Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » tis 24 okt, 2017 16:56

Jag kan minnas fel - men jag tror det finns resandeprognoser (och även förslag till trafikeringsmodell) för den linjedragning som ingår i Sverigeförhandlingen. Kanske hos SLL? Ja det gäller "Kungsholmsbanan" alltså...

(Jag ska leta lite senare - nu är det dags att steka middag!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » tis 24 okt, 2017 17:08

TKO skrev:Jag kan minnas fel - men jag tror det finns resandeprognoser (och även förslag till trafikeringsmodell) för den linjedragning som ingår i Sverigeförhandlingen. Kanske hos SLL? Ja det gäller "Kungsholmsbanan" alltså...

(Jag ska leta lite senare - nu är det dags att steka middag!)

/TKO


Jag tror att linjen måste vara genomgående för att få riktigt bra siffror. Det vore intressant att se prognoser för sträckan Älvsjö–Arenastaden med dagens utgångsläge, d.v.s. 50 000 nya bostäder inom upptagningsområdet, stationer i Östberga och Årstafältet, röd gren till Skärholmen samt ingen station i Odenplan (vilken både Eliasson och Handelskammaren har avfärdat som en dålig idé).
Enceladus
 
Inlägg: 2097
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav gbd » ons 25 okt, 2017 6:37

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag kan minnas fel - men jag tror det finns resandeprognoser (och även förslag till trafikeringsmodell) för den linjedragning som ingår i Sverigeförhandlingen. Kanske hos SLL? Ja det gäller "Kungsholmsbanan" alltså...

(Jag ska leta lite senare - nu är det dags att steka middag!)

/TKO


Jag tror att linjen måste vara genomgående för att få riktigt bra siffror. Det vore intressant att se prognoser för sträckan Älvsjö–Arenastaden med dagens utgångsläge, d.v.s. 50 000 nya bostäder inom upptagningsområdet, stationer i Östberga och Årstafältet, röd gren till Skärholmen samt ingen station i Odenplan (vilken både Eliasson och Handelskammaren har avfärdat som en dålig idé).


Det fans väl I I RUFS 2010 ett förslag om att dra en inre gren av röd mellan Universitetet och Liljeholmen, Så helt ny kan väl iden inte vara? Om man nu antar att man villl gör detta så finns det valet antal alternativ förÄlvsjötunnelbanan efter Fridhemsplan?
1/Låt linjen fortsätta norrut mot Arneastaden och ta över den sträckningen.
2. Koppla på den på gröna linjen. Tilvall till detta är att Grönalinjen vaster om detta frikopplas och får en ny östvästlig sträckning genom centurm?
3. Låt den fortsätta norrut I egen tunnel mot Univeristetet.
4. Låt den böja av mot österut genomcentrum men norr om T-centralen, anslut till Röda Linjen någonstans mellan KTH och Östermalms torg.
(5. Kombinera 1 och 4, låt Röd bli en aovgrenad linje mellan danderyd och Botkyrka)
gbd
 
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 7:54

"Kungsholmslinjen"
SLL/TF skriver här:
"En ny förbindelse skapas över Saltsjö-Mälarsnittet som minskar sårbarheten i trafiksystemet. Tunnelbanans stationer blir djupt belägna och tunnelbanan får snarare regional än lokal funktion. Stombusslinje 4 får fortsatt stor betydelse för resandet. I söderort får framför allt Östberga, som idag trafikförsörjs med buss, bättre tillgänglighet med den nya tunnelbanan.
Tunnelbanan ansluts till övriga systemet vid Nybodadepån. Under förmiddagens maxtimme antas 5-minuterstrafik och korta tåg."


Däremot hittar jag inga resandesiffror - som väl måste tagits fram för att kunna prognosticera den framtida trafikeringen... men det går ju att räkna baklänges för den som så önskar. Jag antar att "korta tåg" är en C30-enhet.

Eftersom linjen antas i huvudsak få en "regional funktion" kan man ju undra var de (tillkommande) bostäder som utbyggnaden påstås ge ligger. Det kan ju knappast vara längs linjen (Älvsjö, Östberga, Årsta) eftersom det då skulle handla om lokala resor. Det blir svårare och svårare att förstå tankarna bakom denna investering tycker jag - men det kan ju bero på min begränsade fattningsförmåga...

För övrigt anges i underlaget för kostnadsuppskattningen att uppgången vid Årstaberg skall "anslutas till befintlig biljetthall". Jag undrar om den som kommit fram till detta ens varit i Årstaberg!

morgonfilosoferar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Odd » ons 25 okt, 2017 11:43

Efter att Hagsätragrenen flyttats till tunnebana 3 och att Nackagrenen byggts, så anser jag att tunnelbanan är färdigutbyggd i sin nuvarande form. Frågan är vad som skall göras efteråt.

Jag tycker att man skall börja planera för en tunnelbana 4, som inte är trafikmässigt ansluten till de andra bansystemen. TUB4 skulle då kunna utföras med bredare vagnar, bättre strömskena, förarlös automatdrift från början osv. Den kan då även upphandlas separat och oberoende av nuvarande tunnelbanesystem, vilket skulle kunna innebära nån form av OPS-samarbete, som dock inte får gå så fel som Arlanda Express och Karolinska gick, men man kan ju hoppas att de lär sig något, inte minst när media nu känner till problemet.

Ett förslag skulle då vara att den planerade sträckningen mellan Älvsjö och Fridhemsplan samt Odenplan-Solna skulle kunna utgöra stommen för TUB4, med sträckningen Solna Station-Hagalund-Karolinska-Fridhemsplan-Zinkensdamm/Södra station-Årsta-Östberga-Älvsjö som en utgångspunkt. Odenplan lämnas utanför sträckningen för denna bana, då stationen redan har bra kommunikation med övriga bansystem, samt med pendeltågen vid Älvsjö, Södra och Solna.

tub4.jpg
tub4.jpg (125.72 KiB) Visad 683 gånger
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4104
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav CS » ons 25 okt, 2017 12:07

TKO skrev:"Kungsholmslinjen"
SLL/TF skriver här:
"En ny förbindelse skapas över Saltsjö-Mälarsnittet som minskar sårbarheten i trafiksystemet. Tunnelbanans stationer blir djupt belägna och tunnelbanan får snarare regional än lokal funktion. Stombusslinje 4 får fortsatt stor betydelse för resandet. I söderort får framför allt Östberga, som idag trafikförsörjs med buss, bättre tillgänglighet med den nya tunnelbanan.
Tunnelbanan ansluts till övriga systemet vid Nybodadepån. Under förmiddagens maxtimme antas 5-minuterstrafik och korta tåg."


Däremot hittar jag inga resandesiffror - som väl måste tagits fram för att kunna prognosticera den framtida trafikeringen... men det går ju att räkna baklänges för den som så önskar. Jag antar att "korta tåg" är en C30-enhet.

Eftersom linjen antas i huvudsak få en "regional funktion" kan man ju undra var de (tillkommande) bostäder som utbyggnaden påstås ge ligger. Det kan ju knappast vara längs linjen (Älvsjö, Östberga, Årsta) eftersom det då skulle handla om lokala resor. Det blir svårare och svårare att förstå tankarna bakom denna investering tycker jag - men det kan ju bero på min begränsade fattningsförmåga...

För övrigt anges i underlaget för kostnadsuppskattningen att uppgången vid Årstaberg skall "anslutas till befintlig biljetthall". Jag undrar om den som kommit fram till detta ens varit i Årstaberg!

morgonfilosoferar
Thomas K Ohlsson


På den här länken finns de bostäder som är Stockholms stads motprestation för tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan
http://sverigeforhandlingen.se/pressmat ... mars-2017/
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 595
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 12:07

TKO skrev:"Kungsholmslinjen"
SLL/TF skriver här:
"En ny förbindelse skapas över Saltsjö-Mälarsnittet som minskar sårbarheten i trafiksystemet. Tunnelbanans stationer blir djupt belägna och tunnelbanan får snarare regional än lokal funktion. Stombusslinje 4 får fortsatt stor betydelse för resandet. I söderort får framför allt Östberga, som idag trafikförsörjs med buss, bättre tillgänglighet med den nya tunnelbanan.
Tunnelbanan ansluts till övriga systemet vid Nybodadepån. Under förmiddagens maxtimme antas 5-minuterstrafik och korta tåg."


Däremot hittar jag inga resandesiffror - som väl måste tagits fram för att kunna prognosticera den framtida trafikeringen... men det går ju att räkna baklänges för den som så önskar. Jag antar att "korta tåg" är en C30-enhet.

Eftersom linjen antas i huvudsak få en "regional funktion" kan man ju undra var de (tillkommande) bostäder som utbyggnaden påstås ge ligger. Det kan ju knappast vara längs linjen (Älvsjö, Östberga, Årsta) eftersom det då skulle handla om lokala resor. Det blir svårare och svårare att förstå tankarna bakom denna investering tycker jag - men det kan ju bero på min begränsade fattningsförmåga...

För övrigt anges i underlaget för kostnadsuppskattningen att uppgången vid Årstaberg skall "anslutas till befintlig biljetthall". Jag undrar om den som kommit fram till detta ens varit i Årstaberg!

morgonfilosoferar
Thomas K Ohlsson


Det är många olika varianter av "den västliga tunnelbanan" som har föreslagits. Solberga/Västberga eller Östberga/Årstafältet. Liljeholmen eller Södermalm. Egen linje eller anslutning till Aspudden. Sammankoppling med blå (i Fridhemsplan eller Västra skogen), gula (i Hagastaden eller Odenplan) eller ingen sammankoppling. Alla versioner - exempelvis Handelskammarens - har dock inte utretts. För att göra anspråk på ett nytt bansystem måste linjen vara genomgående. Då räcker inte Sverigeförhandlingens utfall. Däremot kan utfallet bli en del av ett nytt bansystem, precis som gula linjen mellan Hagastaden och Arenastaden. Denna potential bör tas hänsyn till när både Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen diskuteras.

Det är oklart vad som avses med "korta tåg". Det framgår inte ens om den version du länkar till har anslutning till Aspudden, vilket påverkar.

Ett av den västliga tunnelbanans syften - kanske det främsta - är att avlasta pendeltåget. Det är ju en variant av den ursprungliga Kungsholmenbanan. Som sagt går inte pendeltåget rakt genom stan, utan tar en avstickare österut. Den som ska till de norra delarna (t.ex. Hagastaden eller Västra skogen) byter med fördel till den genare tunnelbanan (för att få denna funktion borde dock banan sammankopplas, men det har tyvärr utelämnats i Sverigeförhandlingen). Sedan får banan även en lokal funktion i Östberga och Årstafältet (jämför Hagalund). Om Handelskammarens får sin vilja igenom blir det en tvärförbindelse öster om Älvsjö, vilket är en tredje funktion.

När det gäller Årstaberg är det viktigt att ta hänsyn till Citybanans andra etapp. Det är väldigt svårt att säga hur Årstaberg ser ut då. Nuvarande landstingspolitiker verkar dock inte vilja göra denna investering, och speciellt inte i tid.
Enceladus
 
Inlägg: 2097
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 12:31

CS skrev:
TKO skrev:"Kungsholmslinjen"
SLL/TF skriver här:
"En ny förbindelse skapas över Saltsjö-Mälarsnittet som minskar sårbarheten i trafiksystemet. Tunnelbanans stationer blir djupt belägna och tunnelbanan får snarare regional än lokal funktion. Stombusslinje 4 får fortsatt stor betydelse för resandet. I söderort får framför allt Östberga, som idag trafikförsörjs med buss, bättre tillgänglighet med den nya tunnelbanan.
Tunnelbanan ansluts till övriga systemet vid Nybodadepån. Under förmiddagens maxtimme antas 5-minuterstrafik och korta tåg."


Däremot hittar jag inga resandesiffror - som väl måste tagits fram för att kunna prognosticera den framtida trafikeringen... men det går ju att räkna baklänges för den som så önskar. Jag antar att "korta tåg" är en C30-enhet.

Eftersom linjen antas i huvudsak få en "regional funktion" kan man ju undra var de (tillkommande) bostäder som utbyggnaden påstås ge ligger. Det kan ju knappast vara längs linjen (Älvsjö, Östberga, Årsta) eftersom det då skulle handla om lokala resor. Det blir svårare och svårare att förstå tankarna bakom denna investering tycker jag - men det kan ju bero på min begränsade fattningsförmåga...

För övrigt anges i underlaget för kostnadsuppskattningen att uppgången vid Årstaberg skall "anslutas till befintlig biljetthall". Jag undrar om den som kommit fram till detta ens varit i Årstaberg!

morgonfilosoferar
Thomas K Ohlsson


På den här länken finns de bostäder som är Stockholms stads motprestation för tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan
http://sverigeforhandlingen.se/pressmat ... mars-2017/


Klickar jag mej [url=http://media.sverigeforhandlingen.se/2017/03/FAKTABLAD-STORSTADSFÖRHANDLING-STOCKHOLM.pdf]vidare[/url] finner jag till min förvåning att om "Kungsholmsbanan" byggs så genererar detta (?) 48.000 nya bostäder... WOW! Men var ligger då dess bostäder - inte på Årstafältet hoppas jag. Det finns en karta som ger en viss vägledning:

Fridhemsplan-Älvsjö.jpg
Fridhemsplan-Älvsjö.jpg (95.51 KiB) Visad 664 gånger


Uppenbarligen går det att bygga en massa bostäder i både Äppelviken och Ulvsunda om och endast om Kungsholmsbanan byggs.
Ska jag skratta eller gråta?
(Alternativt inse att jag inte begriper modern samhällsplanering...)

I ett större perspektiv - som förmodligen inte ska diskuteras här:
- Vem lurar vem?

Tror politikerna, förhandlingspersonerna, utredarna och "experterna" på detta?
Eller är det ett sätt att vilseleda allmänheten?
Jag kan just nu inte avgöra vilket alternativ som är värst...


undrar
Thomas K Ohlsson

PS: Men tack för informationen!
PS2: Länken till PDF-filen ovan funkar visst inte, det beror säkert på att det finns ett "ö" i URL:en. Men jag korrigerar inte detta, utan den intresserade får själv klicka sej fram via ursprungslänken...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 12:47

Meddelande från denna tråds upphovsman:

Naturligtvis skall alla fritt formulera sina visioner, men jag inser att det finns en avgörande förutsättning som påverkar vad som är rimligt. Och det är om vi utgår från att "Kungsholmslinjen" (Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan med anslutning som möjliggör trafik Norsborg-Fridhemsplan) byggs enligt det avtal som tecknats inom ramen för Sverigeförhandlingen eller ej. För om denna bana byggs lär det knappast vara aktuellt med andra förbindelser under/över Mälaren väster om nuvarande city.

Därför måste vi ta ställning till om vi tror att:

- Kungsholmsbanan kommer inte att byggas.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas, men i modifierad from - t ex förlängas/kopplas ihop i norr.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas enligt planerna.

Vad säger ni om detta???

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav ADDE » ons 25 okt, 2017 13:28

Jag tror att:

- Kungsholmsbanan inte kommer att byggas!

Gissar
//ADDE
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1674
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 13:36

TKO skrev:
Klickar jag mej [url=http://media.sverigeforhandlingen.se/2017/03/FAKTABLAD-STORSTADSFÖRHANDLING-STOCKHOLM.pdf]vidare[/url] finner jag till min förvåning att om "Kungsholmsbanan" byggs så genererar detta (?) 48.000 nya bostäder... WOW! Men var ligger då dess bostäder - inte på Årstafältet hoppas jag. Det finns en karta som ger en viss vägledning:

Fridhemsplan-Älvsjö.jpg


Uppenbarligen går det att bygga en massa bostäder i både Äppelviken och Ulvsunda om och endast om Kungsholmsbanan byggs.
Ska jag skratta eller gråta?
(Alternativt inse att jag inte begriper modern samhällsplanering...)

I ett större perspektiv - som förmodligen inte ska diskuteras här:
- Vem lurar vem?

Tror politikerna, förhandlingspersonerna, utredarna och "experterna" på detta?
Eller är det ett sätt att vilseleda allmänheten?
Jag kan just nu inte avgöra vilket alternativ som är värst...


undrar
Thomas K Ohlsson

PS: Men tack för informationen!
PS2: Länken till PDF-filen ovan funkar visst inte, det beror säkert på att det finns ett "ö" i URL:en. Men jag korrigerar inte detta, utan den intresserade får själv klicka sej fram via ursprungslänken...


Jag skulle gissa att uträkningar visar att gröna linjen avlastas. När Hagsätragrenen försvinner och Arenastadsgrenen tillkommer är det troligt att Gullmarsplan–T-Centralen inte längre är den dimensionerande sträckan, utan Fridhemsplan–Odenplan. Då gäller det att så många som möjligt kliver av vid Fridhemsplan (däremot kommer fler också att kliva på, så det är inte helt klart om det faktiskt blir en vinst). Effekten borde dock bli tydligare om linjen förlängs till Hagastaden.
Enceladus
 
Inlägg: 2097
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 13:45

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Klickar jag mej [url=http://media.sverigeforhandlingen.se/2017/03/FAKTABLAD-STORSTADSFÖRHANDLING-STOCKHOLM.pdf]vidare[/url] finner jag till min förvåning att om "Kungsholmsbanan" byggs så genererar detta (?) 48.000 nya bostäder... WOW! Men var ligger då dess bostäder - inte på Årstafältet hoppas jag. Det finns en karta som ger en viss vägledning:

Fridhemsplan-Älvsjö.jpg


Uppenbarligen går det att bygga en massa bostäder i både Äppelviken och Ulvsunda om och endast om Kungsholmsbanan byggs.
Ska jag skratta eller gråta?
(Alternativt inse att jag inte begriper modern samhällsplanering...)

I ett större perspektiv - som förmodligen inte ska diskuteras här:
- Vem lurar vem?

Tror politikerna, förhandlingspersonerna, utredarna och "experterna" på detta?
Eller är det ett sätt att vilseleda allmänheten?
Jag kan just nu inte avgöra vilket alternativ som är värst...


undrar
Thomas K Ohlsson

PS: Men tack för informationen!
PS2: Länken till PDF-filen ovan funkar visst inte, det beror säkert på att det finns ett "ö" i URL:en. Men jag korrigerar inte detta, utan den intresserade får själv klicka sej fram via ursprungslänken...


Jag skulle gissa att uträkningar visar att gröna linjen avlastas. När Hagsätragrenen försvinner och Arenastadsgrenen tillkommer är det troligt att Gullmarsplan–T-Centralen inte längre är den dimensionerande sträckan, utan Fridhemsplan–Odenplan. Då gäller det att så många som möjligt kliver av vid Fridhemsplan (däremot kommer fler också att kliva på, så det är inte helt klart om det faktiskt blir en vinst). Effekten borde dock bli tydligare om linjen förlängs till Hagastaden.


Så då kan man bygga mer väster om Alvik?

Omkopplingen av Vantörsbanan var beslutad innan Sverigeförhandlingen - så dess effekter på bostadsbyggandet borde inte räknas med. Samma sak gäller avgreningen till NKS - förutom stationen i Hagalund. Ärligt talat...

/TKO
Senast redigerad av TKO ons 25 okt, 2017 13:46, redigerad totalt 1 gång.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 13:46

TKO skrev:Meddelande från denna tråds upphovsman:

Naturligtvis skall alla fritt formulera sina visioner, men jag inser att det finns en avgörande förutsättning som påverkar vad som är rimligt. Och det är om vi utgår från att "Kungsholmslinjen" (Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan med anslutning som möjliggör trafik Norsborg-Fridhemsplan) byggs enligt det avtal som tecknats inom ramen för Sverigeförhandlingen eller ej. För om denna bana byggs lär det knappast vara aktuellt med andra förbindelser under/över Mälaren väster om nuvarande city.

Därför måste vi ta ställning till om vi tror att:

- Kungsholmsbanan kommer inte att byggas.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas, men i modifierad from - t ex förlängas/kopplas ihop i norr.
- Kungsholmsbanan kommer att byggas enligt planerna.

Vad säger ni om detta???

/TKO


Det är ytterst osannolikt att Sverigeförhandlingens storstadsåtgärder inte skulle bli av. Alla parter är överens, liksom alla partier (förutom SD). "Kungsholmsbanan" byggs alltså enligt Sverigeförhandlingens planer. Förhoppningsvis möjliggörs en förlängning, men det beror också på hur stationen i Hagastaden utformas. Å andra sidan finns det fortfarande några på det här forumet som tror att "Sundbybergstunneln" inte blir av...
Enceladus
 
Inlägg: 2097
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 13:48

TKO skrev:
Enceladus skrev:Jag skulle gissa att uträkningar visar att gröna linjen avlastas. När Hagsätragrenen försvinner och Arenastadsgrenen tillkommer är det troligt att Gullmarsplan–T-Centralen inte längre är den dimensionerande sträckan, utan Fridhemsplan–Odenplan. Då gäller det att så många som möjligt kliver av vid Fridhemsplan (däremot kommer fler också att kliva på, så det är inte helt klart om det faktiskt blir en vinst). Effekten borde dock bli tydligare om linjen förlängs till Hagastaden.


Så då kan man bygga mer väster om Alvik?

Omkopplingen av Vantörsbanan var beslutad innan Sverigeförhandlingen - så dess effekter på bostadsbyggandet borde inte räknas med. Samma sak gäller avgreningen till NKS - förutom stationen i Hagalund. Ärligt talat...

/TKO


Du kanske inte läste ordentligt. Det är på grund av, inte tack vare, Stockholmsförhandlingen som gröna linjen västerut kan behöva avlastas.
Enceladus
 
Inlägg: 2097
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 14:05

Enceladus skrev:Du kanske inte läste ordentligt. Det är på grund av, inte tack vare, Stockholmsförhandlingen som gröna linjen västerut kan behöva avlastas.


Jag har kanske inte läst ordentligt - men detta förstår jag inte. Innehåller överenskommelserna ingående i Stockholmsförhandlingen någon avlastning av Tub 1 västerut? Innebär "Kungsholmsbanan" en sådan avlastning eller innebär den snarare en ytterligare belastning på sträckan Fridhemsplan-Odenplan?

OM överenskommelserna inom Stockholmsförhandlingen INTE innebär att kapacitet frigörs på Tub 1 väster om Alvik - hur kan då tillkommande bostäder inom denna sektor sägas vara ett resultat av Stockholmsförhandlingen?

Eller är det helt enkelt så att vi inte ska ta de publicerade "faktabladen" på allvar - dom har ingenting med verkligheten att göra?

många frågor - inga svar...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 14:16

TKO skrev:
Enceladus skrev:Du kanske inte läste ordentligt. Det är på grund av, inte tack vare, Stockholmsförhandlingen som gröna linjen västerut kan behöva avlastas.


Jag har kanske inte läst ordentligt - men detta förstår jag inte. Innehåller överenskommelserna ingående i Stockholmsförhandlingen någon avlastning av Tub 1 västerut? Innebär "Kungsholmsbanan" en sådan avlastning eller innebär den snarare en ytterligare belastning på sträckan Fridhemsplan-Odenplan?

OM överenskommelserna inom Stockholmsförhandlingen INTE innebär att kapacitet frigörs på Tub 1 väster om Alvik - hur kan då tillkommande bostäder inom denna sektor sägas vara ett resultat av Stockholmsförhandlingen?

Eller är det helt enkelt så att vi inte ska ta de publicerade "faktabladen" på allvar - dom har ingenting med verkligheten att göra?

många frågor - inga svar...
/TKO


Okej, jag borde ha varit tydligare. Stockholmsförhandlingen är 2013 års överenskommelse. Då beslutades bland annat att Hagsätragrenen försvinner från gröna linjen och Arenastadsgrenen tillkommer. Detta innebär troligen att Fridhemsplan–Odenplan blir den nya dimensionerande sträckan istället för Gullmarsplan–T-Centralen. Stockholmsförhandlingen möjliggör inte fler bostäder i Västerort. Sverigeförhandlingen är 2017 års överenskommelse. Då beslutades bland annat denna "Kungsholmsbanan". Jag gissar att Trafikförvaltningens uträkningar visar att gröna linjen efter Stockholmsförhandlingen avlastas av Sverigeförhandlingen, och därmed kan fler bostäder byggas i Västerort. Om det faktiskt blir så eller inte vet jag inte. Jag tror att linjen behöver förlängas till Hagastaden för att denna effekt ska uppstå på riktigt. Men det är ändå möjligt att Trafikförvaltningens uträkningar visar på detta.
Enceladus
 
Inlägg: 2097
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 14:29

Enceladus skrev:Okej, jag borde ha varit tydligare. Stockholmsförhandlingen är 2013 års överenskommelse. Då beslutades bland annat att Hagsätragrenen försvinner från gröna linjen och Arenastadsgrenen tillkommer. Detta innebär troligen att Fridhemsplan–Odenplan blir den nya dimensionerande sträckan istället för Gullmarsplan–T-Centralen. Stockholmsförhandlingen möjliggör inte fler bostäder i Västerort. Sverigeförhandlingen är 2017 års överenskommelse. Då beslutades bland annat denna "Kungsholmsbanan". Jag gissar att Trafikförvaltningens uträkningar visar att gröna linjen efter Stockholmsförhandlingen avlastas av Sverigeförhandlingen, och därmed kan fler bostäder byggas i Västerort. Om det faktiskt blir så eller inte vet jag inte. Jag tror att linjen behöver förlängas till Hagastaden för att denna effekt ska uppstå på riktigt. Men det är ändå möjligt att Trafikförvaltningens uträkningar visar på detta.


Jag tror att jag blandade ihop dessa två förhandlingar när jag skrev mitt inlägg!

Vi kan vara överens om en sak faktiskt - Kungsholmsbanan i sin nuvarande (tänkta) utformning kommer inte att avlasta Tub 1 i det kritiska snittet mellan Odenplan och Fridhemsplan. Det är alltså fullkomligt felaktigt att räkna med bostadsbebyggelse väster om Alvik i Sverigeförhandlingens (nu blev det rätt hoppas jag) kalkyler...

/TKO

Se gärna även den nya tråden Glappet!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Majkey » ons 25 okt, 2017 18:03

Det så kallade "femte bansystemet" kommer ha Älvsjö - Fridhemsplan som grund, inget annat är rimligt då politikerna har bestämt sig för detta. Hur den nya linjen ska fortsätta efter är väl det som går diskutera. Från Fridhemsplan kan jag tänka mig en gren mot Bromma flygplats med medföljande bostadsbyggande samt en nordostlig gren som skapar en bytespunkt med Roslagsbanan. Sydost om Älvsjö finns det mycket skog som man kan bygga stad i och sen verkar det väl vara hyfsat säkert att det blir en sammankoppling med röda linjen.

Sen har vi sjätte bansystemet, Roslagsbanans förlängning söderut från T-centralen i mitt tycke. Här skulle jag vilja se något som är passande för Roslagsbanan som innebär långt mellan stationer och hög medelhastighet. En gren mot Gustavsberg samt en gren som går öster om Drevviken känns passande.
Båda hållen är alldeles för långt bort från City för tunnelbana ska vara rimligt precis som Hässelby och Norsborg.
Majkey
 
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav yako » tor 26 okt, 2017 10:59

Utvecklade själv mina tankar kring detta i en gammal tråd:

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=32085#p255991

...illustrerat med denna skissartade karta:

Bild

I korthet anser jag att om "gula linjen" byggs som nu planerat bör man planera försvarsarbeten för en sydlig tunnelmynning efter banans krök norrut mot Hagastaden, som möjliggör en framtida anslutning till Älvsjö-Fridhemsplans-banan som nu diskuteras. Resultatet skulle bli inte helt olikt ovanstående karta, som dock härstammar från 2011. Viktigt isåfall att bägge tunneländar läggs på tillräckligt djup för att säkerställa en möjlig passage under Karlbergskanalen.
Användarvisningsbild
yako
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 jun, 2010 10:09
Ort: Stockholm/Melbourne

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav heasm » tor 26 okt, 2017 12:20

Edit: Flyttat kommentar till den här tråden.
heasm
 
Inlägg: 475
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron