Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav gbd » tis 24 okt, 2017 12:59

Men pratar ni inte lite forbi varandra nu. Det är väl få I tråden som förnekat behovet av mer system genom centrum, däremot så har väl många ifrågasatt om en evetuell ny linje måste gå igenom en punkt?
gbd

Inläggav Enceladus » tis 24 okt, 2017 13:29

TKO skrev:Nu tror jag att de som bor i Östberga eller på Årstafältet hellre/oftare åker till T-centralen än till Arenastaden, men någon sådan direktförbindelse verkar dom inte få... nu är jag tveksam till om det blir någon tunnelbanan överhuvud taget till dessa områden, men vi får väl se!

Nu lite begreppsförvirring: Jag måste tillstå att jag inte riktigt förstår den användning av begreppet "tangentialförbindelse" som tydligen förekommer i Stockholm. I Wien definieras begreppet så här - där ju som bekant tangentiallinjer har förekommit länge. (Tangential- och ringlinjer betecknades med siffror, radiallinjer med bokstäver i det ursprungliga spårvägsnätet). Så om inte tangentiallinjer skall ge snabbare förbindelser förort till förort, vad är då syftet? Blir en gren på en radiallinje en tangentiallinje om den når fram till en annan gren?

Jag har fortsatt väldigt svårt att se att vi med den befolkningsökning som t ex Handelskammaren prognosticerar kommer att klara trafiken utan ytterligare bansystem genom City (som då kan ses i en vidare betydelse), oavsett hur många tvär- och tangentförbindelser vi bygger!

Det finns flera saker som behöver redas ut här. Vi börjar med "centrum". Rent geografiskt är det Fridhemsplan som är stadens mittpunkt! Det bör alltså finnas goda skäl för att en syd-nordlig linje ska ta en östlig avstickare till City. Det är dock svårt att finna sådana skäl när det redan finns fyra bansystem som går dit. Så många bostäder och arbetsplatser finns det inte där. Anledningen skulle i så fall vara bättre bytesmöjligheter till andra linjer. Men denna linje kopplas ju till alla fyra bansystemen - på sikt även till Roslagsbanan - utan att ta en omväg!

Nog med genvägar - låt oss kolla varifrån och vart resandet faktiskt kommer att ske. 50 000 bostäder ska byggas inom linjens upptagningsområde, vilket även inkluderar södra delen av röda linjen. Antalet planerade arbetsplatser är försumbart. I enbart Hagastaden planeras 50 000 arbetsplatser. Där är istället antalet bostäder försumbart. Framtidens resande kommer alltså att vara mellan bostäderna i söder och arbetsplatserna i norr. Den som ska till City kan byta till en linje som går dit. Många som åker genom City idag kommer inte längre att behöva göra det, så det borde finnas plats för de relativt få som faktiskt ska dit. Om vi nu ska jämföra med Wien så skulle detta motsvaras av U6. En ganska bra jämförelse faktiskt!
Enceladus

Inläggav TKO » tis 24 okt, 2017 13:35

gbd skrev:Men pratar ni inte lite forbi varandra nu. Det är väl få I tråden som förnekat behovet av mer system genom centrum, däremot så har väl många ifrågasatt om en evetuell ny linje måste gå igenom en punkt?

Så kan det ju vara!

Men riktigt så enkelt är det inte...
Vissa debattörer, t ex Handelskammaren, verkar tro att det räcker med tvärförbindelser - åtminstone om vi skall utgå från vad de föreslår.
Och denna åsikt verkar ha ett visst stöd även på detta forum!

Eftersom vi alltid kommer att vara tvungna att prioritera så är det enligt min mening inte möjligt att säga "jo vi måste ha allt" utan det handlar om att välja. Och då kommer (vissa) perifera länkar till slut att ställas mot ett femte genomgående bansystem.

Dessutom - syftet med denne tråd var att diskutera hur ett femte genomgående bansystem skall utformas - sedan har vissa skribenter invänt att något sådant inte behövs, eftersom det blir så fina tvär/tangentialförbindelser. Observera att ingen - allra minst jag - har förespråkat att även detta nya bansystem måste gå genom T-centralen, däremot är jag tveksam till om t ex Fridhemsplan inom rimlig framtid kommer att kunna sägas tillhöra "centrum" eller "City".

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » tis 24 okt, 2017 13:45

Enceladus skrev:
TKO skrev:Nu tror jag att de som bor i Östberga eller på Årstafältet hellre/oftare åker till T-centralen än till Arenastaden, men någon sådan direktförbindelse verkar dom inte få... nu är jag tveksam till om det blir någon tunnelbanan överhuvud taget till dessa områden, men vi får väl se!

Nu lite begreppsförvirring: Jag måste tillstå att jag inte riktigt förstår den användning av begreppet "tangentialförbindelse" som tydligen förekommer i Stockholm. I Wien definieras begreppet så här - där ju som bekant tangentiallinjer har förekommit länge. (Tangential- och ringlinjer betecknades med siffror, radiallinjer med bokstäver i det ursprungliga spårvägsnätet). Så om inte tangentiallinjer skall ge snabbare förbindelser förort till förort, vad är då syftet? Blir en gren på en radiallinje en tangentiallinje om den når fram till en annan gren?

Jag har fortsatt väldigt svårt att se att vi med den befolkningsökning som t ex Handelskammaren prognosticerar kommer att klara trafiken utan ytterligare bansystem genom City (som då kan ses i en vidare betydelse), oavsett hur många tvär- och tangentförbindelser vi bygger!

Det finns flera saker som behöver redas ut här. Vi börjar med "centrum". Rent geografiskt är det Fridhemsplan som är stadens mittpunkt! Det bör alltså finnas goda skäl för att en syd-nordlig linje ska ta en östlig avstickare till City. Det är dock svårt att finna sådana skäl när det redan finns fyra bansystem som går dit. Så många bostäder och arbetsplatser finns det inte där. Anledningen skulle i så fall vara bättre bytesmöjligheter till andra linjer. Men denna linje kopplas ju till alla fyra bansystemen - på sikt även till Roslagsbanan - utan att ta en omväg!

Nog med genvägar - låt oss kolla varifrån och vart resandet faktiskt kommer att ske. 50 000 bostäder ska byggas inom linjens upptagningsområde, vilket även inkluderar södra delen av röda linjen. Antalet planerade arbetsplatser är försumbart. I enbart Hagastaden planeras 50 000 arbetsplatser. Där är istället antalet bostäder försumbart. Framtidens resande kommer alltså att vara mellan bostäderna i söder och arbetsplatserna i norr. Den som ska till City kan byta till en linje som går dit. Många som åker genom City idag kommer inte längre att behöva göra det, så det borde finnas plats för de relativt få som faktiskt ska dit. Om vi nu ska jämföra med Wien så skulle detta motsvaras av U6. En ganska bra jämförelse faktiskt!

Återkommer till Wien och U6 senare. Men: U6 är ju ingen "riktig" tunnelbana, och det är tveksamt om linjen hade byggts idag.

Och talet om "geografisk mittpunkt" kan ju ha kuriosavärde, men är knappast relevant. Var ligger Sveriges geografiska mittpunkt?

Jag föreslår att vi tittar på vart de som kommer att bo längs den nya linjen (jag antar att det är Älvsjö-Fridhemsplan som avses, med en tänkt förlängning till Solna) i huvudsak vill åka. Om det INTE är till Norrmalm utan till Fridhemsplan så ger jag mej. Men om huvudmålet är Norrmalm kanske linjen ska gå dit, eller inte byggas alls. Annars blir det en väldigt dyr matarbana...

50.000 bostäder medför i runda slängar 100.000 innevånare. Hur många av dessa kommer att resa oftare till Kungsholmen/Solna än till Norrmalm/Östermalm/Södermalm? Hittills saknas visst all trafikflödesanalys i denna diskussion - liksom förståelse för de många människornas resbehov!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tis 24 okt, 2017 14:40

Intressant frågeställning! Var ligger Stockholms mittpunkt, och hur ska den egentligen definieras? Mitt i rapporterar att den ligger i Traneberg. Då avses den geografiska mittpunkten i Stockholms stad. Men Stockholm är större än en kommun och befolkningsfördelningen är också relevant.

Jag väljer att ställa en annan fråga: Hur stor andel av länets invånare bor öster om Fridhemsplan? Jag utgår från den senaste befolkningsstatistiken från SCB för kommunerna och från Stockholms stad för stadsdelarna. Jag uppskattar att följande delar av staden ligger öster om Fridhemsplan (rätta gärna om något blev galet):

Norrtälje 60 184
Vallentuna 33 000
Österåker 43 659
Täby 69 869
Vaxholm 11 773
Danderyd 32 717
Lidingö 47 054
Innerstan 342 217
Enskede-Årsta-Vantör 97 993
Farsta 56 481
Skarpnäck 46 145
Nacka 100 310
Värmdö 42 715
Tyresö 47 206
Haninge 86 872

Tillsammans blir det 1 118 195 av länets 2 287 950 invånare. Varifrån kommer namnet "västlig tunnelbana" om de flesta bor väster om den? Kan det vara så att verkligheten brukar ses från det nordostliga perspektivet?
Enceladus

Inläggav Harald » tis 24 okt, 2017 14:50

TKO skrev:Jag föreslår att vi tittar på vart de som kommer att bo längs den nya linjen (jag antar att det är Älvsjö-Fridhemsplan som avses, med en tänkt förlängning till Solna) i huvudsak vill åka. Om det INTE är till Norrmalm utan till Fridhemsplan så ger jag mej. Men om huvudmålet är Norrmalm kanske linjen ska gå dit, eller inte byggas alls. Annars blir det en väldigt dyr matarbana...

Men de banor som finns idag räcker väl för dem som vill åka till Norrmalm. Planeras det någon kraftigt ökad exploatering av Norrmalm som skulle kunna leda till att många fler vill åka dit i framtiden? Om inte, så är det väl bättre att en ny bana skapar bättre möjlighet att resa till andra områden. Om Stockholm ska växa med flera hundratusen innevånare, vilket väl är förutsättningen för den här diskussionen, så kan väl inte centrum vara samma lilla område som det är nu.
Harald

Inläggav Enceladus » tis 24 okt, 2017 15:40

Det kanske vore på sin plats att döpa om T-Centralen till Östra station när namnet blir ledigt? Då kanske det blir enklare att inse hur absurt det är att dra alla linjer dit?
Enceladus

Inläggav TKO » tis 24 okt, 2017 16:08

Jag föreslår att alla förespråkare för "Kungsholmslinjen" tittar på de trafikprognoser som gjorts. Det är inga imponerande resandesiffror som redovisas, så uppenbarligen räknar man med att de flesta tillkommande resenärer i tunnelbanesystemet kommer att använda befintliga (och planerade) linjer in mot centrum. Eller är dessa prognoser fel?

Jag har dessutom svårt att sortera "opponenternas" invändningar - vilket ju kan bero på mina egna tillkortakommanden. Men argumenterar ni för att det INTE behövs några fler radiallinjer i spårsystemen eller förespråkar ni ett både/och?

För om vi är ense om att det kommer att krävas både fler spår till/genom "city" och utbyggda tvärförbindelser så kan ju lämpligen de senare diskuteras i en egen tråd - varför inte döpa den till "Tvärförbindelser i Storstockholm - När? Var? Hur?"

Sen finns det kanske - som så ofta annars - en "tredje ståndpunkt". Den skulle i det här fallet kunna innebära att "Kungsholmslinjen" är ett Columbi ägg, den fungerar både som tvärförbindelse väster om citykärnan och som genomgående linje eftersom cityutvidgningen medför att vi kommer att uppfatta Fridhemsplan som (nästan) lika centralt belägen som Sergels torg. I många frågor har jag - kompromissvillig och pragmatisk som jag är - anslutit mej till en "tredje ståndpunkt", men än så länge har jag inte funnit argument som övertygat mej i just detta spörsmål.

funderar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tis 24 okt, 2017 16:28

Jag tycker att resandesiffrorna ser ganska bra ut (om linjen förlängs till Hagastaden). Eliasson prognostiserade 82 300 påstigande per dag på sträckan Älvsjö–Odenplan med varianten som går via Solberga/Västberga och fortsätter till Arenastaden. Mer specifikt prognostiserades 19 600 påstigande i Älvsjö, 3 700 i Solberga, 3 100 i Västberga, 29 200 i Liljeholmen, 23 200 i Fridhemsplan och 3 500 i Odenplan. Jag har tyvärr inte sett några prognoser för den sträckning som är aktuell nu, men jag har svårt att tro att siffrorna skulle bli sämre. Östberga och Årstafältet är större än Solberga och Västberga, Älvsjö och Årstaberg är större än bara Älvsjö (Älvsjö tappar givetvis en del till Årstaberg, men resandet stannar på banan). Odenplan uteblir, men 3 500 är försumbart. Dessutom använde Eliasson Stockholmsförhandlingens befolkningsprognos, vilken har visat sig vara en grov underskattning.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 24 okt, 2017 16:56

Jag kan minnas fel - men jag tror det finns resandeprognoser (och även förslag till trafikeringsmodell) för den linjedragning som ingår i Sverigeförhandlingen. Kanske hos SLL? Ja det gäller "Kungsholmsbanan" alltså...

(Jag ska leta lite senare - nu är det dags att steka middag!)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tis 24 okt, 2017 17:08

TKO skrev:Jag kan minnas fel - men jag tror det finns resandeprognoser (och även förslag till trafikeringsmodell) för den linjedragning som ingår i Sverigeförhandlingen. Kanske hos SLL? Ja det gäller "Kungsholmsbanan" alltså...

/TKO

Jag tror att linjen måste vara genomgående för att få riktigt bra siffror. Det vore intressant att se prognoser för sträckan Älvsjö–Arenastaden med dagens utgångsläge, d.v.s. 50 000 nya bostäder inom upptagningsområdet, stationer i Östberga och Årstafältet, röd gren till Skärholmen samt ingen station i Odenplan (vilken både Eliasson och Handelskammaren har avfärdat som en dålig idé).
Enceladus

Inläggav gbd » ons 25 okt, 2017 6:37

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag kan minnas fel - men jag tror det finns resandeprognoser (och även förslag till trafikeringsmodell) för den linjedragning som ingår i Sverigeförhandlingen. Kanske hos SLL? Ja det gäller "Kungsholmsbanan" alltså...

/TKO

Jag tror att linjen måste vara genomgående för att få riktigt bra siffror. Det vore intressant att se prognoser för sträckan Älvsjö–Arenastaden med dagens utgångsläge, d.v.s. 50 000 nya bostäder inom upptagningsområdet, stationer i Östberga och Årstafältet, röd gren till Skärholmen samt ingen station i Odenplan (vilken både Eliasson och Handelskammaren har avfärdat som en dålig idé).

Det fans väl I I RUFS 2010 ett förslag om att dra en inre gren av röd mellan Universitetet och Liljeholmen, Så helt ny kan väl iden inte vara? Om man nu antar att man villl gör detta så finns det valet antal alternativ förÄlvsjötunnelbanan efter Fridhemsplan?
1/Låt linjen fortsätta norrut mot Arneastaden och ta över den sträckningen.
2. Koppla på den på gröna linjen. Tilvall till detta är att Grönalinjen vaster om detta frikopplas och får en ny östvästlig sträckning genom centurm?
3. Låt den fortsätta norrut I egen tunnel mot Univeristetet.
4. Låt den böja av mot österut genomcentrum men norr om T-centralen, anslut till Röda Linjen någonstans mellan KTH och Östermalms torg.
(5. Kombinera 1 och 4, låt Röd bli en aovgrenad linje mellan danderyd och Botkyrka)
gbd

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 7:54

"Kungsholmslinjen"
SLL/TF skriver här:
"En ny förbindelse skapas över Saltsjö-Mälarsnittet som minskar sårbarheten i trafiksystemet. Tunnelbanans stationer blir djupt belägna och tunnelbanan får snarare regional än lokal funktion. Stombusslinje 4 får fortsatt stor betydelse för resandet. I söderort får framför allt Östberga, som idag trafikförsörjs med buss, bättre tillgänglighet med den nya tunnelbanan.
Tunnelbanan ansluts till övriga systemet vid Nybodadepån. Under förmiddagens maxtimme antas 5-minuterstrafik och korta tåg."

Däremot hittar jag inga resandesiffror - som väl måste tagits fram för att kunna prognosticera den framtida trafikeringen... men det går ju att räkna baklänges för den som så önskar. Jag antar att "korta tåg" är en C30-enhet.

Eftersom linjen antas i huvudsak få en "regional funktion" kan man ju undra var de (tillkommande) bostäder som utbyggnaden påstås ge ligger. Det kan ju knappast vara längs linjen (Älvsjö, Östberga, Årsta) eftersom det då skulle handla om lokala resor. Det blir svårare och svårare att förstå tankarna bakom denna investering tycker jag - men det kan ju bero på min begränsade fattningsförmåga...

För övrigt anges i underlaget för kostnadsuppskattningen att uppgången vid Årstaberg skall "anslutas till befintlig biljetthall". Jag undrar om den som kommit fram till detta ens varit i Årstaberg!

morgonfilosoferar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Odd » ons 25 okt, 2017 11:43

Efter att Hagsätragrenen flyttats till tunnebana 3 och att Nackagrenen byggts, så anser jag att tunnelbanan är färdigutbyggd i sin nuvarande form. Frågan är vad som skall göras efteråt.

Jag tycker att man skall börja planera för en tunnelbana 4, som inte är trafikmässigt ansluten till de andra bansystemen. TUB4 skulle då kunna utföras med bredare vagnar, bättre strömskena, förarlös automatdrift från början osv. Den kan då även upphandlas separat och oberoende av nuvarande tunnelbanesystem, vilket skulle kunna innebära nån form av OPS-samarbete, som dock inte får gå så fel som Arlanda Express och Karolinska gick, men man kan ju hoppas att de lär sig något, inte minst när media nu känner till problemet.

Ett förslag skulle då vara att den planerade sträckningen mellan Älvsjö och Fridhemsplan samt Odenplan-Solna skulle kunna utgöra stommen för TUB4, med sträckningen Solna Station-Hagalund-Karolinska-Fridhemsplan-Zinkensdamm/Södra station-Årsta-Östberga-Älvsjö som en utgångspunkt. Odenplan lämnas utanför sträckningen för denna bana, då stationen redan har bra kommunikation med övriga bansystem, samt med pendeltågen vid Älvsjö, Södra och Solna.

tub4.jpg
tub4.jpg (125.72 KiB) Visad 201 gånger
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav CS » ons 25 okt, 2017 12:07

TKO skrev:"Kungsholmslinjen"
SLL/TF skriver här:
"En ny förbindelse skapas över Saltsjö-Mälarsnittet som minskar sårbarheten i trafiksystemet. Tunnelbanans stationer blir djupt belägna och tunnelbanan får snarare regional än lokal funktion. Stombusslinje 4 får fortsatt stor betydelse för resandet. I söderort får framför allt Östberga, som idag trafikförsörjs med buss, bättre tillgänglighet med den nya tunnelbanan.
Tunnelbanan ansluts till övriga systemet vid Nybodadepån. Under förmiddagens maxtimme antas 5-minuterstrafik och korta tåg."

Däremot hittar jag inga resandesiffror - som väl måste tagits fram för att kunna prognosticera den framtida trafikeringen... men det går ju att räkna baklänges för den som så önskar. Jag antar att "korta tåg" är en C30-enhet.

Eftersom linjen antas i huvudsak få en "regional funktion" kan man ju undra var de (tillkommande) bostäder som utbyggnaden påstås ge ligger. Det kan ju knappast vara längs linjen (Älvsjö, Östberga, Årsta) eftersom det då skulle handla om lokala resor. Det blir svårare och svårare att förstå tankarna bakom denna investering tycker jag - men det kan ju bero på min begränsade fattningsförmåga...

För övrigt anges i underlaget för kostnadsuppskattningen att uppgången vid Årstaberg skall "anslutas till befintlig biljetthall". Jag undrar om den som kommit fram till detta ens varit i Årstaberg!

morgonfilosoferar
Thomas K Ohlsson

På den här länken finns de bostäder som är Stockholms stads motprestation för tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan
http://sverigeforhandlingen.se/pressmat ... mars-2017/
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 12:07

SLL/TF skriver här:

morgonfilosoferar
Thomas K Ohlsson

Det är många olika varianter av "den västliga tunnelbanan" som har föreslagits. Solberga/Västberga eller Östberga/Årstafältet. Liljeholmen eller Södermalm. Egen linje eller anslutning till Aspudden. Sammankoppling med blå (i Fridhemsplan eller Västra skogen), gula (i Hagastaden eller Odenplan) eller ingen sammankoppling. Alla versioner - exempelvis Handelskammarens - har dock inte utretts. För att göra anspråk på ett nytt bansystem måste linjen vara genomgående. Då räcker inte Sverigeförhandlingens utfall. Däremot kan utfallet bli en del av ett nytt bansystem, precis som gula linjen mellan Hagastaden och Arenastaden. Denna potential bör tas hänsyn till när både Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen diskuteras.

Det är oklart vad som avses med "korta tåg". Det framgår inte ens om den version du länkar till har anslutning till Aspudden, vilket påverkar.

Ett av den västliga tunnelbanans syften - kanske det främsta - är att avlasta pendeltåget. Det är ju en variant av den ursprungliga Kungsholmenbanan. Som sagt går inte pendeltåget rakt genom stan, utan tar en avstickare österut. Den som ska till de norra delarna (t.ex. Hagastaden eller Västra skogen) byter med fördel till den genare tunnelbanan (för att få denna funktion borde dock banan sammankopplas, men det har tyvärr utelämnats i Sverigeförhandlingen). Sedan får banan även en lokal funktion i Östberga och Årstafältet (jämför Hagalund). Om Handelskammarens får sin vilja igenom blir det en tvärförbindelse öster om Älvsjö, vilket är en tredje funktion.

När det gäller Årstaberg är det viktigt att ta hänsyn till Citybanans andra etapp. Det är väldigt svårt att säga hur Årstaberg ser ut då. Nuvarande landstingspolitiker verkar dock inte vilja göra denna investering, och speciellt inte i tid.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 12:31

CS skrev:
SLL/TF skriver här:

morgonfilosoferar
Thomas K Ohlsson

På den här länken finns de bostäder som är Stockholms stads motprestation för tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan
http://sverigeforhandlingen.se/pressmat ... mars-2017/

Klickar jag mej [url=http://media.sverigeforhandlingen.se/2017/03/FAKTABLAD-STORSTADSFÖRHANDLING-STOCKHOLM.pdf]vidare[/url] finner jag till min förvåning att om "Kungsholmsbanan" byggs så genererar detta (?) 48.000 nya bostäder... WOW! Men var ligger då dess bostäder - inte på Årstafältet hoppas jag. Det finns en karta som ger en viss vägledning:

Fridhemsplan-Älvsjö.jpg
Fridhemsplan-Älvsjö.jpg (95.51 KiB) Visad 177 gånger

Uppenbarligen går det att bygga en massa bostäder i både Äppelviken och Ulvsunda om och endast om Kungsholmsbanan byggs.
Ska jag skratta eller gråta?
(Alternativt inse att jag inte begriper modern samhällsplanering...)

I ett större perspektiv - som förmodligen inte ska diskuteras här:
- Vem lurar vem?

Tror politikerna, förhandlingspersonerna, utredarna och "experterna" på detta?
Eller är det ett sätt att vilseleda allmänheten?
Jag kan just nu inte avgöra vilket alternativ som är värst...

undrar
Thomas K Ohlsson

PS: Men tack för informationen!
PS2: Länken till PDF-filen ovan funkar visst inte, det beror säkert på att det finns ett "ö" i URL:en. Men jag korrigerar inte detta, utan den intresserade får själv klicka sej fram via ursprungslänken...
TKO

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 12:47

Meddelande från denna tråds upphovsman:

Naturligtvis skall alla fritt formulera sina visioner, men jag inser att det finns en avgörande förutsättning som påverkar vad som är rimligt. Och det är om vi utgår från att "Kungsholmslinjen" (Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan med anslutning som möjliggör trafik Norsborg-Fridhemsplan) byggs enligt det avtal som tecknats inom ramen för Sverigeförhandlingen eller ej. För om denna bana byggs lär det knappast vara aktuellt med andra förbindelser under/över Mälaren väster om nuvarande city.

Därför måste vi ta ställning till om vi tror att:

- Kungsholmsbanan kommer inte att byggas.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas, men i modifierad from - t ex förlängas/kopplas ihop i norr.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas enligt planerna.

Vad säger ni om detta???

/TKO
TKO

Inläggav ADDE » ons 25 okt, 2017 13:28

Jag tror att:

- Kungsholmsbanan inte kommer att byggas!

Gissar
//ADDE
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 13:36

TKO skrev:
Klickar jag mej [url=http://media.sverigeforhandlingen.se/2017/03/FAKTABLAD-STORSTADSFÖRHANDLING-STOCKHOLM.pdf]vidare[/url] finner jag till min förvåning att om "Kungsholmsbanan" byggs så genererar detta (?) 48.000 nya bostäder... WOW! Men var ligger då dess bostäder - inte på Årstafältet hoppas jag. Det finns en karta som ger en viss vägledning:

Fridhemsplan-Älvsjö.jpg

Uppenbarligen går det att bygga en massa bostäder i både Äppelviken och Ulvsunda om och endast om Kungsholmsbanan byggs.
Ska jag skratta eller gråta?
(Alternativt inse att jag inte begriper modern samhällsplanering...)

I ett större perspektiv - som förmodligen inte ska diskuteras här:
- Vem lurar vem?

Tror politikerna, förhandlingspersonerna, utredarna och "experterna" på detta?
Eller är det ett sätt att vilseleda allmänheten?
Jag kan just nu inte avgöra vilket alternativ som är värst...

undrar
Thomas K Ohlsson

PS: Men tack för informationen!
PS2: Länken till PDF-filen ovan funkar visst inte, det beror säkert på att det finns ett "ö" i URL:en. Men jag korrigerar inte detta, utan den intresserade får själv klicka sej fram via ursprungslänken...

Jag skulle gissa att uträkningar visar att gröna linjen avlastas. När Hagsätragrenen försvinner och Arenastadsgrenen tillkommer är det troligt att Gullmarsplan–T-Centralen inte längre är den dimensionerande sträckan, utan Fridhemsplan–Odenplan. Då gäller det att så många som möjligt kliver av vid Fridhemsplan (däremot kommer fler också att kliva på, så det är inte helt klart om det faktiskt blir en vinst). Effekten borde dock bli tydligare om linjen förlängs till Hagastaden.
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik