Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » fre 20 okt, 2017 15:31

Enceladus skrev:
TKO skrev:
heasm skrev:Det som diskuterats mest har ju varit att dra en nord-sydlig linje väster om nuvarande. Innan Citybanan pratades det t ex om att dra pendeltågsspåren över Kungsholmen (Kungsholmenbanan) nu är det lila linjen Älvsjö-Fridhemsplan som är aktuell. Jag tycker nog att en linje i den nord-sydliga sträckningen är den som känns mest aktuell att bli det femte bansystemet. Jag tänker mig också fortsättningen norrut enligt Handelskammarens förslag, dvs Älvsjö-Östberga-Årstafältet-Årstaberg-Liljeholmen-Fridhemsplan-Hagastaden-Hagalund-Arenastaden. Norrut kan linjen grena av sig från Arenastaden dels med en gren mot Bergshamra-Danderyd-Täby-Arninge och dels med en gren mot Hallonbergen-Rissne-Bromsten-Spånga-Vällingby. Söderut grenar det ut sig från Älvsjö med en gren mot Huddinge och en gren österut. Riktningen lite beroende på hur områden kan förtätas.


Men har inte fler resor sin målpunkt snarare öster än väster om T-centralen? "Kungsholmslinjen" har länge haft sina förespråkare, det fanns ju tidigt de som förespråkade att Västra stambanan skulle dras om den vägen. Men är det verkligen till Fridhemsplan folk vill åka?

Eller är "Kungsholmslinjen" främst till för resor som har både start- och målpunkt utanför tullarna? I så fall - hur stort är underlaget för en sådan förbindelse?

Frågor - men inga svar...

från
Thomas K Ohlsson


Fenomenet kallas inducerad trafik. Fungerar lika bra för tunnelbanor som förbifarter! Det uppdämda behovet är så stort att nästan vad som helst kommer att efterfrågas. Då är det bra att styra efterfrågan i en önskad riktning, t.ex. öka närförorternas attraktivitet gentemot innerstan.


"Inducerad trafik" låter för mej ungefär som "dynamiska effekter" i skattesystemet - och de senare visade sej bara vara fromma fantasier!

Det "uppdämda behovet" av resor mellan t ex Årsta och Bergshamra är försvinnande litet - det ökar inte märkbart bara för att vi bygger en tunnelbanelinje som medger direkta resor. Jag rekommenderar samtliga debattörer att i fortsättningen utgå från den rådande verkligheten och inte falla i samma fälla som Handelskammaren gjorde!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » fre 20 okt, 2017 19:32

TKO skrev:"Inducerad trafik" låter för mej ungefär som "dynamiska effekter" i skattesystemet - och de senare visade sej bara vara fromma fantasier!

Det "uppdämda behovet" av resor mellan t ex Årsta och Bergshamra är försvinnande litet - det ökar inte märkbart bara för att vi bygger en tunnelbanelinje som medger direkta resor. Jag rekommenderar samtliga debattörer att i fortsättningen utgå från den rådande verkligheten och inte falla i samma fälla som Handelskammaren gjorde!

/TKO


Många ärenden kan uträttas i flera områden. Vilket område det blir styrs ofta av kommunikationerna. Betrakta valet av gymnasieskola. Stockholms skolpolitik är att "det är lönlöst att göra stora investeringar på platser dit ungdomarna inte tycker att det är praktiskt att ta sig till", d.v.s. nästan alla gymnasier ligger i eller vid innerstan (kolla gärna på denna karta - gör det!). Jag är skeptisk till att denna sorts segregation av kommunala tjänster ger ett samhälle de flesta av oss vill ha. Skolborgarrådet säger att det är för opraktiskt att ta sig till platser som ligger långt utanför tullarna. Borde vi inte försöka ändra på detta? Det gör Handelskammarens förslag!

Underligt att det inte finns en gymnasieskola vid Farsta strand...
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » fre 20 okt, 2017 23:27

Jag återgår till ämnet. Det är väldigt svårt att planera infrastruktur med vår kommunala självstyrelse. Ett bra exempel är Salems beslut att blockera regionalexpressbanan mellan Södertälje och Huddinge (vilken konstigt nog inte har diskuterats på detta forum). Denna bana skulle kunna åtgärda många av de brister järnvägen har i Södertälje, t.ex. felplacerad regionaltågsstation och vändning i Södertälje hamn. Vad ska man göra med ointresserade kommuner?
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Inge » lör 21 okt, 2017 6:50

Enceladus skrev:Jag återgår till ämnet. Det är väldigt svårt att planera infrastruktur med vår kommunala självstyrelse. Ett bra exempel är Salems beslut att blockera regionalexpressbanan mellan Södertälje och Huddinge (vilken konstigt nog inte har diskuterats på detta forum). Denna bana skulle kunna åtgärda många av de brister järnvägen har i Södertälje, t.ex. felplacerad regionaltågsstation och vändning i Södertälje hamn. Vad ska man göra med ointresserade kommuner?

Man kunde kanske ansluta Södertälje till Lövstabanan? Då finge man ett femte bansystem på riktigt. Ekerö kommun är alltid positiva till förbifarter har jag hört, fråga Andreas!
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav gbd » lör 21 okt, 2017 8:48

Enceladus skrev:
TKO skrev:
heasm skrev:Det som diskuterats mest har ju varit att dra en nord-sydlig linje väster om nuvarande. Innan Citybanan pratades det t ex om att dra pendeltågsspåren över Kungsholmen (Kungsholmenbanan) nu är det lila linjen Älvsjö-Fridhemsplan som är aktuell. Jag tycker nog att en linje i den nord-sydliga sträckningen är den som känns mest aktuell att bli det femte bansystemet. Jag tänker mig också fortsättningen norrut enligt Handelskammarens förslag, dvs Älvsjö-Östberga-Årstafältet-Årstaberg-Liljeholmen-Fridhemsplan-Hagastaden-Hagalund-Arenastaden. Norrut kan linjen grena av sig från Arenastaden dels med en gren mot Bergshamra-Danderyd-Täby-Arninge och dels med en gren mot Hallonbergen-Rissne-Bromsten-Spånga-Vällingby. Söderut grenar det ut sig från Älvsjö med en gren mot Huddinge och en gren österut. Riktningen lite beroende på hur områden kan förtätas.


Men har inte fler resor sin målpunkt snarare öster än väster om T-centralen? "Kungsholmslinjen" har länge haft sina förespråkare, det fanns ju tidigt de som förespråkade att Västra stambanan skulle dras om den vägen. Men är det verkligen till Fridhemsplan folk vill åka?

Eller är "Kungsholmslinjen" främst till för resor som har både start- och målpunkt utanför tullarna? I så fall - hur stort är underlaget för en sådan förbindelse?

Frågor - men inga svar...

från
Thomas K Ohlsson


Fenomenet kallas inducerad trafik. Fungerar lika bra för tunnelbanor som förbifarter! Det uppdämda behovet är så stort att nästan vad som helst kommer att efterfrågas. Då är det bra att styra efterfrågan i en önskad riktning, t.ex. öka närförorternas attraktivitet gentemot innerstan.


Inducerad trafik, menar du maglev? :D
gbd
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » mån 23 okt, 2017 9:13

Enceladus skrev:
TKO skrev:"Inducerad trafik" låter för mej ungefär som "dynamiska effekter" i skattesystemet - och de senare visade sej bara vara fromma fantasier!

Det "uppdämda behovet" av resor mellan t ex Årsta och Bergshamra är försvinnande litet - det ökar inte märkbart bara för att vi bygger en tunnelbanelinje som medger direkta resor. Jag rekommenderar samtliga debattörer att i fortsättningen utgå från den rådande verkligheten och inte falla i samma fälla som Handelskammaren gjorde!

/TKO


Många ärenden kan uträttas i flera områden. Vilket område det blir styrs ofta av kommunikationerna. Betrakta valet av gymnasieskola. Stockholms skolpolitik är att "det är lönlöst att göra stora investeringar på platser dit ungdomarna inte tycker att det är praktiskt att ta sig till", d.v.s. nästan alla gymnasier ligger i eller vid innerstan (kolla gärna på denna karta - gör det!). Jag är skeptisk till att denna sorts segregation av kommunala tjänster ger ett samhälle de flesta av oss vill ha. Skolborgarrådet säger att det är för opraktiskt att ta sig till platser som ligger långt utanför tullarna. Borde vi inte försöka ändra på detta? Det gör Handelskammarens förslag!

Underligt att det inte finns en gymnasieskola vid Farsta strand...


Så länge vi har ett fritt val av gymnasieskola (inom Storstockholmsregionen) kommer förortsskolor - må de ligga i Kista eller Farsta - att ha svårt att konkurrera med innerstadsskolorna, det är helt enkelt roligare att vara "inne i stan"... detta kommer inte några tvär- och ringförbindelser att ändra på. Och det fria valet är inget nyliberalt påfund, det fanns redan när jag gick på gymnasiet (70-talet). Om detta är önskvärt eller ej är en annan diskussion - låt mej konstatera att det knappast kommer att ändras.

(Om vi skall börja med en diskussion om "det önskvärda samhället" kan det i så fall vara lämpligt att börja med att fundera på om Storstockholms snabba expansion är "önskvärd" i ett större perspektiv. Men jag tycker att vi i den här tråden utgår från den mest troliga samhällsutvecklingen och ser hur den påverkar transportbehoven - så kan vi ta utopierna i annan ordning!)

Det är mycket möjligt att det på sikt behövs kapacitetsstarka tvärförbindelser, både halvcentralt och perifert. Men jag har svårt att tro att dessa kan ersätta den nödvändiga utbyggnaden av ytterligare bankapacitet till/genom City - sedan kan vi fundera på hur "City" kommer att definieras om säg 25 år. Det är möjligt - men i mina ögon mindre troligt - att "City" då kan omfatta Fridhemsplan, men knappast Kista eller Liljeholmen.

funderar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » mån 23 okt, 2017 11:06

TKO skrev:Så länge vi har ett fritt val av gymnasieskola (inom Storstockholmsregionen) kommer förortsskolor - må de ligga i Kista eller Farsta - att ha svårt att konkurrera med innerstadsskolorna, det är helt enkelt roligare att vara "inne i stan"... detta kommer inte några tvär- och ringförbindelser att ändra på. Och det fria valet är inget nyliberalt påfund, det fanns redan när jag gick på gymnasiet (70-talet). Om detta är önskvärt eller ej är en annan diskussion - låt mej konstatera att det knappast kommer att ändras.

(Om vi skall börja med en diskussion om "det önskvärda samhället" kan det i så fall vara lämpligt att börja med att fundera på om Storstockholms snabba expansion är "önskvärd" i ett större perspektiv. Men jag tycker att vi i den här tråden utgår från den mest troliga samhällsutvecklingen och ser hur den påverkar transportbehoven - så kan vi ta utopierna i annan ordning!)

Det är mycket möjligt att det på sikt behövs kapacitetsstarka tvärförbindelser, både halvcentralt och perifert. Men jag har svårt att tro att dessa kan ersätta den nödvändiga utbyggnaden av ytterligare bankapacitet till/genom City - sedan kan vi fundera på hur "City" kommer att definieras om säg 25 år. Det är möjligt - men i mina ögon mindre troligt - att "City" då kan omfatta Fridhemsplan, men knappast Kista eller Liljeholmen.

funderar
Thomas K Ohlsson


Nja, det finns ingen naturlag som säger att det är roligare att vara i City. Arenastaden håller på att bli ett exempel. Trots att det ligger en bit från centrum är det många som väljer att åka dit - även från innerstan. Så visst går det att ändra på detta, bara man vill och försöker. Nu tror jag inte att bra kollektivtrafik är tillräckligt för att göra ett område attraktivt, men det är en hjälp som kan behövas. Jag ser en "citypotential" i Liljeholmen och Gullmarsplan - inte minst tack vare de nya tunnelbanorna som gör dem mer tillgängliga än Hornstull och Skanstull. Det är också viktigt att tänka på att förändringar tar tid och att infrastruktur byggs för decennier - om inte sekler!
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Inge » mån 23 okt, 2017 11:11

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:"Inducerad trafik" låter för mej ungefär som "dynamiska effekter" i skattesystemet - och de senare visade sej bara vara fromma fantasier!

Det "uppdämda behovet" av resor mellan t ex Årsta och Bergshamra är försvinnande litet - det ökar inte märkbart bara för att vi bygger en tunnelbanelinje som medger direkta resor. Jag rekommenderar samtliga debattörer att i fortsättningen utgå från den rådande verkligheten och inte falla i samma fälla som Handelskammaren gjorde!

/TKO


Många ärenden kan uträttas i flera områden. Vilket område det blir styrs ofta av kommunikationerna. Betrakta valet av gymnasieskola. Stockholms skolpolitik är att "det är lönlöst att göra stora investeringar på platser dit ungdomarna inte tycker att det är praktiskt att ta sig till", d.v.s. nästan alla gymnasier ligger i eller vid innerstan (kolla gärna på denna karta - gör det!). Jag är skeptisk till att denna sorts segregation av kommunala tjänster ger ett samhälle de flesta av oss vill ha. Skolborgarrådet säger att det är för opraktiskt att ta sig till platser som ligger långt utanför tullarna. Borde vi inte försöka ändra på detta? Det gör Handelskammarens förslag!

Underligt att det inte finns en gymnasieskola vid Farsta strand...


Så länge vi har ett fritt val av gymnasieskola (inom Storstockholmsregionen) kommer förortsskolor - må de ligga i Kista eller Farsta - att ha svårt att konkurrera med innerstadsskolorna, det är helt enkelt roligare att vara "inne i stan"... detta kommer inte några tvär- och ringförbindelser att ändra på. Och det fria valet är inget nyliberalt påfund, det fanns redan när jag gick på gymnasiet (70-talet). Om detta är önskvärt eller ej är en annan diskussion - låt mej konstatera att det knappast kommer att ändras.

(Om vi skall börja med en diskussion om "det önskvärda samhället" kan det i så fall vara lämpligt att börja med att fundera på om Storstockholms snabba expansion är "önskvärd" i ett större perspektiv. Men jag tycker att vi i den här tråden utgår från den mest troliga samhällsutvecklingen och ser hur den påverkar transportbehoven - så kan vi ta utopierna i annan ordning!)

Det är mycket möjligt att det på sikt behövs kapacitetsstarka tvärförbindelser, både halvcentralt och perifert. Men jag har svårt att tro att dessa kan ersätta den nödvändiga utbyggnaden av ytterligare bankapacitet till/genom City - sedan kan vi fundera på hur "City" kommer att definieras om säg 25 år. Det är möjligt - men i mina ögon mindre troligt - att "City" då kan omfatta Fridhemsplan, men knappast Kista eller Liljeholmen.

funderar
Thomas K Ohlsson

Men det finns inga gymnasieskolor i "City", sedan Norra Latins lokaler "skänktes" till LO. Med sådana "gåvor" har det helt enkelt blivit omöjligt att finansiera skollokaler i "City".

Men oaktat denna korruption är systemet rimligt. De som bör få önska är givetvis de som skall gå i skolorna. Och ramarna för önskemålen bör sättas av ekonomin och inget annat. Att detta har resulterat i en ring med gymnasieskolor runt city är alltså önskvärt.

Betydligt värre är det med högstadieskolor, där man fortfarande tvingar in elever i riktigt dåliga skolor med hjälp av närhetsprinciper, stadsdelsområden, skolpliktsbevakningsskolor och manipulation av reglerna kring detta. Där har en stad som Malmö faktiskt kommit betydligt längre trots sitt kroniskt socialistiska styre.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » mån 23 okt, 2017 11:24

Inge skrev:Men det finns inga gymnasieskolor i "City", sedan Norra Latins lokaler "skänktes" till LO. Med sådana "gåvor" har det helt enkelt blivit omöjligt att finansiera skollokaler i "City".

Men oaktat denna korruption är systemet rimligt. De som bör få önska är givetvis de som skall gå i skolorna. Och ramarna för önskemålen bör sättas av ekonomin och inget annat. Att detta har resulterat i en ring med gymnasieskolor runt city är alltså önskvärt.


Valresultatet tyder inte på att en mur runt City är vad väljarna önskar (kan tänka mig ett parti som skulle föreslå något sådant, men inte ens där är det den officiella linjen).
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Inge » mån 23 okt, 2017 11:27

Enceladus skrev:
Inge skrev:Men det finns inga gymnasieskolor i "City", sedan Norra Latins lokaler "skänktes" till LO. Med sådana "gåvor" har det helt enkelt blivit omöjligt att finansiera skollokaler i "City".

Men oaktat denna korruption är systemet rimligt. De som bör få önska är givetvis de som skall gå i skolorna. Och ramarna för önskemålen bör sättas av ekonomin och inget annat. Att detta har resulterat i en ring med gymnasieskolor runt city är alltså önskvärt.


Valresultatet tyder inte på att en mur runt City är vad väljarna önskar (kan tänka mig ett parti som skulle föreslå något sådant, men inte ens där är det den officiella linjen).


Ovan länkade du till en artikel där den styrande majoriteten byggde en egen kommunal rekordstor skola just i "muren"...
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » mån 23 okt, 2017 11:32

Inge skrev:Ovan länkade du till en artikel där den styrande majoriteten byggde en egen kommunal rekordstor skola just i "muren"...


Ovan skrev jag att förändringar tar tid. Idag innebär en resa från en förort till en annan i de flesta fall att åka förbi innerstan. Det måste ändras först, sedan kommer skolorna. Det är också vad skolborgarrådet syftade på.

Jag bifogar ett inlägg från tråden om Handelskammarens förslag:

Enceladus skrev:Ju fler reserelationer jag studerar, desto svårare blir det att inte hålla med Handelskammaren. Vi börjar med en resa mellan Fruängen och Gullmarsplan. Till skillnad från de flesta reserelationer har denna en direkt bussförbindelse. Vad säger SL:s reseplanerare? Byte i Slussen! Låt oss då kolla på en resa mellan Skärholmen och Hökarängen. Mellan dessa stationer går en så kallad stombuss. Då måste det väl vara det snabbaste alternativet? Nej! Okej, vi inser att förortsbussar inte fungerar som tvärförbindelser. Vi försöker istället resa mellan Liljeholmen och Hökarängen. Där går ju Tvärbanan, så vi borde slippa alla problem med långsamma bussar. Vad säger reseplaneraren? Byte i Slussen! Det finns nog en anledning varför nästan alla städer har satsat på ringlinjer eller liknande...
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » mån 23 okt, 2017 11:47

Enceladus skrev:
TKO skrev:Så länge vi har ett fritt val av gymnasieskola (inom Storstockholmsregionen) kommer förortsskolor - må de ligga i Kista eller Farsta - att ha svårt att konkurrera med innerstadsskolorna, det är helt enkelt roligare att vara "inne i stan"... detta kommer inte några tvär- och ringförbindelser att ändra på. Och det fria valet är inget nyliberalt påfund, det fanns redan när jag gick på gymnasiet (70-talet). Om detta är önskvärt eller ej är en annan diskussion - låt mej konstatera att det knappast kommer att ändras.

(Om vi skall börja med en diskussion om "det önskvärda samhället" kan det i så fall vara lämpligt att börja med att fundera på om Storstockholms snabba expansion är "önskvärd" i ett större perspektiv. Men jag tycker att vi i den här tråden utgår från den mest troliga samhällsutvecklingen och ser hur den påverkar transportbehoven - så kan vi ta utopierna i annan ordning!)

Det är mycket möjligt att det på sikt behövs kapacitetsstarka tvärförbindelser, både halvcentralt och perifert. Men jag har svårt att tro att dessa kan ersätta den nödvändiga utbyggnaden av ytterligare bankapacitet till/genom City - sedan kan vi fundera på hur "City" kommer att definieras om säg 25 år. Det är möjligt - men i mina ögon mindre troligt - att "City" då kan omfatta Fridhemsplan, men knappast Kista eller Liljeholmen.

funderar
Thomas K Ohlsson


Nja, det finns ingen naturlag som säger att det är roligare att vara i City. Arenastaden håller på att bli ett exempel. Trots att det ligger en bit från centrum är det många som väljer att åka dit - även från innerstan. Så visst går det att ändra på detta, bara man vill och försöker. Nu tror jag inte att bra kollektivtrafik är tillräckligt för att göra ett område attraktivt, men det är en hjälp som kan behövas. Jag ser en "citypotential" i Liljeholmen och Gullmarsplan - inte minst tack vare de nya tunnelbanorna som gör dem mer tillgängliga än Hornstull och Skanstull. Det är också viktigt att tänka på att förändringar tar tid och att infrastruktur byggs för decennier - om inte sekler!


Jag vet inte vilken kontakt du har med dagens gymnasister - själv har jag en son som går på Värmdö Gymnasium. Och det ligger ju "nästan på Söder"... och det är dit han och hans kompisar tar sej när dom "ska ha roligt" - eller äta lunch. Arenastaden skulle knappast vara ett alternativ - om det nu fanns en gymnasieskola där. Arenastaden är enligt min mening bara ett glorifierat förortscentrum - och hur roligt är det där?

Nej dessa teorier håller tyvärr inte - dessutom finns en stor risk att vi istället för ett utvidgat City får "suburban sprawl" - även om Stockholm växer är det fortfarande en relativt liten storstad. Det är på tiden att vi slutar leka "Lilla Amerika"!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » mån 23 okt, 2017 11:57

Inge skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Många ärenden kan uträttas i flera områden. Vilket område det blir styrs ofta av kommunikationerna. Betrakta valet av gymnasieskola. Stockholms skolpolitik är att "det är lönlöst att göra stora investeringar på platser dit ungdomarna inte tycker att det är praktiskt att ta sig till", d.v.s. nästan alla gymnasier ligger i eller vid innerstan (kolla gärna på denna karta - gör det!). Jag är skeptisk till att denna sorts segregation av kommunala tjänster ger ett samhälle de flesta av oss vill ha. Skolborgarrådet säger att det är för opraktiskt att ta sig till platser som ligger långt utanför tullarna. Borde vi inte försöka ändra på detta? Det gör Handelskammarens förslag!

Underligt att det inte finns en gymnasieskola vid Farsta strand...


Så länge vi har ett fritt val av gymnasieskola (inom Storstockholmsregionen) kommer förortsskolor - må de ligga i Kista eller Farsta - att ha svårt att konkurrera med innerstadsskolorna, det är helt enkelt roligare att vara "inne i stan"... detta kommer inte några tvär- och ringförbindelser att ändra på. Och det fria valet är inget nyliberalt påfund, det fanns redan när jag gick på gymnasiet (70-talet). Om detta är önskvärt eller ej är en annan diskussion - låt mej konstatera att det knappast kommer att ändras.

(Om vi skall börja med en diskussion om "det önskvärda samhället" kan det i så fall vara lämpligt att börja med att fundera på om Storstockholms snabba expansion är "önskvärd" i ett större perspektiv. Men jag tycker att vi i den här tråden utgår från den mest troliga samhällsutvecklingen och ser hur den påverkar transportbehoven - så kan vi ta utopierna i annan ordning!)

Det är mycket möjligt att det på sikt behövs kapacitetsstarka tvärförbindelser, både halvcentralt och perifert. Men jag har svårt att tro att dessa kan ersätta den nödvändiga utbyggnaden av ytterligare bankapacitet till/genom City - sedan kan vi fundera på hur "City" kommer att definieras om säg 25 år. Det är möjligt - men i mina ögon mindre troligt - att "City" då kan omfatta Fridhemsplan, men knappast Kista eller Liljeholmen.

funderar
Thomas K Ohlsson

Men det finns inga gymnasieskolor i "City", sedan Norra Latins lokaler "skänktes" till LO. Med sådana "gåvor" har det helt enkelt blivit omöjligt att finansiera skollokaler i "City".

Men oaktat denna korruption är systemet rimligt. De som bör få önska är givetvis de som skall gå i skolorna. Och ramarna för önskemålen bör sättas av ekonomin och inget annat. Att detta har resulterat i en ring med gymnasieskolor runt city är alltså önskvärt.

Betydligt värre är det med högstadieskolor, där man fortfarande tvingar in elever i riktigt dåliga skolor med hjälp av närhetsprinciper, stadsdelsområden, skolpliktsbevakningsskolor och manipulation av reglerna kring detta. Där har en stad som Malmö faktiskt kommit betydligt längre trots sitt kroniskt socialistiska styre.


Jag var kanske slarvig med begreppet "City" - jag menade "Innerstaden". Men City ska ju bli större så jag är väl som vanligt bara före min tid?

Resten av det oförskämda dravlet är så korkat att det faller på sin egen orimlighet. Eftersom jag själv var anlitad som konsult i omvandlingen av Norra Latin så ser jag ju de direkta sakfel som den alltid lika enögde skribenten "Inge" framför. Vi kan ju börja med frågan vilken organisation det var som köpte Norra Latin - till marknadspris?

SIgnaturen "Inge" har förmodligen inga barn i grundskoleåldern - för då skulle hen känna till att något "närhetstvång" inte föreligger vid skolvalet. Tvärt om kan du som förälder välja vilken skola som helst inom kommunen - staden förväntas stå för resekostnaden i sann socialistisk anda!

Men hör inte den här debatten mer hemma på de mer obskyra nätplatser som i hemlighet finansieras genom SD:s partistöd?

frid och nåd
önskar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » mån 23 okt, 2017 12:03

Enceladus skrev:
Inge skrev:Ovan länkade du till en artikel där den styrande majoriteten byggde en egen kommunal rekordstor skola just i "muren"...


Ovan skrev jag att förändringar tar tid. Idag innebär en resa från en förort till en annan i de flesta fall att åka förbi innerstan. Det måste ändras först, sedan kommer skolorna. Det är också vad skolborgarrådet syftade på.


Här har vi ett annat "axiom" som måste ifrågasättas. Det är inte alls givet att tvärförbindelser - Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan - ger snabbare förbindelser förort till förort. Om jag till exempel tittar på det v skribenten så omhuldande externa köpcentret "Arenastaden" så kommer fortfarande den snabbaste förbindelsen för mej och andra Söderortsbor att vara antingen pendel via Citytunneln eller Tub 1 via Odenplan. Inte tänker jag åka RUNT City när det finns en rakare väg! Och detta gäller ju även om jag skulle bosätta mej i Älvsjö eller Fagersjö...

Jag tror jag återigen måste uppmana debattörerna att utgå från den föreliggande verkligheten.

uppmanar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » mån 23 okt, 2017 12:52

TKO skrev:Jag vet inte vilken kontakt du har med dagens gymnasister - själv har jag en son som går på Värmdö Gymnasium. Och det ligger ju "nästan på Söder"... och det är dit han och hans kompisar tar sej när dom "ska ha roligt" - eller äta lunch. Arenastaden skulle knappast vara ett alternativ - om det nu fanns en gymnasieskola där. Arenastaden är enligt min mening bara ett glorifierat förortscentrum - och hur roligt är det där?

Nej dessa teorier håller tyvärr inte - dessutom finns en stor risk att vi istället för ett utvidgat City får "suburban sprawl" - även om Stockholm växer är det fortfarande en relativt liten storstad. Det är på tiden att vi slutar leka "Lilla Amerika"!

/TKO


Du bevisar väl min poäng här? Värmdö Gymnasium lever ju på kollektivtrafiken. Söderstaden är tänkt att vara en sydostlig motsvarighet till Arenastaden så att fler kan ha ett arenaområde i närheten. Ja, det är många som tycker att Arenastaden är kul. Annars skulle de inte vara där. Alla linjer kan dock inte gå till Solna eller Gullmarsplan, så man får göra en viss uppdelning och skapa fler liknande områden. Gärna lite längre ut också, t.ex. Farsta och Kista (som du nämnde). När dessa kollektivtrafikprojekt blir klara är Stockholm inte längre en liten storstad i Europa.
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Inge » mån 23 okt, 2017 13:02

TKO skrev:
Inge skrev:Men det finns inga gymnasieskolor i "City", sedan Norra Latins lokaler "skänktes" till LO. Med sådana "gåvor" har det helt enkelt blivit omöjligt att finansiera skollokaler i "City".

Men oaktat denna korruption är systemet rimligt. De som bör få önska är givetvis de som skall gå i skolorna. Och ramarna för önskemålen bör sättas av ekonomin och inget annat. Att detta har resulterat i en ring med gymnasieskolor runt city är alltså önskvärt.

Betydligt värre är det med högstadieskolor, där man fortfarande tvingar in elever i riktigt dåliga skolor med hjälp av närhetsprinciper, stadsdelsområden, skolpliktsbevakningsskolor och manipulation av reglerna kring detta. Där har en stad som Malmö faktiskt kommit betydligt längre trots sitt kroniskt socialistiska styre.


Jag var kanske slarvig med begreppet "City" - jag menade "Innerstaden". Men City ska ju bli större så jag är väl som vanligt bara före min tid?

Resten av det oförskämda dravlet är så korkat att det faller på sin egen orimlighet. Eftersom jag själv var anlitad som konsult i omvandlingen av Norra Latin så ser jag ju de direkta sakfel som den alltid lika enögde skribenten "Inge" framför. Vi kan ju börja med frågan vilken organisation det var som köpte Norra Latin - till marknadspris?

SIgnaturen "Inge" har förmodligen inga barn i grundskoleåldern - för då skulle hen känna till att något "närhetstvång" inte föreligger vid skolvalet. Tvärt om kan du som förälder välja vilken skola som helst inom kommunen - staden förväntas stå för resekostnaden i sann socialistisk anda!

Men hör inte den här debatten mer hemma på de mer obskyra nätplatser som i hemlighet finansieras genom SD:s partistöd?

frid och nåd
önskar
Thomas K Ohlsson


Jag var kanske slarvig med begreppet LO. Det skulle ju illvilligt kunna tolkas som LOs centralorganisation, när det i själva verket var LO-förbunden tillsammans som fick den gåva. Men marknadspris, kom igen nu, Vad var det, en krona?

Däremot skrev jag ingenting om närhetstkrav. Jag skrev av manipulation av närhetsprinciper. I tex Spånga-Tensta, som torde vara det stadsdelsområde där det är värst har man tex ägnat sig åt att ignorera dessa principer till förmån för "skolpliktbevakningsskolor" vars bevakningsområdesgränser manipulerats å det grövsta.

Låt mig bara kort dra bakgrunden. Föräldrarna i Tensta och Rinkeby vill inte ha sina telningar i skolorna därstädes. Därför finns det en handfull muslimskolor i de närliggande stadsdelarna Lunda och Solhem, samt ytterligare ett antal i Kista. I Tensta och Rinkeby är alla lokaler kommunala och högst sannolikt får muslimskolorna inte hyra där, trots att skollokaler både står tomma och rivs i stadig takt. Undervisningen anordnas således i privata fastigheter i angränsande stadsdelar. Några kommunala tvärförbindelser finns faktiskt inte heller, avsiktligt eller ej, varför även dessa anordnas privat, oavsett vad TKO tror. Vanligen i vita bussar ägda av muslimskolorna, som inte sällan kan ses uppställda på gatorna kring bussdepån i Lunda under skoldagen. Måhända har chaufförerna sitt övriga värv där?

Denna process är utifrån individens perspektiv naturligtvis sund. Jag sympatiserar med de föräldrar som försöker lyfta ut sina barn till bättre skolor, politikernas motstånd till trots, även om jag beklagar att de inte finner bättre råd än att vända sig till religiösa skolor.

Men riktigt vidrigt blir det när politikerna sedan försöker fylla upp sina tomma skollokaler med barn från de angränsande stadsdelarna (Bromsten och Solhem). Detta görs som sagt genom ovan nämnda manipulation, men även på många fler intrikata sätt. Till att börja med ser man förstås till att det inte finns platser nog på de närmasta skolorna. Därmed har man satt skolvalet ur spel och kan börja med kvoteringsleken.

Jag vet inte om det här finns anledning att gå djupare in på hur man beter sig, men jag kan i förbigående notera att man självklart satt den "relativa närhetsprincipe" som infördes på kommunal nivå för ett par år sedan ur spel. Denna gäller förskoleklasser. Det hade dock förberetts så att grundskolorna i Solhem och Bromsten delades upp så att högstadieskolorna blev egna enheter. Därmed blir eleverna tvungna att söka om till skolor "som tyvärr inte har plats" och sedan inkvoterade i skolorna i Tensta och Rinkeby. Det brukar vara ett per klasser från början och till terminsstart brukar det återstå en eller ett par elever som inte haft föräldrar som varit tillräckligt om sig och kring sig för att kravla sig ur politikernas manipulationer. Varje år står det om "Erik" eller "Lisa" som efter sju år i Bromstensskolan nu placerats i Rinkeby helt utan kamrater osv. (Var inte förre statsministern nära att bli ett utfyllnadsbarn för övrigt? -Han växte i varje fall upp i en för detta mer utsatta delarna av Bromsten innan han flyttade till Täby.)

Sammanfattningsvis, tvärförbindelser kommer inte att öka behovet av skolor i dessa områden....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » mån 23 okt, 2017 13:04

TKO skrev:Här har vi ett annat "axiom" som måste ifrågasättas. Det är inte alls givet att tvärförbindelser - Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan - ger snabbare förbindelser förort till förort. Om jag till exempel tittar på det v skribenten så omhuldande externa köpcentret "Arenastaden" så kommer fortfarande den snabbaste förbindelsen för mej och andra Söderortsbor att vara antingen pendel via Citytunneln eller Tub 1 via Odenplan. Inte tänker jag åka RUNT City när det finns en rakare väg! Och detta gäller ju även om jag skulle bosätta mej i Älvsjö eller Fagersjö...

Jag tror jag återigen måste uppmana debattörerna att utgå från den föreliggande verkligheten.

uppmanar
Thomas K Ohlsson


För dem som bor längs röda linjen samt vid Årstafältet och Östberga kommer det att vara den snabbaste förbindelsen till Arenastaden. Det är faktiskt en genväg - kolla på en karta! Pendeltåget tar en rejäl sväng österut mellan Årsta och Solna. Tangentiella förbindelser är dock inte tänkta att ge snabbare förbindelser förort till förort. Det finns behov av såväl tangentiella som tvärgående förbindelser. Handelskammarens förslag fokuserar på det senare. Tunnelbana till Fagersjö är kanske inte helt optimalt. Det är nog inget som kommer att prioriteras i närtid. Däremot tror jag att länken mellan Fridhemsplan och Hagastaden kommer att byggas.
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Jourmaster » tis 24 okt, 2017 8:58

Diskussionen om Norra Latin fortsätter i egen tråd.

viewtopic.php?f=5&t=40191
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 791
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 9:40

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Inge » tis 24 okt, 2017 9:35

Medan spänningen stiger kring frågan om Norra Latin funderar jag på om det faktiskt inte hade givit en snabbare pendeltågsförbindelse till Södertälje centrum via Mälaröarna än via Tumba. Må vara att det inte är helt realistiskt. Följande stopp kunde man tänka sig, ytorna för exploatering blir faktiskt väldiga:

T-centralen - Odenplan - Sundbyberg - Spånga - Åkermyntan - Svartsjö - Stenhamra - Bergvik - Bockholm - Viksäter - Södertälje centrum - Södertälje hamn - Södertälje syd - Järna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » tis 24 okt, 2017 10:47

Enceladus skrev:
TKO skrev:Här har vi ett annat "axiom" som måste ifrågasättas. Det är inte alls givet att tvärförbindelser - Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan - ger snabbare förbindelser förort till förort. Om jag till exempel tittar på det v skribenten så omhuldande externa köpcentret "Arenastaden" så kommer fortfarande den snabbaste förbindelsen för mej och andra Söderortsbor att vara antingen pendel via Citytunneln eller Tub 1 via Odenplan. Inte tänker jag åka RUNT City när det finns en rakare väg! Och detta gäller ju även om jag skulle bosätta mej i Älvsjö eller Fagersjö...

Jag tror jag återigen måste uppmana debattörerna att utgå från den föreliggande verkligheten.

uppmanar
Thomas K Ohlsson


För dem som bor längs röda linjen samt vid Årstafältet och Östberga kommer det att vara den snabbaste förbindelsen till Arenastaden. Det är faktiskt en genväg - kolla på en karta! Pendeltåget tar en rejäl sväng österut mellan Årsta och Solna. Tangentiella förbindelser är dock inte tänkta att ge snabbare förbindelser förort till förort. Det finns behov av såväl tangentiella som tvärgående förbindelser. Handelskammarens förslag fokuserar på det senare. Tunnelbana till Fagersjö är kanske inte helt optimalt. Det är nog inget som kommer att prioriteras i närtid. Däremot tror jag att länken mellan Fridhemsplan och Hagastaden kommer att byggas.


Nu tror jag att de som bor i Östberga eller på Årstafältet hellre/oftare åker till T-centralen än till Arenastaden, men någon sådan direktförbindelse verkar dom inte få... nu är jag tveksam till om det blir någon tunnelbanan överhuvud taget till dessa områden, men vi får väl se!

Nu lite begreppsförvirring: Jag måste tillstå att jag inte riktigt förstår den användning av begreppet "tangentialförbindelse" som tydligen förekommer i Stockholm. I Wien definieras begreppet så här - där ju som bekant tangentiallinjer har förekommit länge. (Tangential- och ringlinjer betecknades med siffror, radiallinjer med bokstäver i det ursprungliga spårvägsnätet). Så om inte tangentiallinjer skall ge snabbare förbindelser förort till förort, vad är då syftet? Blir en gren på en radiallinje en tangentiallinje om den når fram till en annan gren?


Jag har fortsatt väldigt svårt att se att vi med den befolkningsökning som t ex Handelskammaren prognosticerar kommer att klara trafiken utan ytterligare bansystem genom City (som då kan ses i en vidare betydelse), oavsett hur många tvär- och tangentförbindelser vi bygger!
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 7 gäster