ordentligt - men detta förstår jag inte. Innehåller överenskommelserna ingående i Stockholmsförhandlingen någon avlastning av Tub 1 västerut? Innebär "Kungsholmsbanan" en sådan avlastning eller innebär den snarare en ytterligare belastning på sträckan Fridhemsplan-Odenplan?

OM överenskommelserna inom Stockholmsförhandlingen INTE innebär att kapacitet frigörs på Tub 1 väster om Alvik - hur kan då tillkommande bostäder inom denna sektor sägas vara ett resultat av Stockholmsförhandlingen?

Eller är det helt enkelt så att vi inte ska ta de publicerade "faktabladen" på allvar - dom har ingenting med verkligheten att göra?

många frågor - inga svar...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 14:16

TKO skrev:
Enceladus skrev:Du kanske inte läste ordentligt. Det är på grund av, inte tack vare, Stockholmsförhandlingen som gröna linjen västerut kan behöva avlastas.


Jag har kanske inte läst ordentligt - men detta förstår jag inte. Innehåller överenskommelserna ingående i Stockholmsförhandlingen någon avlastning av Tub 1 västerut? Innebär "Kungsholmsbanan" en sådan avlastning eller innebär den snarare en ytterligare belastning på sträckan Fridhemsplan-Odenplan?

OM överenskommelserna inom Stockholmsförhandlingen INTE innebär att kapacitet frigörs på Tub 1 väster om Alvik - hur kan då tillkommande bostäder inom denna sektor sägas vara ett resultat av Stockholmsförhandlingen?

Eller är det helt enkelt så att vi inte ska ta de publicerade "faktabladen" på allvar - dom har ingenting med verkligheten att göra?

många frågor - inga svar...
/TKO


Okej, jag borde ha varit tydligare. Stockholmsförhandlingen är 2013 års överenskommelse. Då beslutades bland annat att Hagsätragrenen försvinner från gröna linjen och Arenastadsgrenen tillkommer. Detta innebär troligen att Fridhemsplan–Odenplan blir den nya dimensionerande sträckan istället för Gullmarsplan–T-Centralen. Stockholmsförhandlingen möjliggör inte fler bostäder i Västerort. Sverigeförhandlingen är 2017 års överenskommelse. Då beslutades bland annat denna "Kungsholmsbanan". Jag gissar att Trafikförvaltningens uträkningar visar att gröna linjen efter Stockholmsförhandlingen avlastas av Sverigeförhandlingen, och därmed kan fler bostäder byggas i Västerort. Om det faktiskt blir så eller inte vet jag inte. Jag tror att linjen behöver förlängas till Hagastaden för att denna effekt ska uppstå på riktigt. Men det är ändå möjligt att Trafikförvaltningens uträkningar visar på detta.
Enceladus
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 14:29

Enceladus skrev:Okej, jag borde ha varit tydligare. Stockholmsförhandlingen är 2013 års överenskommelse. Då beslutades bland annat att Hagsätragrenen försvinner från gröna linjen och Arenastadsgrenen tillkommer. Detta innebär troligen att Fridhemsplan–Odenplan blir den nya dimensionerande sträckan istället för Gullmarsplan–T-Centralen. Stockholmsförhandlingen möjliggör inte fler bostäder i Västerort. Sverigeförhandlingen är 2017 års överenskommelse. Då beslutades bland annat denna "Kungsholmsbanan". Jag gissar att Trafikförvaltningens uträkningar visar att gröna linjen efter Stockholmsförhandlingen avlastas av Sverigeförhandlingen, och därmed kan fler bostäder byggas i Västerort. Om det faktiskt blir så eller inte vet jag inte. Jag tror att linjen behöver förlängas till Hagastaden för att denna effekt ska uppstå på riktigt. Men det är ändå möjligt att Trafikförvaltningens uträkningar visar på detta.


Jag tror att jag blandade ihop dessa två förhandlingar när jag skrev mitt inlägg!

Vi kan vara överens om en sak faktiskt - Kungsholmsbanan i sin nuvarande (tänkta) utformning kommer inte att avlasta Tub 1 i det kritiska snittet mellan Odenplan och Fridhemsplan. Det är alltså fullkomligt felaktigt att räkna med bostadsbebyggelse väster om Alvik i Sverigeförhandlingens (nu blev det rätt hoppas jag) kalkyler...

/TKO

Se gärna även den nya tråden Glappet!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Majkey » ons 25 okt, 2017 18:03

Det så kallade "femte bansystemet" kommer ha Älvsjö - Fridhemsplan som grund, inget annat är rimligt då politikerna har bestämt sig för detta. Hur den nya linjen ska fortsätta efter är väl det som går diskutera. Från Fridhemsplan kan jag tänka mig en gren mot Bromma flygplats med medföljande bostadsbyggande samt en nordostlig gren som skapar en bytespunkt med Roslagsbanan. Sydost om Älvsjö finns det mycket skog som man kan bygga stad i och sen verkar det väl vara hyfsat säkert att det blir en sammankoppling med röda linjen.

Sen har vi sjätte bansystemet, Roslagsbanans förlängning söderut från T-centralen i mitt tycke. Här skulle jag vilja se något som är passande för Roslagsbanan som innebär långt mellan stationer och hög medelhastighet. En gren mot Gustavsberg samt en gren som går öster om Drevviken känns passande.
Båda hållen är alldeles för långt bort från City för tunnelbana ska vara rimligt precis som Hässelby och Norsborg.
Majkey
 
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav yako » tor 26 okt, 2017 10:59

Utvecklade själv mina tankar kring detta i en gammal tråd:

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=32085#p255991

...illustrerat med denna skissartade karta:

Bild

I korthet anser jag att om "gula linjen" byggs som nu planerat bör man planera försvarsarbeten för en sydlig tunnelmynning efter banans krök norrut mot Hagastaden, som möjliggör en framtida anslutning till Älvsjö-Fridhemsplans-banan som nu diskuteras. Resultatet skulle bli inte helt olikt ovanstående karta, som dock härstammar från 2011. Viktigt isåfall att bägge tunneländar läggs på tillräckligt djup för att säkerställa en möjlig passage under Karlbergskanalen.
Användarvisningsbild
yako
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 jun, 2010 10:09
Ort: Stockholm/Melbourne

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav heasm » tor 26 okt, 2017 12:20

Edit: Flyttat kommentar till den här tråden.
heasm
 
Inlägg: 474
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Martin Kolk » ons 20 dec, 2017 15:42

Jag håller med om att det ju bara egentligen finns ett tänkbart nytt norr-söder spår, och om det blir Älvsjö, Årstaberg, Fridhemsplan så är det väll sista ordet. Då blir något annat svårt att motivera. Att den skulle kunna kopplas ihop med den ny avgreningen mot Arenastaden är för sent och överspelat.

Dock känns det som en rätt konstig dragning, där hela sträckan Årstaberg-Älvsjö mest verkar vara bortkastade pengar.

Jag skulle istället föreslå antingen:

A. Enbart sträckan Lijleholmen-Fridhemsplan som avgrening av Röd. (om man vill ha bättre lokaltrafik runt Årstafältet/Östberga så passar nog spårvagn ganska väl, iallafall om man bygger Spårväg Syd)

B. Den gamla utredda Kungsholmenbanan som dubbelspårig räls för pendeltåg, gods, och regional tåg. Det blir ungefär lika mycket tunnel och mycket bättre systemeffekter.

Efter det är byggt håller jag med om att med övriga beslutade T-baneutbyggnader så är T-banesystemet rätt färdigt.
Martin Kolk
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 okt, 2014 22:32

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » ons 20 dec, 2017 19:35

Martin Kolk skrev:Jag håller med om att det ju bara egentligen finns ett tänkbart nytt norr-söder spår, och om det blir Älvsjö, Årstaberg, Fridhemsplan så är det väll sista ordet. Då blir något annat svårt att motivera. Att den skulle kunna kopplas ihop med den ny avgreningen mot Arenastaden är för sent och överspelat.


Problemet är att både pendeln och röda linjen behöver avlastas. Det är väldigt svårt att hitta ett projekt som åstadkommer båda. Jag tror dessvärre att relationen mellan landstinget och Trafikverket är för ansträngd för att landstinget skulle prioritera Kungsholmenbanan. Detta kombinerat med den nya bebyggelsen i Årstafältet och Östberga gjorde att det blev som det blev. Men denna tunnelbana köper bara några år på pendeln. Om inget görs med järnvägen så blir det väl Fruängsgrenen som får förlängas till Huddinge på 2040-talet (med denna tunnelbana flyttas den dimensionerande sträckan dit).

Martin Kolk skrev:Dock känns det som en rätt konstig dragning, där hela sträckan Årstaberg-Älvsjö mest verkar vara bortkastade pengar.


Det är väl rimligt att avlasta den mest belastade sträckan? Sedan måste förstås tunnelbanan förlängas längre söderut när den dimensionerande sträckan gör det - om inget görs med järnvägen (vilket tyvärr förefaller sannolikt).

Martin Kolk skrev:(om man vill ha bättre lokaltrafik runt Årstafältet/Östberga så passar nog spårvagn ganska väl, iallafall om man bygger Spårväg Syd)


Detta har diskuterats många gånger. Nej, det är inte en bra lösning. Kort sagt, Spårväg Syd kommer från röda linjen och behöver därför gå till gröna linjen, företrädesvis Gullmarsplan. Då får Årstafältet och Östberga ingen direktförbindelse med Årstaberg eller Liljeholmen.

Martin Kolk skrev:Efter det är byggt håller jag med om att med övriga beslutade T-baneutbyggnader så är T-banesystemet rätt färdigt.


Ja, efter det är systemet färdigt för dagens två miljoner. Men då är vi plötsligt tre... För övrigt, vem är det du håller med? Det är väl ingen här som har sagt att tunnelbanan är i närheten av att vara färdigbyggd (de flesta verkar till exempel vara överens om att tunnelbanan bör förlängas till Orminge)?
Enceladus
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav ADDE » ons 20 dec, 2017 22:44

Enceladus skrev:
Martin Kolk skrev:(om man vill ha bättre lokaltrafik runt Årstafältet/Östberga så passar nog spårvagn ganska väl, iallafall om man bygger Spårväg Syd)


Detta har diskuterats många gånger. Nej, det är inte en bra lösning. Kort sagt, Spårväg Syd kommer från röda linjen och behöver därför gå till gröna linjen, företrädesvis Gullmarsplan. Då får Årstafältet och Östberga ingen direktförbindelse med Årstaberg eller Liljeholmen.

Vad gör inte det här till en bra lösning? Det blir en väldigt bra lösning om man bygger den planerade stombusslinje 5 till spårväg (dvs. dagens 77). Jag föreslog i Kantorns tråd att man bör förlänga 5:an övar östberga och Örby till Älvsjö, dvs. att spårväg syd-linjen går mot Gullmarsplan och Mårtensdal, medan linje 5 går Solna C-KS-Fridhemsplan-Hornstull-Liljeholmen/Marievik-Årstaberg-Östberga-Örby-Älvsjö. Då får Östbergaborna sin kära förbindelse till Liljeholmen och Fridhemsplan, och ända till Solna, precis som den planerade tunnelbanan!

(Och kungsholmensbanan till resten av folket!)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav LÅ1 » ons 20 dec, 2017 23:06

Enceladus skrev:
Martin Kolk skrev:Efter det är byggt håller jag med om att med övriga beslutade T-baneutbyggnader så är T-banesystemet rätt färdigt.


Ja, efter det är systemet färdigt för dagens två miljoner. Men då är vi plötsligt tre... För övrigt, vem är det du håller med? Det är väl ingen här som har sagt att tunnelbanan är i närheten av att vara färdigbyggd (de flesta verkar till exempel vara överens om att tunnelbanan bör förlängas till Orminge)?

Precis. Färdigbyggt beror ju bara på vilken tidsperspektiv man har. Möjligen skulle man kunna säga att det inte finns behov av att bygga ut T-banan just nu. Samma resonemang kan förstås föras om sjukvården i Stockholm eller järnvägen i landet eller färjetrafiken på Östersjön och Ålands hav eller något annat.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12168
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav ADDE » ons 20 dec, 2017 23:27

StockholmDirekt: Klart: Årsta, Östberga och Älvsjö får tunnelbana

"Den nya tunnelbanesträckan mellan Fridhemsplan och Älvsjö är en av flera beslut om spårtrafik som har fattats mellan staten, Stockholm stad och landstinget som en del av Sverigeförhandlingarna.
Underlaget lämnades i dag över till regeringen för beslut."


Byggstart: 2026, klart 2030? Tar det 4 år att bygga tunnelbana? Spårväg syd tar tydligen 10 år i sin helhet och citybanan tog 8 år att bygga, så 4 år är lite väl... kort?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » ons 20 dec, 2017 23:42

ADDE skrev:
Enceladus skrev:
Martin Kolk skrev:(om man vill ha bättre lokaltrafik runt Årstafältet/Östberga så passar nog spårvagn ganska väl, iallafall om man bygger Spårväg Syd)


Detta har diskuterats många gånger. Nej, det är inte en bra lösning. Kort sagt, Spårväg Syd kommer från röda linjen och behöver därför gå till gröna linjen, företrädesvis Gullmarsplan. Då får Årstafältet och Östberga ingen direktförbindelse med Årstaberg eller Liljeholmen.

Vad gör inte det här till en bra lösning? Det blir en väldigt bra lösning om man bygger den planerade stombusslinje 5 till spårväg (dvs. dagens 77). Jag föreslog i Kantorns tråd att man bör förlänga 5:an övar östberga och Örby till Älvsjö, dvs. att spårväg syd-linjen går mot Gullmarsplan och Mårtensdal, medan linje 5 går Solna C-KS-Fridhemsplan-Hornstull-Liljeholmen/Marievik-Årstaberg-Östberga-Örby-Älvsjö. Då får Östbergaborna sin kära förbindelse till Liljeholmen och Fridhemsplan, och ända till Solna, precis som den planerade tunnelbanan!

(Och kungsholmensbanan till resten av folket!)


Det går att hitta en bra spårvägslösning för detta stråk, men smakar det så kostar det. Linjen skulle behöva ansluta till gröna linjen (t.ex. Högdalen, Hökarängen och Skarpnäck) för att få ett tillräckligt stort resande (jämför Tvärbanan). En sammankoppling med Spårväg Syd skulle inte ge något nämnvärt regionalt resande på sträckan mellan Fruängen och Liljeholmen. Det vore visserligen en billigare lösning eftersom Spårväg Syd ändå byggs, men det är för lite långsiktighet i det hela.

Det finns två tangentiella stråk som har potential för stort resande, Gullmarsplan–(pendel)–Fruängen–Skärholmen samt Liljeholmen–(pendel)–Högdalen–Skarpnäck. Årstafältet och Östberga bör i så fall placeras på något av dessa för att få ett bra utbud. Jämför till exempel utbudet i Johannesfred med Ekensberg för att se vilket underverk genomgående linjer med stort resande kan göra. Samma sak kan i och för sig sägas om denna tunnelbana, d.v.s. att den borde förlängas åt båda hållen och där det finns potential för stort resande.
Enceladus
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav twr » tor 21 dec, 2017 0:31

ADDE skrev:StockholmDirekt: Klart: Årsta, Östberga och Älvsjö får tunnelbana

"Den nya tunnelbanesträckan mellan Fridhemsplan och Älvsjö är en av flera beslut om spårtrafik som har fattats mellan staten, Stockholm stad och landstinget som en del av Sverigeförhandlingarna.
Underlaget lämnades i dag över till regeringen för beslut."


Byggstart: 2026, klart 2030? Tar det 4 år att bygga tunnelbana? Spårväg syd tar tydligen 10 år i sin helhet och citybanan tog 8 år att bygga, så 4 år är lite väl... kort?

I avtalet står trafikstart 2035. Var har tidningen fått uppgiften om 2030 ifrån?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Martin Kolk » tor 21 dec, 2017 17:39

Enceladus skrev:
ADDE skrev:
Enceladus skrev:
Detta har diskuterats många gånger. Nej, det är inte en bra lösning. Kort sagt, Spårväg Syd kommer från röda linjen och behöver därför gå till gröna linjen, företrädesvis Gullmarsplan. Då får Årstafältet och Östberga ingen direktförbindelse med Årstaberg eller Liljeholmen.


Vad gör inte det här till en bra lösning? Det blir en väldigt bra lösning om man bygger den planerade stombusslinje 5 till spårväg (dvs. dagens 77). Jag föreslog i Kantorns tråd att man bör förlänga 5:an övar östberga och Örby till Älvsjö, dvs. att spårväg syd-linjen går mot Gullmarsplan och Mårtensdal, medan linje 5 går Solna C-KS-Fridhemsplan-Hornstull-Liljeholmen/Marievik-Årstaberg-Östberga-Örby-Älvsjö. Då får Östbergaborna sin kära förbindelse till Liljeholmen och Fridhemsplan, och ända till Solna, precis som den planerade tunnelbanan!

(Och kungsholmensbanan till resten av folket!)


Det går att hitta en bra spårvägslösning för detta stråk, men smakar det så kostar det. Linjen skulle behöva ansluta till gröna linjen (t.ex. Högdalen, Hökarängen och Skarpnäck) för att få ett tillräckligt stort resande (jämför Tvärbanan). En sammankoppling med Spårväg Syd skulle inte ge något nämnvärt regionalt resande på sträckan mellan Fruängen och Liljeholmen. Det vore visserligen en billigare lösning eftersom Spårväg Syd ändå byggs, men det är för lite långsiktighet i det hela.

Det finns två tangentiella stråk som har potential för stort resande, Gullmarsplan–(pendel)–Fruängen–Skärholmen samt Liljeholmen–(pendel)–Högdalen–Skarpnäck. Årstafältet och Östberga bör i så fall placeras på något av dessa för att få ett bra utbud. Jämför till exempel utbudet i Johannesfred med Ekensberg för att se vilket underverk genomgående linjer med stort resande kan göra. Samma sak kan i och för sig sägas om denna tunnelbana, d.v.s. att den borde förlängas åt båda hållen och där det finns potential för stort resande.



Hela sträckan Årstaberg/Älsvjö som T-bana skulle ju enbart fungerar som lokaltrafik för boende på Årstafältet och Östberga. Samtlig övriga resande skulle ju ta pendeltåg. Så oavsätt vad man bygger blir det ju ingen avlastningseffekt att tala om. Så man bygger i praktiken spår för 5-6 miljarder enbart för att ge Årstafältet och några tusen i Östberga vettig kollektivtrafik (de södra delarna mest, eftersom de norra delarna ligger nära Tvärbanan). Resande i området mellan Årstaberg/Älvsjö) till city skulle rimligen byta i Östberga till pendel oavsett om man bygger spårvagn eller tunnelbana, så särskilt mycket till avlastning blir det inte. Nyttan finns ju istället i en ny förbindelse Liljeholmen/Fridhemsplan.

Det tvärgående resandet från Östberga/Årstafältet mot Skaprnäck etc, är nog minst 10 gånger mindre än de personer som vill ta sig till innerstaden.

En spårväg från Älvsjö söderut skulle ju kopplas ihop med Tvärbanan och rimligen anknyta till både Gullmarsplan/Årstaberg med en del tåg.
Martin Kolk
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 okt, 2014 22:32

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster