Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav TKO » fre 20 okt, 2017 7:53

Stockholm har idag tre genomgående bansystem för den lokala trafiken (Tub 1, Tub 2, Citybanan) som går igenom City, med den beslutade förlängningen av Tub 3 blir det 4. Men Stockholm växer som bekant. En del försöker lappa och laga de spårtrafiksystem vi har genom förlängningar i ytterändarna och länkar i perifera och halvcentrala lägen. Kommer det att räcka?

Troligen inte - till slut behövs ytterligare genomgående (tung) spårtrafik - ett femte bansystem.

Jag tänkte att vi här skulle diskutera hur ett sådant lämpligen utformas - frågan har dykt upp i många trådar genom åren men kanske dags för ett samlat grepp?

(Möjligen kan en förlängd Roslagsbana anses vara bansystem 4½ - som kan ytterligare förlängas/byggas ut till att bli system 5.)

2017-10-20 (1).png
2017-10-20 (1).png (201.44 KiB) Visad 861 gånger

(En påminnelse om hur spårtrafiksystemen ser ut idag...)

Thomas K Ohlsson
diskussionsledare
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Femte bansystemet (i Stockholm) - När? Var? Hur?

Inläggav Inge » fre 20 okt, 2017 10:31

Min åsikt, som jag vädrat tidigare, är i varje fall att det i första hand bör vara öst-västligt snarare än nord-sydligt. Möjligen kan ett sådant öst-västigt bansystem böjas av när det nått hamnen. Eventuellt samlokaliserat med en österled, men det är sekundärt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » fre 20 okt, 2017 10:46

En gång för länge sedan när Stockholm var en mindre stad hade den ett nät som då var stommen i trafiken, spårvägsnätet. Nu har den nya stommen, tunnelbanor och pendeltåg, i stället blivit en tofs, allt samlas i en punkt. Så kan man inte fortsätta. Till slut blir den punkten överbelastad. Man måste börja planera för att vidga systemet i centrum och skapa flera knutpunkter. Nära till hands ligger då förstås Odenplan. Där finns nu tunnelbana 1 och pendeltåg och Roslagsbanan planeras att komma dit. Man kunde ta utgångspunkt i den såvitt jag förstår beslutade NKS-expressen. I stället för att ansluta den till tunnelbana 1 kunde man dra den via Rådhuset, Zinkensdamm, Södra Station och Årsta och vidare, jag vet inte riktigt vart, men det finns säkert något bra mål.
Harald

Inläggav Enceladus » fre 20 okt, 2017 11:10

Inge skrev:Min åsikt, som jag vädrat tidigare, är i varje fall att det i första hand bör vara öst-västligt snarare än nord-sydligt. Möjligen kan ett sådant öst-västigt bansystem böjas av när det nått hamnen. Eventuellt samlokaliserat med en österled, men det är sekundärt.

Problemet är dock att ingen av Lidingö, Tyresö, Vaxholm och Ekerö är intresserad. Var skulle denna bana gå?
Enceladus

Inläggav Lars_L » fre 20 okt, 2017 11:14

Utgångspunkten måste vara var vi beräknar/önskar att staden ska växa. Egentligen måste vi nog se den potentialen först.
Tycker som 1965 att man ganska enkelt kan titta på var vi kommer ha/kan få en befolkningsökning som motsvarar behov av tyngre spårtrafik. Man kan ju räkna som 1965 alltså 200 000 invånare för ett system (på vardera sida om stan om den är genomgående) och 100 000 per gren. Samtidigt bör man i huvudsak planera tunnelbana efter stråk med hög befolkningstäthet. För en förlängning exempelvis till Värmdö är ju den samhällsekonomiska vinsten marginell - eftersom folk bor så utspritt - även om väl nybygget kring Gustavsberg börjar få viss densitet (kan ju nämnas här att Nacka/Värmdö redan ligger på omkring 150 000 invånare).

Enklast är väl att bara låta Roslagsbanan, eller grenen från Fridhemsplan-Älvsjö fortsätta in mot centrum. Dock känns inte det sistnämnda så prioriterat i och med att röda linjen (förhoppningsvis) får rätt mycket ökad kapacitet med nytt signalsystem (jo, jag vet att det säkert dröjer ett antal år till nu och att det säkert inte heller är relevant för tätare trafik - poängen är att vi måste ju först utnyttja den teoretiska kapacitet som finns på banorna innan vi bygger nytt).

Felet med den nya t-banelinjen mellan Fridhemsplan-Älvsjö är ju att den inte är tänkt att gå igenom stan på ett mer direkt sätt. Ser man potentialen där så är det ju snarare en linje som kan gå mellan röda linjens sydvästra gren och gröna linjens södra. Men man måste ju då finna ett stråk som fungerar och då ska man ju inte heller bygga den planerade tunnelbanan som tänkt.

Eller som jag uttryckte i en annan tråd, kan man göra pendeltågstrafiken fyrspårig för att få riktigt hög kapacitet genom stan. Då blir det ju istället en ny fjärr-regionaltågssträckning - men det kommer ju behövas ändå om man ska ha fungerande höghastighetsbana.

Har ingen lösning än alltså. Men det är lätt att vi glömmer varför vi behöver tung spårtrafik och snarare bara börjar rita streck på en karta.
Lars_L

Inläggav Inge » fre 20 okt, 2017 11:23

Det största missgreppet som har gjorts inom svenskt byggande är att man tvingat folk med begränsade resurser att bo på billig mark framför i billiga byggnader. De billiga byggnaderna tvingades och tvingas bort med diverse normer, samtidigt som den billiga marken förstås blev till problemområden.

Vi måste bygga på bättre mark. Dvs centralare mark. Därför bör också fokus för tunnelbanan ligga på Stockholm och de allra närmsta grannkommunerna. Dessutom har man i praktiken släppt söderort, så länge man inte bygger färdigt ringen. Det är poänglöst att bygga mer kollektivtrafik dit, så länge man inte bygger fler vägar. Nya bostadsområden behöver både vägar och kollektivtrafik.
Senast redigerad av Inge fre 20 okt, 2017 11:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » fre 20 okt, 2017 11:25

Harald skrev:En gång för länge sedan när Stockholm var en mindre stad hade den ett nät som då var stommen i trafiken, spårvägsnätet. Nu har den nya stommen, tunnelbanor och pendeltåg, i stället blivit en tofs, allt samlas i en punkt. Så kan man inte fortsätta. Till slut blir den punkten överbelastad. Man måste börja planera för att vidga systemet i centrum och skapa flera knutpunkter. Nära till hands ligger då förstås Odenplan. Där finns nu tunnelbana 1 och pendeltåg och Roslagsbanan planeras att komma dit. Man kunde ta utgångspunkt i den såvitt jag förstår beslutade NKS-expressen. I stället för att ansluta den till tunnelbana 1 kunde man dra den via Rådhuset, Zinkensdamm, Södra Station och Årsta och vidare, jag vet inte riktigt vart, men det finns säkert något bra mål.

Jag skulle skippa sträckan mellan Odenplan och Södra och istället förorda Handelskammarens förslag via Fridhemsplan. I det här fallet är det väldigt svårt att motivera ytterligare en parallellgående bana. Dessutom ligger knutpunkterna för centralt. Liljeholmen är ett måste för att staden ska kunna expandera (mycket enklare att köra buss dit än till innerstan).
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 20 okt, 2017 11:31

Inge skrev:Det största missgreppet som har gjorts inom svenskt byggande är att man tvingat folk med begränsade resurser att bo på billig mark framför i billiga byggnader. De billiga byggnaderna tvingades och tvingas bort med diverse normer, samtidigt som den billiga marken förstås blev till problemområden.

Vi måste bygga på bättre mark. Dvs centralare mark. Därför bör också fokus för tunnelbanan ligga på Stockholm och de allra närmsta grannkommunerna.

Lidingö vill inte bygga. Vad mer finns att diskutera?
Enceladus

Inläggav Inge » fre 20 okt, 2017 11:33

Enceladus skrev:
Inge skrev:Det största missgreppet som har gjorts inom svenskt byggande är att man tvingat folk med begränsade resurser att bo på billig mark framför i billiga byggnader. De billiga byggnaderna tvingades och tvingas bort med diverse normer, samtidigt som den billiga marken förstås blev till problemområden.

Vi måste bygga på bättre mark. Dvs centralare mark. Därför bör också fokus för tunnelbanan ligga på Stockholm och de allra närmsta grannkommunerna.

Fast det ville man ju. Däremot kan jag inte se att det är ön för ett nytt system, eftersom man redan har en lämplig gren att förlänga.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 20 okt, 2017 11:34

Lars_L skrev:---klipp---
Eller som jag uttryckte i en annan tråd, kan man göra pendeltågstrafiken fyrspårig för att få riktigt hög kapacitet genom stan. Då blir det ju istället en ny fjärr-regionaltågssträckning - men det kommer ju behövas ändå om man ska ha fungerande höghastighetsbana.
---klipp---

Det var delvis inlägget om fyrspårig sammanbindningsbana för pendeltrafiken som inspirerade mej att ställa frågan om "det femte bansystemet" - det kan ju utgöras av ett tillkommande spårpar för pendeltåg, och öka möjligheterna till "regionalpendeltåg".

Frågan är då om vi längs var och en av de fyra "pendeltågsarmarna" kan få plats med 200.000 innevånare?
(Jag utgår från tumregeln för tunnelbanan - är det tillämpbar även för pendeltåg på egen bana?)
Hur många bor längs varje gren idag?

Det går säkert att ta reda på - men nu ska jag äta lunch!

Zum Wohl!
genosse Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » fre 20 okt, 2017 11:35

Inge skrev:
Enceladus skrev:

Fast det ville man ju. Däremot kan jag inte se att det är ön för ett nytt system, eftersom man redan har en lämplig gren att förlänga.

Du syftar alltså på den andra ön? Det du efterfrågar är en revolution.
Enceladus

Inläggav Inge » fre 20 okt, 2017 11:40

Nej, det jag anser är att det är lämpligt att lyfta ur Hässelbygrenen till ett nytt bansystem och på så vis samtidigt frigöra tub 1 för expansion norrut.

Gröna linjens krok genom stan är inte heller optimal och dessutom överflödig i ett utbyggt nät.

Tidigare, när man forfarande tänkte sig en avancerad flerspårig station vid Odenplan, tänkte jag mig att man i ett första steg byggde ut en linje mellan Odenplan och Tekniska Högskolan. Nu när man gått in för en budgettlösning vid Odenplan får man tänka sig en ny linje hela vägen S:t Eriksplan-Odenplan-Tekniska Högskolan i ett första steg.

Andra steget, som bör komma snart därpå, blir förstås i båda fallen en förlängning till Hamnen. Sedan får man ta det därifrån. Kanske har politikerna lyckats komma till beslut om Österleden i det skedet.
Senast redigerad av Inge fre 20 okt, 2017 11:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » fre 20 okt, 2017 11:45

Inge skrev:Nej, det jag anser är att det är lämpligt att lyfta ur Hässelbygrenen till ett nytt bansystem och på så vis samtidigt frigöra tub 1 för expansion norrut.

Gröna linjens krok genom stan är inte heller optimal och dessutom överflödig i ett utbyggt nät.

En sammankoppling med Nackagrenen? Ja, det är i alla fall tänkbart.
Enceladus

Inläggav heasm » fre 20 okt, 2017 12:25

Det som diskuterats mest har ju varit att dra en nord-sydlig linje väster om nuvarande. Innan Citybanan pratades det t ex om att dra pendeltågsspåren över Kungsholmen (Kungsholmenbanan) nu är det lila linjen Älvsjö-Fridhemsplan som är aktuell. Jag tycker nog att en linje i den nord-sydliga sträckningen är den som känns mest aktuell att bli det femte bansystemet. Jag tänker mig också fortsättningen norrut enligt Handelskammarens förslag, dvs Älvsjö-Östberga-Årstafältet-Årstaberg-Liljeholmen-Fridhemsplan-Hagastaden-Hagalund-Arenastaden. Norrut kan linjen grena av sig från Arenastaden dels med en gren mot Bergshamra-Danderyd-Täby-Arninge och dels med en gren mot Hallonbergen-Rissne-Bromsten-Spånga-Vällingby. Söderut grenar det ut sig från Älvsjö med en gren mot Huddinge och en gren österut. Riktningen lite beroende på hur områden kan förtätas.
heasm

Inläggav TKO » fre 20 okt, 2017 12:31

heasm skrev:Det som diskuterats mest har ju varit att dra en nord-sydlig linje väster om nuvarande. Innan Citybanan pratades det t ex om att dra pendeltågsspåren över Kungsholmen (Kungsholmenbanan) nu är det lila linjen Älvsjö-Fridhemsplan som är aktuell. Jag tycker nog att en linje i den nord-sydliga sträckningen är den som känns mest aktuell att bli det femte bansystemet. Jag tänker mig också fortsättningen norrut enligt Handelskammarens förslag, dvs Älvsjö-Östberga-Årstafältet-Årstaberg-Liljeholmen-Fridhemsplan-Hagastaden-Hagalund-Arenastaden. Norrut kan linjen grena av sig från Arenastaden dels med en gren mot Bergshamra-Danderyd-Täby-Arninge och dels med en gren mot Hallonbergen-Rissne-Bromsten-Spånga-Vällingby. Söderut grenar det ut sig från Älvsjö med en gren mot Huddinge och en gren österut. Riktningen lite beroende på hur områden kan förtätas.

Men har inte fler resor sin målpunkt snarare öster än väster om T-centralen? "Kungsholmslinjen" har länge haft sina förespråkare, det fanns ju tidigt de som förespråkade att Västra stambanan skulle dras om den vägen. Men är det verkligen till Fridhemsplan folk vill åka?

Eller är "Kungsholmslinjen" främst till för resor som har både start- och målpunkt utanför tullarna? I så fall - hur stort är underlaget för en sådan förbindelse?

Frågor - men inga svar...

från
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav ADDE » fre 20 okt, 2017 12:48

T-Centralen har väl redan en bana för varje vädersträck redan, ungefär... Man bör bygga ut banor och göra andra knytpunkter mer relevant såsom I t.ex. Älvsjö, Liljeholmen, Gullmarsplan, Fridhemsplan, Sickla, Slussen, Álvik, Sundbyberg, Solna, Kista, Danderyds Sjukhus, Täby C & Ropsten m.fl.

De platser man når vid de olika vädersträcken från T-Centralen:
Norr: Mot märsta med pendeltåget!
Nordväst: Mot bålsta med pendeltåget, samt med blå linjen mot Hjulsta & Akalla!
Väst: Gröna linjen mot Hässelby
Sydväst: Röda linjen mot Norsborg & Fruängen, samt pendeltågen mot Sodertalje
Syd; Gröna linjen mot Gullmarsplan & I framtiden blå linjen mot Hagsätra!
Sydost: Pendeltåget mot Nynäshamn, I Framtiden med tunnelbana mot Nacka!
Ost: Röda linjen mot Ropsten, samt Spårväg City (Om gatuspårvägen ska räknas med)
Nordost: Röda linjen mot Mörby Centrum & I framtiden med roslagsbana mot Täby, Åkersberga & Vallentuna!

I princip kan man åka åt alla vädersträck från T-C. Vart annat kan man göra det I Stockholm med hjälp av spårtrafiken?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav gbd » fre 20 okt, 2017 13:07

Inge skrev:Nej, det jag anser är att det är lämpligt att lyfta ur Hässelbygrenen till ett nytt bansystem och på så vis samtidigt frigöra tub 1 för expansion norrut.

Tidigare, när man forfarande tänkte sig en avancerad flerspårig station vid Odenplan, tänkte jag mig att man i ett första steg byggde ut en linje mellan Odenplan och Tekniska Högskolan. Nu när man gått in för en budgettlösning vid Odenplan får man tänka sig en ny linje hela vägen S:t Eriksplan-Odenplan-Tekniska Högskolan i ett första steg.

Andra steget, som bör komma snart därpå, blir förstås i båda fallen en förlängning till Hamnen. Sedan får man ta det därifrån. Kanske har politikerna lyckats komma till beslut om Österleden i det skedet.

Jag har väl inte alltid hållit med dig, men om nu det inte är alltförsvårt ingenjörsmässigt så som jag sagt förut låt den nya älvsjötunnelbanan bli en gren av gröna och hässelbygrenen få gå genom norra city från Thorildsplan till och där ta over Ropstensgrenen. (Skulle man tänka sig en senare avgrening vid karlaplan mot frihamnen och Larsberg? Kanske Lidingö är mer benägna att bygga om det inte sker I centrum?)
gbd

Inläggav Majkey » fre 20 okt, 2017 13:39

ADDE skrev:T-Centralen har väl redan en bana för varje vädersträck redan, ungefär... Man bör bygga ut banor och göra andra knytpunkter mer relevant såsom I t.ex. Älvsjö, Liljeholmen, Gullmarsplan, Fridhemsplan, Sickla, Slussen, Álvik, Sundbyberg, Solna, Kista, Danderyds Sjukhus, Täby C & Ropsten m.fl.

De platser man når vid de olika vädersträcken från T-Centralen:
Norr: Mot märsta med pendeltåget!
Nordväst: Mot bålsta med pendeltåget, samt med blå linjen mot Hjulsta & Akalla!
Väst: Gröna linjen mot Hässelby
Sydväst: Röda linjen mot Norsborg & Fruängen, samt pendeltågen mot Sodertalje
Syd; Gröna linjen mot Gullmarsplan & I framtiden blå linjen mot Hagsätra!
Sydost: Pendeltåget mot Nynäshamn, I Framtiden med tunnelbana mot Nacka!
Ost: Röda linjen mot Ropsten, samt Spårväg City (Om gatuspårvägen ska räknas med)
Nordost: Röda linjen mot Mörby Centrum & I framtiden med roslagsbana mot Täby, Åkersberga & Vallentuna!

I princip kan man åka åt alla vädersträck från T-C. Vart annat kan man göra det I Stockholm med hjälp av spårtrafiken?

Karlaplan ligger väldigt lämpligt till för att bli en knytpunkt med gångavstånd till större delen av Östermalm.
Majkey

Inläggav Odd » fre 20 okt, 2017 13:54

Om det nu av nödvändighet måste vara genomgående, av någon anledning som jag inte förstår, så kan ju Roslagsbanan i framtiden i så fall kunna utgöra ytterligare ett system.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » fre 20 okt, 2017 13:57

TKO skrev:
heasm skrev:Det som diskuterats mest har ju varit att dra en nord-sydlig linje väster om nuvarande. Innan Citybanan pratades det t ex om att dra pendeltågsspåren över Kungsholmen (Kungsholmenbanan) nu är det lila linjen Älvsjö-Fridhemsplan som är aktuell. Jag tycker nog att en linje i den nord-sydliga sträckningen är den som känns mest aktuell att bli det femte bansystemet. Jag tänker mig också fortsättningen norrut enligt Handelskammarens förslag, dvs Älvsjö-Östberga-Årstafältet-Årstaberg-Liljeholmen-Fridhemsplan-Hagastaden-Hagalund-Arenastaden. Norrut kan linjen grena av sig från Arenastaden dels med en gren mot Bergshamra-Danderyd-Täby-Arninge och dels med en gren mot Hallonbergen-Rissne-Bromsten-Spånga-Vällingby. Söderut grenar det ut sig från Älvsjö med en gren mot Huddinge och en gren österut. Riktningen lite beroende på hur områden kan förtätas.

Men har inte fler resor sin målpunkt snarare öster än väster om T-centralen? "Kungsholmslinjen" har länge haft sina förespråkare, det fanns ju tidigt de som förespråkade att Västra stambanan skulle dras om den vägen. Men är det verkligen till Fridhemsplan folk vill åka?

Eller är "Kungsholmslinjen" främst till för resor som har både start- och målpunkt utanför tullarna? I så fall - hur stort är underlaget för en sådan förbindelse?

Frågor - men inga svar...

från
Thomas K Ohlsson

Fenomenet kallas inducerad trafik. Fungerar lika bra för tunnelbanor som förbifarter! Det uppdämda behovet är så stort att nästan vad som helst kommer att efterfrågas. Då är det bra att styra efterfrågan i en önskad riktning, t.ex. öka närförorternas attraktivitet gentemot innerstan.
Enceladus

Nästa

Återgå till Spårtrafik