Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 13:45

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Klickar jag mej [url=http://media.sverigeforhandlingen.se/2017/03/FAKTABLAD-STORSTADSFÖRHANDLING-STOCKHOLM.pdf]vidare[/url] finner jag till min förvåning att om "Kungsholmsbanan" byggs så genererar detta (?) 48.000 nya bostäder... WOW! Men var ligger då dess bostäder - inte på Årstafältet hoppas jag. Det finns en karta som ger en viss vägledning:

Fridhemsplan-Älvsjö.jpg

Uppenbarligen går det att bygga en massa bostäder i både Äppelviken och Ulvsunda om och endast om Kungsholmsbanan byggs.
Ska jag skratta eller gråta?
(Alternativt inse att jag inte begriper modern samhällsplanering...)

I ett större perspektiv - som förmodligen inte ska diskuteras här:
- Vem lurar vem?

Tror politikerna, förhandlingspersonerna, utredarna och "experterna" på detta?
Eller är det ett sätt att vilseleda allmänheten?
Jag kan just nu inte avgöra vilket alternativ som är värst...

undrar
Thomas K Ohlsson

PS: Men tack för informationen!
PS2: Länken till PDF-filen ovan funkar visst inte, det beror säkert på att det finns ett "ö" i URL:en. Men jag korrigerar inte detta, utan den intresserade får själv klicka sej fram via ursprungslänken...

Jag skulle gissa att uträkningar visar att gröna linjen avlastas. När Hagsätragrenen försvinner och Arenastadsgrenen tillkommer är det troligt att Gullmarsplan–T-Centralen inte längre är den dimensionerande sträckan, utan Fridhemsplan–Odenplan. Då gäller det att så många som möjligt kliver av vid Fridhemsplan (däremot kommer fler också att kliva på, så det är inte helt klart om det faktiskt blir en vinst). Effekten borde dock bli tydligare om linjen förlängs till Hagastaden.

Så då kan man bygga mer väster om Alvik?

Omkopplingen av Vantörsbanan var beslutad innan Sverigeförhandlingen - så dess effekter på bostadsbyggandet borde inte räknas med. Samma sak gäller avgreningen till NKS - förutom stationen i Hagalund. Ärligt talat...

/TKO
Senast redigerad av TKO ons 25 okt, 2017 13:46, redigerad totalt 1 gång.
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 13:46

TKO skrev:Meddelande från denna tråds upphovsman:

Naturligtvis skall alla fritt formulera sina visioner, men jag inser att det finns en avgörande förutsättning som påverkar vad som är rimligt. Och det är om vi utgår från att "Kungsholmslinjen" (Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan med anslutning som möjliggör trafik Norsborg-Fridhemsplan) byggs enligt det avtal som tecknats inom ramen för Sverigeförhandlingen eller ej. För om denna bana byggs lär det knappast vara aktuellt med andra förbindelser under/över Mälaren väster om nuvarande city.

Därför måste vi ta ställning till om vi tror att:

- Kungsholmsbanan kommer inte att byggas.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas, men i modifierad from - t ex förlängas/kopplas ihop i norr.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas enligt planerna.

Vad säger ni om detta???

/TKO

Det är ytterst osannolikt att Sverigeförhandlingens storstadsåtgärder inte skulle bli av. Alla parter är överens, liksom alla partier (förutom SD). "Kungsholmsbanan" byggs alltså enligt Sverigeförhandlingens planer. Förhoppningsvis möjliggörs en förlängning, men det beror också på hur stationen i Hagastaden utformas. Å andra sidan finns det fortfarande några på det här forumet som tror att "Sundbybergstunneln" inte blir av...
Enceladus

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 13:48

TKO skrev:
Enceladus skrev:Jag skulle gissa att uträkningar visar att gröna linjen avlastas. När Hagsätragrenen försvinner och Arenastadsgrenen tillkommer är det troligt att Gullmarsplan–T-Centralen inte längre är den dimensionerande sträckan, utan Fridhemsplan–Odenplan. Då gäller det att så många som möjligt kliver av vid Fridhemsplan (däremot kommer fler också att kliva på, så det är inte helt klart om det faktiskt blir en vinst). Effekten borde dock bli tydligare om linjen förlängs till Hagastaden.

Så då kan man bygga mer väster om Alvik?

Omkopplingen av Vantörsbanan var beslutad innan Sverigeförhandlingen - så dess effekter på bostadsbyggandet borde inte räknas med. Samma sak gäller avgreningen till NKS - förutom stationen i Hagalund. Ärligt talat...

/TKO

Du kanske inte läste ordentligt. Det är på grund av, inte tack vare, Stockholmsförhandlingen som gröna linjen västerut kan behöva avlastas.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 14:05

Enceladus skrev:Du kanske inte läste ordentligt. Det är på grund av, inte tack vare, Stockholmsförhandlingen som gröna linjen västerut kan behöva avlastas.

Jag har kanske inte läst ordentligt - men detta förstår jag inte. Innehåller överenskommelserna ingående i Stockholmsförhandlingen någon avlastning av Tub 1 västerut? Innebär "Kungsholmsbanan" en sådan avlastning eller innebär den snarare en ytterligare belastning på sträckan Fridhemsplan-Odenplan?

OM överenskommelserna inom Stockholmsförhandlingen INTE innebär att kapacitet frigörs på Tub 1 väster om Alvik - hur kan då tillkommande bostäder inom denna sektor sägas vara ett resultat av Stockholmsförhandlingen?

Eller är det helt enkelt så att vi inte ska ta de publicerade "faktabladen" på allvar - dom har ingenting med verkligheten att göra?

många frågor - inga svar...
/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 14:16

TKO skrev:
Enceladus skrev:Du kanske inte läste ordentligt. Det är på grund av, inte tack vare, Stockholmsförhandlingen som gröna linjen västerut kan behöva avlastas.

Jag har kanske inte läst ordentligt - men detta förstår jag inte. Innehåller överenskommelserna ingående i Stockholmsförhandlingen någon avlastning av Tub 1 västerut? Innebär "Kungsholmsbanan" en sådan avlastning eller innebär den snarare en ytterligare belastning på sträckan Fridhemsplan-Odenplan?

OM överenskommelserna inom Stockholmsförhandlingen INTE innebär att kapacitet frigörs på Tub 1 väster om Alvik - hur kan då tillkommande bostäder inom denna sektor sägas vara ett resultat av Stockholmsförhandlingen?

Eller är det helt enkelt så att vi inte ska ta de publicerade "faktabladen" på allvar - dom har ingenting med verkligheten att göra?

många frågor - inga svar...
/TKO

Okej, jag borde ha varit tydligare. Stockholmsförhandlingen är 2013 års överenskommelse. Då beslutades bland annat att Hagsätragrenen försvinner från gröna linjen och Arenastadsgrenen tillkommer. Detta innebär troligen att Fridhemsplan–Odenplan blir den nya dimensionerande sträckan istället för Gullmarsplan–T-Centralen. Stockholmsförhandlingen möjliggör inte fler bostäder i Västerort. Sverigeförhandlingen är 2017 års överenskommelse. Då beslutades bland annat denna "Kungsholmsbanan". Jag gissar att Trafikförvaltningens uträkningar visar att gröna linjen efter Stockholmsförhandlingen avlastas av Sverigeförhandlingen, och därmed kan fler bostäder byggas i Västerort. Om det faktiskt blir så eller inte vet jag inte. Jag tror att linjen behöver förlängas till Hagastaden för att denna effekt ska uppstå på riktigt. Men det är ändå möjligt att Trafikförvaltningens uträkningar visar på detta.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 14:29

Enceladus skrev:Okej, jag borde ha varit tydligare. Stockholmsförhandlingen är 2013 års överenskommelse. Då beslutades bland annat att Hagsätragrenen försvinner från gröna linjen och Arenastadsgrenen tillkommer. Detta innebär troligen att Fridhemsplan–Odenplan blir den nya dimensionerande sträckan istället för Gullmarsplan–T-Centralen. Stockholmsförhandlingen möjliggör inte fler bostäder i Västerort. Sverigeförhandlingen är 2017 års överenskommelse. Då beslutades bland annat denna "Kungsholmsbanan". Jag gissar att Trafikförvaltningens uträkningar visar att gröna linjen efter Stockholmsförhandlingen avlastas av Sverigeförhandlingen, och därmed kan fler bostäder byggas i Västerort. Om det faktiskt blir så eller inte vet jag inte. Jag tror att linjen behöver förlängas till Hagastaden för att denna effekt ska uppstå på riktigt. Men det är ändå möjligt att Trafikförvaltningens uträkningar visar på detta.

Jag tror att jag blandade ihop dessa två förhandlingar när jag skrev mitt inlägg!

Vi kan vara överens om en sak faktiskt - Kungsholmsbanan i sin nuvarande (tänkta) utformning kommer inte att avlasta Tub 1 i det kritiska snittet mellan Odenplan och Fridhemsplan. Det är alltså fullkomligt felaktigt att räkna med bostadsbebyggelse väster om Alvik i Sverigeförhandlingens (nu blev det rätt hoppas jag) kalkyler...

/TKO

Se gärna även den nya tråden Glappet!
TKO

Inläggav Majkey » ons 25 okt, 2017 18:03

Det så kallade "femte bansystemet" kommer ha Älvsjö - Fridhemsplan som grund, inget annat är rimligt då politikerna har bestämt sig för detta. Hur den nya linjen ska fortsätta efter är väl det som går diskutera. Från Fridhemsplan kan jag tänka mig en gren mot Bromma flygplats med medföljande bostadsbyggande samt en nordostlig gren som skapar en bytespunkt med Roslagsbanan. Sydost om Älvsjö finns det mycket skog som man kan bygga stad i och sen verkar det väl vara hyfsat säkert att det blir en sammankoppling med röda linjen.

Sen har vi sjätte bansystemet, Roslagsbanans förlängning söderut från T-centralen i mitt tycke. Här skulle jag vilja se något som är passande för Roslagsbanan som innebär långt mellan stationer och hög medelhastighet. En gren mot Gustavsberg samt en gren som går öster om Drevviken känns passande.
Båda hållen är alldeles för långt bort från City för tunnelbana ska vara rimligt precis som Hässelby och Norsborg.
Majkey

Inläggav Inge » ons 25 okt, 2017 23:46

Enceladus skrev:Okej, jag borde ha varit tydligare. Stockholmsförhandlingen är 2013 års överenskommelse. Då beslutades bland annat att Hagsätragrenen försvinner från gröna linjen och Arenastadsgrenen tillkommer. Detta innebär troligen att Fridhemsplan–Odenplan blir den nya dimensionerande sträckan istället för Gullmarsplan–T-Centralen. Stockholmsförhandlingen möjliggör inte fler bostäder i Västerort. Sverigeförhandlingen är 2017 års överenskommelse. Då beslutades bland annat denna "Kungsholmsbanan". Jag gissar att Trafikförvaltningens uträkningar visar att gröna linjen efter Stockholmsförhandlingen avlastas av Sverigeförhandlingen, och därmed kan fler bostäder byggas i Västerort. Om det faktiskt blir så eller inte vet jag inte. Jag tror att linjen behöver förlängas till Hagastaden för att denna effekt ska uppstå på riktigt. Men det är ändå möjligt att Trafikförvaltningens uträkningar visar på detta.

Det framgår av ditt inlägg hur du använt termena, gott så. Men i ett allmännt sammanhang blir det otydligt.

Stockholmsförhandlingen är inte 2013 års överenskommelse. Stockholmsöverenskommelsen var de delar av Stockholmsförhandlingen man kom överens om 2013.

Någon motsvarande överenskommelse tillhörande Sverigeförhandlingen finns inte. Inte från 2017 och inte från något annat år. Tvärt om har man beslutat att avsluta förhandlingen och endast rapportera ett förhandlingsprotokoll. Det är nästan motsatsen till överenskommelse. Något som kan vara bra att komma ihåg ibland.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav yako » tor 26 okt, 2017 10:59

Utvecklade själv mina tankar kring detta i en gammal tråd:

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=32085#p255991

...illustrerat med denna skissartade karta:

Bild

I korthet anser jag att om "gula linjen" byggs som nu planerat bör man planera försvarsarbeten för en sydlig tunnelmynning efter banans krök norrut mot Hagastaden, som möjliggör en framtida anslutning till Älvsjö-Fridhemsplans-banan som nu diskuteras. Resultatet skulle bli inte helt olikt ovanstående karta, som dock härstammar från 2011. Viktigt isåfall att bägge tunneländar läggs på tillräckligt djup för att säkerställa en möjlig passage under Karlbergskanalen.
Användarvisningsbild
yako

Inläggav heasm » tor 26 okt, 2017 12:20

Edit: Flyttat kommentar till den här tråden.
heasm

Föregående

Återgå till Spårtrafik